Annons:
Etikettövrigt
Läst 587 ggr
[NeferNefer]
2018-10-05 10:02

Kvinnliga krigare

Historikerna har gjort sitt bästa för att gömma alla starka kvinnor undan eftervärldens blickar - men den som söker, den ska finna. Här finns såväl podcast och blogg som information om böcker om fantastiska kvinnliga krigare. Läs och begrunda Hjärta

http://www.kvinnligakrigare.se/

Annons:
DesK
2018-10-05 21:30
#1

Waow, så fint att någon har brytt sig att samla ihop lite sådan info!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[NeferNefer]
2018-10-06 08:28
#2

👍Ja, verkligen!

Carmarino
2018-10-06 10:14
#3

Synd bara att de koncentrerade sig på att hitta krigare. Önskar att de kunnat hitta starka kvinnor som arbetade för fred istället.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[NeferNefer]
2018-10-06 10:19
#4

Varför begränsa sig? Det är väl bra att visa upp alla starka kvinnor som går att hitta i historien, och som har varit gömda fram tills nu. Kvinnor har genom tiderna gjort allt som män har gjort, och mer därtill. Det är bra om allt kommer fram, tycker jag. 👍

Carmarino
2018-10-06 13:22
#5

Tycker inte att krig är något att lyfta fram, oavsett vem som är ansvarig. Är faktiskt förvånad över att en sajt som likavillkor anser det vara något att applådera, bara för att det är kvinnor som är ansvariga.

Fast det är klart; lika villkor betyder ju att villkoren ska vara samma för alla, oavsett vad det gäller. Har bara inte upplevt den här sajten som positiv till krig tidigare.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[NeferNefer]
2018-10-06 14:58
#6

Ja, vill en person absolut vantolka och missförstå så hittar den alltid ett sätt. Inget att göra något åt, tyvärr.

Annons:
Carmarino
2018-10-06 15:22
#7

#6 Du får gärna säga du till mig, för jag gissar att det är mig du syftar på.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
2018-10-07 12:19
#8

#3 Carmarino, det handlar inte om att på något sätt förhärliga krig, utan att låta kvinnor få sin plats i historien.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Carmarino
2018-10-07 13:05
#9

#8 Ja, det var ju därför jag skrev att jag tyckte det var tråkigt att de inriktade sig på att hitta krigarkvinnor. Det finns väldigt många kvinnor som har gjort många bra saker som inte innebär att de var ute och krigade. De hade ju kunnat lyfta fram dem istället.

Alexandra von Schwerin har t.ex. skrivit en hel bok om starka kvinnor på Skarhults slott, och hon har även gjort en utställning på slottet om den dolda kvinnomakten.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
2018-10-07 14:55
#10

#9 Tack för tipset om boken!

Det är ju bra om så mycket som möjligt kommer fram om den dolda kvinnomakten och kvinnornas betydelse historiskt. En historia som mestadels skrivits av män,

Än är det långt kvar innan pusslet är komplett.😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Carmarino
2018-10-07 15:04
#11

#10 Varsågod. Boken är väldigt intressant. Utställningen också, men den är ju lite svårare att se om man inte bor i närheten. 🙂

Om jag minns rätt så började Alexandra von Schwerin forska när hon insåg att männen inte hade kunnat ta hand om slottet under långa tider, eftersom de var ute på resor eller med kungen och krigade (återigen detta krigande 😕). När mannen dött stod många gånger en son som "herre på godset", trots att denne son kanske bara var 2-3 år gammal. Då förstod hon att det måste ha varit kvinnorna som skötte den dagliga driften.

Nej, ibland undrar man om det pusslet någonsin blir klart. Som släktforskare så suckar man när man läser dopnotiserna för några hundra år sedan. Barnets namn står där, faderns namn står där, faddrarnas namn står där - men moderns namn saknas. Hon ansågs tydligen inte vara tillräckligt viktig för att få vara med, trots att det är hon som "gjort det mesta jobbet". 😡


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: