Annons:
Etikettfunktionshinder
Läst 1075 ggr
Huygens
10/7/18, 1:19 PM

Tvångsomhändertagning istället för hjälp i hemmet

Allt fler kommuner hotar föräldrar till autistiska eller funktionshindrade barn med tvångsomhändertagning istället för att erbjuda föräldrarna hjälp i hemmet.

Anthony är autistisk och kan ropa högt. Kommunen hotar att tvångsomhänderta Anthony och anser inte att det finns hjälpbehov i hemmet. Dessutom hotar kommunpolitikerna med att tvångsomhänderta Anthonys lillebror på 11 år, av ingen riktigt bra anledning alls. SVT

Kommunens lösning hittills har varit att låta ej utbildad personal brotta ner Anthony när han får utbrott. Personal som ej förstår vad som händer eller vad dom ska göra.

Jag ser ett samband till polisens dödsskjutning i Stockholm av Eric med Downs Syndrom som hade ett leksaksvapen. Sveriges Radio och SVT, 2018-08-03

Antalet tvångsomhändertagningar av barn ökar och den officeilla ståndpunkten från myndigheterna är att ingen kan förklara varför en ökning uppstått. SVT

Se även tråden om sondmatning och andning - grundläggande behov.

Autism- och Aspbergerförbundet säger att socialen misstolkar föräldrar till barn i autismspektrat och genomför omotiverade tvångsomhändertagningar. SVT

Det har dom senaste åren rapporterats om liknande tvångsomhändertagningar av barn i Norge, Danmark och Storbritannien, varför jag misstänker att Bilderberggruppen står bakom dessa tvångsomhändertagningar. Kanske för att skapa mer förtvivlan och ge allmänheten en känsla av hopplöshet och maktlöshet in för överhetens beslut.

Annons:
Novachan
10/7/18, 2:09 PM
#1

Ja usch, det är en skrämmande utveckling och man kan ifrågasätta hur folk ser på människor med funktionshinder och funktionsnedsättningar.

Denna utveckling får mig att tänka på hur man hanterade människor förr med liknande problem; tvinga in dem på institut och tvångssterilisering.

Jag vet inte om det verkligen är billigare för staten att göra som de gör istället för att hjälpa som de borde göra - hjälpa i det egna hemmet. Men detta ger mig också känslan för att det skulle kunna vara att man vill gömma undan och blunda för detta, så att samhället "ska slippa" se och hantera dessa människor och deras anhöriga.

Med tanke på hur mycket man har hört om mer vanvård i äldreomsorgen så blir, iaf jag, ännu mer orolig för hur det är och kommer bli för dem som bor redan bor och kommer att bo på ställen helt omhändertagna av staten.

Sen är det också konstigt med ännu ett exempel på område där det är stort behov av mer personal, finns många arbetslösa, men ändå inte kan få ihop dem så att båda löses och jag uppfattar som att det oftast är pga staten och inte brist på att hitta folk till jobben.

Jag vet inte vad alla lagar säger om vad man har rätt till vid funktionshinder och/eller nedsättningar men jag uppfattar det via media som att staten inte lever upp till dem och ofta försöker slingra sig undan…

Huygens
10/13/18, 10:42 AM
#2

Myndigheterna gjorde ett Kalle Anka-ingripande.

Socialen och polisen skulle omhänderta ett 2-årigt barn. Myndigheterna omhändertog istället slumpmässigt, ett 9-årigt barn som råkade vara utomhus och lekte. Händelsen inträffade i Orust kommun nära Göteborg. Sveriges Radio

Mamman: "Myndigheterna tog första bästa barn."

Polisen skyller på att dom råkade förväxla en 2-åring med en 9-åring. Sveriges Radio

Novachan
10/13/18, 11:01 AM
#3

#2 Nej men vad f*n! Man kan inte missta en 9-åring för att vara en 2-åring! Skrämmande idioti!

Huygens
11/5/18, 12:59 PM
#4

Föräldrar som påpekar för skolorna att deras barns behov ej tillgodoses, anmäls till socialnämnden av skolorna. Det gäller t ex föräldrar till barn med ADHD, som tvingas stå fram offentligt med namn och bostadsort. Sveriges Radio

Det verkar som om politikerna använder socialtjänsten som ett hotfullt maktredskap. I Storbritannien, Norge och Danmark har det gått ännu längre med omotiverade omhändertagningar av barn.

Upp till toppen
Annons: