Annons:
Etiketterinvandringspolitikflyktingpolitik
Läst 394 ggr
[Tuulikki]
10/13/18, 1:13 PM

Har intresset för språkcafé minskat?

Jag jobbar inom en välgörenhetsorganisation, tidigare har de haft språkkvällar och språkcafé. Detta ska nu upphöra på grund av bristande intresse att leda gruppen från oss som pratad svenska. Tråkigt tycker jag! Jag har bara varit på språkcafé en gång men det var roligt och himla intressant. Finns det språkcafé där du bor? Eller kanske något liknande, där människor möts och pratar en stund för att både umgås och lära sig svenska bättre? 😊

Annons:
Magi-cat
10/13/18, 1:59 PM
#1

Där jag bor har vi språkcafé. Det är väldigt uppskattat, även om antalet deltagare varierar. 
Vi håller det enkelt och anspråkslöst så att det inte ska bli så mycket jobb för någon. Vanligt enkelt fika oftast. Till jul har vi risgrynsgröt.

Språkcafé är bra för alla som vill träna på sin svenska och även ett tillfälle där de kan fråga om alla konstigheter vi har för oss. 😃

Och vi kan få lära oss om hur det är i de länder de kom ifrån, hur det är att fasta på ramadan, vad de gör på vintern och hur det kan vara att föda med kejsarsnitt i ett överfyllt flyktingläger…

Det blir också en naturlig kontakt med ortsborna. Här är det helt ok att komma och säga "jag var bara nyfiken" och snart är de igång med att prata med någon som de inte annars skulle pratat med.

Så, ja, språkcafé är toppen! 👍🌺🎂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Tuulikki]
10/13/18, 2:24 PM
#2

#1 Ja precis, det är allas olikheter och erfarenheter som är så himla spännande och intressant 😊 Jag möter mycket människor i arbetet (butik) och det är verkligen givande. Som du säger är det ju inte bara för att lära sig språket utan alla får ju lära sig mer om diverse upplevelser, kulturer, traditioner och precis som du nämnde, det blir ett tillfälle att fråga varför sjutton vi gör si eller så 😁

DesK
10/15/18, 12:33 AM
#3

Jag startade upp språkkafé här i byn för snart 3 år sedan och det var en rejäl topp i våras, men intresset är fortfarande rätt stort. Vi har ju ca 30 nyanlända familjer i byn och ca 15 ensamkommande flyktingar.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Tuulikki]
10/15/18, 8:05 AM
#4

#3 Oj! Så roligt! 😊 är det mycket svensktalande personer som dyker upp?

DesK
10/15/18, 8:53 AM
#5

Jovars, vi är ett rätt bra gäng och ibland kommer det nya svensktalande som hjälper till 🙂 Vår by är den minsta kommundelen och har tagit emot flest flyktingar och här fungerar integrationen bäst. Detta beror på att många i byn har engagerat sig i våra nyanlända, på olika sätt och att i stort sett alla välkomnar våra nyanlända 😊

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Tuulikki]
10/15/18, 9:13 AM
#6

#5 så himla roligt!

Annons:
Upp till toppen
Annons: