Annons:
Etiketterrasismfrämlingsfientlighet
Läst 725 ggr
wildfire
10/14/18, 5:29 AM

Du är inte Svensk

I ett sånt här läge hade jag inte kunnat stå och se på, jag hade exploderat för så här ger man sig inte på nån.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/farzana-utsattes-for-rasistiskt-pahopp-se-angreppet-har

Annons:
Maria
10/14/18, 7:38 AM
#1

Usch så obehagligt.😕

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lussan20
10/14/18, 7:46 AM
#2

Usch så skamligt och elakt. En så söt och fin flicka!

Men många är som löskokta ägg i huvudet det rinner ut och kladdar ner allt runt om. Men ett program belyste just hur hemskt det är med de tysta runt om som tiger. Dags att visa civilkurage och ge medmänskligheten ett ansikte! Mvh/WL🌺

Magi-cat
10/14/18, 1:16 PM
#3

Bedrövligt! 😢

Skandalöst! 😡


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
10/14/18, 1:25 PM
#4

"Man måste ju få ha åsikter" som en gubbe kläcker ur sig…
Så  totalt skamlöst att  inte ha mer vett i skallen än att stå och gorma på en ung tjej att hon inte är svensk!
Tänk att sådana här "åsikter" blivit så normaliserade att någon kan yttra dessa ord högt och öppet utan att skämmas ihjäl! 😕

Skönt att några trädde fram och försvarade henne i alla fall!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

wildfire
10/14/18, 4:27 PM
#5

#1 Usch så obehagligt.Ledsen Visst är det hemskt och en vardag för många, så ofattbart att sätta sig in i hur många känner sig både kränkta och rädda i sin vanliga vardag 😕

#2 Men ett program belyste just hur hemskt det är med de tysta runt om som tiger. 

Jag tror många är rädda att själva bli påhoppad och kanske rent av fysiskt bli skadade och det är en ruskigt tragisk utveckling att människor inte vågar hjälpa sina medmänniskor. Jag är så dum så jag kan inte hålla käft för den går oavbrutet både på ont och gott och en dag lär jag åka på en blåtira för mun den kan inte hålla tyst om jag möter sådana och liknande situationer oavsett det gäller rasism eller något annat som kan skada människor eller djur.

Man önskar att rädslan kunde raderas ut för oftast är vi fler mot dom som beter sig så här så gick alla emot skulle dumt folk få ge vika och kärleken få segra ❤️

#4 "Man måste ju få ha åsikter" som en gubbe kläcker ur sig… Tänkte exakt på det där  och åsikter får alla ha men man kan behålla dom för sig själv för hon som alla andra hade rätten att i lugn och ro vänta på sin buss.

Förundersökningen nedlagd fast hon har filmbevis 😕 hoppas överklagandet hjälper.

Jag tycker det var starkt av henne att börja filma och visa hur det går till, det var riktigt vågat för den situationen kunde ha  urartat när hon tog fram kameran så det var verkligen strongt gjort  av henne 👍 Jag tänker skicka en bukett blommor till henne för det här gjorde hon så bra och hon har fler med sig än emot sig 🌺

Tant Grön
10/16/18, 6:03 PM
#6

Råkade ut för samma sak och lade mig i. Det var en afrikansk familj som blev trakasserade av en äldre man. Dom var så tacksamma efteråt för att jag sade ifrån.

– Han sa att jag borde ta mitt pick och pack och dra dit jag kom ifrån, säger Farzana till SVT Nyheter.
  Hade nog sagt till den personen att det var bättre att han som var elak tog sitt pick och pack och drog.

Annons:
Novachan
10/17/18, 9:03 PM
#7

Eh…. jag hör ingen brytning alls, men visst hon kanske inte helt hade dialekten som man kan ha i Skellefteå?

Oavsett så är sådana här påhopp inte okej! Verkligen inte vuxet agerat av främlingarna… Man blir ledsen över hur andra vuxna såg och hörde men låtsas som att det inte hände och att ingen agerade…

Sjuttan
10/20/18, 5:18 PM
#8

Även om tjejen HADE varit född utomlands så är det här beteendet vidrigt! Hört idag på nyheterna att personal på apotek blir antastade och trakasserade med samma argument! Bra #6 - visst får man lust att be dessa "dra iväg" även om det egentliga är lika dumt!

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Loris M
10/21/18, 8:04 PM
#9

Fler rasistattacker. 

"Flera resenärer har hotat att bojkotta lågprisbolaget Ryanair efter att de inte avlägsnat en rasistisk, aggressiv man från deras flygplan, skriver brittiska Independent.

Mannen hade en fönsterplats och mot gången satt en kvinna som enligt mannen inte lyckades resa sig tillräckligt snabbt när han ville ta sig in till sin plats. Det resulterade i ett utbrott då mannen kallade kvinnan ”fula, svarta skitstövel”.

När den utsatta kvinnans dotter försökte förklara för mannen att hennes mamma var långsam med att resa sig upp då hon har en nedsatt rörlighet svarade han:

– Jag bryr mig för fan inte om hon är funktionsnedsatt eller ej. Om jag säger åt henne att flytta på sig ska hon göra det."

https://www.aftonbladet.se/a/p62nwV?fbclid=IwAR3l2ymgPp8FpmJhEgIT5Ux7hkkgPAKiE-Y4sSl5D2WJqK8d4iphpmgxuEA

Magi-cat
10/21/18, 8:06 PM
#10

😮


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sjuttan
10/21/18, 8:58 PM
#11

Skrämmande!

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Lussan20
10/21/18, 9:09 PM
#12

Hörde om en gammal dam som gick fram till en man som skrek åt en muslimsk kvinna -är det spöken mitt på ljusan dag- och annat . Den gamla damen tog honom i armen och med väldigt vänlig röst sade hon- det finns nog något gott i dig också ska du se om man letar- så klappade hon honom på armen och gick. Ingen dum modell faktiskt! Ska prova om jag får tillfälle. Mvh/WL🌺

Tant Grön
10/21/18, 9:10 PM
#13

Såg nyss på TV:n en man från Somalia, som berättade att när han flyttade in i sin första lägenhet i Sverige, fick han en rasist till granne. Han hälsade vänligt på grannen, som man gör i hans land, men fick höra n-ordet och att han borde åka hem.
I ett halvår blev han trakasserad av grannen och hans kompisar. Hela tiden var han vänlig och artig tillbaka. Efter ett halvår bad grannen om ursäkt.

Annons:
Lussan20
10/21/18, 9:13 PM
#14

Ja det var i -allt för Sverige-. Amerikanerna kunde dra paralleller till sina utvandrade släktingar. De tyckte det var det intressantaste de varit med om hittills.Man lär sig om andra hela livet…Mvh/WL🌺

Magi-cat
10/21/18, 9:15 PM
#15

Såg det också, väldigt gripande. Helt fantastiskt att den där grannen ändrade sig efter ett halvår, vilken förändring!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tant Grön
10/21/18, 9:22 PM
#16

Och vilket tålamod han hade som kunde behålla sitt lugn och vänlighet.

Magi-cat
10/21/18, 9:44 PM
#17

Ja, bra gjort var det.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

wildfire
10/22/18, 5:45 PM
#18

Tänk vad fint att människor kan förändras , samtidigt är det inte så enkelt att förstå varandras kulturer men om man är öppen är det ofattbart givande samtidigt stridande så hur kommer vi tillrätta med det här ?

Upp till toppen
Annons: