Annons:
Etikettövrigt
Läst 1261 ggr
Huygens
2018-10-15 10:47

Halva Huskölen glömdes bort - skogsbrand

Den stora skogsbranden vid Nötberget (nära Kårböle, Ljusdal) hade korsat riksväg 296, som annars räknades som en "säker" brandvägg. "Någon" (?) beslutade att evakuera byn Huskölen, 2018-07-18.

Men bara norra Huskölen evakuerades mitt i natten. Södra Huskölen glömdes bort av oklar anledning. Brandlinjen var en mil bred och det var först när en boende i södra Huskölen kallat in två släckningsflygplan från Italien (!!), som släppte vatten över elden, som branden hejdades 500 m från Huskölen. SVT

Ingen vet idag officiellt vem det var som utförde evakueringen, om det var polisen, räddningstjänsten eller "brandmän". Ingen vet. SVT

Huskölen delas av Ljusnan vilket kan ha påverkat att södra delen av Huskölen "glömdes bort". Då var ändå södra Huskölen mest aktuell att evakuera, då branden kom från söder. SVT

Bristen på samordning, bristen på kommunikation och bristen på ledningscentral är återkommande problem vid dessa skogsbränder (wiki). Sverige lider av ett gradvist fortskridande systemsabotage. Förbättringar kring hantering av skogsbränder diskuterades sparsamt eller inte alls i valdebatten 2018. Inget parti var särskilt intresserat av frågan. Jag misstänker att HAARP bidragit till att orsaka (anlagda) skogsbränder och att Bilderberggruppen ligger bakom systembortfallet, när Sverige år 2018 inte kan hantera sina egna skogsbränder utan måste kalla in brandsläckningsflyg från Frankrike, Rumäninen, Grekland och andra länder. Samt kalla in brandmän från Polen.

Annons:
wildfire
2018-10-16 17:44
#1

Nu blåser du upp lite jävlar, ursäkta men jag var på plats som frivillig brandman och nej så här illa gick det inte till men det är väldigt lätt att efterspekulera om man inte vart på plats och sett hela situationen.

Min far är från Färila och jag är uppvuxen med orten så även folket som bor där och jag har än idag släkt kvar vilket drev mig till att gå in som frivillig för vårt hus och fäbodvall hotades av branden så jag åkte upp fort som bara den.

Nej inga misstag har begåtts och nej inga konspiratoriska saker alls tvärtom man har jobbat fan ur sig uttryckligen sagt man har gjort sitt absoluta i alla lägen.

Nej det var ingen som helst brist på samordning tvärtom den var så organiserad som den bara kan bli. Jag var där,

Vi alla som var inblandade gjorde ett fantastiskt jobb till förbannelse så slå inte ner på oss för vi fanns där mitt i elden och jag hoppas du har fog nog att uttala dig som du gör om  Huskölen  för ingen glömdes bort alla evakuerades precis som dom ska och skulle säkerhetsmässigt.

Huygens
2018-10-16 19:10
#2

Jag får referera till länkarna i #0.

Enligt SVT var evakueringen av Norra Huskölen genomförd kl 04:00, tidigt på morgonen, 2018-07-19 och ingen evakuering eller väckning av boende i Södra Huskölen gjordes av myndigheterna. Branden var då, på morgonen, endast 500 m bort enligt boende Tommy Olsson i SVT:s artikel. Jag skrev också att beslutet om evakuering av (Norra?) Huskölen fattades 2018-07-18, men kan inte hitta var jag läste att beslutet gjordes.

Södra Huskölen glömdes bort, det är boende och SVT:s artiklar överens om. VMA och evakuering av Södra Huskölen gjordes först kl 14:00, 2018-07-19, då av polisen i Sveg, enligt SVT och enligt boende i videoklippet till SVT:s artikel.

Det var bra gjort av all personal att därefter kunna släcka elden. Jag får intrycket från nätartiklarna att elden var som närmast 200 m från Huskölen.

Huygens
2018-10-17 19:58
#3

Nu har markägarna i Enskogen, Ljusdal, polisanmält räddningstjänsten för skogsbranden i området. Branden sägs ha börjat i Enskogen, 2018-07-15 och en helikopter släckte branden i viss utsträckning. Skogsbranden var dock bara delvis släckt och fortsatte ge ifrån sej rök. Skogsbranden blossade under natten upp igen och växte sej utanför alla proportioner. Markägarna informerades inte av räddningstjänsten om skogsbranden förrän 2018-07-16. SVT

Skogsbranden var till en början ganska liten. Men efter den delvist genomförda släckningen med helikopter, växte sej skogsbranden i Enskogen gigantisk, 2018-07-16.

Enskogen ligger 15 km från Huskölen.

Enligt svensk lag ska markägare alltid bli kontaktade för eftersläckningsarbete, vilket inte skedde 2018-07-15. Räddningstjänsten förnekar kännedom om branden 2018-07-15, kanske kommer dom skylla på brister i kommunikation (?) och otillräcklig ledningscentral.

Denna kommentar har tagits bort.
Huygens
2018-10-18 19:20
#5

#4 I förstaläget, var du med och evakuerade Norra Huskölen kl 04:00 på morgonen 2018-07-19?

annia1
2018-10-18 23:10
#6

Wildfire jag brukar inte gå in i Huygens trådar, men i det här fallet så måste jag försvara det han skriver. 

Om man till en början bortser från sista stycket i TS och bara tittar på det andra så har han länkar till tre artiklar på SVT och det är där det står som han skrivit. Så det är inte Huygens som blåser upp det, utan det är vad som faktiskt sägs bla från räddningstjänstenchef i ljusdal. Så som jag ser det så kan du inte ha läst artiklarna på SVT som det länkas till.

När det gäller sista stycket i TS så om man bortser från orden systemsabotage, haarp och bildbergsgruppen så är även sista stycket på det stora hela korrekt.

När till och med räddninstjänstchefen Peter Nystedt säger att det blivit nåt fel så har det ju blivit fel.  
Detta är exakt citat av en del av det han säger. "Peter Nystedt har inte alla detaljkunskaper i ärendet, men ifrågasätter om evakuering har gått till på rätt sätt…..Jag tycker det låter högst märkligt. Vi ska utreda vad som har hänt säger han" 

Även det andra Huygens  skriver både i 2, 3 och 5 är sånt som står i svt:s artiklar. Så det är inte huygens som bara hittar på.

Även om  det fanns många frivilliga och mycket fungerade så måste man även kunna se de delar som inte funkade. Så att man lär sig till nästa gång så man inte gör samma misstag då.

Och jag kan lägga till att det fanns saker som inte funkade i dalarna.

.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Huygens
2018-11-05 13:06
#8

Myndigheterna agerade för långsamt under sommarens skogsbränder säger räddningschef Jan-Olov Olsson i Älvdalen. Sveriges Radio

Myndigheterna har inte tagit lärdom av den svåra skogsbranden för 4 år sedan i Västmanland. Och jag vill upprepa detta. I valet 2018 var diskussionen om bättre resurser och förberedelser för skogsbränder, obefintlig. I stort sett inget av dom stora partierna nämnde något om skogsbränderna och verkade vara oförmögna att hålla igång mer än en valfråga i valdebatten.

Huygens
2019-01-22 11:27
#9

Uppdrag Granskning har tittat på skogsbränderna år 2018.

En bild är politisk inkompetens och likgiltighet, politisk likgiltighet och inkompetens. Politiker som "ej var informerade", tro på det. Nej, sanningen är väl att det rör sej om en systematisk politik genomförd med mål att uppfylla Bilderberggruppens agenda om ett sakta systemsabotage. Långsamt försvaga samhället i så små steg att allmänheten inte märker vad som sker.

En uppmaning från cheferna till brandbekämparna var: "Jobba så mycket ni kan, sov så lite som möjligt." SVT

Recept för katastrof.

Det framkommer även att utrustning mot skogsbränderna ej tillhandahölls, trots att MSB hade gott om sådan brandbekämpande utrustning. Den befintliga lokala brandbekämparutrustningen var dålig eller otillräcklig och gick ofta sönder efter några dagars användande.

Samtidigt marknadsförde regeringen tidigt slutsatsen att brandmyndigheterna klarade skogsbränderna på ett utomordenligt sätt. SVT

Recept för politikerförakt.

Och i vårt högteknologiska samhälle fallerade kommunikationen mellan brandbekämpande myndigheter. Brandmännen fick använda egna privata mobiltelefoner och viktiga uppgifter gick ibland förlorade. SVT

Troligen användes också DEW i Sverige, för att starta skogsbränderna.

Här är ett exempel på en hastigt "uppkommen" skogsbrand på båda sidor om vägen som brandbekämparna ej informerat som, trots att det fanns sådan informativ och informationsinsamlande personal + spaningsflygplan. SVT

Huygens
2019-01-23 09:20
#10

Uppdrag Granskning avslöjar att sommarens största brand i Enskogen, 2018, ignorerades av både Räddningstjänsten och SOS Alarm. Båda myndigheterna nekade först till att dom larmats ett dygn i förväg, men när sedan Uppdrag Granskning kunde bevisa att larm gjorts, gick SOS Alarm igenom (tro på det) sina samtal och erkände att dom faktiskt fått brandlarmet i förväg. SVT

Räddningstjänsten nekar fortfarande till att dom larmades i förväg av en helikoptersläckningspilot. Då var elden liten, 10 - 15 m i en cirkel och kanske anlagd med DEW.

Ja, ni kan nog gissa er till vem jag tror ligger bakom.

Magi-cat
2019-01-23 12:11
#11

#10 Men vad tror du egentligen? Har hela brandpersonalen med ansvariga och allt från golv till tak blivit mutad och/eller manipulerad? Hur skulle det gått till?

Det har säkert begåtts misstag, vilket är tragiskt, men att det skulle ligga någon sorts medveten och genomförd komplott bakom verkar inte vettigt.

.

Där jag bor förekom också bränder och räddningspersonal var ute och släckte i genomsnitt 1,5 brand under några veckor. Alla gjorde ett helt fantastiskt arbete och med allmänhetens hjälp och ansvarskännande blev det inga katastrofer. Om inte den lokala insatsen räckte fick vi genast hjälp av helikopter.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
2019-01-23 13:40
#12

Dom flesta har goda avsikter, tror på vad dom gör och lyder befallningar. Ett litet fåtal nyckelpersoner behövs för att manipulera händelseutvecklingen av skogsbränderna och dölja fakta. Jmf t ex -> Hur många nyckelpersoner behövdes för att få kontroll över Sveriges regering?

Bilderbergare Annie Lööf
Bilderbergare Jan Björklund
Bilderbergare Stefan Löfven
Wallenbergs lydpojke Fridolin

Kanske ska jag tillägga att jag inte tror att Uppdrag Granskning gett hela sanningen om skogsbränderna, utan SVT presenterar mestadels sådant som annars redan läcker ut via alternativ media. Jag ser därför Uppdrag Granskning som kontrollerad opposition och känner mej tvingad att hänvisa, jag har inget annat val än att hänvisa till SVT för alla som ännu inte vaknat upp ur denna världs fasader.

Och hur många av brandbekämparna behöver egentligen veta om att svensk militär använder DEW? Inga, inga alls av brandbekämparna, sett ur svenska makthavarnas synvinkel.

Magi-cat
2019-01-23 14:41
#13

1,5 bränder PER DAG skulle det vara i mitt inlägg ovan. Jag hade lite för bråttom. 😀


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2019-01-23 20:52
#14

#12 Misstag och felbedömningar, dålig beredskap och brister i organisation, ja, men därifrån till ett systematisk systemsabotage och avsiktlig underlåtenhet att handla?

Det går att titta t.ex. på Finland för att lära sig en del om organisation. Hur har de undgått det avsiktliga systemsabotaget? 😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2019-01-24 07:59
#15

#12 Tänkte på en sak, menar du att skogen faktiskt brann i Sverige? Vad gäller Kalifornienbränderna har du anfört att det inte var skogen som brann, bara husen och bilarna, lite förenklat.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
2019-01-24 10:12
#16

#15 Det är inte så enkelt. Verkligheten är inte lika enkel som en ologisk Hollywoodfilm godkänd av Pentagon.

Makthavarna har inte för avsikt att göra det så enkelt för dej att det måste vara antingen eller. Svart eller vitt. Nej.

Jag har inte lust att upprepa mej igen, du får läsa tidigare trådar jag skrivit och jag har skrivit mycket. Det har pågått både skogsbränder och husbränder i Kalifornien. Skogsbränderna är många och varierar i uppkomst. Ibland självdör skogsbränderna, ibland släcks skogsbränderna av brandbekämpare. Jag läste någonstans att dom senaste två åren har över 18000 (onaturliga) skogsbränder uppkommit i USA, kanske är det ännu fler skogsbränder i praktiken. Det har även brunnit flitigt i Kanada och på vissa håll i Europa, som Spanien, Sverige och Grekland.

I Kalifornien saknar myndigheterna nästan alltid förklaring till dom massiva uppkomsterna alla dessa skogsbränder dom sista åren. Mångfalld av skogsbränder och konsekvenser av skogsbränder som ej tidigare skådats.

Och när en stad ska brännas ner i Kalifornien, låter myndigheterna skogsbränder härja i regionen en tid, sedan antänds skogen i närområdet av staden, troligen med DEW. Ömsom rapporteras kraftigt ökad tillfällig vindstyrka och andra gånger är det nästan vindstilla runt städerna. Oavsett vilket brinner husen ner. I media rapporteras vrålande skogsbränder som vräker sej fram, uppslukar städerna och bränner ner husen. Men Kaliforniens "skogsbränder" i närheten av och runt om städerna uppvisar påfallande ofta oskadad skog, oskadade förtorkade vinterbuskage och ofta oskadad torr vinterväxtlighet. Du kan ju själv se om du har ögon i huvudet på alla mina länkar och videoklipp. Förtorkade ljusgula buskage står ofta oskadade på hustomterna bara några meter från dom med marken jämnade "skogsbrända" husen. Har du helt ignorerat dom bilderna, jag har visat massvis med länkar och ibland även stoppat in public domain foton, som visat detta. Du ser ju att skogen ibland står frisk och grön, ofta vintergul eller torrt ljusbrun, runt dom atombombsutbrunna husen som ligger som 5 cm asklager på marken. Träskjulen
3 - 4 m intill bostadshusen klarar också skogsbränderna bra och dom vitmålade träskjulen är sällan ens svedda av "skogsbränderna". Träskjulens ytterväggar är ofta oklanderligt vita eller ljusa. Färgen på skjulväggarna har inte ens bubblat sej av hettan.

Så det pågår både skogsbränder och bränder av hus i Kalifornien, men det är inte så enkelt som att det bara måste vara det ena eller andra. Det är en blandning. Skogsbränderna används som förevändning att "förklara" varför städerna brunnit ner. Likaledes att brandbekämparna i Kalifornien är så hjälplösa att städerna alltid bränner ner helt till marken, är det inte konstigt? Skogen runt om hustomterna står ju ofta oskadad. Visst, det har säkert brunnit i skogen och det syns också svarta svedda stråk i terrängen på flygfoton, men det räcker inte som förklaring till att städerna helt brunnit upp i värsta Hiroshimastil. Inte med så mycket oskadad skog, oskadad växtlighet, ofta oskadade buskar och oskadade träskjul tätt intill dom nedbrända bostadshusen. Sällan mer än 5 - 10 m bort.

Edit: Exempel på oskadade träskjul (länk) intill nedbrända bostadshus. Titta verkligen ordentligt och vänd inte bara bort blicken. Vidare diksussion om skogsbränder i Kalifornien tar jag i den tråden.

Magi-cat
2019-01-24 21:31
#17

Det är fullkomligt absurt att hävda "nyckelpersoner" i Sverige skulle tänkt på med flit och dessutom underlåtit att släcka när det brann. 😕

Nu gäller det att lära av misstagen inför kommande svåra somrar, men en bättre beredskap gynnas sannerligen inte av konstiga beskyllningar.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
2019-01-24 22:27
#18

Pliktskyldigt säger regeringens utredare att bristerna i brandförsvaret som "uppdagades" under sommarens skogsbränder år 2018, är samma brister som redan upptäcktes i samband med den stora skogsbranden i Västmanland år 2014. Inget har gjorts. Helt i linje med agendan finns samma brister i brandskyddet fortfarande kvar och regeringen kommer inte göra något åt saken. Defekt brandskyddsmaterial, lednings- och organisationsproblem, otillräcklig brandsläckningsutrustning, maskiner som går sönder efter kort tids användning, kommunikationsproblem osv. SVT

Kritik.

En fasad. Kulisser.

Det är inte inkompetens, likgiltighet eller "glömska".

Jag vill åter göra er uppmärksamma på #8, det som hände under vallrörelsen 2018, efter sommarens många skogsbränder. Det är systematiskt, det är välplanerat, organiserat, det är långsiktigt och det drivs framåt av Bilderbergarna och lydpolitikerna inom båda blocken.

Anders Jonsson förlorade hela den skog som funnits i släkten i generationer. SVT

Åklagaren har lagt ner polisanmälan som gjorts mot Räddningtjänsten, helt i linje med den rådande agendan. SVT

Mörkläggning.

Huygens
2019-02-06 13:36
#19

Sverige hade 7000 skogsbränder som Räddningstjänsten fick rycka ut till under år 2018. Bilderbergaren (länk) Mikael Damberg (S) har nu blivit presenterad den sk Skogsbrandutredningen. SVT

"Sverige är inte rustat för att klara skogsbränder", är en slutsats.

Helt i linje med Bilderberggruppens agenda. Mikael Damberg (S) är även Sveriges inrikesminister. Det noggrant planerade systemsabotaget fortskrider.

Huygens
2019-05-12 21:20
#20

Brandbilen i Kårböle (nära Huskölen) har fått körförbud pga bristande underhåll. Sveriges Radio

Brandbilen har kapacitet för 8 m3 vatten, vilket är mycket mer än den nuvarande insatsbilen.

Annons:
Huygens
2019-05-17 18:13
#21

Tänkvärda ord från brandpersonalen som noterar att svenska riksdagspolitiker har kraftsatsat på att svika. SVT

Brandpersonalen noterar även att dom inhyrda polska brandbekämparna hade god utbildning och mycket bättre utrustning än den svenska. Polen har varmare somrar, mer inlandstorka och risk för värre skogsbränder. Och ändå kunde Polen avvara brandbekämpare.

I Sverige rådde varierad planering, ofta dålig kommunikation och dålig administration av dygnsvila för brandpersonalen. Visst, elden släcktes till slut, men politikerna harde kraftsatsat på att ingenting lära sej från förra skogsbranden för sex år sedan.

Ja, ni kan säkert gissa vem jag tror ligger bakom.

Upp till toppen
Annons: