Annons:
Etikettpolitik
Läst 472 ggr
Magi-cat
10/20/18, 3:47 PM

Så länge de kan berätta...

Det är starkt av de överlevande från förintelselägren att de orkar berätta…🌺

"Treblinka, Sobibor och Belzec. Det var tre förintelseläger som ingick i den så kallade Operation Reinhard, som hade som mål att utrota den stora judiska befolkningen i det ockuperade östra Polen. När vi besöker Treblinka nu, finns bara minnesmärken att se, eftersom lägret jämnades med marken efter kriget. Hit söker sig inte heller sådana strömmar av besökare som till Auschwitz.

Men för Leon Rytz, 91, finns minnena kvar. Han kom till Treblinka 1942 som 15-åring och skulle bli en av mycket få som kom därifrån levande. I Vetandets värld berättar han om minnena som fortfarande tynger honom. Vi hör också författaren Artur Szulc, som beskrivit Reinhardoperationen i boken I skuggan av Auschwitz och idéhistorikern och förintelsekännaren Stephane Bruchfeld."

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1164972?programid=412&fbclid=IwAR2fpkFI9SJuIyeS_4c-GMamnGUw2NJFiDsPq4n11ci6x8ETA66j_e38BqI


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Carmarino
10/20/18, 3:56 PM
#1

Ja, det är verkligen starkt av dem.

Min (ingifta) moster orkade aldrig berätta om sina upplevelser från de koncentrationsläger hon satt i (Auschwitz och Bergen-Belsen), åtminstone inte för oss barn. Hon berättade en del för min mor, som berättade valda delar för mig. Det var när vi såg serien Förintelsen. Innan dess hade hon inte velat säga något. Hon tyckte väl jag var för ung.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: