Genus, feminism och jämställdhet

Afghaner bra på lika villkor

2018-10-22 09:36 #0 av: DesK

Hemma hos mig bor det tre afghanska unga killar och det vistas rätt regelbundet fler afghaner och andra nyanlända ungdomar här. Dessa ungdomar är alla solidariska, stöttande och hjälpsamma. Det är helt klart en självklarhet att alla gör alla sysslor i hemmet. Vi turas om att laga mat, oftast lagar några mat tillsammans. Killarna städar och sköter trädgården, de sköter all egen tvätt. En av killarna syr och lagar kläder och hemtextilier. Alla erbjuder sig att hjälpa till med att handla, detta gör jag dock oftast, när de är i skolan. Även hundarna åtnjuter killarnas omsorger, promenader sker oftast en och en. Vi tycker alla att det känns skönt att gå en tur ensam med en av hundarna. Lek på tomten gör de ofta tillsammans. Så här hemma råder verkligen lika villkor och jämlikhet, det är så roligt.

Désirée

Anmäl
2018-10-22 09:49 #1 av: [NeferNefer]

Tummen upp

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2018-10-22 10:30 #3 av: Emptymoment

Nopons är väldigt snikna när det kommer till guld = Samma relevans.

Anmäl
2018-10-22 10:40 #4 av: Wonnalesan

DesK!

Det låter så bra! Min gubbe arbetar extra som lärare och har bara bra erfarenheter av sina elever också. Artiga, hjälpsamma, villiga att lära och hjälpa till. Med hjälp funkar det mesta bra med våra nya Svenskar! Mvh/WLBlomma

Anmäl
2018-10-22 12:19 #5 av: DesK

#3 Så uttrycker sig den som är obildad och har dålig kunskap om hur världen ser ut idag. Det finns dåliga mäniskor av alla nationaliteter.  I Sverige finns det flest dåliga svenskar, eftersom det finns flest svenskar här. Den bildade människan förstår att möta andra människor med respekt och nyfikenhet och förstår att vi alla kan lära av varandra.

Désirée

Anmäl
2018-10-22 12:48 #6 av: Wonnalesan

Ja DesK.

Många skulle behöva sätta sig på skolbänken och få en nyanserad blick på omvärlden. Såg-allt för Sverige- det var fint med inblicken i de utrikes föddas hem. Hur lika vi alla är. Du har så rätt, Mvh/WLBlomma

Anmäl
2018-10-22 13:15 #7 av: Maria

#6 Jag tänkte precis på samma program. Nyttigt för de flesta.

/Maria

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.