Annons:
Etiketternormervärderingar
Läst 352 ggr
[NeferNefer]
2018-10-24 16:52

Gå i en flyktings skor

https://www.va.se/nyheter/2018/08/08/mot-konfliktentreprenor-lilly-som-forandra-konfliktzoner-med-entreprenorskap-som-vapen/

(…)

”Många unga i väst vet inte hur det känns att fly. Jag vill ge dem lite mer inblick för att skifta uppfattningen och attityden mot flyktingar”, säger Lilly.

(…)

Sedan 2006 bor Lilly i London och de senaste fem åren har hon jobbat som director of talent på Maker Studios, en digital mediabyrå som köptes av Disney 2013. Där jobbade hon med några av världens främsta Youtubers, inte minst svenske Pewdiepie. Många av dem älskade också att spela Minecraft.

Det var så hennes idé föddes.

Hon tog hjälp av alla dessa Minecraft-experter och utvecklade ett spel där man får följa med på en resa i skorna på en flykting.

”Jag har tagit fram en betaversion, och nu kommer jag att justera den baserat på feedback från spelarna. Jag räknar med att det ska vara klart om tre, fyra månader.”

Men spelet är bara en start. Eller rättare sagt första delen i ett program för skolor som hon också tagit fram.

”Vi ska ta eleverna genom en åtta veckor lång upplevelse där de efter att ha spelat spelet får diskutera sin egen relation till migration. Alla familjer har korsat någon gräns någon gång.”

(…)

Annons:
DesK
2018-10-26 18:13
#1

Waow, vilket fantastiskt initiativ! Jag som lever nära med flyktingar vet hur viktigt det är att få upp förståelsen för hur det är att vara flykting.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[NeferNefer]
2018-10-26 18:16
#2

❤️Precis!

Upp till toppen
Annons: