Annons:
Etiketterrasismfrämlingsfientlighet
Läst 593 ggr
Loris M
2018-10-27 08:27

Rasism och diskriminering ett arbetsmiljöproblem

"Det råder tandläkarbrist i Dalarna. Men till Folktandvården i Avesta flyttade nyligen två unga förmågor, "Jasmine" och "Sara". Nu funderar de på att sluta. De har fått nog av alla de rasistiska tillmälen som de får på stan och från patienter, skriver Dala-Demokraten

Avesta är inte unikt vad gäller bigotta patienter. Folktandvården i Dalarna har hört liknande vittnesmål från Ludvika, Rättvik och Älvdalen. 

I själva verket är problemet spritt, både geografiskt och över välfärdssektorn. Apotekskedjor berättar för SVT att rasism och diskriminering mot anställda är ett växande arbetsmiljöproblem. 

Rent generellt har välfärden börjat plågas alltmer av krävande och oregerliga kunder och patienter. Det handlar om blonda herrar som inte vill behandlas av muslimska läkare, kvinnor som inte tolererar manlig vårdpersonal, sexistiska och allmänt ohövliga patienter"

https://www.expressen.se/ledare/patienter-maste-lara-sig-att-veta-hut-eller-ga-hem/

Annons:
Magi-cat
2018-10-27 08:35
#1

Rent skrämmande. 😡


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lussan20
2018-10-27 08:45
#2

Så sorgligt!

Vi har ett stort apotek där flera av personalen är av utländsk härkomst. Skickliga apotekstekniker och apotekare. Deras serviceanda väljer jag först om jag kan. Jag går på skicklighet före härkomst! Men man skäms för obildade som tro att de har monopol på allt! Mvh/WL🌺

Carmarino
2018-10-27 13:01
#3

Otroligt korkat. Det som betyder något är ju hur bra de är på sitt yrke, inte hur de ser ut.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Novachan
2018-10-27 20:50
#4

Konstigt att vara otrevlig (oavsett typ) mot personer som försöker hjälpa en…

wildfire
2018-10-30 17:27
#5

Jag känner två av dom som drabbats och det är så jävla löjligt att bete sig så här. Ursäkta svordom men fasen alltså skärp er människor för alla behöver vi hjälp nån gång 😡

Sjuttan
2018-11-06 09:59
#6

Alldeles fasansfullt! Vad kan man göra? Skyddsombud med pondus på varje arbetsplats? Dessa skulle ha mandat att ingripa varenda gång! Utopi - ja tyvärr.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Annons:
Upp till toppen
Annons: