Annons:
Etikettot
Läst 675 ggr
[NeferNefer]
10/30/18, 1:55 PM

Ring inte, sms:a hellre

Ring inte, sms:a hellre. Det är den nya telefonetiketten. Och jag håller med, jag ogillar starkt att tala i telefon. Hur känner ni inför de här förslagen som står i artikeln?

https://www.va.se/nyheter/2018/10/24/prata-i-mobilen-glom-det/

Annons:
Calcifer
10/30/18, 2:13 PM
#1

En del kan kännas lite extrema, och jag tycker det beror på VEM man ringer. Jag har aldrig tänkt två gånger innan jag ringt mamma, och skulle nog inte göra det med en bästa vän jag vet inte har problem att prata i telefonen heller. Jag gillar inte heller att prata i telefonen och gillar inte när folk ringer utan förvarning, men det finns undantag. Det viktiga för mig är att om jag talat om för en person jag vill INTE prata i telefon om jag inte måste, ring mig inte så ska det respekteras! Har jag inte sagt det vet de ju kanske inte, men då kan jag passa på att säga det så snart tillfälle finns.

Men jag blir jäkligt arg ska jag erkänna när jag sagt till folk att jag inte vill att de ringer och så gör de det ändå - när det inte är akut. Akuta ärenden förstår jag. Men när det är typ "ja tjena, läget då"… 😕


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

millan21
10/30/18, 2:18 PM
#2

Det beror på vad det gäller. Är det en snabb fråga de vill ha svar på så helt ok med sms Då kan jag skicka ett svar tillbaka bara. Men personer som ska rundprata en massa  meddelanden på  sms fram och tillbaka en bra stund så föredrar jag att de ringer istället.

parsley
10/30/18, 2:35 PM
#3

En fördel med SMS eller mail är att det finns en dokumentation kring vad man kommit överens om.  Pratar man i telefon, så blir det lösa lappar. Jag pratar ytterst sällan i telefon och har egentligen aldrig tyckt om att göra det.

[NeferNefer]
10/30/18, 2:36 PM
#4

Är det något mycket akut och mycket viktigt, då vill jag förstås att folk ringer. Men absolut inte för småprat eller sånt som lika gärna kan skickas i ett mail. Och är det något som kräver någon form av ansträngning från min sida, som exempelvis att anteckna tid och dag för något, då vill jag verkligen ha det i mail för just såna samtal kommer alltid när jag inte har händerna fria.

wildfire
10/30/18, 5:46 PM
#5

Jag föredrar samtal mellan människor och helst inte via telefonen alls, direkta möten mellan ögon oss människor emellan.

Jag använder inte sms och inte heller telefon för jag vill möta mina vänner i verkligheten inte i en konstgjord digital värld .

Min telefon används i syften så som att ringa tandläkaren eller nåt sånt men annars är den avstängd för all kommunikation.

Sms nyttjar jag absolut inte och har aldrig gjort.

Stallmima
11/5/18, 12:40 PM
#6

Att bara sitta och sms:a varandra tilltalar inte mig utan jag föredrar att prata i luren. Exempelvis när man kör bil så får man inte knappa på den, då är det bättre att ha "öronsnören" och prata. Däremot om man vet en person inte kan prata just nu kan man slänga iväg ett sms. Sedan finns det appar som gör att man kan spela in samtal så då har man dokumentationen där om det behövs  👍

Annons:
Upp till toppen
Annons: