#5 Nu har demonstrationen till stöd för hemlösa och fattiga pensionärer ägt rum, och sannolikt har protestlistan med nästan 75 000 underskrifter överlämnats till regeringen. Ca 1 500 personer gick med i tåget och två riksdagspolitiker medverkade och talade på Mynttorget.
"Väl på plats vid Mynttorget höll bland annat Jeanette Höglund tal som möttes av hejarop och applåder när hon bland annat sa att regeringen borde ta bort skatten från pensionen.
Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson och Moderaternas ekonomisk-politiska talesperson Elisabeth Svantesson närvarade också på scenen vid Mynttorget.
– Vi är här för att ni är fantastiska som gör det här och det är omöjligt att inte älska Jeanette för det hon gör. Det är så många äldre som slitit i hela sina liv och som inte får den välfärd de förtjänar. Jag förstår att ert förtroende för politikerna är begränsat, det är mitt med, sa Jimmie Åkesson från scenen.
– Jag ska göra allt jag kan för att driva den här frågan i högre tempo, sa Elisabeth Svantesson bland annat."
https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/har-demonstrerar-de-for-aldre-hemlosa-och-fattigpensionarer/repsdx!fQh8AUSwqbSHlXjEYKrO5g/?fbclid=IwAR01uQ-6MNYb_jOcwPHHWOW_b-_duH20AZm0wmcRwBrEoBFQG4UNKdnYEM0
(Tant Grön, ursäkta att jag placerade detta i din tråd om att skänka kläder till fattiga, men hittade ingen lämpligare. Det handlar ju i stort sett om samma sak.)