Annons:
Etikettövrigt
Läst 482 ggr
Tant Grön
2018-11-13 08:40

Vem reser sig i bussen?

Har lagt märke till att det är mest invandrarkillar som reser sig för äldre. Enligt min erfarenhet ca 80% invandrarkillar, ca15% svenska tjejer och resten utländska tjejer. Svenska killa rsom reser sig för äldre, ser man nästan aldrig

Annons:
Surpan
2018-11-13 08:43
#1

När jag var gravid med sonen fick jag tillslut sluta åka tunnelbana till jobbet för ingen reste sig för mig. Trots väldigt tydligt höggravid. Inte ens de som satt på specialplatserna flyttade sig.

/Surpan

Tant Grön
2018-11-13 08:47
#2

Det är värre i Stockholm, har märkt det när jag varit där. Undrar varför?

Novachan
2018-11-13 09:08
#3

I Linköping reser de flesta på sig när de ser att behovet finns. Även så att föräldrar får sittplats nära barnvagn.

Tant Grön
2018-11-13 09:12
#4

#3 Fantastiskt att dom gör det. Att det är så olika på olika platser i Sverige. Jag är så gammal nu att det händer att folk reser sig för mig. Första gången det hände så blev jag inte så glad, kände mig uråldrig. 😃

Magi-cat
2018-11-13 09:38
#5

#0 Det är även min erfarenhet, att det är mest invandrarkillar som reser sig och erbjuder plats. Därnäst kvinnor i varierande ålder.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

wildfire
2018-11-14 05:31
#6

Håller med er dom flesta av dom har en helt annan artighet i sig men visst absolut så reser sig även Svenskarna det kan jag inget annat säga om men nog är det fler invandrare som gör än lata Svensson.

Tror det bottnar i att dom uppfostrats med en helt annan syn på våra äldre och som en invandrarkollega sa till mig så förstod han inte varför vi  sätter våra äldre på ett hem för i hans land där tar hela familjen hand om dom i hemmet och bor tillsammans i stora familjer  livet ut.

När jag körde tunnelbana så reagerade jag ofta på att invandrarna var dom som oftast var mest prydliga i uniformen medan många Svenskar kunde se ut som hej kom och hjälp mig.Men samma där så fanns så klart undantagen där även Svensken var prydlig men nog dominerade invandrarna allt och var proper med både slips och välstrukna skjortor.

#4 Det har börjat hända mig också, är  snart 53 och gråhårig och man känner sig lite mysko när ungdomarna lyfter på rumpen och säger varsågod tant 😂men det är ju vänligt och uppskattat att det finns dom som tänker på andra men nog blir man lite full i skratt allt att jaha ja nu är man där 😂

Annons:
Tant Grön
2018-11-14 10:27
#7

Men vad tror ni, var det bättre förr? Själv tror jag inte det.

wildfire
2018-11-14 10:32
#8

Jo men det tror jag för förr i tiden både neg och bugade ungdomar inför äldre,lärare,läkare med flera så absolut var man bättre på att uppföra sig gott mot äldre än många är idag men självklart finns dom som är hur fina som helst mot äldre bland ungdomarna än idag.

Tyvärr har mycket av den gamla respekten försvunnit så vad gäller den frågan så var det bättre förr.

DesK
2018-11-14 21:25
#9

Jo nog är det oftare människor med icke svensk bakgrund som är hövliga, men precis som ni säger det finns ju svenskar också, som är trevliga, artiga och hövliga. T ex mina döttrars pojkvänner är båda mycket artiga, hövliga och trevliga och båda är födda i Göteborg av svenska föräldrar. Flyktingarna som bor hos mig är mycket  omtänksamma, artiga och hövliga mot såväl mig som mina gäster här hemma.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Eda
2018-12-02 18:31
#10

Det har faktiskt hänt mig flera gånger att ungdomar rest sig upp i bussen och då har det varit som ni säger mest invandrarkillar eller svenska tjejer. 

Men vad jag retade upp mig på idag var en svensk icke funktionsnedsatt kvinna som upptog två prioriterade platser, på den ena platsen hade hon två mindre kassar trots att bussen var full och många fick stå. Först tänkte jag säga åt henne vilket jag inte kom mig för, men när det steg på en äldre kvinna ropade jag till henne att här finns det en ledig plats och pekade på påsarna, först då plockade hon upp sina påsar som hon utan besvär kunde ha i knäet!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Soligajag1
2018-12-08 10:04
#11

#10 Mycket bra gjort av dig!! Eloge till dig ! 

Min son gjorde en grej i bussen en gång ( jag va inte med , han berättade sen) 

Han stod i bussen , det va mycket folk , det kom in en äldre dam , han såg grabbar som satt och höll upp platser med sina trunkar , ( invandrare , alla är inte  uppfostrade , tydligen)  min son tittade om killarna skulle ge plats till damen , nej, då sa han till : Ta bort era väskor så damen kan sitta .  Till svar fick han : Stick o brinn!! Gissa om min son blev arg! 😈 Han tog trunkarna och sa högt :  I det här landet hjälper man varann. Om blickar kunde döda , så hade min son vart dö.

Sådana  incidenter har hänt  mig med!!

HH 🙂

Eda
2018-12-08 10:25
#12

#11Det var jättebra gjort av din son!
Vad som också retar mig på bussar, tunnelbana och tåg är när människor sätter upp skoklädda fötter på passagerarplatserna. Jag är inte så värst modig av mig, men en gång när det satt en ensam pojke på tunnelbanan med fötterna på sätet hämtade jag en Metro och placerade under hans fötter. Han sa tack och alla som såg det i vagnen skrattade. Killen gick av vid följande hållplats, förmodligen tyckte han att det var pinsamt och man får hoppas att han inte gör det igen!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Tant Grön
2018-12-08 10:36
#13

#11 Vilken tuff son du har. #12 Ha,ha, den killen satte nog aldrig mer upp fötterna. 😃
Så modig är väl inte jag, men jag brukar fråga vänligt om platsen är ledig om någon satt väskan där. Har aldrig hänt att någon nekat mig att sitta.

Annons:
Soligajag1
2018-12-08 14:51
#14

#13  Jag tycker oxå att min son är tuff. Men i dagens samhälle måste man "ryta ifrån" , man kan inte vara för snäll . För oss är det en självklarhet att man reser på sig om det kommer in äldre människor som har en käpp eller har svårt att gå , ska dem stå hela vägen från stan och hem tex.  

När jag åkte hem från mitt arbete ( lasarettet) så gick inte bussarna så ofta. Jag åkte med 19.40 ca , o det sitter ungdomar på sätena med  sina väskor bredvid sig. 

Sedan kommer det en äldre dam med sin hund . Hon vill sitta . Jag går in efter henne , säger åt ungdomarna att ta bort sina väskor så damen kan sitta .

Flera fula ord kommer ur deras munnar.  Då blev jag arg !  sa åt dem att bete sig som folk.

HH 🙂

Tant Grön
2018-12-08 16:04
#15

#14 Har aldrig hört något sådant faktiskt. Det är nog olika på olika platser i Sverige. Är väl kanske värst i större städer, antar jag. Sen om dom har druckit lite så kan dom väl bli gapiga. Men jag tycker i alla fall att dom flesta ungdomar är trevliga.

Upp till toppen
Annons: