Annons:
Etiketternormervärderingar
Läst 624 ggr
[NeferNefer]
2018-11-15 18:50

Osportsliga bollkillar

Det är faktiskt rätt störande, och Cissi Wallin skriver så bra om det här trista.

https://www.metro.se/artikel/cissi-wallin-fotbollsgrabbar-nu-%C3%A4r-ni-osportsliga

(…)

Hon sa till exempel följande: ”Alla ni pojkar, killar och framförallt män: det är dags att komma in i matchen, för jämställdhet är något som gynnar oss alla men det är något som vi måste göra tillsammans”. 

Nilla Fischer pratade även direkt till alla unga tjejer som spelar fotboll, påminde dessa om att deras engagemang och talang är lika mycket värt som pojkarnas. Och hon pratade om det orättvisa i att hon, trots en lång proffskarriär, ännu inte fått det ekonomiskt tryggt via sporten. Som hennes manliga kollegor, på samma nivå. 

Dessa uttalanden kunde ju ha hyllats och stöttats av alla i rummet. Men istället väljer alltså grabbar i herrlaget att hänga upp sig på det gamla trötta ”inte alla män”-argumentet. Varför? Vad är det som tar emot så mycket i att enbart applådera det hon säger? Vad är det som tar emot så vansinnigt i så många flickor och kvinnors helt rimliga krav på att bli behandlade likadant och bli värderade lika högt som pojkar och män? 

(…)

Annons:
Huygens
2018-11-15 21:34
#1

Mycket handlar om att göra damfotbollen mer synlig.

Om TV-kanalerna visar mer damfotboll kommer intresset att öka. Eurosport har varit dåliga på den punkten och visar t o m USA-herrfotboll. Eurosport visade dock många av matcherna i U-20-VM i somras och det var mycket välspelat. Japanskorna vann + bäst fair play. Nordkoreanskorna överraskade också.

Likadant borde det vara fler damfotbollsmatcher på Stryktipset. Den här veckan kör dom istället mer än halva matcherna från UEFA-Nations League, som jag tycker är en alltför omogen cup och dessutom matcher ner till D-serien, vad i hela friden. Ta in svenska damfotbollsmatcher istället, som jag åtminstone har lite koll på.

Dessutom behöver hemsidorna för både dam- och herrfotbollens divisioner bli bättre. Täckningen av info om lag i dom lägre serierna är för svag. Jag vill kunna se tydliga listor på när under matcherna mål gjorts och bättre översikt på spelare som har gula eller röda kort. Jag vill även veta vilka spelare i ligorna som precis spelat eller varit uttaget i landslagsmatcher utan att behöva klicka runt på flera sidor. Bätte info. Vilka spelare är nya, hur ofta har inhopparna spelat match, vilka spelare vilar eller är utlånade till andra lag osv. Svensk fotboll borde även ha en sida med länkar till externa supporterforum (vilket inte ens engelska ligorna har särskilt systematiskt).

Huygens
2018-11-29 01:04
#2

U-17 VM-final (wiki) i Uruguay på lördag mellan Spanien och Mexiko. Visas på Eurosport.

Jag såg semin Mexiko - Kanada. Välspelad och taktiken byggde på kortpassningar av båda lagen. I först halvlek blev kanadensiska backlinjen aningen passiv med uppspelet, vilket gjorde att Mexiko pressade på även när Kanada hade boll på egen planhalva.

Båda lagen hade straffmöjlighet i första halvleken, men endast Mexiko fick straff tilldelad och satte 1 - 0 vilket blev slutresultatet.

Semifinalmatchen verkade spelas mitt på dagen, så det var kanske orsak till det låga publikantalet, om folk jobbar? Jag tror inte ens att det var 1000 åskådare.

Huygens
2019-01-22 10:24
#3

Planen plogades för dom allsvenska herrarna, men inte för dom allsvenska damerna i Örebro. SVT

Principen är att inte ploga medan snövädret pågår. Den principen gäller dock bara för damerna. Herrarna fick planen plogad från snö medan snön vräkte ner.

Kort klipp från damernas U-17 VM-matchen Japan-Mexiko i Uruguay med båda målen. Japans mål var från långdistans och Mexiko gjorde ett väldigt bra nickmål från mitten av straffområdet. (YT/FIFATV, 2018-11-20, 2 min)

Jag har letat efter ett Top 20 eller Top 10 bästa målen från damernas U-17 VM, men FIFA verkar inte gjort någon sådan sammanställning. Kanske har jag bara inte kunnat hitta, men om det inte finns är det lite dåligt, för sammanställningar finns för herrlandslagen.

Upp till toppen
Annons: