Annons:
Etiketterrasismfrämlingsfientlighet
Läst 586 ggr
Tant Grön
11/17/18, 4:18 PM

Afrosvenskar diskrimineras

Annons:
wildfire
11/17/18, 5:20 PM
#1

Orättvisa för vi är alla människor oavsett hudfärg 😕

Emptymoment
11/17/18, 5:37 PM
#2

Kan någon vara vänlig att upplysa en okunnig….vad är en Afrosvensk? 🤔 Jag menar, vad definierar en sådan person? :p

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

Loris M
11/17/18, 7:04 PM
#3

#2 

"Begreppet afrosvensk ska förstås som en politisk identitet utifrån vilken människor av afrikanskt ursprung organiserar sig för att bemöta och utmana den strukturella rasismen vi utsätts för i Sverige. På så sätt fortsätter vi motståndet mot den afrofobiska rasismen som genom historien tagit sig uttryck i till exempel transatlantisk slavhandel och kolonialism. Genom att anta identiteten afrosvensk kliver vi in i samma tradition som föregångare i historien som kämpat för afrikaners rättigheter likt Drottning Nzinga, Malcolm X och Nelson och Nelson Mandela och tänkare som Angela Davis och Kwame Nkrumah."

http://www.afrosvenskarna.se/om-afrosvenskarnasriksforbund/

Emptymoment
11/17/18, 11:51 PM
#4

#3 Okej, jag förstår! Tack så mycket 🙂

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

wildfire
11/18/18, 4:12 AM
#5

"Förfinade" etiketter på folk kan jag tycka och dom irriterar mig rejält 😕

Loris M
11/18/18, 8:28 AM
#6

#5 Hur menar du nu?

Det som irriterar mig rejält är att någon får sämre villkor, lön o.s.v. och diskrimineras p.g.a. sin hudfärg.

Från länken:

"Rapporten som presenteras under fredagen visar att afrosvenskar är överrepresenterade i lågstatusyrken samtidigt som gruppen är underrepresenterad i arbeten med högre status. Det är också vanligare med arbetslöshet i den här gruppen om man jämför med övriga svenskar. /…/

Förutom att afrosvenskar har lägre lön jämfört med övriga befolkningen med samma utbildning visar undersökningen dessutom att det är mycket svårare för en afrosvensk att få chefspositioner i arbetslivet"

Annons:
wildfire
11/18/18, 8:52 AM
#7

#6 Vet inte hur jag ska förklara för det kommer inifrån mig men kan vi inte använda ord människor istället för att det ska riktas mot en speciell grupp,svårt att förklara men jag känner ett motstånd när det måste finnas etiketter på folk. Nåt stör mig i det för oavsett var vi kommer från så är vi bara människor allihop.

Det som irriterar mig rejält är att någon får sämre villkor, lön o.s.v. och diskrimineras p.g.a. sin hudfärg.

Ja men det är ju så det är, man blir så less för med sånt sätts etiketter och fördömande mot exempelvis Afrosvenskar och dom kan bli en grupp andra ser ner på och det är riktigt störande för vi är bara människor allihop ❤️

Loris M
11/18/18, 9:01 AM
#8

#7 Okej, då förstår jag. Men jag tror tyvärr inte att vi någonsin kommer att leva i en värld där vi inte sätter etiketter på varandra. Handlar det inte om stora saker hudfärg eller nationalitet så handlar det om en massa andra saker där vi förstärker skillnader mellan oss (istället för att de det som förenar), som funktionshindrad, gammal, smal, tjock, blyg, rik, fattig, höger, vänster, akademiker, lågavlönad ….

wildfire
11/18/18, 9:05 AM
#9

#8 Så sant och det där är både jobbigt och nåt man känner ett starkt illamående över och tyvärr har du rätt vi kommer inte att leva i en värld utan alla dessa etiketter.Sorgligt men sant 😕

Upp till toppen
Annons: