Annons:
Etiketterinvandringspolitikflyktingpolitik
Läst 816 ggr
Loris M
2018-11-19 08:19

Asylsökande som lever i lyx ....

…. på skattebetalarnas kostnad. Det hör vi ofta men hur väl stämmer det? Inte särskilt bra. Så här är det:

"Vi tar det igen.

Asylsökande som har ordnat eget boende får 61 kronor om dagen.

Detta ska räcka till:

Hyra
El
Kontantkort
Mat
Kläder
Skor
Hygienartiklar
Värktabletter
Resor
Oförutsedda utgifter

61 kronor om dagen är allt de får.

Inget bostadsbidrag.
Inget resebidrag.
Inget bidrag till kläder.
Inget bidrag till möbler.
Inget bidrag till husgeråd.

61 kronor om dagen ska räcka till kryddor, olja, grönsaker, buljong, soja, mjöl, ris, potatis eller vad man nu väljer att äta. Allt. /…/

Asylsökande som kommer när de är 18 eller äldre får inte gå i skolan, inte yrkesutbildning, inte komvux, inte SFI. De allra flesta får inte heller arbeta. Men om de har ett undantag, dvs ett AT-UND, så får de arbeta, då dras dagersättningen in.

Har man tjänat 6 100 kronor dras ersättningen in 100 dagar. *

Tanken är nämligen att man ska ha 61 kronor om dagen. Inte en krona mer.

Så nu vet ni det."

https://motargument.se/2018/11/18/asylsokande-far-61-kronor-om-dagen/?fbclid=IwAR0GLUE9q4JroqJbjQN5I7BUzYsoaErC2QjxmcdIEAFCUMZ79t7WRhz7u2U

Annons:
Lussan20
2018-11-19 08:34
#1

Jag var på loppis igår och tänk vilken återvinning dessa människor står för, allt vi vräker bort kan de köpa för en ringa slant. Kastruller går fort åt, liksom påslakan och vinterskor. 10kr för kläder, jackor 25 kr. Nej det är ingen sanning bakom illvilliga rykten. Hur mycket drar dessa stackars människor in i skatt då de fått sina jobb? Det pratar ingen om!

Dessa människor vill ha jobb och tar vad de får. Avund är nog den farligaste sjukdomen, inte de sjukdomar vi får, för den dödar flest människor. Jag vägrar sitta i sammanhang där dessa saker tas upp. Bjuder man människor till sig vill man ha det trevligt inte spy galla över de som kommer hit. Det är primitivt att inte ta till sig faktaunderlag.

Jag är inte tyst och det blir dålig stämning, det är då man alltid har fel, så bättre sluta bjuda folk som bara spyr galla, det smittar allt runtomkring.

Säger som en vis person sade- gå en mil i mina skor! Mvh/WL🌺

Novachan
2018-11-19 20:32
#2

Intressant och värt att kolla upp.

Kollade lite på Migrationsverkets hemsida (https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Skydd-och-asyl-i-Sverige/Medan-du-vantar/Ekonomiskt-stod.html)

Där står det:

På boenden där mat ingår är dagersättningen
  • 24 kr/dag för vuxna ensamstående
  • 19 kr/dag per person för vuxna som delar hushållskostnader
  • 12 kr/dag för barn t.o.m. 17 år.
På boenden där mat inte ingår är dagersättningen
  • 71 kr/dag för vuxna ensamstående
  • 61 kr/dag och person för vuxna som delar hushållskostnader
  • 37 kr/dag för barn 0–3 år
  • 43 kr/dag för barn 4–10 år
  • 50 kr/dag för barn 11–17 år.

61 kr/dag gäller alltså vuxna som delar hushålls med annan vuxen. Annars är det 71 kr/dag för en vuxen. Även om det inte låter som en stor skillnad så är det en skillnad när man tvingas leva snålt. Vet ej om personen som skrev artikeln valde 61kr/dag för att det är vanligare att man bor ihop eller för att vinkla artikeln något - men jag tänker inte göra en stor bagatell av det här och nu.

Hon har ej skrivit om summan gäller för vuxna ensamstående eller per vuxen som delar hushållskostnader. Dock skriver hon 61 kr/dag för asylsökande som har ordnat eget boende och jag vet inte om man syftar till samma sak som "På boende där mat inte ingår…" eller om man då pratar om 2 olika typer av boende och om dagersättningen är samma eller ej - jag skulle gissa att dom är samma sak men vill inte dra förhastade slutsatser.

Konsumentverket i publikationen Koll på pengarna att "Bra, hälsosam mat för en vuxen kostar cirka 2 300 kr i månaden"

71 kr/dag x 30 dagar= 2130 kr

2 vuxna x 61/kr/dag x 30 dagar = 3660 kr

Matkostnaden kanske kan dras ner något när man delar hushåll men ser svårt ut att ens få råd med maten…

Hur frikostiga Migrationsverket är med Särskilt bidrag vet jag inte, liksom vilka summor…

Upp till toppen
Annons: