Annons:
Etiketterrasismfrämlingsfientlighet
Läst 1254 ggr
Loris M
2018-11-19 08:26

Hanif Bali som trovärdig källa

En del sajter länkar gärna till extremhögerns Hanif Bali som om det skulle vara en trovärdig källa. Han är en man som gjort bort sig många gånger och medvetet ljugit och förvanskat fakta. De nazistiska Fria tider skriver gärna om honom och hyllar hans uttalanden så då vet ni hur trovärdig han är.  Men det hindrar inte en del på iFokus att använda honom som källa när de vill argumentera. 

Här kan ni se några av de dumheter/lögner  han skrivit på sitt twitter-konto. 

"SVT Opinion har gått igenom samtliga tweets från riksdagsledamoten sedan november 2016 och tagit fram en lista på de 20 mest spridda. Det här är inte en kvantitativ undersökning av vilka ämnen Bali oftast tagit upp, utan visar endast vilka inlägg som fått mest spridning."

https://www.svt.se/opinion/twitterkontot-alla-pratar-om-har-ar-hanif-balis-mest-delade-tweets-1

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Loris M
2018-11-19 08:45
#2

#1 Vad vill du ha sagt? Jag vill inte sitta och lyssna på en tvåtimmars video med honom och hans nonsens.

[Hayabusa]
2018-11-19 08:50
#3

#2 Navid är bra & intressant att lyssna på.

Loris M
2018-11-19 08:53
#4

#3 Bara man slapp se och höra den andra så…

[Hayabusa]
2018-11-19 09:03
#5

#4 Det är aldrig fel att lyssna på någon - även om man inte delar personens åsikter. Är Hanif verkligen så hemsk?

Magi-cat
2018-11-19 09:07
#6

#5 Oavsett allting annat så räcker det inte med att DU tycker det är "intressant". Redogör i åtminstone några meningar om varför det är intressant och framför allt vad du vill säga med inlägget. Läsare och Sajtvärd vill kanske inte ägna två timmar åt en film bara för att du tycker det är intressant…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
2018-11-19 09:13
#7

#5 Jag lyssnar inte på islamofober och de som ljuger. Jag skriver ju hur han förvrider fakta och ljuger och du frågar om han verkligen är så hemsk. 😕

Hayabusa, jag vet vad du brukar skriva om Lika villkor på andra sajter och om du är ute efter att provocera fram ett uttalande från mig så du kan skriva om det på andra sajter och skratta åt det så ber jag dig vänligen att lägga ner. Jag är inte intresserad av den leken.

[Hayabusa]
2018-11-19 09:18
#8

#6 Äh, nu är det ju bortröstat så det kan kvitta.  Ja, jag anser att Navid Modiris inslag på YouTube är intressant lyssning, men visst - det är ju givetvis valfritt att lyssna. Att det ska finnas en slags konsensus för att program SKA vara värt att lyssna på skapar en något byråkratisk situation. Ska det röstas om och godkännas innan det lägges upp i kommentarsfältet? 

Navids inställning är att han VILL lyssna på även de som, möjligen, representerar åsikter som kanske känns utanför den egna komfortzonen. Att lyssna på meningsmotståndare är inte fel utan kan faktiskt ge nya infallsvinklar.

Magi-cat
2018-11-19 09:22
#9

#8 Att lyssna på meningsmotståndare är inte fel utan kan faktiskt ge nya infallsvinklar.  

Det innebär inte att med automatik kunna kräva att "meningsmotståndaren" tittar sig igenom vartenda tvåtimmars-klipp någon behagar posta för sitt eget höga nöjes skull.

Att man inte vill titta på oändliga filmer av alla de slag, är inte detsamma som att inte lyssna på meningsmotståndare.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Hayabusa]
2018-11-19 09:30
#10

#9 Krav på att vidga vyerna finns aldrig, det är ett val.

[Hayabusa]
2018-11-19 09:39
#11

#0 "Han har ljugit bl.a. om statistiken om våldtäkter och sagt att det ökat med 700% vilket så klart är rena lögner. "

Var kan man läsa om det? Har du någon hänvisning?

Loris M
2018-11-19 09:46
#12

#11 Läste om det för någon vecka sedan  men kommer inte ihåg var. Har googlat nu ett tag men hittar inte. Han har skrivit om det på sin FB-sida och inlägget har delats flera tusen gånger och framställts som fakta. Så fort jag hittar det lägger jag upp länken.

Loris M
2018-11-19 10:40
#13

Inte konstigt att jag inte kunde hitta det. Det var inte Bali utan en annan favorit på vissa sajter, Tino Sanandaji. Men även utan det här har Bali sagt tillräckligt mycket dumt för att kunna tas på allvar eller uppges som en trovärdig källa. 

"Att våldtäktsanmälningarna skulle ha ökat med 700 % är en lögn som blivit viral. Anledningen är att det är nationalekonomen och debattören Tino Sanandaji som gjort uttalandet. Sanandaji är i mångas ögon ett aktat namn. Den korrekta siffran är 24 % på tio år. En ”viss” skillnad."

_https://motargument.se/2018/11/04/tino-sanandajis-logn-om-valdtakter/
_

Annons:
[Hayabusa]
2018-11-19 10:43
#14

#13 Där ser man. Hanif var oskyldig i det fallet…

Loris M
2018-11-19 10:45
#15

#14 Ja, i det här fallet men inte i resten.

[Hayabusa]
2018-11-19 10:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Lite OT, men eftersom frågan kom upp…Observera de olika lagändringarna som inträffat under tidslinjen. De påverkar statistiken på ett eller annat sätt.

[Hayabusa]
2018-11-19 15:45
#17

Tillägg till #16:

1975  5st

1985  8st

1995  15st

1997  15 st (dvs samma som år 1995)

2007  47 st

2017  69 st

Ökningen från 1975 är 1280%. Från 1985 är ökningen 762%. 20 år tillbaka dvs 1997 - ger en ökning på 360%. 10 år tillbaka ger en ökning med 47%.

wildfire
2018-11-19 16:11
#18

  #0 Han är väl inte extremhöger utan Moderat sen att såna sidor så som Fria Tider mf gärna länkar till honom betyder inte att han själv är extremhöger.Måste säga jag tycker en hel del av det han har att säga är rysligt bra men sen finns så klart saker jag inte alls håller med honom i och så är det ju inom politiken.

Han föddes i Kermanshah i Iran kom hit som ensamkommande, har bott på HVB hem  och har egen erfarenhet inom områden och mycket har han rätt i men som med all politik är det en omöjlighet att hålla med om allt och säg den som inte ljuger sig fram eller kör med fula knep inom politik det finns inte en enda person som verkligen gör sin uppgift perfekt oavsett vilket parti den tillhör.

Själv har jag vart inne på M i flera år men jag är knappast nån extremhöger och lär så aldrig någonsin bli men sen Kristersson klev in känner jag motstånd och hoppas han ersätts av nån annan  medan partiet har mycket jag själv är inne på men det hör ju inte hit utan det är Moderaterna och dom är absolut inte extremhöger, dom är höger men det är  inte någon extremism.

Magi-cat
2018-11-19 16:27
#19

#18 Varför tror du då nasse-Fria Tider t.ex. så glatt länkar till honom? 

Har du sett t.ex. poseringsbilden med vapen och uttalandena mot DN? https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/wEj2AM/lofven-om-bali-var-ar-ledarskapet-kristersson

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/Mg8Gdo/hanif-bali-tar-bort-kritiserad-bild-efter-tu-mote


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

wildfire
2018-11-19 16:42
#20

# 19 Fria Tider dom tar ju alla chanser i världen att göra allt till sitt det vet och det ser vi hela tiden och så lär dom fortsätta så länge dom får vara kvar med sitt på nätet.

Beträffande bilden var det ett  dumt val men han tog bort den och han bad också om ursäkt för den väckte helt fel associationer än den var avsedd för och åter hamnar vi i läget att alla gör vi våra misstag och så lär vi göra till den dagen vi dör.

Jag sitter inte här och prisar honom på något vis för jag prisar inte en enda politiker oavsett vilket parti dom tillhör men jag tycker ändå att en hel del har han rätt i medan annat så kan jag omöjligt hålla med honom.

Annons:
Loris M
2018-11-19 16:45
#21

#18 Jag har aldrig påstått att M är högerextrema  så jag vet inte var du fått det ifrån. Att Hanif Bali är moderat och råkar dessutom ha åsikter som är mycket nära de som högerextremister brukar ha, behöver inte ha något samband. Jag har inte tagit upp sambandet utan du.

wildfire
2018-11-19 16:55
#22

# 21 Jag har aldrig påstått att M är högerextrema  så jag vet inte ver du fått ifrån

Hoppsan då  får jag be om ursäkt om jag missförstod dig så ☺️ jag tolkade det så med tanke på det som skrevs i TS extremhögerns Hanif Bali  och jag satt och tog åt mig eftersom jag är åt det Moderata hållet trots min irritation på partiledaren.

Ber om ursäkt Loris  att jag missförstod dig helt 😊

Loris M
2018-12-28 13:48
#23

Hanif Bali på Twitter just nu:

…….

wildfire
2018-12-28 18:00
#24

Moderat uppvuxen en dag tog jag ställning och där är jag nu jag bytte block helt och vet ni nu  jag känner frid ❤️ jag är färdig med politik  och jag ser människan ❤️

Magi-cat
2018-12-28 18:24
#25

#23 😮

Vidrigt! 😡


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

wildfire
2018-12-29 05:25
#26

Försökte få ur mig nåt vettigt igår och försöker idag men man finner inga ord för såna här vidrigheter, det går bara inte att få ur sig hur illa man tycker 😡 och den där har jag tyckt säga lite bra ibland men det rök fortare än kvickt och man mår bara illa. Tvi vale 😡

Magi-cat
2018-12-29 08:30
#27

Hur länge ska han få hållas? Det verkar inte finns några gränser…🤮

"   Att vara folkvald innebär att man är folkets val. Det här är alltså rimligen vad de moderata väljarna har önskat sig (eller i alla fall vad partiet tror att väljarna vill ha) – en drygt trettioårig man som beter sig som en trettonåring som klottrar på skoltoaletten.."

Väldigt ovärdigt i alla fall.

https://www.magasinetparagraf.se/nyheter/veckans-varsta/53823-lagstiftaren-som-knullsnackar-och-ifragasatter-grundlagen/?fbclid=IwAR32d8yfiDSF-X2VsMm4OwMoHrDZXolIEhihTS7H8HC5SBnduM_RKJn1jzI

Nu väntar vi bara på att vi bland försvararna för den här personens alla tilltag ska få höra någonting i stil med "jamen vänstern då, dom minsann…" för att byta fokus på sedvanligt vis.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: