Annons:
Etiketternormervärderingar
Läst 514 ggr
[NeferNefer]
2018-11-21 14:27

Dahlen: Omdefiniera mannen

Mycket kloka ord av den kloka Micael Dahlen.

https://www.aftonbladet.se/a/a2nl3M/omdefiniera-mannen--innan-det-ar-for-sent

(…)

Den vetenskapliga tidskriften American Journal of Bioethics publicerade ett specialnummer där forskarna diskuterade om det mänskliga släktet rentav har ett moraliskt ansvar gentemot sig självt att föröka sig utan män. Vi män är ju ett slöseri med resurser, vi är krångligare att framställa och dör tidigare, däremellan är vi både mer sjuka och krävande.

När jag läste det där insåg jag att nästan allt vi förknippar med män numera har att göra med att vara sjuk eller resurskrävande. Våra bidrag till mänskligheten är mancolds (ja, det finns faktiskt vetenskapligt belagt i en metastudie i British Journal of Medicine att vi klena män blir sjukare än kvinnor när vi är förkylda), manspremier (som enligt OECD:s EU-statistik ger män i genomsnitt 19 procent högre lön för samma arbete), manspreading som stjäl allt utrymme i kollektivtrafiken, mansplaining som stjäl syret i alla konversationer, killgissningar i stället för underbyggda beslut och att göra killräckligt i stället för tillräckligt.

(…)

Annons:
Novachan
2018-11-21 16:51
#1

Att det skulle vara ett moraliskt ansvar har jag inte tänkt på det som, men tror det är en tidsfråga när det kommer ske så att allmänheten har tillgång till det. Minns att när jag gick i skolan hade någon någonstans i världen lyckats befrukta en äggcell med DNA från en annan hona istället för spermie. Minns ej säkert vilket djur det var men tror det var får (inte förväxla med kloning) annars var det nog möss eller någon fågelart.

LBB
2018-11-26 01:07
#2

Vilket på sikt skulle orsaka irreparabla skador på bredden i det mänskliga dna;at.

Kortleken skulle ju inte blandas om utan man skulle i praktiken klona på befintliga individer

Men det är klart, det skulle ju innebära en våt dröm för alla som vill skapa ett enhetligt folk med enhetligt utseende…

Varje normal befruktning ger en individ med ett helt unikt dna, en helt unik arvsmassa,  Så där är jag nog rätt gammalmodig.

Upp till toppen
Annons: