Annons:
Etiketternormervärderingar
Läst 401 ggr
Lussan20
2018-11-24 09:38

9 miljoner våldtäkter

I Europa har gjorts en forskning på hur många kvinnor som blir våldtagna och siffran är häpnadsväckande 9 miljoner.

Få länder har- samtyckeslagen-, vilket är stor skam. Jag har arbetat med unga kvinnor som fått sina liv förstörda antingen av övergrepp i tidig ålder eller våldtäkt, det kostar deras barndom , vård och samhället stora kostnader.

Men jag vill belysa en annan fråga, efter #metoo så har det dykt upp kvinnor över 50 år som aldrig varken sett eller varit med om kränkande behandlingar som kvinna. För mig ser det ut som strutsmentalitet.

Vill man skydda de små olydiga pojkarna eller vill man inte se?

Frågorna som kommer är.

Såg du aldrig grabbar i skolan som tog tjejerna på brösten, baken eller kallade dom för okvädinsord?

Varit på dans där fulla killar trängt sig på och kladdat?

På arbetet där man kränkts på något sätt i sin kvinnlighet.

Aldrig blivit pressad till sex i förhållande då man själv inte velat?

Hört sexistiska skämt som är kränkande?

Jag kan säga ja på alla. Jag tycker det är svekfullt att inte erkänna när man blivit kränkt. Sveket är mot de som blivit våldtagna och kränkta.

Om man inte ser maktstrukturer kanske man inte ska bre ut sig i TV med mera? Mvh/WL😡

Annons:
Tant Grön
2018-11-24 09:49
#1

Jag är över 50 år och kan också svara ja på alla. En kvinna fick t.o.m. säga upp sig från jobbet för att en gubbe inte kunde sluta kladda. Killar som kladdade när man dansade med dom (Jag brukade "råka" trampa dom på fötterna, då slutade dom. )
Tjejer som inte vågade anmäla våldtäkt m.m.

Lussan20
2018-11-24 10:21
#2

Jag är 70 år och upplevde gubbars kladdande på fabrikerna. Jag började på Ericsson då jag var 14 år, ett barn bara! Men det var bowlinggrepp som de sade och allmänt tafsande. Man var röd ändå upp i hårfästet av genans. Var inte tysta kampen fortsätter! Mvh/WL🌺

Loris M
2018-11-24 10:43
#3

Jag tror att det är så pass normalt att många kvinnor inte ens tänker på det som kränkning eller trakasserier. Det kan man se på andra forum där unga kvinnor är osäkra på om något räknas som våldtäkt eller sexuellt utnyttjande även när det helt klart är så fallet.

Lussan20
2018-11-24 10:54
#4

En känd kvinna uttalade sig och det kändes som hon såg det som uppvaktning, men då har man nog en skev bild?

Att bli fasthållen och kysst  ser jag som övergrepp i alla fall. Någonstans måste gränsen gå!

Jag var 12 år och fasthållen av en gubbe i släkten som tog på alla ställen, han tungkysste mig i hissen då jag var 5 år. Äckligt är bara förnamnet.

De finns i alla sammanhang, en del även i familjen tyvärr….Mvh/WL🌺

Loris M
2018-11-24 10:58
#5

Hemskt! Därför är jag tacksam över #metoo-uppropet för att kvinnor och flickor ska förstå att det inte är normalt på något sätt att bli tilltalad eller vidrörd på ett sätt som man själv inte gett medgivande till.

Lussan20
2018-11-24 11:11
#6

Ja vi måste stärka flickorna och ge dom kraft att berätta för någon.  Det är aldrig okey att röra andras kroppar mot deras vilja. redan i förskolan ska man prata om detta. Skolan borde ta krafttag.

Då jag arbetade inom skolan var det svårt att få gehör för frågan. Jag mötte den på OBS klinikerna jag arbetade på och fick många flickors berättelser då de inte stod ut med killarna i klassen. Varför blunda? Mvh/WL🌺

Annons:
Loris M
2018-11-24 11:16
#7

Förskolans läroplan har reviderats och den kommer att börja gälla från 1 juli 2019 och där har de särskilt fokuserat på jämställdhet och integritet. Jag vet att många förskolor jobbar mycket med rätten till sin egen kropp redan nu, bl.a. genom böcker.

Lussan20
2018-11-24 11:43
#8

När jag gick ut julen 80, fanns det inte med. Men alla pedagoger som jag arbetade med tog ändå dessa frågor. Men på små barns  nivå såklart, mormor sade alltid-det ska krökas i tid , det som krokigt ska bli- .

Att mina tre sönder fick veta vad som inte går för sig , det borde varje förälder lära sina barn.-Min kropp är min- din kropp är din-.

Machokulturen är dessutom förlegad, riktiga män vet hur man beter sig utan övertramp. Makt ligger i detta också. Men det är fegt att utöva våld mot svagare , kvinnor och barn. Sprid dessa saker redan i förskolan.

Mvh/WL🌺

[NeferNefer]
2018-11-24 15:00
#9

Ja, det är bedrövligt hur det är … för att uttrycka det milt. 😕

wildfire
2018-11-25 04:02
#10

9 miljoner 😮 vilken enorm siffra. Att det är mycket men så pass kunde jag inte tro,hemskt 😕

Upp till toppen
Annons: