Annons:
Etikettövrigt
Läst 829 ggr
Tant Grön
11/28/18, 9:23 PM

Ny jultradition att bli kränkt

Lagom till den första snön faller över Sverige och hyllorna börjar fyllas med julmust, pepparkakshus och chokladkalendrar visar sig även sociala medier från sin mest juliga sida.

Det vill säga, rasar återigen över att någon jultradition förändrats, ställts in eller gjorts mer inkluderande.

Det är som att vissa ser fram emot sin årliga julkränkma lika mycket som andra ser fram emot att kunna köpa lussebullar i sin lokala matbutik. https://arbetet.se/2018/11/27/att-bli-krankt-var-nya-jultradition/?fbclid=IwAR2MxTP4wNdfxqSiAN-zXUvX71iFxuGqwT90I9iSB4IojvoAWpoLm24W8-w

Annons:
Magi-cat
11/28/18, 9:24 PM
#1

"sin årliga julkränkma" 😃

En del har för lite att göra, eller nåt…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tant Grön
11/28/18, 9:26 PM
#2

Jo det verkar så 😃

Tant Grön
11/28/18, 9:28 PM
#3

Fast vilken hemsk tradition. 😕

Magi-cat
11/28/18, 9:36 PM
#4

Ja, vad hände, egentligen…😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Calcifer
11/28/18, 9:37 PM
#5

Ja gud, det går ju helt enkelt inte att inkludera något nytt när det kommer till julen……. 

-.-

Känns som om folk blir mer och mer långsökta i sin kränkthet.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Novachan
11/29/18, 8:20 PM
#6

Är förståeligt att förändringar i en tradition kan väcka känslor, även om förändringarna inte är dåliga - de är ju oftast inte ont menade utan tvärtom.

Lögner och propaganda ogillas oavsett association eller när det sker på året.

Annons:
Sarafiaklara
11/30/18, 2:34 PM
#7

Sen om ’pk-maffian’ inte gjort nåt den senaste tiden kan en ju alltid bli kränkt över något som är påhittat; som att SR inte ska spela Körbergs variant av ’O helga natt’ https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/OnO5Aw/fejkad-nyhet-sprids--om-att-tommy-korberg-stoppas-av-sr 🙃

Sarafiaklara
11/30/18, 2:38 PM
#8

Som ett tillägg fascinerar det mig hur vissa kan sitta och gnälla om hur media i Sverige är så vänsterdriven och full med lögner men detta betyder inte att dessa personer är extra kritiska mot nyheter för de sväljer allt som publiceras från högerhållet. Källkritik är viktigt men bara mot de nyheter de själva inte gillar.

Magi-cat
12/2/18, 8:07 AM
#9

Det är viktigt med traditioner. Traditioner gör att människor känner gemenskap och att det finns band, rötter, bakåt i tiden. En varm och vacker tradition som kommer med ljus i den mörka årstiden (som Lucia) gör att människor samlas i gemenskap, vilket de/vi behöver.

Detta betyder inte att inte traditioner kan eller ska förändras. Det måste de göra, när tiden förändras. Inte ens Lucia är konstant.

Men om några få med makt förändrar på ett sätt så många känner sig överkörda och inte är med i och förstår förändringen, tror jag inte är så lyckat.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
12/2/18, 8:23 AM
#10

Med detta sagt drar jag mig till minnes att jag faktiskt varit med om Luciatåg då pepparkaksgubbar och tomtar var "förbjudna"! 😮 
Det var vid den högtidliga Luciakröningen i kyrkan, med Luciatåg, barnkör, körer och orkester och massor av åhörare. Flickorna var Lucia med tärnor och pojkarna fick endast vara stjärngossar.

Kören fick inte heller sjunga "Staffan Stalledräng" som de alltid gjort förut. 
Musiken leddes nämligen av en ny kantor som var mycket…kyrklig och tomtar var ogudaktigt och "Staffan stalledräng" var hednisk, vilket alltså inte gick för sig.

Det här var för kanske 15 år sedan, före tiden för "julkränkma" och indignerade rubriker i tidningarna. Drev på internet var också okänt. Kanske lika bra det. 

Folk tappade hakan och gruffade lite, men fann sig snabbt och gjorde det bästa möjliga av situationen. Det vore så klart omöjligt nu.

Märkligt ändå, att tomtar och pepparkaksgubbar kan anses så stötande i en modern kyrka när det gäller en folklig högtid som Lucia.😕
(Det var förresten endast i nåder som högtidligheten alls fick ta plats i kyrkan, som var den enda lokalen som var stor nog.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Novachan
12/2/18, 10:12 AM
#11

Är det förbjudet överallt numera att pepparkaksgubbar inte få vara med i Luciatåg?

Har aldrig hört någon säga att de känner sig kränkt pga det, men att motiveringen till förbudet är det (förebyggande).

Är det inte tillåtet att klä sig som andra klassiska pepparkaksformer? t.ex. hjärtan, gris, bock?

Får pojkar inte klä sig som tärnor om de vill, liksom flickor klä sig som stjärngossar? Har inte hört folk protestera om pojkar som röstats fram som Lucia på dagis, och fått vara det i Luciatåget. Men har hört protester om hur Luciatåg "ska vara" när det handlar om ungdomar eller vuxna, t.ex. som ska sändas på tv:n. - nämns i någon annan tråd på iFokus, minns ej vart. Där jag har frågat om det är något som går emot religionsutövande(?)

Magi-cat
12/2/18, 10:27 AM
#12

#11 Snälla nån, det är inte förbjudet någonstans, vad jag vet. Om uppgiften förekommer är det fake news vilket visar sig om man kollar källor lite mer.

Det jag gav exempel på var ett verkligt exempel från många år tillbaka när man från kyrkligt håll inte ville veta av något med hedniskt ursprung…😕

Så klart pojkar och flickor ska få klä ut sig som de vill! Om inte vuxna krånglar och har sig så är det inga problem för barnen oftast!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Novachan
12/2/18, 10:46 AM
#13

#12 Mina frågor var menade som allmänt ställda, inte riktade som att jag är emot det du skrev i #10 för det du skrev tycker jag är vettigt och bra att du tog upp 👍

Jag har bara hört om 2 fall genom media, vad jag kan minnas, där pepparkaksgubbar skulle vara förbjudet så jag undrade om det är något som fler har hakat på som jag har missat, som kanske blivit en ny förändring jag inte blivit medveten om än - det var länge sedan jag var med i Luciatåg eller kollat när andra deltagit och jag kan ha missat att läsa/hört om ämnet i media. Därför frågade jag. Inte menat att någon ska ta illa upp

Annons:
wildfire
12/2/18, 5:30 PM
#14

Nu får ni verkligen rätta mig om jag har fel och innan ni funderar så har jag inte läst det i några falska nyheter bara typ Expressen,Aftonbladet men visst var det väl en diskussion huruvida pepparkaksgubbarna skulle få finnas med ?

Som sagt rätta mig gärna jag ber er men nog var det så allt att det ansågs rasistiskt så dom skulle bort 😕 ? personligen tog jag illa vid mig för jag tycker det om nåt är att döma ut folk lika som med den mörkhyade dockan i tomtens verkstad varför tar man bort människor på så vis det om nåt är väl att göra skillnad på folk😕 och här blir jag faktiskt arg  för alla ska få plats 😡

I dag i ett mångkulturellt samhälle så borde alla få plats och vart kommer det från det där med att pepparkaksgubbarna skulle vara rasistiskt ? jisses vi är alla människor och alla får vara med och är det nåt som sätter färg på livet så är det alla världens kulturer ❤️

Loris M
12/7/18, 5:53 PM
#15

#13 #14 

Precis som vanligt, var det desinformation. Någon som tjänar på att felaktig information sprids skrev om det och tidningar hakade på. Om jag minns rätt visade det sig att det var inga pepparkaksgubbar på någon skola när de firade Lucia och då gick någon (kanske en förälder, kommer inte ihåg) igång, skrev på sociala medier o.s.v. och ni vet hur det fungerar, någon säger: Barnen får inte vara pepparkaksgubbar och alla tror på det direkt utan ta reda på fakta och sprider det vidare. Det visade det sig att ingen av barnen ville vara pepparkaksgubbe och därför blev luciatåget utan dem. Inte för att det var förbjudet.

Magi-cat
12/7/18, 5:59 PM
#16

#15 Precis, det fortsätter ändå att spridas år efter år…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
12/7/18, 6:13 PM
#17

#16 Ja, samma visa varje år. Och hittar de inget exempel så återanvänder de gamla artiklar. 

Det var någon som skrev i FB-gruppen Förskolan.se, som jag tycker är så himla bra och i all sin enkelhet visar vad vi tycker är viktigt att fokusera på och hur vi reagerar. Så här skrev hon:

Stora barngrupper -Trist

Brist på förskolepersonal - Surt

Dåliga lokaler - Tråkigt

Svårt att få en placering - Dumt

Inget luciafirande - Nä, nu jävlar!!! 😡

wildfire
12/8/18, 5:41 PM
#18

Jo ni har rätt och jag fel så enkelt är det 🙂 men jag  måste få tillrättavisa att det jag läst var absolut inte i några konstiga nyheter tvärtom Aftonbladet och vanliga Expressen  för jag går inte utanför murarna i såna saker men jag håller med i allt ni  skriver och vi behöver bara googla så ser vi 👍 

Men nåja nu är jag nöjd och tacksam för svar och jag hade fel 😊☺️

Kram på er i alla fall  🤗

Sommarek
12/11/18, 4:15 PM
#19

#12 I så fall borde kyrkan varken fira Lucia eller jul, eftersom de båda är hedniska i grunden. Och inte ha julgran, stjärna eller Jesusbarn.  😛

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

DesK
12/12/18, 9:31 AM
#20

Wildfire, varken Aftonbladet eller Expressen är några stora sanningssägare, tyvärr. De är just inte mycket bättre än den övriga skvallerpressen.

F ö instämmer jag med er här om att traditioner är fina och att de över tid förändras lite är inte konstigt alls.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Magi-cat
12/12/18, 9:34 AM
#21

#19 Lite praktisk får man ändå vara. 😃

Men i det här speciella fallet var det med tvekan vi fick ha ens Lucia i kyrkan…Det hedniska förflutna spökade.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sommarek
12/12/18, 12:35 PM
#22

#21 Eller plocka russinen ur kakan, som det också kan kallas.  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

wildfire
12/12/18, 4:13 PM
#23

Så är det DesK men nog är dom mer inom ramarna än vissa andra sidor som enbart är ute för att förstora och skapa drama,drama som vi allt för lätt går på tyvärr.Jag gör det ibland och det tror jag många gör tyvärr och den informationen lär vi inte slippa undan tvärtom den poppar upp nu och då och man önskar det kunde få ett stopp  😓

#19 Sommarek : I så fall borde kyrkan varken fira Lucia eller jul, eftersom de båda är hedniska i grunden. Och inte ha julgran, stjärna eller Jesusbarn.  

Här kan jag hålla med dig och som hedning har jag ställt mig frågan många gånger varför kyrkorna släpper in hednisk tradition men slår ner på oss och menar vi hedningar är syndare antikrist och ute på helt fel väg och ändå släpper dom in vissa saker.Det går inte ihop för mig och har retat mig enormt genom årens lopp och lär så fortsätta göra.

Men Jesusbarnet hör hemma i kyrkan så där förstår jag dig inte riktigt, hur menar du med att dom inte skulle ha Jesusbarnet,han är ju frälsaren den som dom vänder sig till  och sitter på Guds högra sida .Det är Jesus för hela slanten om jag ska göra mig lite kortfattad i ett ämne jag lätt kan dra iväg och bli långrandig i  😃 så Jesusbarnet passar riktigt bra in i kyrkans miljö och var inte hedniskt.

Sommarek
12/13/18, 12:33 PM
#24

#23 Jesusbarnet är, som allting annat som här julen till, en kopia av äldre hedniska gudar. Historien är full av gudomar som varit hälften människa, föddes av en jungfru, föddes i december, dog i april, hade lärjungar, förvandlade vatten till vin, uppväckte döda och dog för andras skull. Han är en mix av alla dessa, och sedan lade man han "födelsedag" i december för att kidnappa redan existerande högtider.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

wildfire
12/16/18, 5:39 PM
#25

#24 Ok nu är jag med dig, tänkte åt ett annat håll där men absolut den hedniska traditionen går långt före den kristna så är det och det bär med sig en lång förhistorisk tid långt innan kristendomen ens fanns 👍

Upp till toppen
Annons: