Annons:
Etikettövrigt
Läst 750 ggr
Huygens
11/29/18, 5:55 PM

Frimureriet och Lika inför Lagen

Diskussionen om jäv i rättssak och närvaron av Frimurarna har genom åren antagligen varit en större fråga i t ex Norge än i Sverige. Norge har haft rättsfall där domare och smarta affärsmän varit frimurare och på så sätt har det ansetts att norska affärsmän kunnat erhålla fördelaktiga domslut. Texten är dock väldigt nedtonad på wikipedia jämfört med vad jag minns i media från 1990- och tidigt 2000-tal (wiki).

Sakfrågan i Sverige har hållts mera dold. Frimureriet ingår troligen direkt eller indirekt som del av Illuminati. Frimurare svär ibland trohet gentemot ordensväsendet bortanför lag, demokrati och andra åtaganden, beroende på grad inom frimureriet.

Bryter frimuraren mot eden och avslöjar en ordensbroder, accepterar frimuraren att få kroppsdelar utslitna och matade till gamar, se t ex artikel i The Guardian, 2001-03-21.

Nu är ett svenskt fall aktuellt.

Den sk Ghosträttegången visar sej ha både domare och "ägaren" till Ghost-bandet (wiki) som Frimurare. Risken för jäv är uppenbar med hemliga sällskap och dolda trohetseder. SVT

Både rådmannen och låtskrivaren tillhör Frimurarnas Fjärde Fördelning i Linköping.

Annons:
Farwuq
11/29/18, 6:01 PM
#1

Jag känner/har känt flera och är även släkt med frimurare.
Jag vet att de sätter broderskapet högt, men att det skulle gå så långt att det blir rättsröta det tror jag inte.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

LBB
12/7/18, 9:06 PM
#2

Jag tvivlar starkt på att utfallet skulle bli annorlunda vid en ny rättegång eller vid ett överklagande.

Upp till toppen
Annons: