Annons:
Etikettövrigt
Läst 607 ggr
Lona
12/18/18, 4:43 PM

Kvinnlig könsstympning

Min mamma bor i en av Göteborgs "mindre fina" förorter så att säga (där jag även är uppvuxen). De har ett närsjukhus som är lite extra anpassat till de behov som finns i förorten. Jag blev beklämd när jag upptäckte att de har en hel mottagning inriktad på flickor/kvinnor som blivit omskurna och könsstympade. Naturligtvis är det suveränt att mottagningen finns, men att den BEHÖVS är vidrigt! Vad kan man göra föra att minska (kvinnlig) omskärelse, både här i Sverige och i de länder där det traditionellt förekommer? Hur kan vi stötta de barn och kvinnor som utsätts för detta? Information? Hur når man de som det gäller? (Jo, jag vet att det är olagligt i Sverige men det sker ändå på sina håll.)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Tant Grön
12/18/18, 4:46 PM
#1

Så fruktansvärt att man inte kan fatta det. Vad man kan göra är att stödja de organisationer som bekämpar det. T.ex. Läkarmissionen:
https://www.lakarmissionen.se/gavoshop/stoppa-konsstympning-kenya/

[[eskils_]]
12/18/18, 5:16 PM
#2

Visst är det fruktansvärt att människor stympar sina döttrar i andra länder! All heder åt de organisationer som bekämpar det!

Tyvärr utförs ju sådana illdåd även i vårt land, av vissa invandrarläkare på invandrarflickor, därför att föräldrarna begär det. Det var ett inslag på TV om detta för ett tag sedan.

Det vore ju naivt att tro att dessa invandrare lämnar sin bestialiska kvinnosyn bakom sig så snart de korsat den svenska gränsen… Så vad kan man göra för att stötta tjejerna? Bra fråga.

En idé vore att informera samtliga invandrare redan vid gränsen om att i det här landet respekteras och värderas alla barn och kvinnor precis lika mycket som män. Basta! Passar det inte finns det andra länder de kan åka till. Kräva att de visar att de förstått och tänker anpassa sig, t ex genom att underteckna ett bindande dokument, som arkiveras och hänvisas till vid behov.

Där kan det förresten också gärna stå att i det här landet respekterar vi andra människor, vilken religion, religionstolkning eller trosuppfattning de än har. (Apropå ett inslag i TV-nyheterna igår om hur en jihadistfamilj i Sverige lät barnen öva prickskytte "mot otrogna" på ett paket Kalaspuffar.)

Loris M
12/18/18, 8:55 PM
#3

#0 Jag har skrivit en artikel om det och visst är det fruktansvärt.  Att informera, att finnas där för dessa flickor, att stötta, bygga relationer med föräldrar, upplysa… skola och förskola kan göra mycket för att förebygga. Sedan finns det många kvinnor som själva blivit könsstympade och som nu jobbar med att sprida information till allmänheten och skolor. Många arbetar på uppdrag av socialstyrelsen. 

Jag har skrivit en artikel om det och där finns förutom en beskrivning av brottet även information om hur vi kan stötta dessa flickor och var man kan läsa mer om det och var man kan vända sig med frågor o.s.v :

https://likavillkor.ifokus.se/articles/57113dd0ce12c4296200889f-det-tysta-brottet?discussions-1

#2 En idé vore att informera samtliga invandrare redan vid gränsen om att i det här landet respekteras och värderas alla barn och kvinnor precis lika mycket som män. Basta! 

Alla invandrare? Det känns inte så genomtänkt tycker  jag. Det är som att säga att alla nyblivna pappor i Sverige (svenskar som andra) borde informeras vid sitt första barns födelse att i Sverige våldtar vi inte våra barn. En del gör det nämligen. Så många som var femte barn blir utsatta för ett sexuellt utnyttjande någon gång.

annia1
12/19/18, 2:26 AM
#4

Loris M pratar du om pedofiler i ditt sista stycke. Det är inte bara pappor som begår övergrepp inte ens bara män. Utan både män och kvinnor som känner ett barn kan begå övergrepp. Och för den delen bland pedofiler finns det även dom som ger sig på okända barn,  men huvudsak de som förgriper sig på ett barn känner barnet väl och barnet har förtroende för personen och det kan vara vem som helst (man/kvinna) som barnet känner. 

I sverige (och de flesta västländer) så är det olagligt att ha sex med barn och det vet man om, om man är uppväxt här. Och man vet om att blir man påkommen så blir man med största sannolikhet fälld i domstol. I sverige har vi gränsen satt vid 15 år när det är tillåtet med sex allt under anses olagligt. Andra länder kan ha högre gräns.

Men i många andra länder så är barnäktenskap tillåtet. Tex afghanistan. Expressen har haft en del reportage här under den senaste tiden om just hur kvinnor behandlas där. Hittar dock det inte i skriven form just nu, men finns filmer. Bla en om en 12 årig tjej som är gift med en 60 årig man.  På den här länken bör du få upp de flesta filmerna som expressen haft. Finns fler länder där barnäktenskap är tillåtet.

Var för några år sen ett reportage på tv (kommer dock inte ihåg vilket) där kvinnor talade om hur dom förberedde småflickor för  äktenskap genom att föra in föremål i underlivet på flickorna. Så att slidan skulle töjas ut och barnet skulle vänjas vid stora föremål. Nu kommer jag inte hur gamla flickorna var, men de var långt ifrån tonåringar.

Kommer man från ett land där sånt är tillåtet så ser man ju inget fel med att ha sex med barn när man kommit hit. 

När det gäller information till flyktingar/invandrare när dom kommer hit. Var på uppdrag granskning när dom gjorde reportage om våldtäkter. Där intervjuade dom bla invandrare. Och en av dom sa (om jag kommer ihåg rätt) att sverige skulle se till att informera direkt flyktingar kom hit. Jag får inte upp filmen så jag kan ange tidpunkt när det sägs.  Nu gällde det programmet "vanliga" våldtäkter, men han ansåg att flyktingar skulle få information när dom kom hit vad som gäller här.

Så den invandraren som dom intervjuade ansåg att information skulle ge när dom kom hit.

Länk till uppdrag gransknings sida. Sen får man leta reda på filmen som heter dömda för våldtäkt. Eftersom jag inte får upp filmen nu så kan jag inte säga 100 att det är just den filmen, men vad jag kommer ihåg så är det den.

Enda sättet att komma tillrätta med könstymping och alla andra sorters dåliga behandlingar av kvinnor är att se till att det informeras om att det är fel. Och att man informerar om vad som faktiskt gäller här i sverige. Och om det inte redan är olagligt så se till att göra det olagligt så att de som reser hem till sina hemländer och utför könstympning där blir dömda när dom kommer tillbaka.

.

annia1
12/19/18, 2:52 AM
#5

Loona tyvärr så vet jag inte hur man ska nå de länder där förekommer förutom att hoppas att olika organisationer som arbetar runt om i världen försöker påverka regeringarna i de länderna. För man måste ju även få de som styr i de länderna att inse att det är fel. 

Tyvärr så tar såna förändringar lång tid för de som bor i landet gör som de gjort i alla tider.  Och man har  hela tiden påtryckningar från de som är äldre i samhället att man ska göra som man alltid gjort.

Nu kommer jag inte ihåg om det är i organiserad form. Men om jag kommer ihåg rätt (varit på tv för nåt år sen) så är det en tjej som själv blivit utsatt för könstympning (som numera bor i sverige) som arbetar med att få ut information till personer som kommer från länder där könstympning är vanligt. Och ser till att de får veta att det är fel. Och jag tror hon har större chans att lyckas eftersom hon själv kommer från ett land där det förekommer och själv blivit könstympad. Är oftast lättare för en som själv varit utsatt att få andra att lyssna.

.

[[eskils_]]
2/6/19, 6:25 PM
#6

Idag 6 februari är det Internationella dagen mot könsstympning. Eftersom ingen annan här i Lika villkor tycks ha uppmärksammat det, så gör väl jag det fast jag inte är medlem.

"Så länge det finns en positiv attityd till könsstympning bland människor som kommer från länder där könsstympning förekommer lever flickor i Sverige i riskzonen. (…)__

Men vad gäller frågan om könsstympning krävs omedelbara, rejäla, konkreta satsningar. Detta för att vi ska kunna uppmärksamma barn och unga som redan är könsstympade när de kommer till Sverige, och för att säkerställa att inget barn i Sverige ska riskera att bli utsatt för könsstympning.

Könsstympning är ett mycket större problem än vad vi har insett och det är viktigt att vi påminner oss om att den sker i en kontext som har sin grund i oskuldsnormer och hederstänk, vilket kräver ett helhetsgrepp. Frågan måste integreras i dagligt arbete här och nu. (…)

I dag, på den internationella dagen mot könsstympning, vill jag hylla och hedra alla flickor och kvinnor som gör motstånd mot könsstympning.

De söker hjälp, de berättar för andra om grymheten, de lider, de blir arga, de flyr, de skriver, de talar, de målar, de sjunger och de dansar så väl i Sverige som i resten av världen. 

De är mina riktiga hjältar.  

Av Bayan Nasih 

Människorättsaktivist och föreläsare inom hedersvåld och könsstympning"

https://www.expressen.se/debatt/flickor-riskerar-att-konsstympas-i-sverige/

Har inte sett eller hört att vår s.k. feministiska regering  sagt något om dessa problem, inte heller F!. De kanske inte bryr sig om flickorna egentligen…

Annons:
Loris M
2/6/19, 6:46 PM
#7

#6 Tack! 

Viktigt att uppmärksamma så klart. Att vi ännu inte uppmärksammat det beror på att dagen inte är slut än och att vi/jag jobbar och inte hinner sitta här hela dagen. Vi har uppmärksammat det flera gånger och inte bara när det är den internationella dagen och jag har skrivit en artikel om könsstympning (länk i #3) som nu får stå på första sidan.

Något annat jag velat uppmärksamma idag men inte hunnit med är samernas nationaldag men det ska jag fixa nu.

Tant Grön
2/6/19, 7:36 PM
#8

Ja, bra och viktigt att det uppmärksammas. SVT sänder ett program om detta. Gör en ny tråd om det.

Loris M
2/6/19, 8:04 PM
#9

Det är jättemånga som uppmärksammat dagen och det är jättebra. Länka gärna till dessa artiklar m.m. här i tråden eller i Tant Gröns tråd:

https://likavillkor.ifokus.se/discussions/5c5b2a2fce12c44f80005bf2-varldens-modigaste-flickor

Upp till toppen
Annons: