Annons:
Etiketterrasismfrämlingsfientlighet
Läst 713 ggr
Lussan20
2018-12-20 08:32

Filmen-de röda stövlarna-

Filmen de -röda stövlarna skildrar ett par små röda barnstövlars väg från Finland till Rumäniens fattigaste Romer. De levde i små masonitskjul på Rumäniens lerigaste sluttningar. En Finsk frikyrka samlade in förnödenheter och åkte i en minibuss till de fattiga barnen där. En liten flicka på ca 5 år springer i ett litet linne i leran, håret är tovigt och linnet svart. Ute är det endast några plusgrader.Inga skor, barfota står hon där då bussen kommer.-Hon blir utvald- den som får de röda stövlarna. Hennes ögon strålar som stjärnor då hon kramar de små stövlarna, man tror filmen är i svart-vitt tills man ser de klart lysande röda stövlarna.

På en studieresa till Belgien för att studera barnomsorgen så besökte vi flera barnhem, de flesta barnen där var av Romskt ursprung. Vi blev noga instruerade att inte ta upp barnen för att inte ge dom falskt hopp om att bli hämtade. Det gjorde ont i hjärtat då de sträckte sina små armar mot oss och sade-Mammi-.

Ett folk på undantag i alla tider, förföljda, dödade i koncentrationslägren. .De drog land och rike kring som knivslipare och annat som de dög till enligt andra. -De stal- var något folk sade. Ja vad hade de att leva av?

Min farmor gav dom avlagda kläder och lite bröd och ägg, hon lät dom slipa någon gammal kniv för att inte ta deras heder som hon sade.

Ett folk som aldrig passat in i något samhälle, inga jobb åt Romer hörde man. Som om de inte var människor. Om man inte får jobb, bostäder, mänskliga rättigheter hur ska man kunna leva då?

Nu slår sig de sk fina damerna  och herrarna för bröstet, snart slipper vi tiggarna. De sänds tillbaka till de leriga sluttningarna i Rumänien.

Medans Kalle och hans vänner dansar i rutan och magen är full av skinka sitter de där i sina skjul igen, förbjudna sin enda möjlighet att tjäna en slant i vårt garnerade land.

Undrar om flickan med de -röda stövlarna- suttit här på våra gator med en mugg. Ja det får jag aldrig veta! Förbjuda fattigdom och svält är nog inte möjligt! Jag ger pengar, för mina pengar är mina och dom fördelar jag till vem jag vill……Mvh/WL🌺

Annons:
Magi-cat
2018-12-20 08:52
#1

😢❤️

"Nu slår sig de sk fina damerna  och herrarna för bröstet, snart slipper vi tiggarna. De sänds tillbaka till de leriga sluttningarna i Rumänien. "

Och låtsas som om de gör något gott…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tant Grön
2018-12-20 09:03
#2

Så väldigt bra skrivet Wonnalesan. Förstår inte hur man kan missunna de som har det sämre. Speciellt nu till jul. Säger som du, mina pengar är mina och jag ger dom till vem jag vill.

Lussan20
2018-12-20 09:03
#3

Ja, de tror de gjort något hemskt bra till jul , just för julfriden. Frid för vem?😕❤️från WL

Magi-cat
2018-12-20 09:12
#4

Det är alltid lättast att ge sig på de mest utsatta…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lussan20
2018-12-20 09:25
#5

Trodde några skulle vakna efter Gheorge  Gicas brutala dödsmisshandel och långa plåga. Vi hade en man som satt utanför en affär här , han gav barnen det han fick bananer och sådant han inte kunde äta. Hans tänder var svarta. Han delade med sig av det lilla. Länge sedan jag såg honom nu? De blir osynliga till slut. De blir även utsatta för de som tar deras slantar. De är alltid längst ner i botten. Det gör ont! Mvh/WL🌺

wildfire
2018-12-20 18:04
#6

Wonna så vackert skrivet med djup och medmänsklighet helt underbara rader att läsa och så sanna 🌺❤️🌺

Jag har vart i Rumänien några gånger men inte kommit folket så nära inpå men nog har jag sett hur där är och hur livet är och det är en resa många borde göra som slår på på våra tiggare så kanske dom inser att inte öppna käften med otrevligheter om människor i nöd ska jagas bort från våra gator och torg om dom tog sig tid att se på verkligheten på plats men det gör dom sällan däremot går det väldigt bra att sitta och snacka via internet helt utan kunskap om den verklighet människor lever i. 

Åk dit och se istället och se verkligheten innan man öppnar ord mot dom som redan ligger så djupt nere. Det är en bild jag inte tror många skulle klara av men dom skulle behöva se den och det i verkligheten inte via bilder och tv.

Det heter alltid att varje land är ansvarigt för sina medborgare men där sätter jag ner foten och anser att vi är en hel värld som är ett och som på alla plan ska kämpa för allas lika värde och rätt till ett liv med mat och tak över huvuden och här måste hela jorden ta sitt ansvar och kämpa tillsammans .

#5 De är alltid längst ner i botten. Det gör ont! 

Jag håller med dig helt det gör förbannat ont 😢men vi ska aldrig sluta kämpa vi ska vinna med alla medel så alla människor får rätten och platsen dom har på Moder Jord ❤️

Vi ger aldrig upp och som ni skriver vi väljer vart våra pengar går det kan ingen annan göra åt oss 👍

Nu slår sig de sk fina damerna  och herrarna för bröstet, snart slipper vi tiggarna. De sänds tillbaka till de leriga sluttningarna i Rumänien. 

Tro mig det dom sänder ut kommer att slå trefalt tillbaka på dom , ingen slipper undan den Universella lagen 😎

Magda Gad gör ett fantastiskt jobb för alla jordens folk med sin insats och här är hennes besök i Bukarest 😢

Fler som henne behövs för hon gör nåt så fantastiskt som belyser och visar hur livet verkligen är för människor ❤️

Annons:
Lussan20
2018-12-20 21:08
#7

❤️🤗✨Så sant och på pricken som det är. Man brukar säga att Karma är en bitch, eller lagen om sådd och skörd. Det betyder detsamma, att som vi väger upp åt andra kommer att bli uppvägt åt oss. Den universella rättvisan. I Juletid gör allt sanningen mycket klarare! Mvh/WL🌺

Upp till toppen
Annons: