Annons:
Etikettpolitik
Läst 470 ggr
Loris M
2018-12-27 10:15

Nyorden 2018

Alltid kul med nya ord! 🙂 Känner ni till alla? 

Ett ord som jag fastnade för är  whataboutism. Det har vi sett väldigt mycket av här på sajten när vi får besök från trollen och/eller främlingsfientliga personer. Varje gång vi skrivit något om högextrema, rasister, SD o.s.v. har de kommit in och skrivit: Men vänster då? Ska ni inte skriva om deras kommunistiska rötter? Hur många mord har kommunismen på sitt samvete? o.s.v. Whataboutism är alltså en gammal argumentationsteknik som används av trollen och går ut på att byta samtalsämne och rikta fokus mot något annat än det som diskuteras. 

Många andra ord har jag inte ens hört om måste jag erkänna, som dessa:

Stöddjur

Djur som används för att ge emotionellt stöd vid bland annat resor

Swishjournalist

Journalist som finansierar sin verksamhet genom bidrag som samlas in genom appen Swish

Techlash

Reaktion mot stora företags dominans på internet och mot teknologins stora betydelse i vardagslivet

https://www.svt.se/kultur/hela-listan-nyorden-2018

Annons:
Åsa S
2018-12-27 11:14
#1

En del känner man ju till men lårskav eller bokashi känns inte speciellt nytt. Finns ju många som sysslat 10år eller mer med bokashi.

wildfire
2018-12-27 13:06
#2

Kände inte igen ett enda men å andra sidan så håller jag mig till gamla språket så inte så konstigt att  jag inte hänger med er ungdomar nu för tiden 😊

Upp till toppen
Annons: