Annons:
Etikettpolitik
Läst 1933 ggr
Tant Grön
1/1/19, 6:06 PM

Dom smutskastar Sverige

Annons:
wildfire
1/3/19, 5:32 PM
#1

Så kan man känna, vem smutskastar Sverige och oftast heter det invandrare men faktum är dom flesta av våra nya medborgare sköter sig och sitt på ett fint sätt men det räcker inte 

Men vi har en baksida av vårt land en godtrogenhet som ställt till det för oss och därför är vi där vi är idag. Beror det på invandrarna,ja kanske.

Vi befinner oss i ett land som är i en katastrof det kommer ingen av oss undan hur mycket vi än blundar för Sveriges verklighet och jag ser nyheterna utomlands flera gånger i månaden när jag reser och dom har ju rätt för vi befinner oss i en katastrof som vi måste ta oss ur.

Vet ni jag känner mig mer trygg när jag är utomlands än när jag är i lilla Sverige. Sverige har förlorat precis allt  och vi har inget land kvar  längre och det här  är inte mitt land  😕

Maria
1/4/19, 7:07 AM
#2

Ett land i katastrof???

Sverige har förlorat precis allt???

Vi har inget land kvar längre???

Om du nu reser så mycket så undrar jag vart du reser? Hur kan du göra det? Vilka nyheter du läser och vilka andra du uppenbarligen totalt har missat?

Vet du överhuvudtaget om vad orden du skriver betyder?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

DesK
1/4/19, 8:40 AM
#3

Instämmer med Maria #2 och tillägger att det är riktigt tråkigt med den där smutskastningen.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Magi-cat
1/4/19, 10:36 AM
#4

"- Det pågår en omfattande smutskastningskampanj, säger Chloe Colliver på Institutet för strategisk dialog (ISD) i Storbritannien." (länken i #0)

Oavsett så är det väldigt allvarligt, minst sagt och vi borde göra allt vi kan för att tala om sanningen och att detta inte är ett land i kris eller t.o.m. krig som en del basunerar ut att det är!

Vi ska kämpa tillsammans för att göra vårt underbara land ännu bättre och en sak vi kan göra är att ta avstånd från smutskastning!

Om man ständigt matar sig med eländes elände och ingenting annat utan att kolla upp fakta, så tror hjärnan på det till slut. Det förändrar ingenting till det bättre men det förstärker katastroftankar som i sin tur kan bidra till att man blir handlingsförlamad och/eller fattar dåliga beslut! (Förutom att man inte har särskilt roligt eller gör någon nytta.)

Så: Ta reda på fakta och mata det goda!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

wildfire
1/5/19, 5:45 PM
#5

#2 Ett land i katastrof???

Ta en titt omkring dig vill vi att det ska se ut som det gör nu i vårt land ? ja vi befinner oss i en katastrof det kan omöjligt ha undgått någon.

Sverige har förlorat precis allt???

Det var många frågetecken, men ja vi har förlorat precis allt.

Vi har inget land kvar längre???

Fler många frågetecken nej vårt land går utför och ser ni inte det då vet jag inte vad öppna ögonen för vad som händer.

Om du nu reser så mycket så undrar jag vart du reser? Hur kan du göra det? Vilka nyheter du läser och vilka andra du uppenbarligen totalt har missat? 

Det finns flera länder och möten som ger insikter och kunskaper som vi i Sverige helt har förlorat, det finns städer och länder där du går trygg bara i vårt lilla Europa som är betydligt säkrare än vårt land och det är bara att följa nyheterna där så ser vi hur illa vårt land är. Vi ligger i en riskzon inser ni inte det ?

Hur kan du göra det ? det är väl min sak om jag reser och hur jag gör det har väl inte du med att göra det är mitt liv och min jäkla ensak   😕

Vet du överhuvudtaget om vad orden du skriver betyder? 

Det är väl klart annars hade jag väl inte skrivit inlägget  🤓

#3 Smutskasta vill ingen av oss göra men vi måste inse vi lever i ett land som vi får skämmas för så det är pinsamt minst sagt inför omvärlden .

#4 Så: Ta reda på fakta och mata det goda!

Ja så kan man ju se på det, i en perfekt värld  Chloe Colliver borde nog läsa på lite mer om verkligheten innan hon uttalar sig.

Magi-cat
1/5/19, 6:03 PM
#6

#5 Ja så kan man ju se på det, i en perfekt värld  Chloe Colliver borde nog läsa på lite mer om verkligheten innan hon uttalar sig

Bara för att få det helt korrekt, så var det mina alldeles egna ord du citerade där, inte någon annans. 🙂
En perfekt värld har vi inte, långt ifrån. Men att skämmas för vårt land ligger långt ifrån verkligheten och gynnar inte det goda vi vill uträtta. När jag ser på hur det verkligen ser ut på många ställen i världen är jag glad och tacksam att bo i Sverige!

Igen: Mata inte katastroftankarna i onödan, det leder inte till något gott.
Kämpa för att göra det bättre, men ring ut hatet…
Använd fakta och sunt förnuft.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
wildfire
1/5/19, 6:12 PM
#7

Men allt går ju under  för Sverige och jag hatar mitt land 😡 vi är fega som bara attan och ger vika för allt så vad är så bra med Sverige 😕

Vi är ett skitland i Europa som får skämmas för vår existens ☺️

Maria
1/5/19, 8:49 PM
#8

#7 Vad är det du skäms för? Om du nu hatar Sverige, varför inte bara flytta då? Sök medborgarskap någon annanstans eller vill du fortfarande vara svensk och ha tillgång till vår välfärd när det passar även när du bor utomlands? Kan du precisera mer vad det är som är så illa.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

DesK
1/5/19, 11:05 PM
#9

#8 Maria, jag instämmer med dig! Vad hindrar wildfire från att lämna vårt fina land!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

annia1
1/6/19, 1:24 AM
#10

Flytta. Är det svaret om man anser att nåt är fel. För mig är det bättre att man försöker ändra saker till det bättre. 

Och för mig är det konstigt hur man med näbbar och klor kan försvara det samhälle vi fått på sina håll. De som hittills har drabbats mest/värst/hårdast av de samhälle vi har fått är invandrarna.

Det är i områden där det bor mest invandrare som de flesta skjutningarna sker vilket även drabbar oskyldiga. Var en man här för ett tag sen som alla anser att de kriminella tagit fel på person. Det är där det används handgranater, som även dödat oskyldiga, en var en liten kille på 8 år. Det är till största del invandrarnas bilar som det sätts eld på. Affärer har haft så många inbrott/skadegörelse så inget försäkringsbolag tecknar försäkring. Många affärsinnehavare (som är invandrare) lever under beskyddarverksamhet. Där de måste betala till kriminella för att de inte ska råka ut för ännu mer  skadegörelse eller själva eller deras familj inte ska skadas..

Det är de områdena där ambulans och brandkår inte kan åka direkt in (eftersom blåljus bilar/personal blir utsatta för skadegörelse/stenkastning) när det blir larm utan de måste vänta på att polisen kommer innan de kan försöka rädda människors liv.  En person dog i en lägenhetsbrand. Om han skulle överlevt om brandkåren kunnat åka direkt in vet man ju inte. Men när det gäller bränder så är varje sekund dyrbar, men brandkåren var tvungen att invänta på polisen så att de skulle kunna arbeta tryggt. Häromdan var det återigen en ambulans som blev utsatt för skadegörelse. Tack och lov var den person som dom var där för var inte livshotande sjuk utan dom kunde vänta in att det kom dit en ny. Så invandrarnas liv kan stå på spel vid larm eftersom blåljus personal inte kan agera som dom normalt gör. 

I sverige har vi i våran grundlag att vi har rätt att tycka och tänka vad vi vill. Men i de områdena där det bor mest invandrare så är det personer som tagit på sig rollen som moralpoliser som ser till att de som bor i områdena håller sig till den "rätta vägen". En del kanske flytt från förtryck och nu lever under samma "skit" här. 

Hur kan man tycka att det är ett bra samhälle att bo i. Dom invandrare som får uppehållstillstånd har samma rätt som vi svenskar att få det bra, dom ska inte behöva bo i det helvete dom bor i. 

Oavsett vilken regering vi kommer få (löfven eller kristersson ledd) så kommer det bli ändringar om dom håller vad dom sagt. För båda sidorna har sagt att de ska ta tag i de problemen som finns.
Och det kommer även ändras på andra sätt när det gäller invandrare tex ställas krav på invandrare, men de kommer även få andra/bättre förutsättningar så att de lättare/snabbare kan komma in i samhället. 

Att politikerna har struntat i hur det blivit för  invandrare  är tyvärr självklart för de bryr sig inte om invandrarna för de är inte så stor väljargrupp så att politiker lagt sig vinn om att även de ska få det bra. Först nu när det börjar drabba fler och fler svenskar så tar de tag i det.
Tyvärr så kommer det ta tid innan det blir bättre, men vi måste börja nu innan det ännu värre. Eller ja förändringen borde kommit för flera år sen för då hade samhället sett ut på annat sätt.

Sen finns det ju saker som drabbar alla även svenskar, men politikerna har sagt att de ska ta tag i det också. Får väl se om de håller ord.

.

wildfire
1/6/19, 5:50 AM
#11

#8 Om du nu hatar Sverige, varför inte bara flytta då? 

Vilken fråga😮ska vi medborgare behöva maka på oss för att vi inte har en fungerande regering , det är politikerna vi ska sätta press på så vi trivs i vårt land och som #10 skriver är det väl bättre att man försöker ändra saker till det bättre. Tankarna finns och har funnits länge på att flytta utomlands.

Kan du precisera mer vad det är som är så illa.

Jag behöver inte  precisera nåt för nån men en del har #10 redan skrivit om och listan kan göras oändligt lång och man skäms att säga man är från Sverige 😓 en gång hade vi ett fantastiskt bra land som man kunde vara stolt över men den tiden tycks vara förbi.

#9 jag instämmer med dig! Vad hindrar wildfire från att lämna vårt fina land!

Vad som  hindrar, just nu två  gamla och sjuka anhöriga som behöver mig för vården och äldreomsorgen inte fungerar som den ska i vårt så kallade "fina land"  och dom måste gå först sen hindrar ingenting och blir det ingen ändring i  "vårt fina land" så lär jag ge mig av för Sverige står mig upp i halsen,landet Sverige har jag fått nog av och det har blivit  en skamfläck på kartan. Frågan är kommer landet att kunna reda upp sig och bli som det en gång var, tveksamt  😕

wildfire
1/6/19, 7:39 AM
#12

Det är verkligen ett fantastiskt land vi lever i som tar ifrån människor det lilla dom har, hemlöse Kjell-Erik  79 blir av med sin lilla pension om han inte hittar fast  adress snart.

Katja känner sig sviken av bla socialen och allt känns hopplöst för henne , snyggt samhälle vi har byggt upp 😡

Underbara välfärds Sverige som sparkar på dom som redan ligger 😢 

https://www.expressen.se/gt/kjell-erik-79-har-levt-som-hemlos-i-30-ar/

Maria
1/6/19, 8:33 AM
#13

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Magi-cat
1/6/19, 8:53 AM
#14

#12 Wildfire, jag vet att du vet det här, men jag säger det ändå: Det är skillnad mellan att se att det finns problem och saker som måste förbättras kontra att hata sitt land, skämmas för det och basunera ut att det är ett skitland rakt av.

Att se problem och brister är ett steg på vägen att ta tag i dem och förbättra det som inte är bra. Men vi måste ha vilja och hopp för att uträtta något och vi måste göra det tillsammans med andra. Hat leder aldrig till något gott resultat, har aldrig gjort det och kommer sannolikt inte att göra det.

Att hata landet leder inte till någon förbättring eftersom det inte ger oss kraft och verktyg att kämpa mot orättvisor och för någonting bättre. Samlar man på elände ser man snart bara elände, katastroftankarna får näring och snart ser man inget annat än bränder överallt, även där det inte finns. 
Hat leder vilse! Vi vill att våra handlingar ska leda till något gott, något bättre, eller hur?

En del pratar om att landet är i kris, katastrof och t.o.m. krig. För en tid sedan ansåg en skribent att t.o.m. diktatur var bättre än det vi har nu.
Så illa kan det bli med katastroftankar och hat! 

En sak till: Generell förenkling av orsaker,  som att det är invandrarnas fel, tar oss längre bort från lösningen av de problem som finns.

Gör ett experiment och samla på goda nyheter en vecka och du får ett helt annat fokus och en mer balanserad bild!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/6/19, 9:04 AM
#15

#13 Det var lite skillnad det! 😉


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
1/6/19, 10:41 AM
#16

#14 Mycket bra skrivet🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Loris M
1/6/19, 12:46 PM
#17

Så mycket hat och förakt för det land vi bor i. 😕

#7 Wildfire, jag vill uppmana dig att hålla god ton och sluta smutskasta och uttrycka hat och förakt mot Sverige. Det är inte okej. Jag skäms absolut inte för vårt land utan  älskar Sverige och är stolt och tacksam över att bo här. 

Passar det inte att bo här, dig och alla andra som bra-klickar på dina inlägg där du skriver att du hatar Sverige, så kan ni alltid flytta. Ni får hoppas att det landet ni vill flytta till har generös invandringspolitik och vill ta emot er. 

Och så vill jag påminna er om att på den här sajten sprider vi positiva inlägg. Smutskasta och hata Sverige får man göra någon annanstans. Jag kommer att ta bort inlägg med sådant hatiskt innehåll fr. o.m. nu.

wildfire
1/6/19, 3:57 PM
#18

Jag har min fullaste rätt att tycka som jag tycker om Sverige det kan ingen annan ändra på och jag lär knappast ändra uppfattning så länge det ser ut som det gör,sker en drastisk förändring då kan jag se annorlunda men inte nu. Landet är i kris,mer har jag inte att tillföra den här tråden. Ha ni era skygglappar på om ni vill det är helt upp till er men jag ser en annan verklighet  och det finns andra platser att uttrycka min åsikt om landet platser där man inte tystas för man har annan åsikt 😕

Calcifer
1/6/19, 6:50 PM
#19

#18 Det är inte att ha skygglappar upp att säga att man är medveten om att landet har sina brister, men att det fortfarande är ett av de bästa länder i världen att bo i.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Loris M
1/6/19, 7:08 PM
#20

#18 Ja, så brukar det heta när andra klagar på min sajt -  att jag inte tillåter andra åsikter än mina egna. Det stämmer inte. Åsikter får du ha men att uttrycka hat och förakt mot Sverige är inte okej. I något annat land skulle det vara straffbart så vilken tur ändå att du bor här.

Annons:
[[eskils_]]
1/6/19, 8:43 PM
#21

#20 Två synpunkter.

1. Det är ju bra att man får uttrycka andra åsikter än dina på den här sajten! Helt ok. 🙂 Men till mig skrev du i tråden "Landet faller inte samman" så här:

 "Så var snäll och länka inte mer till brott m.m."

Om man som jag (och många andra) är kritisk mot den nuvarande regeringens brottsbekämpningspolitik och vill diskutera det här så blir det lite svårt, eftersom man inte får länka här till tidningsartiklar osv med fakta om dessa saker. Alltså blir det ingen riktig, faktabaserad, diskussion. Var det syftet?

2. Du skriver att Wildfire i #18 "uttrycker hat och förakt mot Sverige". Det håller jag inte med om. Wildfire skriver så här:

" jag lär knappast ändra uppfattning så länge det ser ut som det gör,sker en drastisk förändring då kan jag se annorlunda men inte nu."

Det kan jag inte tolka som något hat mot Sverige, utan snarare som en kritik mot den politik som förs i Sverige för närvarande, och som Wildfire (och många andra) hoppas ska ändras.

Det är väl ändå tillåtet att på denna sajt kritisera regeringen?

Magi-cat
1/6/19, 8:50 PM
#22

#21 Det kan jag inte tolka som något hat mot Sverige,

Hur tolkar du då (från #7):

"Men allt går ju under  för Sverige och jag hatar mitt land Arg

"Vi är ett skitland i Europa som får skämmas för vår existens Generad"

Kan det bli mycket tydligare? 

Berättigad samhällskritik är en sak, hat och smutskastning något annat. Jag försökte belysa det i mina inlägg, men nådde tydligen inte fram.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[[eskils_]]
1/6/19, 8:54 PM
#23

#22 Jag tolkar det som att skribenten uttryckte sig otydligt, att det egentligen handlar om berättigad samhällskritik.

I #1 är skribenten tydligare och skriver så här: "Men vi har en baksida av vårt land en godtrogenhet som ställt till det för oss och därför är vi där vi är idag."

DesK
1/6/19, 9:01 PM
#24

#23 Om skribenten uttrycker sig otydligt med ord som jag hatar mitt land och vi är ett skitland, så vill jag ha en förklaring av dig, eskils, av vad som avses och då en mycket tydlig förklaring.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[[eskils_]]
1/6/19, 9:09 PM
#25

#24  Jaså, vill du det. 😉

Du får nog den bästa förklaringen av Wildfire själv, som var den som skrev det.

Min gissning är att Wildfire skrev detta i affekt, dvs ett upprört tillstånd.

En tydligare förklaring än så får du inte av mig.

Magi-cat
1/6/19, 9:18 PM
#26

#25 Min tolkning är att du nu försöker omformulera och försköna wildfires väldigt tydliga ståndpunkt.

Är vi alltså överens om att det inte är ok att hata och smutskasta?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
1/6/19, 9:42 PM
#27

Eskils,

När någon skriver att hen hatar sitt land så kan det inte tolkas på så många andra sätt än att hen just hatar sitt land. Så försök inte är du snäll! 

Ang. att jag skrev till dig att jag inte ville att du skulle länka till brott så handlade det just om att jag inte vill ha negativa inlägg där ni målar upp en bild av Sverige som ett land i katastrof. Jag vet att det begås brott i Sverige. Det är ingen nyhet för mig eller någon annan. Jag vill sprida positiva inlägg och peka på allt som är bra med vårt land. 

Passare det inte, så kan ni diskutera på SD-ifokus istället. Och det vet jag att ni gör. En del av dem/er kommer in här bara i syfte att provocera och för att sedan kunna skriva där, länka, håna, skratta…. gör det! Det stör inte mig och jag blir inte ens provocerad längre. Gör vad ni vill på andra sajter, men så länge jag är Sajtvärd för den här sajten kommer jag inte tillåta hatiska  och främlingsfientliga åsikter. Det finns sajter som tillåter det som sagt, så jag ser inte problemet.

Annons:
[[eskils_]]
1/6/19, 9:55 PM
#28

#26 Min tolkning är att du/ni inte vill se möjligheten att Wildfire kan ha skrivit i ett upprört tillstånd, och inte valt sina ord så noga. Utom i #1, där han/hon skrev "Men vi har en baksida av vårt land en godtrogenhet som ställt till det för oss och därför är vi där vi är idag." Undrar du/ni inte vad han/hon menade med det?

Men visst, min tolkning kan vara fel. Det bästa vore ju om Wildfire själv förtydligade, så slipper vi gissa och tolka.

Ja, vi är överens om att det inte är ok att smutskasta. 🙂 Att smutskasta t ex en person, ett politiskt parti eller ett land innebär ju att säga saker som inte är sanna, dvs att ljuga. Det är inte ok!

Att hata är en annan sak. Det måste vara ok och normalt mänskligt att tycka väldigt illa om vissa saker, som elakhet, grymhet, lögner, förtryck, falskhet o dyl.

Det är också normalt mänskligt att ibland vara trött, disträ eller stressad och säga saker som man inte menar. Ingen är perfekt - eller?

[[eskils_]]
1/7/19, 1:00 PM
#29

#27 Hann inte se ditt inlägg innan jag publicerade #28. Här är mitt svar:

Jag tror att situationen är mycket mer allvarlig än att "det begås brott i Sverige", som du skriver. Upptrappningen av grova våldsbrott de senaste åren gör säkerligen de allra flesta invånare bekymrade, oavsett var de bor.

I februari 2016 skrev en erfaren polisinspektör i Stockholm, Lars Alvarsjö, en artikel i SvD där han varnade för att rättssystemet hotas av kollaps. Som orsaker nämnde han bl a en underdimensionerad poliskår, flyktingkrisen, terrorhotet, utländska grupperingar som reser in i Sverige för att begå brott, övermäktig arbetsbörda där åklagare tvingas låta kriminella gå fria när de borde ha häktats, hot och våld mot poliser och annan räddningspersonal i många förorter där de kriminella gängen har tagit över, stora avhopp från poliskåren.

S-MP-regeringen verkade inte ta notis om varningen som kom från honom, och från många andra, t ex terrorforskare.

I september 2016 upprepade Alvarsjö sin varning och skrev då bl a att "svensk polis håller på att förblöda".

S-MP-regeringen fortsatte i stort sett att blunda, och läget fortsatte förvärras.

Idag kan man läsa dagligen om skjutningar, knivskärningar, sprängningar, sexuella övergrepp, stenkastning och sabotage mot blåljuspersonal (inkl ambulanser). Även polisstationer och polisers bostäder utsätts för attacker. De flesta våldsdåden sker i invandrartäta förorter, av polisen klassade som "utsatta områden", men fler och fler våldsdåd sker nu även i stadskärnorna. Och förberedelser för terrorbrott förekommer.

Igår anordnade ungdomar från Skärholmen utanför Stockholm en manifestation mot gatuvåldet, "Säg deras namn", i Kulturhuset. Med 52 namn tryckta på T-tröjor ville de visa att de mördade personerna faktiskt var människor, inte bara en siffra i statistiken.

Att vifta bort människors oro över det tilltagande våldet i samhället, och kalla det för "smutskastning" och "främlingsfientlighet", tycker jag faktiskt är lika okänsligt som oförskämt.

Kanske den här sajten borde byta namn till "Verklighetsförnekare iFokus".

Och nej, jag hatar inte Sverige - tvärtom. ❤️

(Och du kan kalla mig du, inte ni. Jag står bara för det jag själv gör.)

Huygens
1/7/19, 4:42 PM
#30

#29 Politikernas aktiva främjande av den ökade kriminaliteten är ett perfekt exempel på hur slaviskt och troget Riksdagen åtlyder Bilderberggruppens agenda in i minsta detalj.

Det är enligt plan.

Inte pga okunnighet.

Inte pga inkompetens.

Inte pga likgiltighet.

Inte pga slapphet.

Utan pga planen.

Sveriges ledande riksdagspolitiker viker sej, lyder och agerar enligt den agenda som fastställts av makthavarna två nivåer ovanför EU.

Bilderberggruppen.

wildfire
1/7/19, 5:58 PM
#31

Loris jag tror du känner mig betydligt bättre än så🌺 för vi har mötts många gånger genom åren och vet du jag blir så sårad när jag läser att det skulle vara främlingsfientligt att vara( hur ska jag uttrycka mig nu så det blir rätt ) arg,sur,vred istället för ordet hatar men vi kommer från olika håll i landet där ord används på så många sätt och uttryck är olika från län till län samt olika från person till person.Det jag gör när jag skriver hatar är att markera missnöje och det måste jag ju få göra och jag lär göra det igen för jag är en verbal person och har alltid varit i alla sammanhang oavsett vad det rör sig om och jag kommer alltid att förbli.

Främlingsfientlig har jag aldrig vart och kommer aldrig någonsin att bli , jag tog mig friheten att länka till tråden  till några av mina vänner som är invandrare men som inte är med oss på i fokus  och intressant är dom svar jag fick för dom gick så hand i hand med varandra och gick ut på samma sak.

Dom skrev ganska så lika att vi som kommer från krigsdrabbade länder och som måste fly vi tycker så klart att Sverige är en fristad i jämförelse med vart vi kommer från men ni som vuxit upp här ser förändringar som ni inte kan acceptera och tycka om inget konstigt med det för ni vill att allt ska vara som det en gång var där alla kände trygghet men det har också förändrats i Sverige det ser även  vi.

Ungefär så skrev dom  till mig men vad jag inte kan få ihop med min ilska på Sverige är hur är det främlingsfientligt ??? vad har det med saken att göra, jag får inte ihop det 🤔

Jag kan vara hur lack som helst på Sverige men betyder det att jag också skulle vara lack på invandrare ?  hur går det ihop.

Idag åt jag lunch med en vän från Afghanistan som jag satte in i den här tråden och det sista han gjorde när vi skildes åt var att ge mig en stor kram med orden vi ses min lilla främlingsfientliga vän,ironi men den talar för sig själv att så uppfattas jag inte av mina vänner.

Ordet främlingsfientlig är jäkligt sårande och det är inte ord man kastar sig med hur som helst 😕

Nu handlar tråden om att smutskasta Sverige och hur kan den gå över i främlingsfientlig stämning, det har inte med saken att göra alls inte ett dugg tvärtom det har att göra med vårt land och vad som händer här så dra inte in invandrarna i den frågan.

Eskils, tack så bra skrivet och ändå är vi på så olika plan men du förstod och det känns alla tiders gott 🌺

wildfire
1/7/19, 6:38 PM
#32

Jag ser att du Loris lämnat min dolda sajt som medlem 😢 och jag tycker det är tragiskt om vi slutar så här 😕

Jag kommer inte att radera dig det utträdet får du be om själv ❤️

Loris M
1/7/19, 8:29 PM
#33

Wildfire,

Jag har aldrig kallat dig för främlingsfientlig. Det vet jag att du inte är. Jag skriver till Eskils att jag inte kommer att tillåta hatiska och främlingsfientliga inlägg.  Alltså överlag. En del (inte du) kommer hit från andra sajter bara för att provocera och för att sedan gå till andra sajter och håna och kalla mig för allt möjligt. Det är inte okej och därför är jag strikt med när jag skriver vilken typ av diskussion jag vill ha på sajten. De kommer inte hit för att de vill ha en uppriktig diskussion och för att de är nyfikna på hur andra tänker utan för att provocera.  

Jag har inte gått ur din sajt. Vet inte varför du tror det. 

Orkar inte skriva mer än så här för det här känns som deja-vu. Vi har haft många liknande diskussioner och du vet mycket väl vad jag tycker om dig. 🌺

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: