Annons:
Etikettövrigt
Läst 888 ggr
wildfire
2019-01-13 18:11

Oliktänkande politiskt

Hur förhåller ni er till dom som tänker olika än er politiskt ?

Jag lägger det här under övrigt  eftersom jag mött det så många gånger att det ideologiska tar sån överhand så pass att ens egen åsikt helt stöts ut och bryts ner för du inte tänker exakt som gruppen och så blir du tystad och utstött för dina egna val och dina egna värderingar politiskt  och snabbt är vänskap över.

Känner ni igen er i det här ?

Annons:
Ford -57
2019-01-13 18:18
#1

Skulle man bry sig i vad andra tycker om ens åsikter finge man ju gräva ner sej, nejnej, om nån har åsikter om en så e d deras bekymmer inte mitt.👍

wildfire
2019-01-13 18:23
#2

Sant Ford-57 men när vänskap står på spel och människor drar sig undan bara för man har en annan åsikt  politiskt då kan det omöjligt vara rätt och knappast den äkta vänskap man trodde sig ha .

Loris M
2019-01-13 21:54
#3

Wildfire,

Jag tycker att det är rätt onödigt att göra så här eftersom jag  vet varför du ställer frågan. 

Du är inte utstött utan har valt att dra dig undan. Du sa på din dolda sajt att du önskade att Sverige blev en diktatur så vi kan få ordning på kriminalitet. Jag svarade lugnt och sansat att jag tyckte att det var en dålig idé och förklarade varför. Jag har t.o.m. skrivit att det är okej att vi tycker olika. Istället för att svara valde du att stänga ner hela sajten. Jag hade inte en tanke på att gå ur. Och nu säger du att du inte får ha åsikter och att vi inte är äkta vänner…. 

Jag säger det här för hundraelfte gången, jag kommer alltid att tycka om dig oavsett vad du har för åsikter för jag vet att du är en mycket god människa innerst inne med ett stort hjärta. 🌺

Men jag börjar bli innerligt trött på alla vändningar. Ena dagen säger du att SD är räddningen, nästa dag säger du att du ändrat dig och att du insett hur fel du hade, sen vänder det igen och du tycker att vi borde ha diktatur, sen ändrar du dig och säger att du tänkte fel o.s.v. Det slutar aldrig. 

Jag tror att det är du som behöver rannsaka dig själv och fråga dig vad DU tycker och känner och hitta en åsikt som du känner dig nöjd och bekväm med. Inte för någon annans skull för att vara "med i gänget"" utan för din egen skull.  

Jag har valt och jag vet att jag aldrig kommer att tycka att ett parti fullt med nazister är ett bra parti och ett parti som jag vill rösta på. Men det är jag det. Det finns väldigt många som inte tycker som jag och det är helt okej för mig. Hitta din väg och din sanning oberoende av någon annan. Jag kommer att tycka om dig oavsett.  🌺

wildfire
2019-01-14 04:30
#4

Loris !

Nedstängningen av sajten beror på nåt helt annat och har ingenting med den diskussionen att göra det hände helt andra saker som fick mig att ta det beslutet.

Sajten kommer att återkomma i ny tappning, nytt ämne och den kommer att bli öppen men dom trådar som finns dolt kommer inte att synas mer än enbart för mig som admin.

Jag ställer den här frågan av en helt annan orsak i  ren nyfikenhet från min sida hur andra tänker kring oliktänkande politiskt för det är intressant att se hur olika vi tänker och agerar utefter det.

Det här är nåt vi möter då och då på nätet och IRL så frågan är ju faktiskt intressant och högst aktuell  😎

Magi-cat
2019-01-14 08:51
#5

#2  Det är ju du själv som tyvärr drar dig undan, wildfire, ingen annan.

Du gör naturligtvis exakt vad du vill med dina sajter 🌺, men när du ställer frågor som i #0 är det lätt att få intryck av att du själv blivit tystad på något sätt. Vilket alltså inte är fallet, men du fick sakligt motstånd angående diktatur!

Jag instämmer med Loris' inlägg ovan:
 "Hitta din väg och din sanning oberoende av någon annan. Jag kommer att tycka om dig oavsett.  Blomma"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

wildfire
2019-01-14 09:17
#6

#5 Snälla läs vad jag skriver,det har inget att göra med sajten och vad vet ni om jag blivit tystad eller ej det har ni ingen aning om och varför skulle den här tråden handla om er/mig när den handlar om en fråga som är aktuell.

Har samma fråga inne på politik då skulle jag anklaga dom också i så fall. Var med om det här med två vänner för ett par veckor sedan där det sket sig totalt och den vänskapen bröts omgående för dom inte drog politiskt jämt så frågan är intressant eftersom jag sett det med egna ögon hur det kan gå.

Ska tråden handla om mig/er då kan Loris lika bra ta bort den för då blir den bara OT. Gör så Loris ta bort den är du snäll 🌺 frågan finns redan på politik och den kan räcka för nu drar det iväg åt helt fel håll  😕

Annons:
[[eskils_]]
2019-01-14 10:29
#7

#3 Inte för att jag har med er relation att göra, men jag tycker du skriver klokt här Loris M.

Inte heller jag skulle vilja rösta på ett parti fullt med nazister, och inte kommunister heller. Båda representerar diktatur, vilket är en ovärdig och grym samhällsform.

Skulle ha svårt att vara vän med en person som förespråkar diktatur av något slag.

Tarotstollan
2019-01-14 22:06
#8

Så olika vi är allihopa och tur är väl det!👍

Växte upp med att politik var inget som diskuterades öppet och absolut inte med folk utanför familjen. 
I andra familjer pratades det öppet om det precis som det var vardagsmat, tyckte alltid det var obekvämt när någon av dem vände sig till mig och frågade vad jag tyckte om olika saker.

Än idag pratar jag ytterst sällan om politik öppet, kan svara på någon sakfråga om jag har en uppfattning om det, annars inte.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

wildfire
2019-01-15 18:37
#9

#3 Jag vet inte om jag gör rätt nu som beger mig in i diskussionen igen men lite vill jag tänka och fundera kring det du skriver Loris 🌺

Jag säger det här för hundraelfte gången, jag kommer alltid att tycka om dig oavsett vad du har för åsikter för jag vet att du är en mycket god människa innerst inne med ett stort hjärta. 

Och det är du också det vet du att jag tycker och kommer alltid att tycka även om vi ser olika politiskt så är du en fantastisk person  det har vi erfarit i många år❤️

Men du det här med SD , SD är knappast ett parti som kan göra Sverige rättvisa men vi behöver en diktatur i vårt land det står jag fast vid och demokratin är hotad av den kriminalitet som råder.

Om vi nu ska gå in på sajten så var det helt och hållet en enda medlem som ställde  till det där, ingen annan än hen får ta dom det ansvaret jag gör det inte 😎

Tröttsamtt

Magi-cat
2019-01-15 20:29
#10

#9 Är det inte lite dålig stil att komma hit och angripa en medlem från en helt annan sajt, till på köpet dold om jag förstått det hela rätt?

Ditt prat om diktatur väcker obehag och jag förstår inte hur du kunnat snurra till det så…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Katti
2019-01-15 21:22
#11

Hur kan vi behöva en diktatur? Vet du, wildfire, ens vad diktatur innebär?
Du vet att den här sajten heter Lika villkor va? Lika villkor och diktatur går inte hand i hand. Inte ett enda dugg!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

annia1
2019-01-16 00:45
#12

I verkliga livet så märker jag inte av att man inte kan ha olika åsikter. Däremot på nätet. 

När det gäller diktatur. Per definition är diktatur, från wiki.  

"En diktatur (av latin dictatura, "en diktators ämbet; en diktators makt och myndighet" är en stat som styrs auktoritärt, styrd av en diktator eller en mindre krets människor, som inte behöver ta hänsyn till befolkningsmajoritetens önskningar i allmänna val."

Så tittar man bara på definitionen så finns det inget som säger att en diktatur nödvändigtvis måste behandla människor illa. Däremot så de diktaturer som finns/funnits har ju oftats mer eller mindre  gjort det. 

För min personliga del så skulle jag i dagens läge inte ha nåt emot att kungen och hans familj styrde. För allt jag sett/hört om dom så jobbar de för att människor ska ha det bra. Det är oftast kungen man hör uttala sig först när nåt stort händer där många människor drabbats. 

Tittar man på det som är i sverige nu så är det väl tveksamt om det kan klassas som demokrati. C o L sa före valet att de skulle avsätta löfven och bilda regering med alliansen. S o MP hade sina löften. Men de som röstat på de 4 partierna är grundlurade eftersom ingen av dom har hållit sina löften. 

Bara titta på det här sista. De fick tid över jul här för att få till en regering.  Är väl runt 14 dar de haft på sig. Men de såg inte till att prata med V för att se till att de verkligen hade tillräckligt med stöd.
Och om nu V väljer att agera dörrmatta så blir det S o MP som bildar regering. Om V säger nej så får vi sannolikt nyval, för sannolikt blir då även kristersson nerröstat nästa vända.
Finns så mycket i vårt samhälle som dom måste ta tag i men det enda våra politiker gör just nu är att de leker med vårat samhälle. 

Tittar man på USA så är de demokrati, men alla har inte rösträtt och presidenten kan bete sig som diktator. Ta bara det trump gjort nu när han stängt ner  statens funktioner.

.

Huygens
2019-01-16 09:31
#13

#12 USA är officiellt sett republik och inte demokrati. Illuminati utser vem som får tillåtas bli president, vilket normalt sett inte är mer än två kandidater, båda är kontrollerade av makthavarna ovanför Bilderberggruppen och får ofta sina valkampanjpengar från samma banker såsom Goldman Sachs, JP Morgan, Citigroup, Merrill Lynch, HSBC mm, som i sin tur ägs av familjerna som styr världen.

I senaste valet röstade (valfusk?) en minoritet för Trump, som sedan intog presidentskapet efter elektorsbeslut (ej folket utan Illuminatis byråkrater genomförde den farsartade proceceduren).

En fasad.

Annons:
annia1
2019-01-16 23:57
#14

#13 det stämmer att usa är en republik eftersom dom har en president. Sverige är en monarki eftersom vi har kung.

Andra republiker är tex finland, tyskland och frankrike.
Andra monarkier är tex danmark och norge. 

Gemensamt för alla är att de är demokratier.

Sen om det förekommer fusk vid valen är inte relevant för hur deras statsskick är.

.

Huygens
2019-01-17 00:22
#15

En skenbar demokrati.

En illusion.

Inte ens på ytan är USA en demokrati. Presidentvalet år 2016. Fick en majoritet av folket välja sin president? Svar - > utfallet blev:

Donald Trump: 46,1 % av rösterna
Hillary Clinton: 48,2 % av rösterna

Demokrati?

Bluff.

Fejk.

Fasad.

Kontrollerad av ansiktslösa makthavare. ->

Donald Trump: 56,5 % av "elektorerna"
Hillary Clinton: 42,2 % av "elektorerna"

Resultat: Trump "vann".

wildfire
2019-01-17 18:31
#16

#9

 Är det inte lite dålig stil att komma hit och angripa en medlem från en helt annan sajt, till på köpet dold om jag förstått det hela rätt? Har du förstått 

Nej hur kan det vara det ? vem har angripit någon ? rannsaka er själva innan ni anklagar .

Vad vet ni vad som hänt och varför jag valt att stänga ner en sajt , hur  kan det ha med er att göra ni för över ert på andra och nu har jag tröttnat  rejält 😕

Magi-cat
2019-01-17 18:42
#17

#16 I så fall får du förklara närmare. Dina historier går nämligen inte ihop.

Det värsta är ändå ditt prat om diktatur. Jag hoppas du och vi alla slipper drabbas av allt vad en sådan innebär.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

wildfire
2019-01-19 18:18
#18

#17   I så fall får du förklara närmare. Dina historier går nämligen inte ihop.

Jodå det gör dom allt och det här är orden ni alla fick i pm från mig när jag stängde ner sajten.

Hej på er Blomma

Vill bara meddela er att jag stängt ner  (sajtens namn)  så ingen av er tror att nån åkt ur för så är det inte utan jag tog beslutet nu att lägga ner den.

Önskar er en fin fin dag så ses vi på i fokus forumen,kramen  Blomma

Som jag skrev ovan det beror på en medlem men det har inget absolut inget att göra mer er och nu måste ni tro mig på mina ord för hur skulle det se ut om jag här i tråden skriver vem, det är ? illa väldigt illa  och sånt för jag mig inte med det borde ni veta vid det här laget att det är inte min stil och kommer aldrig någonsin att bli.

Medlemmen det berör vet om allt så sluta lägga skulden på er eller på mig för det här är mer komplext än vad ni vet om.

Hoppas vi kan avsluta den här dumma diskussionen nu så den inte handlar om er och mig, jag ställer en fråga i TS och det är frågan  jag vill ha svar på ingenting annat 🙂

Lussan20
2019-01-20 09:33
#19

Till frågan så har jag av folk från SD blivit tystad i mina åsikter vid släktmiddagar. Hatet är en drog och någon måste trampas på. Judarnas, Romernas, HBTQ personer och andra grupper kan snart utökas om man måste ha hatobjekt. Men jag reser mig upp då tonen blir för hög att överrösta. Varför står du upp- blev frågan. Jag spelar dum och svarar.jag står här för de som inte har någon röst.

Vi ska inte rida på hatets vågor, vi ska sola oss i kärlekens ljus…Mvh/WL🌺

Upp till toppen
Annons: