Annons:
Etikettergenusfeminismjämställdhet
Läst 1641 ggr
Loris M
2019-01-18 12:08

Jimmie Å är färgblind och kvinnoförtryckande

Jimmie Åkesson valde alltså att kommentera Annie Lööfs klädsel och dessutom kan han inte färger.  Hennes kavaj var lila och inte röd som han påstod. Pinsamt! 😃 

Det är tragiskt att den här mannen sitter där han sitter och att han kan fortsätta bedriva sin kvinnofientliga politik. Om Annie varit en man klädd i rött skulle han aldrig kommentera hans klädsel.

"Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson höll ett anförande innan fredagens statsministeromröstning och riktade sig då mot Centerpartiets partiledare, som valde att släppa fram Stefan Löfven.

– Jag noterar också att den nästan alltid grönklädda centerledaren dagen till ära är klädd i rött, sa Jimmie Åkesson. 

Efter SD-ledaren klev Annie Lööf upp i talarstolen och gav direkt svar på tal.

– Jimmie Åkesson valde denna ansvarstyngda dag att kommentera en kvinnas klädsel. Låt mig notera att min kostym bär samma färg som Jimmie Åkessons slips, sa Annie Lööf."

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/akesson-i-loof-i-kladbrak/

Annons:
Magi-cat
2019-01-18 12:41
#1

Helt otroligt…😡

Bra kontrat av Annie! 😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Grodan
2019-01-18 12:51
#2

När jag läser #0 så får jag ändå känslan att JÅ bara försökte vara lustig. När ett grönt parti blir rött lixom… Jag tror nog han hade påpekat detta om det hade varit en man som nästan alltid gått i gröna kläder och en dag ändrat färg… 

Inte för att försvara JÅ eller ens vara politisk någonstans, utan eg ett par ögon utifrån…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
2019-01-18 13:05
#3

Huh…

Det är en snygg färg. Jag vet inte vad färgens officiella namn är, tror vissa skulle säga en form av vinröd (trots dess lilaaktiga nyans). Vet att det finns en "fint" namn på den eller liknande färg och den kan både se mer röd ut eller mer lila, men har samma namn - kommer för tillfället inte ihåg vad den heter. Beställde ett klädesplagg i den färg med det namnet, på internet såg den lila ut men i verkligheten såg den mer röd ut, båda färgerna var snygga men man vill ju ha den man beställde…

Vissa färger tycker folk jätteolika om vilken färg det är trots samma färg. Möjligt att vi upplever vissa färg/nyanser annorlunda också

Hur som helst, jag vet inte tillräckligt om Lööf om vad hon brukar ha på sig för färger. Kanske Jimmie menade att han tyckte eller såg färgen som mer röd än vad andra ser den som, eller kanske han menade mer metaforiskt - ett alliansparti (blått) som gått över/visat sin "rätta färg" till den röda sidan. Klart att hon kan använda denna pik, oavsett vad han faktiskt menade, som att det var en pik mot henne för att hon är kvinna, inte för vad hon har gjort. Det kan man tycka olika om, men om Åkesson inte menade piken för att hon är kvinna utan för hennes handlingar så behandlade han väl henne som vem som helst. Om han hade sagt samma sak till Björklund så hade det nog tolkats mer som jag beskrivit ovan. Jag blir kluven om Lööf, om det var en pik för att hon är kvinna så kan det ses som bra att hon markerar men om piken inte är menade så så kan hon använda det till att måla upp sig som ett offer, samtidigt kan man också tycka att det är en sådan liten sak att hänga upp sig på och göra stor grej av att det får henne att framstå som överkänslig och mer negativt om henne och om kvinnor istället för att visas stark m.m…. alltså att det kan vara dåligt att hon markerar också…

Jag menar inte att försvara Åkesson utan bara tolkar vad som skulle kunna menas och situationen från båda sidor.

Lussan20
2019-01-18 13:13
#4

Så fånigt!

Hela han är ingen man kan ta på allvar alls, Plommonfärg brukar man kalla det eller lila ev. Men inget rött där, varken vin, eller purpur.

Tyckte annars de flesta var rätt sansade och även om jag har svårt för Ebba och hennes ologiska kommentarer, så är det skönt då sakargumenten debatteras. Dräkten var snygg och utan kommentarer om andras klädsel så tillhör jag de som avskyr brunt i politiken…

Loris M
2019-01-18 13:19
#5

Suprefånigt liksom det är fånigt att två personer redan anmält mitt inlägg i #0. 🤦‍♂️😃

Lussan20
2019-01-18 13:23
#6

Du, det är det samhälle de vill ha. Därför ska vi vara vakna!

Mycket är barnsligt! Det måste vara svårt att vara vuxen i dessa sammanhang!👍

Annons:
Calcifer
2019-01-18 13:54
#7

Det spelar faktiskt inte ens någon roll hur han menade det, det var korkat sagt oavsett. Men det är Åkesson det, för dum för att ha folkvett i någon situation…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Lussan20
2019-01-18 14:56
#8

Instämmer helt, han är mycket omogen i sitt sätt…mvh/WL🌺

DesK
2019-01-18 19:08
#9

Otroligt korkat! 😡

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

wildfire
2019-01-19 17:49
#10

Det där var lite torftigt skämt som han inte riktigt lyckades med  men nog skulle han kunna skämta med en man men nu var det Annie som fick skämtet 😎

Annie i sin tur fann sig snabbt men även hon är uppenbarligen färgblind så det blev dåliga skämt  från båda håll 😃

Herveaux
2019-01-21 08:50
#11

Hur kan skämtet/gliringen/kommentaren:
"Jag noterar också Herr Talman att den annars så nästan alltid grönklädda Centerledaren idag, dagen till ära, är iklädd rött." vara kvinnoförtryckande?
Han benämner henne inte ens med kvinnligt pronomen eller namn utan hennes titel som partiledare, hans uttalande är könslöst.
Men det är klart, vill man vara ett offer (eller som Löfvén, göra kvinnor till offer) så är det klart en annan femma och billiga poäng att plocka.

Ang. Lööfs kläder och vilken färg kostymen är så ser det, iaf på min datorskärm, olika ut beroende på vilken vinkel och vilket ljus man ser henne ifrån. 

Lila?

Vinröd?

Screenshots tagna från SVT 2 Agenda
https://www.svtplay.se/video/20645156/agenda/agenda-20-jan-21-15


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Magi-cat
2019-01-21 08:58
#12

#11 Nu är det ju inte så mycket hur man tolkar en färg, utan det faktum att han alls väljer att kommentera hennes klädsel.

Ingen, inte ens Åkesson, kan väl förvänta sig att Annie Lööf skulle uppskatta "skämtet". Alltså är det inget skämt utan något i stil med insinuant gliring. Möjligen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Herveaux
2019-01-21 09:07
#13

#12 I TS var det tydligt att det även handlade om hur Åkesson tolkade färgen. 
Man skickar väl sällan iväg en gliring eller dåligt skämt med tanken att den som kommentaren rör ska "uppskatta" den?
Liknande tongångar har väl förekommit i dom lokalerna i alla tider, att det dock så fort det gäller klädsel blir en kvinnofråga tycker jag är lite märkligt.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Magi-cat
2019-01-21 09:16
#14

#13 Tycker du verkligen det är märkligt eller vill du bara försvara Åkesson?🙂
Vad hade Lööfs klädval med någonting alls att göra? Han hade inte ens kommit på tanken att kommentera de manliga partiledarnas kläder!

Annie Lööfs svar säger allt, tycker jag:

"– Jimmie Åkesson valde denna ansvarstyngda dag att kommentera en kvinnas klädsel"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Herveaux
2019-01-21 09:27
#15

#14 Jag tycker genuint att det är märkligt att så fort kläder kommenteras och en kvinna bär nämnda kläder, så skriks det kvinnoförtryck/förakt/hat. 

Som Åkesson var inne på så var det ju passande att någon som ofta klär sig i sin gröna partifärg som nu har satt sig i knät på den "röda sidan" då klär sig i rött istället, som att spegla sin nya partifärg. 
Jag tolkade det som att Åkesson improviserade ett (dåligt) skämt eller gliring, vad man nu vill kalla det. 

Manliga partiledarna har ju generellt så tråkiga kläder så det hade ju inte varit så mycket att kommentera där. "Jag noterar att partiledare X idag bär en annan nyans av grått…" har liksom inte samma punch. 

Där har vi det igen. han kommenterade inte en kvinnas kläder, utan en partiledares. "Jag noterar också Herr Talman att den annars så nästan alltid grönklädda Centerledaren idag, dagen till ära, är iklädd rött."
Det är Lööf som väljer att dra på sig offerkoftan och lägga fokuset på att hon är kvinna. Att kommentera en kvinnas klädsel är ajja-bajja och är direkt ett tecken på en taskig kvinnosyn. Suck.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Loris M
2019-01-21 13:16
#16

#15 Det saknar betydelse hur han väljer att tilltala henne, med namn eller som partiledare. Hon är kvinna och det spelar roll för hur han väljer att tala om och till henne. 

Rätt komiskt att se hur många som går in och försvarar Jimmie. På Twitter gör en del nu en massa märkliga övertolkning om hur han troligen menade och försöker få till det som att han menade att när man blandar blå och rött så får man lila. 🤦‍♂️ eller hur? Det var precis han menade (inte!).

Novachan
2019-01-21 13:41
#17

Undrar om Åkesson inte hade sagt något, hade någon journalist kommenterat Annies klädval, eller om folk hade gjort olika tolkningar och uttalanden själva ändå…

Oavsett vad man tycker om uttalandet så kan man fråga sig om sådant passar i politisk miljö

Publicitet tjänar båda parter… plus Löfven i efterhand. Om det är bra eller dålig publicitet tycker man nog olika om, och vad det leder till får vi se med tiden

Loris M
2019-01-21 13:45
#18

Män som Jimmie och Hanif Bali kan inte låta bli att kommentera kvinnors utseende. Så här sa Hanif Bali direkt efter att den nya kulturministern  blev utsedd:

”En hippie – ser fram emot tonvis med gräs på departementet”

https://www.expressen.se/nyheter/nya-ministern-attackerades-direkt-efter-presentationen/

Magi-cat
2019-01-21 14:43
#19

#18 Men han ba' skoja vettu. De e vi som inte har nån humor.🤦‍♂️

(Ironi.) Han borde åka dit på det där.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

wildfire
2019-01-21 16:34
#20

#18 Hon får ta många smällar redan och den tjejen tycker jag verkar skärpt, kan mycket och framför sitt på ett bra  sätt men hon får hårda ord mot sig i sociala medier ord som : "vänsterextrem limsniffar-haschrökar-husockupant-smutspunkarfrisyr" och mer lär det komma så hon har en tuff tid framför sig.

Hippie är det inget fel på tvärtom jag tycker dom har en skön avslappnad stil en stil strikta jag önskar jag vågade mig på. Rökelse,chakramassage,gräs hmm menar Hanif  Bali sweetgrassflätan här tro  🤓 när det gör han såklart inte och allt som nu riktas mot Amanda Lind  bottnar i ren skär avundsjuka för nu kliver nån ny fram som har koll på det hon ägnar sig åt och bums ska hon köras ner med alla medel och man får hoppas hon är stark  så hon orkar med drevet som dragit igång.

Första gången jag såg henne var på Almedalsveckan och även om jag inte håller med henne  politiskt så gjorde hon ett gott intryck på mig för hon framför sitt på ett kunnigt och sakligt sätt, det är en lugn styrka över henne och sånt kan inte avundsjukan se så då måste dom göra allt i sin makt för att trycka ner. Hoppas hon håller ihop och orkar med det som kommer framöver för hon lär får det tufft och hon gör det bra även om jag inte håller med henne i alla frågor så gör hon det bra.

Annons:
Herveaux
2019-01-21 18:05
#21

#16 Jo men precis, för Åkesson har ju aaaldrig sagt en dräpande kommentar till en annan man… Suck. 

Hoppas offerkoftan värmer gott i kylan.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[[eskils_]]
2019-01-21 18:50
#22

#21 Suck, säger jag också. Det var ju en politisk kommentar, föranledd av att hennes parti bytte sida efter valet! En nog så uppseendeväckande manöver…

Kvinnor kan, löd förr parollen bland seriösa feminister som kämpade för lika villkor. Men ni här på sajten "Lika villkor" tycks anse att kvinnor är särskilt ömtåliga små varelser som inte tål särskilt mycket. Kvinnor kan alltså inte? 🤔

Är faktiskt övertygad om att Lööf tålde den kommentaren.

Är också säker på att Åkesson, om Lööf vore en man, mycket väl skulle ha kunnat fälla kommentaren: "Jag noterar också att centerledaren, som nästan alltid bär en grön slips, dagen till ära har bytt till en röd."

Loris M
2019-01-21 19:37
#23

#21 #22 Suck säger jag också. 😕 Suck till att ni övertolkar,  suck att ni feltolkar, suck till att ni (medvetet) missförstår och lägger på mig och andra vad vi tycker/inte tycker om "kvinnors ömtålighet". 😕

Det handlar inte om hur mycket och huruvida en kvinna "tål" eller inte tål det hon blir utsatt för, utan om att dessa män öht känner sig tvungna att kommentera deras utseende och klädsel.

Herveaux
2019-01-21 19:49
#24

#23 Vem eller vilka är det som övertolkar i den här frågan?! 
Åkesson skämtade om färgen på en kavaj och ni får det till att han ger uttryck för kvinnoförtryck. 
Han kommenterade kläders färg…och? 
Slappna av, himla med ögonen åt ett dåligt skämt och gå vidare.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Caeli
2019-01-21 19:52
#25

De där två har ju tetats med varandra förr! Är inte så länge sedan som Aftonbladet slog upp stort hur de skrattade och "småflirtade" tillsammans i riksdagsbänken. Just sådant som pressen älskar att skriva om och i och med det görs "en höna av en fjäder"! Och alla andra hänger så klart på…

[Fluffymarshmallow]
2019-02-02 21:59
#26

Oh herregud! 

Enligt min skärm är hennes kavaj röd. Och jag är inte färgblind! Otroligt trams detta är! På vilket sätt är detta kvinnoförtryckande?

Cred till Jimmie som orkar med alla dessa idioter som finns i riksdagen.

Upp till toppen
Annons: