Annons:
Etikettergenusfeminismjämställdhet
Läst 1601 ggr
Lussan20
1/20/19, 9:09 AM

Gillettes reklamfilm om "manlighet"

I en reklamfilm för Gilette visas hur män kastar dessa rakhyvlar i papperskorgen?

Vad var orsaken? Gilette har gjort en fin reklamfilm om övertramp och sexuella trakasserier mot kvinnor. En film om att bli sitt bästa JAG.

Att de små pojkar som nu växer upp ska få andra värderingar och bli bra män.

I filmen visas exempel på dagens problem, alltifrån kvinnor i styrelserummen som behandlas nedlåtande, kladd och slagsmål mellan småpojkar som avbryts.

Vad är de som kastar rakhyvlarna emot? Är de FÖR dessa förklenande övergrepp mot kvinnor?

Köp en Gilette till era män och pojkvänner! För så går  det att stävja dåligt beteende också! Maken ska få en på sin dag vartefter….Mvh/WL🌺

Annons:
Huygens
1/20/19, 11:16 AM
#1

Det som utspelar sej, är inte vad det först ser ut att vara. Var lite uppmärksam.

Lussan20
1/20/19, 11:21 AM
#2

Förklara gärna. Jag ser väldigt dåligt men tyckte filmen var bra! Mvh/WL🌺(Om någon vill lägga ut den så finns den säkert på youtube?)

Huygens
1/20/19, 12:30 PM
#3

Det handlar om politiska agendor med ursprung från bl a Bilderberggruppen.

Identitetspolitik.

Omfattande agendor för att Söndra och Härska.

Genom att bygga upp föreställningen om olika "grupper" och sedan sätta dessa "grupper" i motsatsförhållande mot varandra, kan politiska agendor driva världen (eg verklighetsuppfattningen) i vissa riktningar. Det skapar även lågt i tak med rädslor för att ifrågasätta officiella myndighetsståndpunkter. Rädsla för att isoleras, för att löjliggöras, marginaliseras eller tystas.

Och områdena som täcks är mycket större än t ex enbart könsrollsfrågor. Jag vet dock inte om jag ska ge externa exempel då jag kanske glider utanför vad trådstarten vill hålla ämnet till.

Jag ger istället ett exempel som jag tror håller sej till trådstarten.

När Annie Lööf satt och rynkade pannan mot Jordan Peterson i Skavlanstudion och när utrikesminister Margot Wallström förklarade att hon ville se Peterson uppsöka en ny bostad (länk SVT), handlar det om Illuminatis agendor som utspelade sej framför våra ögon och som vi förväntas inrätta oss efter.

För den som inte känner till bakgrunden handlar kontroversen om att Jordan Peterson motsatt sej Kanadas politikers nya lag C-16 som Peterson anser upphäver en del av yttrandefriheten och tvingar medborgarna att välja sina ord i 1984-stil (tänk newspeak). Den politiska agendan har sedan förmedlats till övriga västvärldens politiker som åtlyder denna världens dolda matkhavares direktiv.

Lussan20
1/20/19, 1:20 PM
#4

Ja det där är nog över min horisont! Men jag fattade vad SD ledamoten menade med -Var är Christer Pettersson,- då Löfven blev stadsminister.

Det var tydligt! Likaså då JÅ anmärkte på  Annies färg på klädsel.

Jag tyckte att reklamen följde de krafter som ska befria kvinnor från att bara vara objekt! Mvh/WL🌺/ Det där med Illuminati fattar jag inte heller, är väl för dum.

Loris M
1/20/19, 2:17 PM
#5

Tack för att du postade inlägget WL! ❤️

Ett viktigt budskap och filmen visar inte bara hur kvinnor har det utan även hur män enkelt kan bryta dessa mönster med trakasserier m.m. genom att inte haka på utan säga ifrån. 

Jag har ändrat rubriken och lagt till filmen i #0, hoppas det är okej. Gillette-filmen har sett över 23 miljoner ggr. 

Huygens,

Jag förstår inte riktigt heller vad du menar med Iluminatis agendor här och jag vill inte veta heller ärligt talat. Det här är inget inbillat problem. Kvinnor trakasseras, våldtas, utsätts för sexism, våld  m.m. och det är män som bär ansvaret, inte Iluminati. Mycket av det som män gör viftas bort med "Boys will be boys". Det måste vi bekämpa.

Lussan20
1/20/19, 2:31 PM
#6

Loris M, tack för din kamp! Jag kan inte längre dessa saker pga mina ögon och blir väldigt glad för all hjälp. Jag vill inte lägga det på er, men jag blir otroligt tacksam för all hjälp och ny input till mina inlägg….Kram från WL🌺❤️🤗

Annons:
Huygens
1/20/19, 6:49 PM
#7

Läs några av inläggen till Gillettes videoklipp. Folk ser igenom. 

Identitetspolitik.

wildfire
1/21/19, 5:38 PM
#8

#5 Det här är inget inbillat problem. Kvinnor trakasseras, våldtas, utsätts för sexism, våld  m.m. och det är män som bär ansvaret, inte Iluminati. Mycket av det som män gör viftas bort med "Boys will be boys". Det måste vi bekämpa.

Självklart ska vi bekämpa det men nåt vi ofta glömmer är att även kvinnor utsätter både män och kvinnor för det här så att skriva att män bär ansvaret  känns fördömande för det finns män som är toppen och aldrig  skulle ägna sig åt något sånt.

Ibland undrar jag hur känsliga vi kvinnor kan vara och nu menar jag inte våldtäkter eller att på något vis förminska det kvinnor är med om men jag funderar ofta om det finns dom som är överkänsliga och tolkar allt som övergrepp och sexism allt från att få en klapp på axeln eller där bak på skämt.

Jag har vart med om en del händelser, händelser som helt och hållet vart på skämt i en tuff miljö med hård jargong och mansdominerad  värld där jag fått höra både det ena och det andra, fått anspelningar med mera men faktum är det var verkligen på skämt och tänk om jag skulle anmäla alla dom hur skulle det se ut.

Ett exempel är en kollega som åker hem på fyllan och villan och sägas ska att den miljön jag jobbade i kunde vara hård men den var också hjärtlig oss kollegor emellan både män och kvinnor.

Hur som så kom den mannen fram och trängde sig på  mig full som han var och sa mitt namn samt att säg som det är du vill smaka på min   kxx men jag fann mig i situationen för jag visste att det var inte ont menat och absolut inte heller förnedrande mot mig som kvinna ,han var på lyset och hämningarna släppte och det sista jag sa till honom var att hälsa hem till Monica hans sambo sen var skrattet ett faktum.

Vi sågs sen på jobbet och han kände sig lite dum men vi fick ett gott skratt för allt var så oskyldigt som det bara kunde bli men skulle jag vilja nu idag flera år efter anmäla så skulle det inte vara preskriberat och jag skulle kunna göra livet riktigt surt för honom om jag vill men det skulle inte falla mig in för det där är ett minne som i sin tur blev roligt och han kände sig bortgjord och vi fick många glada skratt.

Det är faktiskt så att boys will be boys nåt macho som vi kvinnor inte förstår men också måste lära oss att leva med och ta som skämt när det är skämt men för det inte förringa och ta på allvar när det handlar om övergrepp samtidigt skriker många kvinnor övergrepp där det inte alls behövs och på så vis sätter dit helt oskyldiga.

Som jag skrev i början av inlägget så ägnar  sig även kvinnor åt det här och där har jag blivit utsatt men med god utgång för jag kan försvara mig och det blev inget av det så att skylla det på att män bär ansvaret där slår vi kvinnor ner på en viktig mansroll som vi behöver i vårt samhälle  och vi är inte ett dugg bättre om vi nu har ambitionen att sträva efter ett samhälle med lika villkor.

Jag har inte den ambitionen för vi behöver ett  patriarkaliskt samhälle  där männen styr inte kvinnor men se skillnad och den här metoo rörelsen den har förstört för många män som faktiskt menar väl.

Alla män är inte såna även om dom skämtar, det är nåt vi måste ta och vi kan också skämta tillbaka vilket jag ofta gör och det bemöts med skratt så män kan ta förbaskat mycket mer än kvinnor kan för vi damer skriker metoo så fort vi bara hinner medan män är rejäla i sitt men vi fruntimmer vi kan skitsnacka vi ☺️

Loris M
1/21/19, 7:14 PM
#9

#8 Man häpnar! 😮 Vet inte riktigt vad av allt du skrivit ska jag kommentera… Är kvinnor överkänsliga?  Behöver vi ett ett patriarkalt samhälle? Ska män styra och inte kvinnor? Förstår sig kvinnor inte på män som behöver leva ut sin macho-sida? En kollega erbjuder dig att smaka på hans penis och du bara skrattar och viftar bort det, för" boys will be boys" och de bara skämtar?! Wow!! 😮 Jag tror att du har överträffat dig själv den här gången. 

Om du tycker att klapp på rumpan, tafsande och erbjudande att smaka på någons penis är helt okej för din del, så har inte jag något emot det. Men påstå inte att andra kvinnor är överkänsliga när de inte tycker som du. Normalisera inte den här vulgariteten! Det uppskattas nämligen inte av alla. Det som är värre än tafsande och respektlösa män är kvinnor som försvarar dem och normaliserar det. 

Herregud, "inte alla män!". 😕 Det fattar väl jag också. Det finns väl ingen, inte en enda människa som tycker att ALLA män är dåliga eller att alla begår övergrepp. Självklart finns det underbara män som aldrig skulle göra något sådant, men över 90% av de som begår sexuella övergrepp är män, så ja det går att prata om män som grupp och att de bär ansvaret. Reklamen handlar också om att de män som inte gör sådana saker ska våga ta ställning, säga ifrån när andra gör det och inte hålla tyst. 

Fullständigt onödigt att säga att "… inte alla män". Det är väl självklart att det är så och inget du behöver förklara för mig.

Lussan20
1/21/19, 8:18 PM
#10

Min kropp är min och ingen dansbana för andras händer.

Jag arbetade i modellyrket och där var det enormt mycket sådant. Jag tackade nej till jobb där det var krav på sex för att få jobbet. Men jag har alltid tyckt det är himla äckligt ,för jag kan bekräfta mig själv utan att behöva män för att växa.

Jag vet två kända kvinnor som gillade denna uppskattning, men de var själva väldigt klättriga på män.

De bra männen är på samma våglängd och det är de vi behöver. Jag minns på fabriken då dessa män klev fram och röt-låt flickan vara ifred-.

Det är inte uppskattning utan förnedring, männen vill visa sin makt.

Trött och sjuk åkte jag hem från ett uppdrag som var en utmaning, men villkoret var att ha sex med  en av cheferna på den klädfirman. Tog mina egna pengar och gick därifrån. Jag säljer inte min kropp för uppskattning.

Mvh/WL🌺

Fritid
1/21/19, 9:22 PM
#11

#9 "Är kvinnor överkänsliga? " Jag dristar mig att svara på den frågan: Ibland kanske…Vissa kvinnor… kanske lite dramatiska, gör hönor av fjädrar, verkar sakna sinne för proportioner och verkar sakna självinsikt och tenderar att bli lite präktiga och humorbefriade samt intoleranta. Dessutom tål de kritik väldigt dåligt. Vissa alltså. Det är min erfarenhet. Kanske skulle det behövas en Gillettereklam om kvinnor också…i rättvisans namn….

"The Truth is Treason In An Empire of Lies"

Fritid
1/21/19, 9:37 PM
#12

#10 Bra att du stod på dig mot skitstövlarna och vägrade gå med på deras krav. Såna borde anmälas.

"The Truth is Treason In An Empire of Lies"

Sarafiaklara
1/22/19, 2:24 AM
#13

#9 Bra skrivet! Visar väl tydligt hur mansorienterat vårt samhälle fortfarande är, att många insatser som ämnar till att förbättra det för kvinnor snabbt bemöts av människor som vill ändra fokuset till att det är synd om män och att de faktiskt finns kvinnor som är hemska med. Sedan är det bara att dra fram det trumfkort som funkat mot kvinnor i hundratals år: Vi är överkänsliga. Kan tilläggas att jag tycker Gilette är ett skitföretag som sysslar med djurtester. Plus att många av företagen som säljer rakhyvlar och hårbortagningsmedel bidragit till bilden att det är äckligt att kvinnor har hår på benen och under armarna. Men ibland kommer det ju positiva saker även från skitföretag likt lotusblommor från dyn 😜

Annons:
wildfire
1/22/19, 5:27 AM
#14

#9  En kollega erbjuder dig att smaka på hans penis och du bara skrattar och viftar bort det, för" boys will be boys" och de bara skämtar?! Wow!! Förskräckt

Det var inte fråga om erbjudande utan rena rama dumheterna i fyllan, jag känner den mannen och hans sambo och det gäller för oss kvinnor att avgöra när det är allvar eller dumheter. Uppskattar sånt beteende gör jag inte det gör ingen av oss men vi måste kunna avgöra vad det är för situation allvar eller inte.

Hur hade det sett ut om jag anmält det där det hade blivit otrevligt för mig han och hans sambo för så agerade han inte annars . Obekväm blev jag så klart det blir väl alla men jag var medveten om att det där var en handling som helt kom med fylla i kroppen den gången och vi var ut flera gånger med jobbet och han var på lyset men gjorde inget sånt mot mig eller nån annan så det där var en engångsgrej en dum sådan ja men det fanns inget allvar alls med i bilden och där måste vi kvinnor vara uppmärksamma för allt är inte onda avsikter.

Klart vi skrattade åt det där  han för han skämdes och kände sig dum och jag i min tur fick ju roligt för jag såg hur dum han kände sig och han bad dessutom om ursäkt så han tyckte själv han betedde sig dumt .Nu är det där många år sedan men ett praktexempel på att allt är inte onda avsikter men vi ska självklart sätta stopp för övergrepp men också bedöma situation.

Ser vi på det #10 skriver så har vi uppenbara övergrepp att villkoret var att ha sex med  en av cheferna  där råder det ingen tvekan alls och sånt ska sättas stopp för. omedelbart . Bra gjort av dig Wonna 👍

Nu kommer en fråga till er,en annan kollega en man som var gay och väldigt fysisk med alla oavsett det var man eller kvinna.

Många nya kvinnor som kom in i yrket kunde missta sig och tro att han flörtade med dom innan dom visste han var gay och istället var han en varm person som klappade folk på rygg,kind,huvud, rumpa eller tog dom i  örat på ett snällt sätt och kramade om folk hela tiden.

Det var ren vänlighet och ofta ville han bjuda ut nya på fika eller ta en cykeltur,promenad i naturen och där misstog sig en del på att han flörtade med dom men det var enbart värme och vänlighet mot alla oavsett kön.

Hur förhåller ni er till det, kan det anses som sexuellt ofredande  för han blev väldigt fysisk och stod gärna nära andra men hade aldrig onda avsikter tvärtom ren varm vänlighet mot sina medmänniskor så såg jag och många med mig på honom och han var uppskattad av alla.

Hur tänker ni kring det beteendet som han hade,var går gränsen för att uppfattas som ofredande/övergrepp  ?

Lussan20
1/22/19, 7:14 AM
#15

Många tycker att man ska behandla män som småpojkar, ha överseende med allt de gör. Det är inte rätt för till slut råkar de hemskt illa ut och hamnar bakom lås och bom.

Låt pojkar växa upp till starka män som inte går över andras gränser. Säkert har nästan alla kvinnor någon gång upplevt överskridande av dessa gränser, i och utanför äktenskapet.

På bussar då män måste ha brett mellan benen så deras lår pressar mot kvinnans , flickans tex. En dask i rumpan, osv. Gränsen för mig är min kropp.

Jag har mycket humor, är glad, snäll och trevlig. Men jag vill inte ha andras händer på min kropp, så enkelt är det.

När man var ung så visslade ofta killar och män efter oss, varför skulle jag behöva den uppskattningen för att känna mig värd något. Det förstår jag inte? När andras män kollade och hade frun vid sin arm tyckte jag det var synd om frun helt enkelt.

Hur mycket skit än Gilette gjort som man kan ta avstånd från, så var det en bra reklam, det syns att någon tänkt. De små pojkarna som nu växer upp hittar kanske nya vägar att få en kvinnas uppmärksamhet.

Farmen visar dessa gamla härskartekniker som vi vill ska försvinna med tiden…Mvh/WL

Magi-cat
1/22/19, 8:38 AM
#16

#14 men vi måste kunna avgöra vad det är för situation allvar eller inte. osv

Wildfire, vad håller du på med? Du ägnar tid, energi och och utrymme åt att bortförklara (för det är vad du gör) att män bär sig illa åt och kränker kvinnor!
Det är INTE kvinnors uppgift att skratta och släta över, eller "bedöma situation". Inte heller är det någon ursäkt att personen var på fyllan. Att dricka alkohol är en frivillig handling och kan man inte uppföra sig, så låter man helt enkelt bli att dricka - eller tar fullt ansvar för sina handlingar när man gör det. Man har INTE rätt att förvänta sig att kvinnor ska skratta och tolerera oacceptabelt beteende!

"Värme och vänlighet"… Det väljer den som blir föremål för smek och klappar, så mycket svårare är det inte! Den som klappar mig på någonstans där det känns obekvämt för mig eller vid ett tillfälle när jag inte uppskattar det kan flyga och fara och jag uppfattar varningstecken i det du skriver. Alla har en fredad zon och kommer någon för nära den så är det för nära. Ingen ska behöva tolerera att någon annan känner att den får för sig att den vill stå för nära eller klappa en på rumpan! Hur svårt kan de' va?
Behandla varandra med respekt!

Många här på iFokus uppskattar säkert (det märks på antalet bra-klick) ditt överseende med mäns beteende på fyllan samt din önskan att vi ska ha ett patriarkalt samhälle där männen styr (!) och din syn på att metoo är något som förstört för de stackars egentligen välmenande männen. Har vi verkligen inte kommit längre än så, undrar jag…

Jag hoppas du tänker efter ett varv till på vilka intressen du ger bränsle till.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sarafiaklara
1/22/19, 3:49 PM
#17

På mitt förra jobb fick vi en ny chef som klappade min kollega på rumpan med en stekspade. Hon upplevde detta som oönskat och obehagligt och efter att ha tänkt efter så valde hon att ta upp med honom att det inte var ok. Detta ledde till att han bad om ursäkt inför alla. Det finns ett ju ett steg mellan att skratta bort beteenden och anmäla dem och det är att säga ifrån och markera att nåt inte är ok (självklart beroende på vad den andra personen gjort, vissa beteenden bör ju alltid anmälas om den som blivit utsatt orkar). Sedan är det såklart jobbigt många gånger att säga ifrån då det skapar en obekväm situation som den som säger ifrån ofta får skulden för. I sociala situationer är det ju lättare att bara skämta med så att man får fortsätta vara en del av gänget och inte ses som den jobbiga kvinnan som alltid är sur och inte kan ta ett skämt (har du mens eller?). Det finns tillfällen jag önskar att jag stått upp för mig själv och andra men då jag inte klarat av det tyvärr. Det finns också tillfällen då jag önskar att nån annan stått upp för mig och markerat att vissa beteenden och skämt är fel.

wildfire
1/25/19, 5:57 PM
#18

Ni får det att låta som om jag är feg av mig inför män men det är det sista jag är och nog  fasen fräser jag ifrån allt det kan jag garantera er mer än ni någonsin kommer att veta om eller  ens förstå . Jag är en stridsmaskin i alla lägen både privat och politiskt.

Det här är rasism mot män och det förespråkar ni , snyggt  av Feminism en otäck sekt  som vilseleder och drar in i extremism  😕

Sluta nedvärdera män.

https://nyheter24.se/debatt/897176-feminism-rasism-man

Sarafiaklara
1/25/19, 7:15 PM
#19

#18 Snyggt exempel på Godwins lag, bra jobbat!

thistletoe
1/26/19, 1:03 PM
#20

Um… Jag är lesbisk, har lesbiska och bisexuella (kvinnliga) kompisar och ingen, jag repeterar ingen, av oss har några problem att hålla händer, ögon och käft för oss själva oavsett situation, även på fyllan. Varför? Vi har blivit lärda grundläggande hyfts och respekt för andra människor, det tar inte alkohol bort. Jag har blivit tafsad på av både unga och äldre män, men aldrig en annan kvinna. Jag har fått otrevliga sexuella kommentarer av män, men aldrig från kvinnor. Säger jag att jag inte är intresserad till en man pressar de vidare, kvinnor gör inte det. Varför skulle det vara svårare för män att lära sig att bete sig? Varför ska de besparas en avhyvling om de inte beter sig acceptabelt?

Annons:
Upp till toppen
Annons: