Annons:
Etiketterbarnskolverksamhet
Läst 1424 ggr
Carmarino
2019-01-24 12:42

Stärk världens flickor

Önskar att även Sverige kunde ha en sådan här insamling som de har i Danmark. För dem av er som kan se danska DR1 så sänds insamlingsgalan lördagen den 2 februari klockan 19.

Stärk världens flickor

Graviditet och tidiga äktenskap är allt för många unga flickors värsta fiende i Etiopien. SOS Barnbyar och Danmarks Insamling vill stärka Etiopiens flickor och ge dem kontrollen över deras liv tillbaka.

Stärk världens flickor! Det är rubriken på Danmarks Insamling 2019, där 12 danska organisationer går samman om att hjälpa världens flickor till ett självständigt och oberoende liv. SOS Barnbyar vill hjälpa tonårsflickor i Etiopien, som annars har en mur av hinder framför sig. Bristande skolgång, graviditet, tidiga äktenskap och trafficking är bara några av de faktorer som unga, etiopiska flickor ska skydda sig mot.

Den danska ursprungstexten:

Styrk verdens piger

Graviditet og tidlige ægteskaber er alt for mange unge pigers værste fjende i Etiopien. SOS Børnebyerne og Danmarks Indsamling vil styrke Etiopiens piger og give dem kontrollen over deres liv tilbage.

Styrk verdens piger! Det er overskriften på Danmarks Indsamling 2019, hvor 12 danske organisationer går sammen om at hjælpe verdens piger til et selvstændigt og uafhængigt liv. SOS Børnebyerne vil hjælpe teenagepiger i Etiopien, som ellers har en mur af forhindringer foran sig. Manglende skolegang, graviditet, tidlige ægteskaber og trafficking er blot nogle af de faktorer, som unge, etiopiske piger skal beskytte sig imod.

https://www.sosbornebyerne.dk/styrk-verdens-piger/

https://www.noedhjaelp.dk/vaer-med/danmarks-indsamling

https://www.dr.dk/om-dr/nyheder/nyt-vaertspar-paa-aarets-danmarks-indsamling


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Hayabusa]
2019-01-24 12:46
#1

#0 👍

Tant Grön
2019-01-24 13:07
#2

Ingen gala i Sverige, men det finns insamlingar för flickor. Har själv skänkt dit. Minns inte om det var Svenska Kyrkan, Läkarmissionen eller annan.

Tant Grön
2019-01-24 13:15
#3

T.ex hit kan man skänka för att hjälpa flickor i Etiopien: https://www.lakarmissionen.se/gavoshop/en-kamp-mot-barnarbete-etiopien/

[[eskils_]]
2019-01-24 13:26
#4

Jättebra insamlingar! 🌺 Hoppas pengarna gör skillnad! Hemskt hur illa flickor blir behandlade i vissa länder och kulturer.

Flickor ska förstås få gå i skolan och välja livspartner och yrke själva, precis som pojkar! Och klä sig som de vill.

Loris M
2019-01-24 16:56
#5

Självklart är det viktigt och det görs väldigt mycket för flickor i Sverige också. Spontant kommer jag på de här som vi skrivit om på sajten:

TRIS

https://www.tris.se/tris-historia/

Kvinna till kvinna

https://kvinnatillkvinna.se/

Plan International Sverige

https://plansverige.org/

SOS-barnbyar

https://sos-barnbyar.se/

Det finns säkert fler men de här tänkte jag på spontant och alla fokuserar just på flickor och kvinnor. Inte bara internationellt utan även i Sverige och att de ska ha det bra.

Carmarino
2019-01-24 19:08
#6

Javisst, men nog får väl en insamlingsgala mer uppmärksamhet? Den behöver ju inte nödvändigtvis vara för etiopiska flickor, utan för alla flickor som riskerar att råka ut för att bli bortgifta som tonåringar eller sålda som sexslavar t.ex.

Det finns ju faktiskt många flickor i Sverige som blir bortförda till det tidigare hemlandet av sina släktingar, och där gifts bort, mot flickans vilja, med en man som föräldrarna har bestämt.

Som synes i TS så är SOS Barnbyar en av de 12 organisationer som är med i den danska insamlingen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
OlleA
2019-01-24 19:31
#7

Utmärkta initiativ! Känner ni till Svenska Kyrkans julkampanj 2018? Dit går det säkert fortfarande att skänka en peng.

https://www.svenskakyrkan.se/internationelltarbete/julkampanjen

Olle

Carmarino
2019-01-24 19:34
#8

Den har jag faktiskt inte hört talas om OlleA. Bra att du länkade till den.

Tänk vad mycket mer uppmärksamhet den hade fått om det hade anordnats en gala liknande den i Danmark, där 10-12 organisationer gick tillsammans och samlade in pengar. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Loris M
2019-01-25 07:54
#9

#6 Jo, uppmärksamhet. Men jag tänker att en insamlingsgala är något de ordnar en gång (eller återkommande varje år) och sedan byter folk kanal och glömmer bort det här. De organisationer som jag och ni andra nämner arbetar med flickors rättigheter året om så jag tänker att göra reklam för dessa organisationer och stödja dem är mer effektfullt. 

Sedan har vi också Radiohjälpen och Musikhjälpen om man nu tycker att galor är det bästa sättet att uppmärksamma och stödja.

[Hayabusa]
2019-01-25 08:34
#10

#8 Kanon 👍Ser att en av värdarna är Mads Steffensen, han gillar jag. Varje lördag från 09.00-12.00 lyssnar jag på "Mads og Monopolet" på DRP4, ett favoritprogram. Jodå, "Mads" är alltså Mads Steffensen. 

Det finns många organisationer som jobbar i det tysta, som för den breda massan i det närmaste är okända. Då kan en gala/event vara en boost som ger synergieffekter. 

"Vi sätter fokus på tysta katastrofer, de som normalt inte hamnar i rampljuset, men som vi också har en plikt att zooma in på."

Carmarino
2019-01-25 12:39
#11

#9 Det ena utesluter väl inte det andra.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
2019-01-25 16:29
#12

Jag vill också nämna Röda Korset som har projekt bl.a för att öka barn och kvinnors chanser att överleva i Somalia och för hälso- och sjukvård till utsatta kvinnor och barn i Afghanistan.

Det är säkert bra med en gala, men det är ett event, en gång och förhållandevis enkelt att anordna. Men sedan, när strålkastarljuset släckts, det är då det gäller. Det viktigaste (och många gånger svåra) är det dagliga, trägna arbetet utan så mycket jippon och rubriker.

(Världens barn också, för att nu nämna en gala till.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tant Grön
2019-01-25 17:13
#13

Fick en idé om att när något går sönder och jag lagar det istället för att köpa nytt, så skall jag skänka dom pengarna jag sparade till hjälp för behövande. ☝️
Också bättre för miljön att laga grejer.

Annons:
Carmarino
2019-01-25 17:39
#14

Ursäkta att jag postade inlägget här på likavillkor. Det verkar som om jag valde fel sajt när jag ville dela med mig av något positivt. Kommer inte att göra om det.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
2019-01-25 18:44
#15

#14 😮 Om jag skrev något tokigt ber jag om ursäkt!👋


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Carmarino
2019-01-25 18:46
#16

#15 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Loris M
2019-01-25 18:51
#17

#14 Jaha? Jag förstår ingenting. Vad har jag/vi gjort?

Carmarino
2019-01-25 19:11
#18

#17 Alla era kommentarer går ut på att det är bättre med alla som arbetar i det tysta. Galor är inte bra tolkar jag det som. Överlag har ni en väldigt negativ ton.

Som jag skrev; det ena utesluter inte det andra. Galor kan dra uppmärksamhet till alla dem som jobbar och sliter i det tysta, även om det bara råkar vara en gång om året. En gala kan ju dra in lika mycket pengar på en enda gång, som de som jobbar med det här får in på ett helt år. Det tycker åtminstone jag är positivt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sarafiaklara
2019-01-25 19:24
#19

Nobels fredspris 2018 var ju också ett väldigt positivt val för att uppmärksamma de som jobbar för förtryckta kvinnor.

Loris M
2019-01-25 19:51
#20

#18 Galor är inte bra tolkar jag det som.

Då har du tolkat det helt fel. Ingen påstår att galor inte är bra men jag tolkade dig i #0 när du skriver att du önskar att Sverige hade liknande, som att galor är det allra bästa. Min och flera andras poäng var att en gala samlar pengar vid ett enda tillfälle medan dessa organisationer samlar in pengar och gör annat som gör skillnad för flickor året om. Att galor kan dra in så mycket pengar på en enda dag som de som jobbar med det får in på ett år, det är inget jag känner till. Och nej, det ena behöver inte utesluta det andra, har inte påstått det heller. 

Jag länkade till flera organisationer som kämpar för flickor och deras rättigheter och kan inte se att det på något är sätt negativt, eller att jag är negativ.

Annons:
[[eskils_]]
2019-01-25 21:36
#21

#19 Absolut, jättebra val av pristagare! Även 2014 när Malala fick fredspriset. All heder åt Norge där! 🏆

"Malala var bara tio år när talibanerna tog kontroll över hennes hemstad i Pakistan. De sa att musik var ett brott. De sa att kvinnor inte längre fick gå till marknaden. De sa att flickor inte fick gå till skolan. Men Malala Yousafzai förstod tidigt att hon aldrig skulle kunna acceptera det – hon ville kämpa."

Det är förstås mycket värdefullt  ju fler som engagerar sig för flickors och kvinnors mänskliga rättigheter överallt i världen. Visst vore det fint om svensk radio&TV kunde/ville arrangera en liknande gala som i Danmark. Kanske handlar om politiska prioriteringar?

Sarafiaklara
2019-01-25 21:44
#22

#21 Fast musikhjälpen har väl haft som tema flera år att hjälpa flickor? Ex 2011 och 2013. Tycker nästan musikhjälpen är bättre än en gala då den håller på i en vecka. Och de drar ju också in rejält med pengar.

[[eskils_]]
2019-01-25 21:56
#23

#22 Ok, kände jag inte till. Lyssnar aldrig på radio. ☺️

Sarafiaklara
2019-01-25 22:40
#24

#23 Musikhjälpen sänds på tv också, tror att det sänds på SVT.

Loris M
2019-01-26 09:52
#25

Håller med vad gäller Musikhjälpen. Under en vecka i december samlade de in över 50 miljoner kr. 

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3946&artikel=7115539

Tant Grön
2019-01-26 10:59
#26

#14 Hoppas inte du tolkade något jag skrev som kritik. Ville bara peka på vad vi kan göra när det nu inte finns en gala. Man kunde kanske skriva till TV och föreslå en gala för flickor. 👍

Carmarino
2019-01-26 11:09
#27

#26 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2019-01-26 11:22
#28

#20 Får säga som du: då tolkade du det fel. Menar inte att galor är det enda som är bra, men de väcker väldigt mycket mer uppmärksamhet. Jag upptäckte ju t.ex. en gala som sänds i Danmark. Har ingen aning om vilka insamlingar de har för övrigt i Danmark.

Det jag uppfattade som negativt är att det var så få som skrev att det var bra med en gala. Istället fick jag veta att en gala bara var något som sker vid enstaka tillfällen och ibland bara en gång, och att det var bättre att skänka till andra insamlingar. Visst, det är också bra, men jag hade väntat mig lite fler positiva kommentarer på en sida som den här. 

Ville bidra med en positiv nyhet, men som det är nu så känner jag mig lite "nertryckt i skoskaften", och har mest lust att ta bort hela inlägget.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fritid
2019-01-26 11:36
#29

#9 "Jo, uppmärksamhet. Men jag tänker att en insamlingsgala är något de ordnar en gång (eller återkommande varje år) och sedan byter folk kanal och glömmer bort det här" #20 Min och flera andras poäng var att en gala samlar pengar vid ett enda tillfälle medan dessa organisationer samlar in pengar och gör annat som gör skillnad för flickor året om" Tycker det är synd att så fina initiativ ska jämföras och ställas mot varandra. Att det ska dras in prestige. Som om det ena utesluter det andra. Helt fel tänkt det är snarare tvärtom! Galan hjälper organisationerna! Carmarino drog upp en bra grej och genast kommer jämförelser om vilka initiativ som är bäst…som om det var en tävling.

"The Truth is Treason In An Empire of Lies"

Fritid
2019-01-26 11:46
#30

#0 Tycker det är ett jättebra initiativ! Skulle vara fint om vi kunde göra något liknande. Det skulle stärka arbetet som redan görs samt väcka uppmärksamhet kring många flickors utsatthet.

"The Truth is Treason In An Empire of Lies"

Carmarino
2019-01-26 11:54
#31

Tack Fritid. 🤗


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
2019-01-26 12:09
#32

"Danmarks Indsamling" sker 1 gång om året. Då går 12 humanitära organisationer ihop med DR (Danmarks motsvarighet till SVT) och samlar in pengar för att hjälpa människor i några av världens fattigaste länder att nå FN´s världsmål. Detta projekt gick av stapeln första gången i februari 2007 och har totalt inbringat nästan 1 miljard danska kronor.

Min åsikt är att organisationerna behöver draghjölpen som en gala eller event ger dem, särskilt när det sker med hjälp av Public Service.

Sarafiaklara
2019-01-26 14:27
#33

# Orsaken till alla jämförelser kom väl för att #0 skriver att hen önskar att Sverige hade nåt liknande. Nu har ju Sverige nåt liknande; ex. Musikhjälpen. Så bra jobbat Public Service i Danmark och Sverige!

Carmarino
2019-01-26 14:35
#34

#33 Du får gärna säga hon om mig. Det står i min profil att jag är kvinna, så det är ingen hemlighet. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
annia1
2019-01-27 23:48
#35

Jag tycker det är bra med galor och jag gillar danmarks koncept. Visst vill de få in extra pengar, men jag tror personligen att främsta syftet är att belysa nåt speciellt område och också att få människor att mer regelbundet engagera sig, vilket faktiskt en del blir att göra eftersom dom då fått höra om det. 

Visst en del kanske glömmer av det efter programmet avslutats. Men har de sett på galan så har de hört och har de skänkt pengar så har de ju faktiskt bidragit till att människor får hjälp.

Men tittar man på radiohjälpen som brukar sända varje år. De extra pengarna de får in då skulle de inte få in annars. Och 2017 var det ca 80 miljoner kr.  Så det är mycket pengar som kommer till nytta. 

Nej sverige har inget liknande som den danska. För som det står i TS så är det 12 organisationer som deltar och som jag förstår är det samma 12 varje år. Några som jag känner jag igen. Rädda barnen, röda korset, unicef (danmark), sos barnbyar (som nämnts) och läkare utan gränser sen finns det ytterligare några som jag inte känner igen.
Dessutom 10% av det insamlade beloppet kan andra mindre organisationer söka och få del av om de lever upp till insamlingens kriterier för galan.

Danmark fick in nästan ca 78 miljoner (vet inte vad det blir i svensk valuta) förra året och då ska man komma ihåg att danmark är mindre än sverige. Danmark har bara ca 5,5 miljoner invånare. Tänk vad det skulle bli med 10 miljoner invånare som då skulle komma till nytta för att hjälpa människor.

Längst upp på insamlingssidan så rullar det fram vilka som ingår. Sen på en annan sida så finns det en liten ruta där det står uppräknat vilka som ingår och där står också att andra kan söka för att få del av de pengarna.

Så dom organisationer som ingår får varje år in extra pengar plus att människor får veta vad de arbetar med och på det sättet så blir de kända..

När det gäller musikhjälpen. Ja det går på tv. Men det är nattetid när ordinarie program slutat sändas så tror inte det är så många som ser det på tv. Sen brukar de sända när de släpps ut ur buren och det är ju för då redovisar dom hur mycket pengar dom fått in under veckan.

Det är ju via media tex galor som organisationer blir kända så människor kan bidra på nåt sätt. Flera av de som nämnts här i tråden har jag aldrig hört talas om. Tänk om de kunde ingått i en gala tillsammans med andra då skulle flera veta om dom och de skulle sannolikt få mer stöd, både ekonomiskt och att människor engagerar sig rent fysiskt.

.

[Hayabusa]
2019-01-28 06:32
#36

#35 Citerar mig själv:  "Detta projekt gick av stapeln första gången i februari 2007 och har totalt inbringat nästan 1 miljard danska kronor."

Det blir dryga 1,3 Miljarder SEK (eller 1.300 miljoner SEK) på 12 tillfällen = c:a 100 miljoner i snitt per event/gala.

Loris M
2019-01-28 06:44
#37

Jag vet inte längre vad den här tråden handlar om men fortsätt ni. 🙂

Fritid
2019-01-28 10:47
#38

#37 Den handlar om galan i Danmark och hur mycket pengar den drog in för ett gott ändamål och att en liknande gala skulle inte vara så dumt att ha Sverige. Några menar att det är bra med såna evenemang eftersom det hjälper till att belysa problemet för flickorna och dessutom hjälper galan organisationerna att få mer givare och uppmärksamhet och att det är något gott inte något som står i konkurrensen om "vilka som gör mest nytta".

"The Truth is Treason In An Empire of Lies"

[[eskils_]]
2019-01-28 11:01
#39

#35 Att Musikhjälpen sänds nattetid i svensk TV kan ju förklara varför man inte hört talas om den.

Tycker Danmarks koncept verkar bra! 👍 Bra att de har kriterier för vilka organisationer som får delta, så inte pengarna hamnar på någon girig chefs konto.

Fritid
2019-01-28 11:15
#40

#39 instämmer Kan nog bero på att folk brukar sova på natten, blir väl ett visst bortfall då ;)

"The Truth is Treason In An Empire of Lies"

Sarafiaklara
2019-01-28 14:22
#41

Musikhjälpen sänds på SVT play hela dygnet och på P3 hela dygnet. Jag gillar båda initiativen. Jag gillar musikhjälpen för att den har ett annorlunda koncept. Radiohjälpen har ju redan en klassisk tv-gala (Tillsammans för världens barn) där de samarbetar med humanitära organisationer, så det kanske är därför de också har Musikhjälpen, för att de vill ha lite variation och locka olika grupper. Jag får för mig att Musikhjälpen riktar sig till yngre personer (med tanke på att den sänds på P3 och med tanke på vilka som deltar). Som jag sa i början, jag gillar båda initiativen. Det danska initiativet har dragit in rejält med pengar för arbetet mot fattigdom och utanförskap och det är extra kul att de i år väljer att fokusera på flickors situation. Radiohjälpen gör också ett fint arbete med sina olika projekt som främst fokuserar på barn eller andra utsatta grupper.

Annons:
[Hayabusa]
2019-02-03 11:00
#42

Nämnda evenemang hölls igår, 2/2, och resultatet blev c:a 100 miljoner SEK.

Upp till toppen
Annons: