Annons:
Etiketterrasismfrämlingsfientlighet
Läst 3303 ggr
Loris M
2019-02-01 19:50

Vakternas våld mot gravid kvinna

Ni har säkert läst om vakternas övervåld mot den gravida kvinnan. Hon hade sin dotter med sig som fick bevittna allt.  Det som gör saken ännu värre är alla idiotiska kommentarer i sociala medier där de är snabba med att undra om kvinnan hade biljett (Ja, det hade hon konstaterades senare) som om det var det viktigaste i sammanhanget. Och sedan diskuterar de vakternas rättigheter och att de borde kunna ingripa o.s.v.  Vad är det för fel på oss människor? Varför har vi slutat bry oss om andra? Varför upprör inte våld mot mörkhyade utan de blir istället ifrågasatta? 

"Jeanine, som är i 30-årsåldern, har kommit hem från Danderyds sjukhus. Hon har varit på en undersökning för att kontrollera hur barnet i magen mår. 

Det är tre veckor kvar tills det är beräknad förlossning. 

– Det är fruktansvärt, jag mår så dåligt. Jag är så trött. Jag har blåmärken över hela kroppen, säger Jeanine. 

Jeanine har också kramper i magen. Därför var hon tvungen att uppsöka sjukhus i dag för att kontrollera hur barnet i magen mår, berättar hon.

På Danderyds sjukhus fick hon höra att barnet i magen mår bra."

https://www.expressen.se/nyheter/jeanine-berattar-jag-har-blamarken-overallt-/

Annons:
Honestyisdead
2019-02-01 20:56
#1

Ja det är borde ju vara en "no brainer".

Denna kommentar har tagits bort.
[Stoffe.]
2019-02-01 21:27
#3

Vakterna använde nog mer våld än nödvändigt. Men ingen rasism bakom händelsen. Dagligen tas människor för plankning i SL-trafiken svenskar som invandrare.

En kontroll i tunnelbanan går till så att ett antal kontrollanter går ombord tillsammans med två ordningsvakter. Alla kontrolleras i vagnen den som inte har en SL biljett uppmanas att ta fram ID-kort för man ska kunna skriva kontrollavgift. Vägrar man blir man omhändertagen av ordningsvakterna och polis tillkallas. 

Kvinnan uppmanades att lämna tunnelbanan efter som  hon inte kunde visa SL-biljett och fick tilläggsavgift, hon vägrar lämna tunnelbanan då ingriper ordningsvakterna som förklarar att hon måste lämna SL område gör hon inte det får dom ta tag i henne och föra ut henne. Och gör hon motstånd är det automatisk våldsamt motstånd och då blir hon gripen och polis tillkallas.

Vakterna kan troligen dömas för misshandel, kvinnan i sin tur kan dömas för våld mot tjänsteman eller våldsamt motstånd.

Loris M
2019-02-01 21:56
#4

#3 Vakterna använde nog mer våld än nödvändigt. Men ingen rasism bakom händelsen

Inte? Då gör vi ett test. Kan du tänka dig två mörkhyade vakter närma sig en vit svensk kvinna på samma sätt? Du behöver inte svara utan bara försöka frammana en bild i huvudet. En höggravid svensk kvinna med sin lilla dotter bredvid kan inte visa en giltig biljett. Två mörkhyade vakter kliver fram, tar i henne, trycker hennes gravida mage mot en bänk. Hennes lilla dotter tittar på.  

Kan du ens föreställa dig en sådan händelseutveckling? Det kan inte jag. Skulle du skriva samma sak som du gjorde nu? Skulle kommentarer i sociala medier vara samma som nu? 

Och skulle du #2 skriva samma korkade kommentar (som jag nu var tvungen att ta bort) om det var så som jag beskrev det?

Herveaux
2019-02-01 21:58
#5

Haha, varför är jag inte förvånad över att min kommentar vart borttagen… 😃


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Loris M
2019-02-01 22:02
#6

#5 Festligt att du finner det här underhållande. Det gör inte jag. Jag tycker att det är fruktansvärt att människor är så avtrubbade och empatilösa och att hatet normaliseras. 😕

Annons:
Herveaux
2019-02-01 22:08
#7

Vart i min kommentar tolkar du in att jag tycker händelsen i TS är underhållande?

Jisses, ja, det här är ju rena rama Annie Lööf´s kavaj 2.0 tycker jag.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Loris M
2019-02-01 22:17
#8

#7 Du skriver i den borttagna kommentaren att den utsatta kvinnan är en "hysterisk drama queen" och sedan skrattar du i #5

Du har rätt jag har nog misstolkat det. Du finner det inte underhållande utan visar bara empati och sympati fast på ett annat sätt än vi andra. Så måste det vara. 🤦‍♂️

Herveaux
2019-02-01 22:24
#9

#8 Hm, det är alltså okej att du skriver vad jag skrev, men inte att orden kommer från mig, då blir kommentaren borttagen…
Ja, jag kallar henne "hysterisk drama queen" - det är vad jag ser.
Inte ett dugg underhållande. 

Ja, jag skrattar åt att ni här på sidan tar bort kommentarer som inte stryker er medhårs. Vilket alltså inte betyder att händelsen i TS är underhållande. 

Nästa gång jag är i storstan får jag väl se till att åka fast i en biljettkontroll och återskapa händelsen och se om media vill mjölka spaltmeter om hur ordningsvakter och polis är transfobiska. 
För det måste ju vara för att jag är transperson som dom agerar som dom gör!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

RobinEH
2019-02-01 22:34
#10

#4 Så dessa ordningsvakter är rasister för att du inte kan föreställa dig ett visst händelseförlopp? Vad sägs som att åtminstone vänta tills internutredningen är klar innan du antar att det grundar sig i rasistiska värderingar.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Loris M
2019-02-01 22:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#9 Jag tar bort sådant som jag uppfattar som fördomsfullt, hatiskt o.s.v. och inte när någon inte "stryker mig medhårs". 

Din kommentar var konstig tycker jag med tanke på att en gravid kvinna utsattes för övervåld. Det är inte rimligt på något sätt att agera så som vakterna gjorde i relation till en saknad biljett. En person som använder sin sunda förnuft, har empati och gör ingen skillnad på människor utifrån kön, ursprung eller dylikt skulle reagera som på bilden. Utan att ens veta vad kvinna gjorde eller inte gjorde. Du tycker istället att hon överreagerade men säger inget om vakterna. Det säger mig något om dig.

Herveaux
2019-02-01 22:53
#12

#11 Jag skrev visst något om vakterna - av vad jag sett i klippen försökte dom göra sitt jobb. 
Vi har helt klart olika syn på vad som är övervåld. 

Att du börjar prata om mig som person, eller vilken typ av person jag är för att förtydliga, tyder mest på dålig debatteknik från din sida, eller simpel brist på argument.
Bemöt mina kommentarer och argument istället.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

annia1
2019-02-02 00:16
#13

Det fanns tidigare en artikel på aftonbladet (som numera är en betalartikel) som gav en annan bild.  Att det var kvinnan som var aggressiv inne på tåget. Det som visas på massa filmer på nätet är som jag förstår det som skett utanför. 

Så vi vet inte vad som är upprinnelsen till det hela. Ändå så klagar alla på det vakterna gjorde. Jag ska väl säga att jag inte sett filmerna och det av enkla anledningen att jag inte vet vad som är orsaken till handlandet så jag vet inte om det är befogat eller inte.

Och hon säger själv i intervjuer att hon slängde boten på golvet. Så hon ville alltså inte acceptera boten.  När man åker tåg eller tunnelbana (tror det även gäller buss) så måste man ha sin biljett/färdbevis tillgänglig under hela resan så man kan visa upp det om det blir kontrollen. Och det gäller alla som åker.

Kan man inte visa biljett/färdbevis och inte vill acceptera boten så ska man inte heller åka utan kliva av. Och som jag förstod av den artikeln som numera är betalartikel så är det väl det kvinnan inte ville göra, hon ville inte acceptera boten och hon ville inte kliva av.  Att det senare visade sig att hon tydligen hade biljett spelar ingen roll i sammanhanget. Det är vid kontroll man ska visa den.

Som jag förstår när jag läst olika artiklar så finns det kameror lite överallt, bla inne på tåget. Men tydligen ska även ordningsvakterna ha kroppskameror. Är det så lär sanningen komma fram. För finns det kameror på de ställena så är det väl dokumenterat.

Och jag håller med robinEh #10 att man ska nog invänta de utredningar som nu inletts innan man dömer vakterna.

.

Annons:
Loris M
2019-02-02 07:29
#14

#10 Nej, det handlar inte om det så klart. De behöver inte heller vara rasister. Det handlar om ett mönster där mörkhyade utsätts regelbundet för våld, misstänksamhet, främlingsfientlighet, fördomar… i helt vanliga situationer där vita aldrig skulle bli behandlade på samma sätt. 

#12 Jag försöker bara få dig m.fl. att förstå att ni inte skulle reagera på samma sätt om kvinnan var vit. Är rätt så trött på att en del av er som aldrig skriver här inne annars kommer och kommenterar bara när ni vill ropa: Nej, det var inte rasism!

#13 Jag har sett filmerna. Hon sitter på golvet utan att göra motstånd och skriker flera gånger: "Rör mig inte! Rör mig inte!" När de tar tag i henne och släpar ut henne och sedan trycker hennes gravida mage mot en en bänk, ska hon fortfarande inte protestera? Oavsett vad som hände och om hon hade eller inte hade biljett, om hon vägrade gå ut, så är vakternas reaktion inte rimlig. 

Är brottet att åka utan biljett så farlig att vakterna var tvungna att släpa ut henne och avlägsna henne från tåget? De såg att hon var höggravid och hade sin lilla dotter med sig. De borde ha använt sin sunda förnuft och förstått att det inte kan sluta på ett bra sätt. De borde också ha förstått att brottet är inte så allvarligt att de vill riskera att hennes ofödda barn skadas.

Honestyisdead
2019-02-02 07:38
#15

#14 självklart skulle hon avlägsnas som alla andra som inte kan uppvisa biljett. Barn och graviditet ger en inte fripass. Hon som förälder borde gått av direkt. Inte börjat skrika.

Loris M
2019-02-02 07:49
#16

#15 Ja, det kanske hon skulle. Men om hon nu inte gjorde det, så tycker jag att vakterna borde ha gjort en annan bedömning. Som sagt, brottet är inte så allvarligt att de behövde släpa ut henne. Graviditet ger inte fripass nej, men det är inte värt att riskera ett ofött barns liv för en biljett.

Honestyisdead
2019-02-02 07:54
#17

Det hade säkert inte skett heller om hon hade gjort som man bör. Jag hoppas man får veta hur allt gick till.

[Stoffe.]
2019-02-02 08:23
#18

Inte? Då gör vi ett test. Kan du tänka dig två mörkhyade vakter närma sig en vit svensk kvinna på samma sätt? Du behöver inte svara utan bara försöka frammana en bild i huvudet.

Ja och det händer dagligen du har inte sätt kanal 5 Tunnelbanan svenskar som invandrare blir avvisade eller gripna för dom inte lyssnar

Det märks att du inte bor i Stockholm. Jag ska förklara SL har ett antal regler beter du dig störande i trafiken så kan du bli avlägsnad enligt SL-regler det är för att skydda andra trafikanter mot otrygghet. Så fort du passerar spärren gäller SL-regler.

Kan du ens föreställa dig en sådan händelseutveckling? Det kan inte jag. Skulle du skriva samma sak som du gjorde nu? Skulle kommentarer i sociala medier vara samma som nu? 

Ja igen på din fråga har du läst villkoren för att åka med Stockholms lokaltrafik där det står att du är skyldig att visa upp färdbiljetten och följa dom anvisningar du får annars blir du avvisad från SL-området.

Kommentarerna på sociala medier är tyvärr olyckliga och många rasistiska inlägg. Så även att man försöker göra det till rasism. Nu får polisen kartlägga hennes färdväg om hon plankade så syns det i en kamera och gjorde hon fel i tunnelbanan kommer det även fram av vittnen och av övervakningskamera sen ska givetvis vakterna utredas om dom gjorde fel.

Loris M
2019-02-02 08:24
#19

"Flertalet mobilfilmer fångade det som hände. En höggravid kvinna, Jeanine, tvingas av tunnelbanan i Stockholm av vakter. Hon trycks hårdhänt ner mot en bänk med gravidmagen neråt. En av vakterna pressar ner henne med tyngden av sin kropp. Ett knä i ryggen. Bredvid Jeanine gråter hennes femåriga dotter förtvivlat över vad mamman utsätts för. 

Jeanines brott, som krävde så grovt våld? Hon hade ingen biljett vid kontroll, enligt SL. Sedan framkom ytterligare uppgifter. Jeanine uppger till Expressen att hon hade ett månadskort, giltigt till den 3:e februari, men inte hittade det tillräckligt fort vid kontrollen. Hon hade förvärkar, och var på väg till sjukhuset. /…/

I ett mycket kritiserat inslag säger nyhetsankaret Anders Kraft: “Om jag ser blonda grabbar köra runt i en stor, dyr “Merca” tänker jag bortskämda skitungar som kör pappas bil. Om jag ser unga mörkhyade killar köra runt i en likadan bil tänker jag kriminella.”

Ett annat mobilklipp cirkulerar i sociala medier. Det visar hur en ordningsvakt i Kista Galleria i Stockholm tvingar ner en 12-årig pojke på golvet. Pojkens syster Sofia Mohamed säger till Expressen att hennes lillebror fick en hjärnskakning när vakten slog pojkens huvud mot golvet. Händelsen är polisanmäld.

Just ja, 12-åringen är svart."

https://www.aftonbladet.se/a/zLpxR1

Loris M
2019-02-02 08:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Exakt så!

Annons:
[Stoffe.]
2019-02-02 09:27
#21

Aftonbladet har talat med en tonårspojke som såg hela händelseförloppet med början på tåget.

 Han vill inte framträda med namn, men hans föräldrar har godkänt att Aftonbladet intervjuar honom. 

– Jag var på väg hem från träningen. Kvinnan och flickan klev på i Gamla stan och fastnade i en biljettkontroll. Först var det bara kontrollanter, sedan kom vakterna på vid T-centralen. 

– Hon klev inte av när de sa till henne. De tog tag i hennes arm och försökte få av henne. Då började hon skrika att de ska låta henne vara. Flickan blev rädd och började gråta. 

Film inifrån tunnelbanevagnen Pojken filmade en kort sekvens inifrån tåget som Aftonbladet tagit del av. Där syns hur kvinnan står vid ett fyrsäte. Hon puttar bort vakten och skriker ”rör mig inte”. Vakten motar ner kvinnan i sätet och säger: ”Lugna ner dig. Du har ditt barn här.” 

Tonårspojken beskriver fortsättningen: – De tog tag i hennes arm. Till slut fick de upp henne. Då la hon sig ner på sätena bredvid och det blev en brottningsmatch innan de fick dra henne av tåget. Pojken säger att han inte uppfattade något övervåld från vakterna på tåget. 

– Nej, det var hon som var aggressiv. De ville bara lugna ner henne. Vid Hötorget anslöt ytterligare sex-sju vakter, enligt pojken. 

På en av mobilfilmerna som Lovette Jallow lagt upp syns hur två av dem trycker ner kvinnan i bänken. 

– De pressade in henne mot bänken för att hon inte skulle kämpa emot. Hon var gravid, de kunde ha tagit det lite lugnare, säger tonårspojken.

Loris M
2019-02-02 09:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

👍

Loris M
2019-02-02 09:53
#23

"Inledningsvis har många spekulerat i vad som föregick gripandet, huruvida hon hade ett giltigt färdbevis eller inte. Vakterna påstår att hon saknade ett. Själv menar hon att hon visst hade åkkort, men att hon inte hann ta fram det innan kontrollanterna skrev en bot till henne. Till slut hittade hon kortet varpå hon skrynklade ihop boten, men då var det försent – vakterna slet ut henne. 

Vi lär få veta mer om vad som hände under de kommande dagarna, men biljettfrågan är oväsentlig. Vakternas uppgift måste vara att trappa ned en uppskruvad situation, inte att eskalera den. Speciellt när själva gripandet inte står i proportion till det påstådda brottet. Och speciellt då det riskerar att traumatisera en femåring som får se sin mamma skadad av de personer vars uppgift det är att skydda henne. Såvida hon inte hade ett maskingevär och var på väg att meja ned folk i vagnen finns det inget som rättfärdigar den här typen av brutal behandling av en kvinna gravid i åttonde månaden. Giltigt färdbevis eller inte."

https://www.dn.se/kultur-noje/amat-levin-vakters-uppgift-ar-att-inte-eskalera-en-situation/

Loris M
2019-02-02 11:13
#24

Och för er som aldrig burit ett barn i magen och har svårt att förstå varför kvinnan kämpade emot:

"Och den fysiska känslan att bära ett barn i magen. Man känner det lilla livets varje rörelse, minsta förändring, minsta hickning. Man uttyder barnets små kroppsdelar genom magens uttöjda hud. En fot där, rumpan där. Jag brukade väcka min dotter när hon sov i magen genom att lägga min hand mot huden. Jag antar att hon kunde känna min energi och värme för plötsligt fick man en spark tillbaka.

Missförstå mig rätt, jag glorifierar inte att vara gravid. Jag försöker bara sätta fingret på något så abstrakt som att bära en annan människa inuti kroppen. Lika skört som det är mäktigt.

Så tänker jag på nyheten om den gravida kvinnan i tunnelbanan.

I videoklippet ser vi en höggravid kvinna halvt släpas ut ur tunnelbanan av flera manliga vakter. Intill henne ser vi ett barn i femårsåldern som skriker och gråter.

Någonting har hänt som fått vakterna att, på ett till synes våldsamt sätt, avvisa kvinnan. Jag försöker tänka mig in i skräcken att slitas ifrån barnet jag har bredvid mig och smärtan i att tryckas med magen mot en bänk och sedan mot marken med en väktares knä i ryggen. Att kastas runt, bli omringad och dragen i olika kroppsdelar. Att reflexmässigt vilja skydda magen med händerna, men att bli stoppad av någon som sätta mina armar i ett polisgrepp.

Jag tänker på barnet i magen, som dittills vaggats tyngdlös omsluten av vatten. När barnets trygga bo plötsligt blir till ett föremål som slungas mot marken och trycks mot hårda träbänkar. Hur mår barnet i magen då?

Ett skrikande barn som förs bort, en ofödd bebis i magen, en mamma på marken. Fem manliga vakter runt om henne. Människor som filmar och höjer rösten.

Och vad var brottet hon anklagas för?

Att inte kunna visa upp giltig biljett på tunnelbanan"

https://www.aftonbladet.se/a/yvAxXJ/vad-rattfardigar-att-behandla-en-gravid-kvinna-sa-har

Honestyisdead
2019-02-02 11:24
#25

Oj så dramatiskt.

Calcifer
2019-02-02 11:25
#26

Brottet förtjänar inte den behandling hon fått, svårare än så är det inte. Naturligtvis ska man ha giltigt färdbevis och kunna visa detta vid kontroll. Men utgjorde en höggravid kvinna med ett litet barn verkligen ett så pass stort hot att de var tvungna att slita ut henne och trycka in henne mot en bänk? Såg det ut som om hon gömde vapen under jackan, eller? 

Det värsta är väl de som försöker normalisera händelsen, vifta bort den, sucka och tycka "huj huj huj, varför blir folk så upprörda, vad löjligt".


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Loris M
2019-02-02 11:46
#27

#25 

Jag citerar som svar på din kommentar: "Ett vanligt fenomen. Har man inte upplevt det själv så finns det inte.".

Annons:
Honestyisdead
2019-02-02 11:46
#28

Nu har jag sett videon och jag tycker inte ett dugg synd om kvinnan. Vilket beteende alltså. Vakterna är lugna. Hon kastar sig omkring och vrålar som om dom misshandlar henne. Hon valde att bli utkastad när hon vägrade gå själv. Att göra så framflr sin dotter alltså…

Calcifer
2019-02-02 11:47
#29

#27 👍


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Loris M
2019-02-02 11:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

👍

Honestyisdead
2019-02-02 11:51
#31

#27 Du citerar det till mig för att? Jag har inget sagt om hur en mamma känner sig och sitt barn. Så lite felplacerat.

Honestyisdead
2019-02-02 11:54
#32

#30 Precis som sl varje dag får se biljetter eller avlägnar folk utan att dom beter sig illa och behöver dras ut framför deras barn. Go figure

Loris M
2019-02-02 12:02
#33

#31 Inte alls felplacerat. Du skriver "Oj, så dramatiskt!" och av dina inlägg förstår jag att du tycker att kvinnan överreagerat.  Dessutom, mitt sista inlägg innan du skriver så handlar om hur en kvinna som är gravid kan känna och göra för att skydda sitt barn, så jag antar att det var det du reagerade på (också). Så du har tydligen inte upplevt något av det och kan inte förstå/leva dig in i hur andra har det. Enligt din logik (jag citerar dig) i en annan tråd som citatet är hämtat ifrån.

Magi-cat
2019-02-02 12:04
#34

Hoppas den här kvinnan kan hålla ifrån sig allt hat, oresonlighet och empatilöshet som spridits och istället känner den våg av sympati som kommer från alla som har medkänsla nog att tänka och känna och kan förstå  hennes utsatta situation där hon satt på tåget, ensam med sitt barn, värkar, oro och sedan rädsla för vakterna som tar bryskt i henne och inte lyssnar!

❤️🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Honestyisdead
2019-02-02 12:07
#35

#33 Förlorar man även förståndet som gravid? Det är löjligt dramatiskt hela altet. Folk skriver snyfthistorier och i verkligheten slänger hon sig själv på golvet. Hon själv började bråka, inte vakterna. Hon satte sig själv i situationen. Hade hon varit såååå rädd om sitt barn hade hon gått av.

Honestyisdead
2019-02-02 12:10
#36

#34 Precis sådana historier jag menar.

Huygens
2019-02-02 12:13
#37

För personer som tränats och indoktrinerats i att utöva våld, blir batongens slag lätt det enda svar dom kan ge. Ifrågasättandet av våldsmetoderna eller av chefers befallningar saknas.

Tunnelbanevåldet behöver inte ha med rasism att göra.

Kom ihåg sittstrejken i Sydafrika när gruvarbetarna satt och strejkade utomhus. (Marikanamassakern Och nej, wikipedia innehåller inte hela sanningen.) Polisen dök upp och mejade ner dom strejkande med maskingevär. Båda sidor, både polisen och sittstrejkarna var svarta.

Poliserna bara lydde order.

Precis vad Bilderberggruppen vill att världens folk ska göra.

Lyda befallningar.

Magi-cat
2019-02-02 12:15
#38

#36 Hon får alltså "skylla sig själv"? Jag vet, det är något av din devis?🙂

Stora, starka välutbildade vakter som inte kan hantera en situation med en gravid kvinna som inte hittar sitt färdbevis i tid utan att tillgripa våld? Vill du tro på det så varsågod.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2019-02-02 12:17
#39

#35 Tror du på riktigt att hon bara slänger sig golvet, det första hon gör? Utsätter sig själv och sina barn helt frivilligt? Bara så där för att det är kul? Eller varför skulle hon göra det tänker du? Hon hade biljett men de gav henne inte tid att plocka fram den.

Honestyisdead
2019-02-02 12:24
#40

Hon hittade inte biljetten. Hon riskerade inte barnet av att slänga sig så. Jag tycker vakterna gjorde sitt jobb och får massa skit utan att förtjäna det. Fokus läggs på att hon är gravid istället för på hennes agerande. Sorgligt.

Herveaux
2019-02-02 13:01
#41

#14 Sluta lägg ord i mun på mig! Givetvis hade jag haft samma åsikt om kvinnan var vit, blå eller randig. Hudfärg spelar ingen roll i min syn på folk och hur dom agerar.  Vad löjlig du är. Jisses. 

Varför ska jag skriva i trådar där jag inte har något att bidra med, bara för att synas…?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Loris M
2019-02-02 13:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#42

👍

Honestyisdead
2019-02-02 13:07
#43

Inget våld används någonstans vad jag kan se. Att bli fasthållen och tryckt mot bänk är inte våld.

Herveaux
2019-02-02 13:08
#44

#14 Vart min kommentar borttagen igen nu? 
Så det är numera att klassa som "hatiskt" och "fördomsfullt" att skriva att man inte ser folks hudfärg när det gäller hur dom agerar? Good to know…


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Loris M
2019-02-02 13:13
#45

#43 Nej då. Att trycka en gravid mage mot en bänk och sedan hålla fast kvinnan och trycka ett knä i hennes rygg så hon inte kan röra sig är inte våld. 😕 Har du ett annat och bättre ord för det?

För 20 kr. liksom. Det är verkligen rimligt att agera så som vakterna gjort 😕(eller inte).

Loris M
2019-02-02 13:14
#46

#44 Du skrev ju lite mer än så eller hur? Att jag är löjlig bl.a. Varför ska jag behöva ta det?

Herveaux
2019-02-02 13:25
#47

#46 Så åter igen är det okej att du skriver vad jag skrev men inte att orden kommer direkt från mig. Varför då inte bara redigera bort den meningen från kommentaren istället? 
Ska jag behöva ta att du påstår att jag bedömer folk olika pga deras hudfärg?!

Provar att skriva ett svar till #14 igen då. 
Jag hade givetvis varit av samma åsikt om kvinnan varit vit. Jag bedömer inte folks agerande olika pga vilken hudfärg dom har.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Honestyisdead
2019-02-02 13:30
#48

#45Ja för hennes agerande var ju rimligt 😂

Jag ser inte hur man kan hantera en hysterisk person än på det sättet.

Jag anar ju varför hon gjorde som hon gjorde.

Annons:
Loris M
2019-02-02 13:40
#49

#47 Nu har jag återpublicerat det. Kan du lägga ner nu med att kommentera mig och min moderering? 

#48 Underbart! Tror du att hon var hysterisk (om vi nu utgår att hon var det) från början? Varför skulle hon vara det? Är det rimligt att att reagera så som hon gjorde när de ber om en biljett eller kan det vara så att deras bemötande satte igång det?

Herveaux
2019-02-02 13:50
#50

#49 Absolut, var bara en observation och fundering från min sida.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Honestyisdead
2019-02-02 13:56
#51

#49 Jag är övertygad om att hon började med det när hon insåg att hon inte skulle komma undan. Hon ville åka gratis, när det misslyckades körde hon det här istället. Ordningsvakterna bad henne gå av.  Hon vägrade och började skrika och spela.

Det händer ingenting som syns som skulle få någon människa att reagera på det viset.

Herveaux
2019-02-02 14:00
#52

#0 Suttit och diskuterat den här händelsen med maken. Började prata om serien Tunnelbanan som sänts på Kanal 5 i en massa säsonger. 
Finns flera liknande händelser i den serien men ingen har blivit en sån kassako för media som den här kvinnan. Tänkvärt.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Loris M
2019-02-02 14:09
#53

#51 Hon ville inte åka gratis. Hon hade biljett. Så den hypotesen kan du förkasta.

#52 Visst finns det liknande saker men det finns ändå ett strukturellt problem, att mörkhyade utsätts ofta för diverse kontroller och att myndighetspersoner, vakter m.fl. antar att de fuskar, är kriminella o.s.v. baserat enbart på hudfärgen och fördomar. Det är ingen hemlighet direkt.

Honestyisdead
2019-02-02 14:14
#54

#53 Hon hade kort, frågan är om hon hade använt det. Det skulle kollas upp.

I tunnelbanan kollas alla resenärer, inte bara vissa.

Honestyisdead
2019-02-02 14:16
#55

Och hur man än vänder och vrider på det borde hon stigit av istället för att börja bråka framför den stackars flickan.

Annons:
[Hayabusa]
2019-02-02 14:16
#56

Att åka tunnelbana i Stockholm är en "härlig" upplevelse - dock är det inte ordningsvakterna jag fruktar mest.

Loris M
2019-02-02 14:26
#57

Jag förvånas verkligen över avsaknaden av empati och att ni sitter och skrattar och hånar och är ironiska…. varför är det så svårt att försöka leva sig in i kvinnans situation? Att tänka om det var du. Oavsett anledning, att du kliver in på ett tåg, blir släpad av vakterna på det sättet… vad skulle du tycka om det? 

Eller egentligen förvånas jag över att jag fortfarande förvånas över det. Normaliseringen av hatet, avhumaniseringen, likgiltigheten inför när andra utsätts för brott och elakheter…..

Loris M
2019-02-02 14:31
#58

… men att skrika inbördeskrig - det både engagerar och låter rimligt och inte är ett dugg dramatiskt. Vi lever verkligen i en upp- och nedvänd värld. 😕

Honestyisdead
2019-02-02 14:33
#59

#57 Jag har inga problem att tänka mig in i det. Jag hade klivit av utan krusiduller och löst det där och tagit nästa tåg. Tänkt på min DOTTER.

Hade jag vägrat hoppa av hade jag inte betett mig som en galning för att jag blev utdragen. Jag hade räknat med det.

Jag ser inget brott eller elakheter här. Inget hat heller.

Herveaux
2019-02-02 14:34
#60

#57 Det är ju pga hur hon beter sig som det hela blir vad det blir.
Hur trodde hon vakterna skulle reagera på hennes agerande liksom? 

Varför ska jag  tycka synd om någon som sätter sig själv i en sån situation och sen säljer snyfthistorier till högst bjudande?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Honestyisdead
2019-02-02 14:37
#61

#58 Nej vi lever i en sjuk värld. Full med människor som blundar och låtsas att allt är bra och tycker DETTA är ett problem. Samtidigt sker verkligheten för oss andra.

[Hayabusa]
2019-02-02 14:49
#62

Som sagt - tunnelbanan i Stockholm är en upplevelse, men oftast inte på rätt sätt. Jag skulle för mitt liv aldrig vilja vara ordningsvakt där. 

För min del är det omöjligt att göra en 100%  korrekt bedömning av händelseförloppet. Vore intressant att få veta OM kvinnan i fråga erbjöds transport till närmsta sjukhus? Det hade jag själv tyckt var en rimlig åtgärd.

Annons:
Calcifer
2019-02-02 15:39
#63

Ja det är ju bra att det är skillnad på verklighet och verklighet. Är det nåt man själv vill se som ett problem så är det FAKTA som man är dum i huvudet för om man inte tror på. Är det nåt man vill kalla hysteri och överreaktion så är det istället de som är oroliga för det som är korkade. 

Har man väl fått panik och gått in i ett känslotillstånd av rädsla och förvirring - något som är självklart om man höggravid blivit intryckt i en bänk - så är det inte lätt att bara vifta av sig det för att samma bryska människor som säger åt en att skärpa sig sen börjar prata lite mjukare.

Men, har man aldrig upplevt den paniken och uppriktiga rädslan är det väl svårt att förstå det. Trist att för att man inte upplevt något själv så kan man inte se en situation från någon annans synvinkel… eller hur…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
2019-02-02 15:47
#64

#63 Nu började hon hålla på långt innan bänken så den går inte. Det fanns ingen anledning till panik. Jag tycker man ser hur tydligt som helst att det är spelat. Det är just hennes synvinkel jag ser det från, så ni kan släppa det tjatet nu.

Du tror inte jag upplevde riktig rädsla och panik under överfallsvåldtäkten när jag var 15? Har det slått fullständig slint?

Calcifer
2019-02-02 15:49
#65

#64 Ursäkta, jag använde din egen logik där vettu. Jag bor ju i en trygg stad nu så jag kan ju aldrig ha bott otryggt eller befunnit mig i livsfara och då kan jag ju inte uttala mig angående oroligheterna i Sverige, eller hur? Det borde ju stämma i denna situation då också. :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
2019-02-02 15:55
#66

#65 Nej du har inte bott vid oroligheterna som skett dom senaste 2-3 åren. Det vet vi båda två.

Det är väl därför du förminskar det.

Gör om och gör rätt om du vill försöka vara fyndig.

Calcifer
2019-02-02 15:56
#67

#66 Men du var väl inte 15 senaste åren heller gissar jag på, så hur är då det relevant till något som händer i dagens samhälle om det jag upplevt förr inte är relevant nu? 😎


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
2019-02-02 16:02
#68

#67 Att veta hur rädsla känns för att kunna sätta sig in i andras situationer är en helt annan sak än att sitta i sin lugna by och tro att man vet vad som sker i många städer när man inte varit där och upplevt det. Det blir så tydligt när man förminskar det. När man inte förstår allvaret.

Calcifer
2019-02-02 16:04
#69

#68 Hoppsan, där var det där antagandet igen som du ogillade så starkt att jag vände emot dig. Du har aldrig tagit dig fem sekunder att tänka på om jag någonsin bott någonstans där det varit oroligt, hög kriminalitet, farligt att befinna sig ute, eller att jag råkat ut för något fruktansvärt till konsekvens för att ha bott på fel plats? Fören du gör det tycker jag du ska lugna dig med att kräva att din logik bara stämmer när det passar dig men att det står dig fritt att förolämpa andra när det inte gör det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Honestyisdead
2019-02-02 16:06
#70

#69 Men förstår du inte? Det spelar ingen roll för det gav dig ingen inblick i vad som sker NU!

Calcifer
2019-02-02 16:10
#71

#70 Men något som hände dig för 15 år sen ger dig en inblick i något som hände för några dagar sedan? 

Jag har inget problem med min förmåga att förstå, se nyanser, sätta mig in i andras situationer och fundera större än mig själv. Jag förstår att du tror att jag sitter i en bubbla och är lite för dum för att se längre än min egen näsa men det får stå för dig, jag söker inte din bekräftelse.

Det är tråkigt när någon vänder ens egen logik emot en men sånt händer ibland. Nu är jag färdig med dig för det här kommer ingen vart, speciellt inte när du ska ta till personangrepp som är helt oförfogade. Tack för dina åsikter omkring min intelligens, men behåll dem för dig själv i framtiden är du snäll.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
2019-02-02 16:15
#72

Snälla läs vad jag skrev, du missade tydligen delen kring en känsla. 

En video visar hur ordningsvakterna ber henne lugna sig inne på tåget, eftersom hennes dotter är där. Vittne berättar att det endast är hon som är aggressiv.

Och ni försöker få det till att hon var livrädd. Löjligt är vad det är.

Honestyisdead
2019-02-02 16:19
#73

#71 Jag har inte gjort ett enda personangrepp.  Du själv skrev om din intelligens.

Inte heller har du använt någon logik mot mig.

RobinEH
2019-02-02 16:20
#74

Våld mot mörkhyade upprör människor. Mörkhyade blir ifrågasatta när de gentemot utövas våld av ordningsmän med befogenhet att utöva sådant. Ordningsmän med befogenhet att utöva våld ifrågasätts när de utövar sådant då befogenheten faktiskt är begränsad. Sedan finns det alltid de människor med vinklade perspektiv, de som enklare åskriver en viss grupp något särskilt.

Att åskriver dessa ordningsvakter rasistiska åsikter för att någon vill se detta är i mina ögon oerhört fult gentemot dem. Du eller någon annan har ingen aning om deras åsikter, och att utmåla dem med rasistiska åsikter är så oerhört lågt. Förstår du hur många dessa avvisar från dessa tunnelbanevagnar dagligen? Varför skulle inte detta kunna hända gentemot en vit kvinna? Det är inte dessa ordningsvakter som har letat upp en mörkhyad gravid kvinna att spöa upp, åtminstone inte vad du bortom rimligt tvivel kan veta, det är du som har åskrivit dom denna rasistiska grundtanke. Det är oerhört farligt att tolka in åsikter och placera dom i andras huvuden utifrån en händelse du vet lite om.

En höggravid mörkhyad kvinna sitter på tunnelbanan med sin dotter. Biljettkontrollanterna kommer upp och frågar efter giltig biljett. Efter att ha gett  kvinnan tid att uppvisa en giltig biljett så väljer biljettkontrollanterna att skriva en tilläggsavgift. När den mörkhyade höggravida kvinnan tilldelas denna tilläggsavgift nekar hon den (detta innebär att hon inte längre får åka vidare) och det övergår till att ordningsvakterna avvisar henne. Detta enligt SL:s presstalesman.  Enligt intervjun med henne i DN kastar hon iväg tilläggsavgiften. Det är nu mobilkamerorna börjar att rulla. Det är nu kvinnan inte har någon rätt att stanna kvar i vagnen, det är nu ordningsvakterna tvingar av henne från vagnen, det är nu hon aktivt gör motstånd, det är nu hon tar tag i ordningsvakterna. Det är också nu ordningsvakterna av någon anledning väljer att mota ner kvinnan mot bänken. Varför? Personligen skulle jag tro att det har mer och göra med att de två ordningsvakterna är väldigt okoordinerade och medan den ena är upptagen med att snacka med de andra vakterna så försöker den andra komma på vad han ska göra. Men du ser övervåld förstår jag. Du påstår även att det är ett knä i ryggen på henne. Du upprepar att det är ett knä i ryggen på henne. När? När får hon ett knä i ryggen? Är det från filmen eller är det något hon sagt? För från filmen så får hon inget knä i ryggen på bänken i varje fall. Ordningsvakten som är bakom ryggen på henne har sitt knä mellan ryggstödet och sittdynan. Därefter gapar och skriker hon, bland annat verkar hon ta tag i ena ordningsvakten och gapa "du måste döda mig idag". Vad ska man säga.

Jo, vad man skulle kunna säga är att ordningsvakterna kunde agerat bättre. Men samtidigt vet jag inte vad som hände inne i tunnelbanevagnen. Det vet inte heller du. Men det betyder inte att ordningsvakterna är rasister. Det bästa agerandet av ordningsvakterna vore om det låtit kvinnan åka vidare, men det förutsätter att hon antingen faktiskt hade en giltigt biljett eller att hon accepterade tilläggsavgiften. Hade inte det fungerat så hade det varit föredömligt om ordningsvakterna tagit av kvinnan och försökt tala med henne och deeskalera situationen. Det förefaller finnas ett flertal faktorer som gör att kvinnan befinner sig i en stressad situation, hon har värkar, hon är nu inte längre på väg till sjukhuset, hon har ont, hon har inte koll på sin dotter osv. Vi skulle också kunna ge ordningsvakterna "the benefit of the doubt", de kanske försökte sätta henne ned på bänken. Den ena vakten står rakt framför kvinnan med ryggen mot bänken, kanske var tanken att vrida på henne och tvinga ned henne på bänken rumpan först. Sedan förändras något, balansen, hon vägrar släppa hans utrustning och de väljer att de vill få ett ordentligt grepp. Man kan se i filmen att vakten som är bakom ryggen på kvinnan på bänken lämnar över något till en av de vakterna som står bredvid, var det något hon höll i? Jag vet inte. Men visst är det roligt att spekulera. För då kan man anklaga andra för massor med saker. Ordningsvakterna kunde agerat bättre, för jag har inte sett allt och jag har inte hört dom förklara varför de agerade som de gjorde.

Men att påstå att de är rasister för att hon är mörkhyad, det tänker jag inte göra.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Denna kommentar har tagits bort.
[Stoffe.]
2019-02-02 18:31
#76

Mycket bra svar av #74 och #75.

Annons:
Loris M
2019-02-02 18:50
#77

Nu är det många på sociala medier under anonyma nick som kommer med "Jag var där på plats och såg vad som hände…" eller "Jag har en vän som var där…". Sånt ger jag inte mycket för. 

Och alla ni som nu i lugn bakom era skärmar resonerar och funderar hur ni skulle ha gjort… det är inte samma sak att var på plats i den stunden det händer och att i efter vara efterklok och tänka ut bästa alternativet. Kvinnan i fråga skulle säkert agera annorlunda om hon fått lika lång tid som ni att fundera över det hela. Ni har inte den blekaste aning om hur ni skulle reagera.

Loris M
2019-02-02 18:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#78

Det här tycker jag är så bra sagt:

DesK
2019-02-02 18:57
#79

Det bör även beaktas att de aktuella väktarna är tagna ur tjänst, pga övervåld. Så ni som tar väktarna i försvar kanske också bör tas ur tjänst alt ta en time out!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Honestyisdead
2019-02-02 18:59
#80

#77 Du ger inget för ett vittne men tror att du som inte ens var där vet vad som hände. 

Du anklagar vakterna för att ha brukat våld trots att man ser att så inte är fallet.  Kvinnan beter sig helt fel, du utmålar henne som offer. Så många fel där. 

Tur att allt är inspelat. Sådant fulspel borde aldrig få vinna.

Honestyisdead
2019-02-02 19:03
#81

#79 Fel. Dom är tagna ur tjänst under utredningen. Det är det vanliga förfarandet vid utredningar. 

Ni som smutskastar män som gjorde sitt jobb och behöll lugnet trots motstånd och jäkla skrik, ni  kan ju då ta en time out.

RobinEH
2019-02-02 19:10
#82

#79 Vart har du läst att de är tagna ur tjänst på grund av övervåld? Det pågår så vitt jag vet fortfarande en internutredning och således fortlöper att de är tagna ur tjänst tills vidare. Anledningen till att vaktbolag gör detta är inte för att vakterna är skyldiga, utan för att utredning för eventuellt tjänstefel pågår och där allmänhetens förtroende för dessa vakter är ifrågasatt. Men har du annan information?

"– Vid allvarligare händelser där vårt agerande är ifrågasatt är normal praxis att ta medarbetarna ur tjänst under utredningstiden, vilket även har skett i detta fallet, svarar Pelle Johansson, VD för CSG, i ett mejl till Expressen."

https://www.expressen.se/nyheter/jeanine-berattar-jag-har-blamarken-overallt-/

Punktvåa tydligen

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Honestyisdead
2019-02-02 19:17
#83

#77 Jag har åkt utan biljett, blivit avkastad och fått en bot som jag sedan betalde.

Jag vet precis hur jag hade agerat om jag dessutom hade ett barn med mig.

Annons:
Loris M
2019-02-02 19:29
#84

😕

Huygens
2019-02-02 20:36
#85

Frågan är vilken utbildning personer får som tillåts bruka våld.

Ett exempel. För några år sedan påstods en "pitbull", en mindre svart hund med smalt huvud, ha blivit galen efter att den 20-årige ägaren gjort något, uppenbarligen. Troligen var "pitbullen" bara en svart labrador.

Hunden skulle "lugnas ner" av polisen genom att få massvis med svidande pepparspray sprutad i ögonen. Ett panikslaget djur ska alltså lugnas genom att sprayas med en kemikalie… Expressen

Det gick sådär.

När polisen väl trakasserat och plågat hunden tillräckligt med spray, sköts hunden "humant" ihjäl med 15 skott i ett bostadsområde i Malmö av springande polis som viftande och skjutande med pistol var säker på att inga kulor flög iväg mot förbipasserande. Eldgivningen var rask, siktet sådär och kulor som ev studsade runt ansågs tydligen ofarliga. Hunden slutade först röra sej efter det 15:e skottet, varför dom 14 första skotten får ses som legalt djurplågeri.

Händelsen (YT/Joak).

Loris M
2019-02-02 20:43
#86

#75 är borttaget nu. I fall ni undrar så vad det någon som skapade ett nytt nick bara för att skriva här inne. Alltså ett helt nytt nick som som skapats och skriver direkt bara ett inlägg här inne. Ett inlägg om hur kvinnan hittat på allt, iscensatt det hela, att inget våld brukats och att hen bevittnat det. Det händer rätt ofta här inne och det är därför som jag är misstänksam mot de som dyker upp bara vid enstaka tillfällen för att ropa: "Nej, det var inte rasism.". Därför modererar jag som jag gör. Oftast handlar det om nassar som hittat hit och vill ställa till det och sprida lögner.

För kännedom alltså i fall någon undrar vart inlägget tagit vägen.

Magi-cat
2019-02-02 20:44
#87

😢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Stoffe.]
2019-02-02 20:48
#88

#77 Men du kan inte påstå att 2 min film bevisar vad som har hänt? Inte heller kan du veta om Twitterinläggen som du postar här stämmer. 9 av 10 gånger vinner SL och väktarna i domstol tack vare kamerorna och vittnen. det finns minst 20 kameror som har filmat från hon passerade spärren till ingripandet och det materialet är längre än 2 min av en mobilkamera. Även hennes SL-kort går att spåra har hon använt den kommer det att synas.

Honestyisdead
2019-02-02 20:49
#89

#86 Jag såg ingebstans i det inlägget att det stod "nej det är inte rasism".

Ser inte heller hur det är fel av någon annan att hitta på scenariot då alla andra gör det. Om vi nu ska gå på din stig där alla nya konton är skyldiga. Låter mest jobbigt.

Känns mer som att innehållet motsade det ni påstår och därför raderades.

Loris M
2019-02-02 20:54
#90

#88 Nej, men det kan inte du heller och alla andra som påstår att våld inte brukats. Du kan inte heller veta vem #75 är, som skapat ett nytt nick för att skriva här och påstå att kvinnan gjort fel. Ändå är några av er rätt säkra på att hon gjort motstånd, varit aggressiv o.s.v. 

Jag tänker att för mig spelar det ingen roll om hon protesterat eller vägrat kliva av eller inte. Inget hon gjort rättfärdigar vakternas beteende. Hon var knappast någon fara för omgivningen att de behövde släpa ut henne.

Annons:
Loris M
2019-02-02 20:58
#91

#89 Jag har inte heller påstått att det är det som stod. Det är mer det som syftet med sådana inlägg. 

Känns mer som att innehållet motsade det ni påstår och därför raderades

Det stämmer inte. Jag skrev och förklarade varför det raderades.

Honestyisdead
2019-02-02 21:02
#92

#90 Deras jobb var att avlägsna henne. Så klart ska detta göras, även när hon skriker och bråkar som ett barn. Skulle dom låtit henne åka vidare anser du? Hon är gravid. Inte döende.

Jag vet bara vad som visas på videon. Där brukar vakterna inget våld. Och hon spelar extremt dåligt. 

Nej vi vet inte vem det var. Det borde inte vara grund till cencur.

RobinEH
2019-02-02 21:04
#93

#90 Därför är ordningsvakterna rasister? För att hon avvisades utan att vara någon fara för omgivningen? Eller har jag missat att du bemött rasismperspektivet igen?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[Stoffe.]
2019-02-02 21:10
#94

#90 Du vet ju inte ens vilka regler som gäller i tunnelbanan. Alla är skyldiga att avlägsna sig från SL-området om ordningsvakt beordrar det. Annars har dom lagen på sin sida och får avlägsna personen och gör denna motstånd är det PL 13 då blir man gripen. 

Förstår inte inlägget i #22 från Twitter. Alla är skyldiga att lösa biljett i tunnelbanan samt skyldiga att visa upp biljetten i en biljettkontroll det kan ju alla utom personen bakom Twetet?

Samma sak i #42 Inte kostar det 20 kr minipriset är 45 kr. Vad fick man 20 kr ifrån? Och vad har ordningsvakt med parkering att göra mycket förvirrande inlägg.

Loris M
2019-02-02 21:17
#95

#92 Nej, deras jobb var att kontrollera hennes biljett. 

#93 Jag har inte sagt att de är rasister.

#94 På vilket sätt är det förvirrande? Budskapet är om det nu är okej att brotta ner gravida kvinnor för att de inte kan uppvisa biljett så borde det vara okej att även för parkeringsvakter att brotta ner dem som parkerat fel eller inte betalat.

Honestyisdead
2019-02-02 21:26
#96

Men skärpning. Dom brottar inte ner henne.

Och självklart ska någon som inte betalat för parkering och som vägrar avlägsna sig och kastar boten också  avlägsnas av vakter.

[Stoffe.]
2019-02-02 21:28
#97

#95 Blanda inte ihop äpplen och päron.

Steg ett, Kvinnan fastnade i en biljettkontroll det har inget med ordningsvakter att göra än.

Steg två, hon motsätter sig kontrollavgiften då kliver ordningsvakterna in handlingen dom ber nu henne lämna tunnelbanan efter som hon beter sig störande. 

Steg tre hon lyder inte och fler vakter ansluter för dom ska avvisa henne från stationen.

Allt detta har dom lagen på sin sida.

Det kan du själv läsa om här

https://sl.se/globalassets/villkor/villkor-sve.pdf

Annons:
Loris M
2019-02-02 21:39
#98

#97 Steg 4: Använd sund förnuft innan du går till steg två. Om en höggravid kvinna med förvärkar och ett litet barn barn bredvid inte kan visa upp biljett, kanske är det inte värt att att bråka. Ta hennes uppgifter och skicka faktura.

Honestyisdead
2019-02-02 21:42
#99

#98 Den som bråkar är hon. Och NEJ. Hon får inga specialarregler för att hon är gravid. Jäkla trams.

[Stoffe.]
2019-02-02 21:45
#100

#98 Nej så fort en ordningsvakt ber dig att lämna stationen är du skyldig att göra det enligt svensk lag! Denna lag använder dom flitigt i tunnelbanan ta och titta på kanal 5 tunnelbanan så ska du få se.

9 §   Om den som har vägrats tillträde enligt 7 § eller som uppmanats enligt 8 § att lämna trafikföretagets område eller färdmedel inte gör som han blir tillsagd, får en polisman eller ordningsvakt avvisa eller avlägsna honom.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/ordningslag-19931617_sfs-1993-1617

Dom ha rätt att släpa dig eller mig ut från stationen med denna lag om du eller jag inte frivilligt lämnar SL-området.

Loris M
2019-02-02 21:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#101

Ha ha ha… diskussionen på Twitter bland de som försvarar vakterna når nya höjder. Kniv och självmordsbälte… tänk om hon är självmordsbombare. 😂 Ni på iFokus hänger inte med. Det är en självmordsbombare vi har att göra med. 😂

[Fluffymarshmallow]
2019-02-02 21:56
#102

#101 Ge dig nu!

Vakterna bad henne snällt att lämna tåget då hon inte kunde visa giltig biljet. Men hon valde att skrika och använda våld! Då har dem med all rätt att släpa med henne. Och nej vakterna kan inte bli dömda för våld det är snarare hon som kan bli dömd.

Calcifer
2019-02-02 21:58
#103

Loris, moderera du exakt som du känner behövs!

Men ja, ju mer man läser i okunskapens media desto mer mörkrädd blir man.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Fluffymarshmallow]
2019-02-02 22:00
#104

#103 

Vad menar du? Visste inte alla måste tycka som Loris!

Annons:
Calcifer
2019-02-02 22:02
#105

#104 HERREGUD MÅSTE MAN?! Så där vi inte håller med varandra, måste jag oroa mig? Jösses för några dagar sen tyckte jag inte detsamma som Loris, herregud, min användare min användare ;______;

Jag visste väl det, om man inte tycker exakt som Loris åker man bort från hela iFokus pga… öh… jag vet inte, Loris har nog kontakter eller nåt… vad vet väl jag.

Host.

Host.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Fluffymarshmallow]
2019-02-02 22:04
#106

#105 Med tanke på att Loris tar bort kommentarer som har andra åsikter så tolkar jag det så!

Loris M
2019-02-02 22:07
#107

#105 Skärpning Calcifer! Avstängning nästa om du genast inte tar tillbaka det du tidigare sa! Hur vågar du tycka och skriva något annat än det jag tycker?! 😮 Japp! Jag har kontakter med maffian  bara så ni vet! 😎

Denna kommentar har tagits bort.
Calcifer
2019-02-02 22:14
#109

#107 Snälla, gör inte såhär mot mig! Jag vet inte vad jag ska ta mig till!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Loris M
2019-02-02 22:15
#110

😃

Calcifer
2019-02-02 22:16
#111

😭


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Calcifer
2019-02-02 22:18
#113

#112 Är glad för såna här inlägg, verkligen, de hjälper mig med mina värderingar. Jag tycker inte alltid som värden, så jag måste vara rasist. Det är bra att jag vet om det nu, jag hade ingen aning.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Loris M
2019-02-02 22:24
#114

#112 Jag har tagit bort 112 för hen skapade ett nytt konto efter avstängning för att kunna bråka på nytt.

[Nejjjjjj]
2019-02-02 22:28
#115

#114 Nej jag skapade inte ett nytt konto för att bråka! Jag ville bara säga min åsikt men man får ju inte ha en annan åsikt! Man kan tydligen inte ta bort konton och att du inte kan argumentera och måste ta bort andra kommentarer är ju bara löjligt! Tar du bort denna kommentar gör du bort dig rejält!

Calcifer
2019-02-02 22:31
#116

Don't DO it, Loris. Gör inte bort dig.

*suckar djuuuupt*


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Loris M
2019-02-02 22:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#117

Okej en sista från Twitter sen får jag skärpa till mig som flera redan så snällt och i all välmening uppmanat. 😃

Loris M
2019-02-02 22:48
#118

Jag borde inte ha avslöjat att jag har kontakt med maffian. 😎 Nu har #115 tvingats skapa tre konton och avslutat samtliga. 😐

Nej, inte roligt att göra bort sig totalt så så jag låter #115 stå kvar. 😴😴

Annons:
Calcifer
2019-02-02 22:55
#119

#118 Annat kan du inte göra  detta läge, de har dig  en rävsax!

För övrigt: Alltså, även om man tycker mamman i klippet beter sig överdrivet, så undrar jag hur man har rätten att bestämma det. När jag får en panikattack så lovar jag att jag ser urlöjlig ut, och förmodligen rätt korkad ut också. Är det mitt fel? Nej. Om en höggravid kvinna med sitt barn känner att de är i fara och blir rädda, och inte bara slutar skrika omedelbart på sekunden för att någon gått från våld till att lugna, så är det tydligen överdrift och lögn? Öh, och hur hade det sett ut om hon gått från paniktillstånd till "jaha, herrn, oki" på en halv sekund? Förmodligen ännu mer som om hon fejkade till en början. Men att paniken håller i sig och hon fastnar i ett tillstånd av att vilja skrika på hjälp, det går inte att förstå.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
2019-02-02 23:11
#120

Om man blir sådär hysterisk av att bli ombedd att gå av hoppas jag socialen gör en utredning. Inte bara det att hon skrämmer livet ur sitt barn, hon lär det dessutom att inte följa regler och att göra olagligt motstånd. Och genom att slita och dra och fumla runt riskerar hon att en väktare kan råka trilla över henne. 

Ni är övertygade om ert och jag ser rakt igenom föreställningen.

Calcifer
2019-02-02 23:24
#121

Ja det är svårt när man inte lever i den världen själv. :(


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

annia1
2019-02-03 01:10
#122

Här är en film som är lite längre än de sekunder som snurrar runt på nätet. 

Det som snurrar runt på nätet är precis när de kommit ut från t-banevagnen och de går direkt till bänken.  Killarna som lagt upp videon kommer även med kommentarer om det hela.

Men tittar man på den här videon så får man en annan bild än att vakterna är hin håle själva.

Hela videon är på ca 15 min. Men det är de första ca 7 min som handlar om själva händelsen.

Nu kommer jag inte ihåg hela inlägget, men med  tanke på videon  så stämmer nog det som stod i #75 (som är borttaget) rätt bra. 

Om det inte funkar med att infoga videon på vanligt sätt så är länken även här. 

https://www.youtube.com/watch?v=yVTx3LPJsOU

.

Loris M
2019-02-03 08:18
#123

#122 Annia,

Jag vet inte vilka de här killarna är som har gjort videon så jag måste nog kolla upp det. Men med tanke på hur hånfulla de är så tror jag mig veta deras agenda. De säger bl.a. "Vakterna kan omöjligt ha vetat från början att hon är gravid. Hon kanske är bara en helt vanlig tjockis". Känns rätt seriöst, eller?  Sedan säger de (Men visar inte och inget som framgår av videon) "Visst hade de inte behövt trycka hennes mage mot bänken men så fort de insåg att hon var gravid rörde de henne inte. Men det är ingen som har sett det här". Nähä, hur kommer det sig att vi inte ser just den biten, hur snälla och fina vakterna är? 

Jag ska låta videon stå kvar ett tag för annars kommer ni att säga att jag censurerar bara sådant jag inte gillar. Inte för att jag bryr mig så mycket om det åsikterna  utan mer för att jag inte vill att de andra som besöker sajten men inte skriver ska få en felaktig bild. Videon visar ju också hur saker vinklas och manipuleras och hur andra går på det och delar. Jag vill inte sprida sådan skit på min sajt, men jag låter det stå kvar ett tag så de som vill se ser.

Vi ser uppenbarligen olika saker. Vi ser inte vad som händer inne i vagnen när filmen börjar, men vi ser att kvinnan går helt lugnt ut medan två vakter håller i henne. Hon vänder sig och säger lugnt till sin dotter: Kom. Hon går helt lugnt och varken skriker eller säger något. De för henne till bänken och då precis vid 1.01 försöker den ena vakten trycka ner henne mot bänken och den andra hänger på. Sedan kommer en tredje och med VÅLD (ja det är våld!) försöker de trycka ner henne mot bänken. Varför gör de det? Det är först då som hon blir rädd och börjar skrika. Vem skulle inte göra det? 

Fattar inte hur ni kan försvara det här. 😡 Videon har bara bekräftat det jag trodde och det som sagts från början.

[Stoffe.]
2019-02-03 08:26
#124

#119 Hon måste följa lagen som alla andra det är hon skyldig att göra spelar ingen roll om du mår dåligt har man fått order av ordningsvakterna att lämna tunnelbanan måste man göra det annars har dom lagen på sin sida att släpa ut en.

Loris M
2019-02-03 08:31
#125

#124 Det var värst vad ni envisas med att tjata om lagen precis som om det handlade om värsta brottet. Som sagt, strunta i att hon "bröt mot lagen". Hon är lugn när de för ut henne ändå fram till när de med våld (tre starka män) tvingar ner henne. Det var onödigt våld. Hon gjorde inte motstånd utan gick lugnt.

Annons:
Loris M
2019-02-03 08:39
#126

Tycker att den här krönikan beskriver precis det som händer här inne när han ställer frågor: Är vi på väg att bli ett folk utan empati? När slutar vi bry oss? När upphör någon att vara en medmänniska?

"Men vi vet ju vad vi ser. En kvinna som bär ett barn trycks ner med gravidmagen neråt mot en bänk. Hårdhänt. Brutalt. Omänskligt.

Och jag önskar en sak av dig, du som är man, för det är ju män, nästan överallt ser jag att det bara män som skriver rasistiskt eller hatiskt eller nedvärderande eller bara kallt konstaterar att hon får vad hon förtjänar. Att de borde ha slagit hårdare.

Jag önskar att du i bara en sekund tänker att det var din kvinna. Bara det. Föreställ dig hennes utsatthet och ensamhet, hennes förnedring och ångest utkablad i hundratusentals mobiltelefoner. Plågad. Ensam. Vrålande i panik och smärta.

Om det var din kvinna? Om det var ditt barn? Din syster? Din mamma? Du själv?

Tänk så, inte för hennes skull, utan för din egen. För det är när du slutar föreställa dig det som vi har blivit ett folk utan empati.

Och då är plankare i kollektivtrafiken vårt minsta problem."

https://www.expressen.se/kultur/jens-liljestrand/tank-dig-att-hon-var-din-kvinna-bara-gor-det/

Loris M
2019-02-03 08:44
#127

Att ni sitter här och säger att det är okej att flera starka män brukar våld mot en kvinna (gravid eller inte) för att hon inte visar upp biljett…. 

Det är ni som är problemet. Det är ni som gör att våld mot kvinnor normaliserar och det är ni som är svaret på varför män misshandlar kvinnor.

Edit. Och med "Ni" menar  jag alla här inne och alla där ute i sociala medier som normaliserar och viftar bort att en gravid kvinna blivit brutalt behandlad av flera starka män. Det är inte okej.

Loris M
2019-02-03 08:55
#128

Och här om vakternas utbildning och kulturen och attityder som råder. Jenny Bengtsson är utbildad vakt som nu valt att sluta eftersom hon fått nog av kollegornas attityder. Hon är även kritisk till utbildningen.

"Utbildningen omfattade totalt 80 timmar och avslutades med dels ett teoretiskt prov, dels ett praktiskt prov i batong, berättar Jenny Bengtsson.

– Utbildningen är alldeles för översiktlig i viktiga delar. Överlag är kursen mer som en robotfabrik. Man ska formas och förhoppningsvis inte slå folk med batong i onödan. /…/

– Jag har bara fått nog av att lyssna på diskussioner mellan vissa kolleger och attityder från visa gruppledare. Är man ordningsvakt och reko får man säga ifrån och det innebär konsekvenser för en själv, för man blir ju inte jätteväl bemött när man är en sådan som säger ifrån.

Hur var stämningen på fältet?

– Väldigt macho. Det är en blandning av människor som faktiskt vet vad de gör, som vet vilka lagstöd man kan använda och som agerar rätt, och gör det för att de i botten vill hjälpa människor. Men de blandas med människor som har dålig koll och  egentligen agerar först på adrenalinkickar och sen på vad man egentligen borde göra."

https://www.expressen.se/nyheter/jenny-35-slutar-som-vakt-efter-ingripandet-i-t-banan/

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: