Många gånger fokuserar vi på de negativa effekterna av sociala medier, näthat, mobbning. Men det finns även många positiva sidor och jag vet att vi är många här på Ifokus som fått fina vänner som vi aldrig träffat IRL men som ändå stöttar, finns där för oss och som vi kan räkna med. Den vänskapen känns inte mindre verklig eller mindre viktig bara för att den är digital.
Det här är en sorglig men otroligt fin och starkt berättelse om just den digitala vänskapen. Mats Steen som var rullstolsburen led av en ovanlig sjukdom och läkaren berättade tidigt för hans föräldrar att han troligen inte skulle leva längre än 20 år. Mats tillbringade många timmar vid datorn och spelade spel vilket oroade hans föräldrar men de tyckte även synd om honom som inte hade något liv.
Det var först när han dog som hans föräldrar förstod att han inte alls var ensam eller utan vänner. Hans spelvänner kom på begravning, samlade pengar för att de som inte hade råd skulle få komma till begravningen. I samma stund som begravningen pågick tändes ljus för Mats runt om i hela Europa.
En väldigt lång artikel men otroligt läsvärd. De beskriver Mats liv men även hans spelkaraktär Ibelin som gjorde det möjligt för Mats att bli den han ville vara men en stark och rörlig kropp som kunde ta honom till alla möjliga platser.
"Ungefär ett halvår innan han dog var Mats borta från World of Warcraft i tio dagar. Medspelarna undrade var han var.
– Tio dagar var en väldigt lång period att vara utloggad. För Mats var liksom alltid där när man ville spela eller behövde någon att chatta med, säger Anne.
När han var tillbaka i spelet fick de veta att han hade varit inlagd på sjukhus. Anne säger att hon till sist bestämde sig för att säga det hon gick och tänkte på:
– Jag skrev till honom: ”Käre Mats. Du måste ge någon möjlighet att komma i kontakt med oss om något skulle hända dig. Så att vi får veta, även om du inte kan ge oss besked”, berättar Anne.
Det hon bad honom om var i realiteten att han skulle ge sitt lösenord till någon, eller åtminstone planera hur Starlight skulle få besked om något allvarligt hände honom.
Hon skrev:
”Du är viktig för oss.”
Mats skrev tillbaka:
”Det säger du bara för att du har fått veta att jag sitter i rullstol.”
– Jag svarade: ”Nej, Mats. Du är viktig för flocken. Du är en fantastisk lyssnare. Du är en som lyfter oss, och Starlight.” "