Annons:
Etikettpolitik
Läst 945 ggr
Loris M
2/11/19, 8:28 AM

Sverige -bästa landet för barnen

Sverige rankas i U.S. News & World Report 2019 som bästa landet för barnen att bo i. Grattis till oss!!! 🥳🏆

Hela listan (Danmark och Norge kommer på plats 2 resp. 3) med kriterier de använt hittar ni här:

"The Best Countries to Raise Kids ranking draws from a global perceptions-based survey and ranks countries based on scores from a compilation of eight country attributes: cares about human rights, family friendly, gender equality, happy, income equality, safe, well-developed public education system and well-developed health care system. "

https://www.usnews.com/news/best-countries/best-raising-children

Annons:
Calcifer
2/11/19, 8:30 AM
#1

🥳


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Lussan20
2/11/19, 8:38 AM
#2

👍

Magi-cat
2/11/19, 8:44 AM
#3

🤗


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2/11/19, 8:53 AM
#4

Det ska vi vara stolta över och kämpa för att behålla den statusen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Loris M
2/11/19, 8:57 AM
#5

Jag tror att det är väldigt mycket vi tar för givet och inte ser det som ett privilegium. Tänker på gratis utbildning och sjukvård exempelvis. I många länder måste föräldrar betala för barnens skolgång. De måste köpa böcker varje år, skolmaterial, lunchen antigen inte finns eller så måste föräldrarna betala om barnen ska få äta. Förskola är i många länder så dyr att det är bara de som har det gott ställt som kan låta sina barn gå i förskolan. Allt det här slipper vi tänka på öht.

Calcifer
2/11/19, 9:03 AM
#6

#5 Jag minns när jag var au-pair i England och fick stå och ordna lunchboxar till barnen på morgonen, och där jag fick hjälpa till att lappa ett par skolbyxor för föräldrarna hade inte råd att köpa nya just då för de var så pass dyra. Som du säger, aldrig nåt man ens tänkt på här. Jag tyckte det kändes så otroligt skumt att börja på universitet för helt plötsligt kunde man inte ta lunch för given längre.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Upp till toppen
Annons: