Våld, övergrepp, mobbning

Slogs blodig av vakter

2019-02-16 08:42 #0 av: Loris M

Innan jag skriver något annat lika bra att understryka så det inte misstolkas  - INTE ALLA VAKTER. Jag kritiserar inte alla vakter i Sverige utan just de här tre som slog den här mannen blodig när han krävde bättre vård för sin mamma. Och ja, de flesta vakter gör bara sitt jobb. Men det brister uppenbarligen rätt ofta både vad gäller vakternas människosyn,  deras utbildning och deras utövande av makt och våld.  

Behnam Shiravand var hos mamma som blev inlagd på Skånes universitetssjukhus och upplevde att sjuksköterskor ignorerade dem. Han bad om hjälp flera gånger men ingen lyssnade. Till slut höjde han rösten mot en sjuksköterska som bad honom lämna rummet. Han bad istället om att träffa en annan sjuksköterska, men hon kallade på vakter. 

"Den tillkallade säkerhetspersonalen – två ordningsvakter och en väktare – ledde ut 54-åringen ur rummet.

– Två höll mig i varsin arm. Den tredje hoppade på mig bakifrån. Han tog tag i min hals så jag fick svårt att andas.

Behnam Shiravand uppger att han togs till en avskild korridor, där inga andra personer befann sig.

– Det var en glasdörr där, och de slog mitt huvud mot den innan vi gick in. Jag sa hela tiden: ”Vad håller ni på med?” och ”Jag är lugn”.

Därefter ska han ha vräkts omkull.

– När jag låg på mage så satte de handbojor på mina armar och ben. Sedan slog de mig i ansiktet och på kroppen, de använde både knytnävarna och sina batonger.

– En av dem satt på min rygg och drog huvudet bakåt samtidigt som han pressade ner ryggen med sitt ben. Det var väldigt svårt att andas. Jag trodde att de skulle döda mig.

Behnamn uppger att han blödde kraftigt.

– Hela mitt ansikte var blodigt. Det rann ner på marken"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wEll34/behnam-54-blev-misshandlad-av-vaktare-pa-sjukhuset

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2019-02-16 09:39 #1 av: Magi-cat

Usch...Gråter

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade Fenomen. 

Anmäl
2019-02-18 13:24 #2 av: DesK

Fy och usch så förfärligt!

Désirée

Anmäl
2019-03-17 20:24 #3 av: Magi-cat

Vakter som har en bakgrund inom högerextremism...

https://www.expressen.se/nyheter/qs/nazister-och-valdsdyrkare-jobbar-for-vaktbolagen/

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade Fenomen. 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.