Annons:
Etikettpolitik
Läst 1641 ggr
Loris M
2019-02-18 22:14

Myter om "det hemska Sverige"

Det är inte sällan som en del målar upp en bild av Sverige som ett land i kris som många av oss inte känner igen. De menar att landet står inför en system- och samhällskollaps, inbördeskrig, det råder en åsiktsdiktatur, statliga medier vågar inte säga och visa sanningen och det som "egentligen händer", de mörkar…. vi som försöker säga att det inte stämmer bli kallade för naiva, blinda, att vi vägrar "se verkligheten så som den är", att vi förnekar o.s.v.  

Men allt det här är myter och det stämmer helt enkelt inte det de säger. Vi är varken naiva eller blinda för det som pågår runt oss. Det finns mycket som vi behöver bli bättre på och mycket som inte är tillfredsställande. Men det är långt ifrån så som dessa självutnämnda och katastrofscenario-profeter påstår att det är. 

Läs gärna hela krönikan men här kommer några av myter de tar upp:

"Myt nummer 2: I Sverige råder åsiktsdiktatur. När Freedom House nyligen publicerade Frihetsindex 2019, ett betyg på politiska fri- och rättigheter, låg Sverige, Norge och Finland i topp.

Stora bekymmer finns däremot i Tjecken, Polen och Ungern, nationer som hyllas av många som skriker om att det råder åsiktsförtryck här./…/

Myt nummer 4: Våldsbrottsligheten i Sverige exploderar! Det stämmer helt enkelt inte. Andelen personer som uppger att de har utsatts för misshandelsbrott har legat på samma nivå i tio år, enligt Brå. Det dödliga våldet ligger under detta decennium på 0,93 mord per 100 000 invånare och år, lägre än under något annat av de senaste fyra decennierna. /…/

Myt nummer 6: Hela det svenska samhället är på väg mot undergången. Sverigedemokraterna har hävdat detta ända sedan partiet bildades 1988 av skinnskallar, fascister och nazister. Om du fortfarande tror på en nära förestående svensk samhällskollaps finns det tyvärr inget mer jag kan göra för dig. Nästa!" 

https://www.expressen.se/kronikorer/lars-lindstrom/nu-klar-vi-av-myterna-om-det-hemska-sverige-en-efter-en/

Annons:
DesK
2019-02-18 22:33
#1

Det är myter som obildade och historielösa människor sprider. Tyvärr är det samma klientel som möjliggjorde första och andra världskriget. Så det enda som är skrämmande är om nazister och liknande får alltför stor röst i vårt samhälle. Dock är det inte nazisterna och fascisterna som är det största problemet, utan alla de som stillatigande låter nazister och fascister hållas med sin vidriga smutskastning och förfärliga skrämselpropaganda. I ett demokratiskt samhälle finns det alltid behov och möjlighet till förbättringar, men i ett totalitärt fascistiskt och nazistiskt samhälle finns bara död och mörker.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Loris M
2019-02-18 22:45
#2

#1 Exakt! Nazister och fascister är inte så många i jämförelse så de borde inte vara ett stort problem hos oss i alla fall. Men alla som underlättar för dem, sprider deras propaganda, skräms … är de som vi borde oroa oss för. Eller de som är helt tysta och inte vågar ta ställning (i saker som egentligen inte borde handla om ställningstagande utan borde vara en självklarhet).

Pyttelite
2019-02-21 07:34
#3

Fast du väljer bara att redovisa de fall där brottsligheten är konstant. Dödligt våld har haft en ökande trend de senaste åren (2015 - 2017) och då avses kniv och skjutskador. De sista årets statistik finns alltså inte med där dödsskjutningarna ökat ytterligare. Bedrägeribrotten har också haft en ökande trend däremot finns inga belägg för att kvinnor är mer utsatta än män när det kommer till våldsbrott, tvärtom. Kvinnor uppfattar sig som mer sårbara men är de inte enligt statistiken. Allt enlig BRÅ och länken ovan.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Loris M
2019-02-21 20:10
#4

#3 Jag har inte valt att redovisa något utan länkat till en artikel.

Pyttelite
2019-02-21 20:17
#5

#4 Du skriver citat enligt nedan:

Myt nummer 4: Våldsbrottsligheten i Sverige exploderar! Det stämmer helt enkelt inte. Andelen personer som uppger att de har utsatts för misshandelsbrott har legat på samma nivå i tio år, enligt Brå. Det dödliga våldet ligger under detta decennium på 0,93 mord per 100 000 invånare och år, lägre än under något annat av de senaste fyra decennierna. /…/

Länken säger också att skjutningar och knivdåd har ökat de tre senaste åren med ca 20% samt att bedrägeribrotten har ökat.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Loris M
2019-02-21 20:21
#6

#5 … och? Jag har citerat och uppmanat läsare att läsa hela artikeln.

Annons:
Pyttelite
2019-02-21 20:45
#7

Du pratade om myter - till och med rabblade upp dom - din tolkning är fel. Våldsskjutningar och knivdåd ökar enligt den länken du refererar till.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Loris M
2019-02-21 21:51
#8

#7 Vi tar det igen… jag har inte valt ut något, tolkat något eller rabblat upp något utan CITERAT.

Det som står före det citerade är däremot min tolkning av den allmänna hysterin om jordens undergång och "allt har blivit värre" -tesen. Den är överdriven. En del saker har blivit värre, en del bättre, en del saker är oförändrade. Så… om det står att "våldsskjutningar och knivdåd har ökat" enligt den länken jag refererar till, så är det så. Jag motsätter mig inte det.

Pyttelite
2019-02-21 21:56
#9

Du väljer att citera och koppla det till myter för det var väl inte det som fanns i länken från Brå - att det diskuterades som myt - det var väl ditt inlägg?

Där stod också att våldet ökat de senaste åren med du valde att inte citera det.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Loris M
2019-02-21 22:05
#10

OMG… jag valde att inte citera just det?! Jag kan inte citera allt, som bekant utan bara en liten del annars har jag gjort något olagligt. Och jag uppmanar som sagt att läsa hela krönika. Det är inte direkt som att jag försökt "dölja" den texten jag inte citerat. Herregud, vilken diskussion!

Pyttelite
2019-02-21 22:23
#11

Det är ingen myt att våldet ökat det står till och med i BRÅs rapport.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


DesK
2019-02-21 23:03
#12

Det gängrelaterade våldet ökar i Sverige, ja. Dock är Sverige ett av världens absolut tryggaste länder att leva i och det är mycket viktigt att vi kommer ihåg detta. Sedan finns det alltid behov av förbättringar. Att basunera ut att Sverige är ett otryggt land att leva i som vissa gör, det är att sila mygg och svälja kameler och visar på en skriande brist på bildning.  Det största hotet mot vår fina svenska demokrati och vårt goda samhälle är den tysta massan som inte vågar och vill stå upp för våra demokratiska värderingar, utan vill ha nazister och andra vedervärdiga regimer i vårt land.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Hayabusa]
2019-02-21 23:06
#13

#11 Det har du faktiskt rätt i.

Annons:
Pyttelite
2019-02-21 23:07
#14

#12 Jag håller med dig om att debatten är onyanserad från båda sidor.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Hayabusa]
2019-02-21 23:09
#15

#14 Sverige är ju så klart mycket bättre att leva i än t ex Venezuela.

DesK
2019-02-22 07:06
#16

Att jämföra tryggheten i Sverige med tryggheten i ett land som t ex Venezuela visar på betydande brister i samhällskunskap och allvarliga brister på allmännbildning.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Hayabusa]
2019-02-22 08:00
#17

#16 Att betrakta situationen som råder i t ex Venezuela är ett sätt att få perspektiv på tillvaron. Jag jämförde inte "trygghet vs trygghet", det får du själv stå för, utan konstaterar att Sverige ÄR ett mycket bättre land att leva i än många andra. Exempelvis Venezuela.

Loris M
2019-02-22 08:25
#18

#11 Jo, det är det. Enligt samma rapport från BRÅ och artikeln jag länkat till. Det står också:

"Andelen personer som uppger att de har utsatts för misshandelsbrott har legat på samma nivå i tio år, enligt Brå. Det dödliga våldet ligger under detta decennium på 0,93 mord per 100 000 invånare och år, lägre än under något annat av de senaste fyra decennierna"

Alltså är det en myt att våldet generellt ökat. Sedan finns det vissa former av våld som ökat, ja. Och du väljer att hänga upp dig just vid det….. på tal om att debattera nyanserat. 😕

Men det är ju inte det som är poängen egentligen i tråden utan det som DesK skriver i #12. Vi lever i  ett land som är ett av världens bästa när det gäller barn, kvinnor och kvinnors rättigheter, jämställdhet och mycket annat men en del vill få det att framstå som att vi lever i en krigszon. Det gör vi inte.

[Hayabusa]
2019-02-22 10:05
#19

Korrekt stavning för "Allmännbildning" är: Allmänbildning. 🤓

Calcifer
2019-02-22 18:28
#20

Nej enligt vissa står ju inbördeskrig för dörren, då undrar man om de fått någon utbildning kring vad det ens är i skolan öht.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Magrat
2019-02-23 05:31
#21

Låt bli att gå med i ett kriminellt gäng så lär du inte bli skjuten…

Tycker det är trams när människor skriver om hur hemskt och otryggt sverige är. Har väldigt svårt för när personer säger saker som att "Det känns som brottslighet ökar". Ja brottslighet har ökat inom vissa områden, men rent generellt är Sverige ett av de tryggaste länderna som man kan hitta. Har mycket svårt för när människor säger dumheter somom att vi levde i ett land där vi är nära inbördeskrig, eller att vi lever otryggt. Det är ju äkert en känsla de har, men jösses vad jobbigt det måste vara att gå runt och vara rädd för något som inte existerar. Det är ju lite som när barn är rädda för monster under sängen.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

[Hayabusa]
2019-02-26 23:18
#22

#21 …och hindra inte unga pojkar från att snatta fikabröd. Jag menar, vårt land är ju så starkt förknippat med fika att det borde vara en rättighet. Faktiskt.

Pyttelite
2019-02-26 23:24
#23

#21 Är det inte lika villkor som gäller? Är det inte lika viktigt att de som lever i kriminella kretsar överlever som de icke kriminella? Är de kriminella mindre värda än den övriga befolkningen?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Hayabusa]
2019-02-26 23:31
#24

#23 Något att fundera över - om "Moment 22" ska brytas.

DesK
2019-02-27 10:05
#25

#21 Så bra och sant skrivet, håller helt med dig. Det är riktigt löjligt att vuxna människor pratar om systemkollaps och annat trams.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Magrat
2019-02-27 16:08
#26

#23 Sorry strawmanlogiken där fungerar inte på mig ;)

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Pyttelite
2019-02-27 20:45
#27

#26 Förstod inte din kommentar! Du tycker att det är ok att döda eller dödas om man är kriminell?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Magrat
2019-02-28 06:42
#28

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Pyttelite
2019-02-28 14:44
#29

#28 Då har du inte förstått innebörden av halmdocka. Jag trodde att vi hade en seriös diskussion - men jag misstog mig.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Sarafiaklara
2019-02-28 19:36
#30

#29 Vart i #21 Skrivs det att kriminella är mindre värda? Att man inte oroar sig för att Sverige håller på att gå under för att man inser att de flesta människorna inte ingår i de riskgrupper som främst utsätts för det våld som ökat, betyder inte att man tycker att kriminella är mindre värda. Att dra en överdriven slutsats av vad någon skrivit och sedan anklaga och argumentera mot denna är precis vad du gör, vilket är definitionen av halmdocka-argumentation vilket inte är en del av en seriös diskussion.

Pyttelite
2019-02-28 20:05
#31

#30 Jag tycker att du ska läsa på om argumentations fel för du använder en hel del varianter själv. 

Jag har inte anklagat någon utan läst och svarat på de inlägg som skrivits. 

I #21 står det att man inte behöver gå med i kriminella gäng om man inte vill bli skjuten. 

Jag kan inte tolka detta på annat sätt att det är acceptabelt att bli dödad om man tillhör eller vistas i områden där dessa gäng uppehåller sig.

Synen på säkerhet är alltså olika, om man befinner sig i sämre områden eller bättre områden - det kan jag varken kalla för halmgumma eller något felslut.

Att familjer som lever i dessa områden inte ska kunna känna en trygghet för sig själva och de sina inklusive barn och mor/farföräldrar ser jag som ett uttryck för vårt olika värde. 

Att de som har råd att bosätta sig någon annanstans ska göra det medans de sämst ställda och utsatta ska bo kvar i områden med hög kriminalitet och våld.

Du kan ju fråga de som bor i dessa områden - om de skulle vilja flytta om de kunde …

Att inte ta det ökade våldet på allvar är inte seriöst. 

Att statistiken inte fångat upp detta än beror på en eftersläpning av beräkningarna. Än så länge baserar sig statistiken på underlag där dagens våldsyttringar ännu inte kommit med. 

I länken till information från BRÅ står det tydligt att våld via skjutvapen och knivar har ökat de senaste åren så det är alltså inte en myt att våldet ökat vilket var ämnet för tråden.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Sarafiaklara
2019-02-28 20:24
#32

#31 Men hon skriver ju aldrig att dessa människor får skylla sig själva, det är du som tolkar det så och båda jag och hon håller inte med om den tolkningen. Bara för att man inte oroar sig för att Sverige är i krig och inser att man själv och många andra inte ingår i någon riskgrupp innebär det inte att man tycker att alla kriminella får skylla sig själva. Jag oroar mig inte heller för att få aids, eller att mitt hem ska förstöras av en tsunami, eller att någon av mina släktingar kommer att fängslas för att de är regimkritiska. Däremot känner jag stor sympati för de grupper som riskerar detta och ser det som viktigt att man jobbar för att lösa ex. att gängmedlemmar i högre grad skjuter varandra. Döremot anser jag inte att det är vettigt att gå runt och oroa sig och skrämma upp de som inte ingår i dessa riskgrupper. Att skriva: ”Du tycker att det är ok att döda eller dödas om man är kriminell?” kan jag inte tolka som något annat än anklagande och överdrivet eftersom personen aldrig skrivit något sådant.

Loris M
2019-02-28 20:30
#33

#31 Kan du bara sluta snälla med det du håller på med? Du har fått jättebra svar av #26 #28 och #30  men du fortsätter att driva det vidare. Rätt onödigt att tillskriva andra åsikter de inte uttryckt.

Ingen påstår att det är okej att kriminella blir dödade. Det är din tolkning men  det är en felaktig och överdriven sådan. Ingen påstår heller att våld med skjutvapen inte ökat. Det har jag redan skrivit flera ggr bl.a. i #18. Och jo, det är fortfarande en myt att våld generellt ökat.

Pyttelite
2019-02-28 20:34
#34

Du oroar dig inte för krig, våld eller aids för att du anser att du inte tillhör dessa riskgrupper. 

Det kan vara skönt att stå på sidan och tycka synd om andra för att man inte tror att man drabbas själv.

Därför behöver man inte heller vara orolig eller oroas för att våld med skjutvapen och knivar ökar eftersom man tror sig veta att man själv inte kommer att drabbas. 

Våldet blir normaliserat och kommer till slut att drabba även andra utanför till och med dig som ömkar om andra.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Tant Grön
2019-03-01 12:12
#35

Fler dör i arbetsplatsolyckor än i skjutningar. Förra året dog 55 personer i arbetsplatsolyckor. Detta är något som drabbar vanligt folk och deras familjer. Detta tycker väl inte sd ger någon politisk vinning att diskutera.

JohanLi
2019-03-12 18:29
#36

Sedan har vi alla droger.Finns extremt mycket.Men det oroar väl ingen som inte påverkas av det som med allt annat.

Upp till toppen
Annons: