Genus, feminism och jämställdhet

Sverige ett av världens sex jämställda länder

2019-03-04 14:37 #0 av: Loris M

De som väntar på systemkollaps kommer att bli besvikna. Sverige toppar igen, den här gången vad gäller ekonomisk jämställdhet. Heja Sverige! Tummen uppHjärta

"På tio år har det gått från noll jämställda länder i världen till sex stycken, uppger Världsbanken i en ny rapport om ekonomisk jämlikhet. Och Sverige får full poäng på Världsbankens jämställdhetsskala, tillsammans med Belgien, Danmark, Frankrike, Lettland och Luxemburg.

Fokuset för studien är att undersöka hur det står till i världen när det kommer till ekonomisk jämställdhet.  Världsbanken har tittat på flera aspekter, hur det är för kvinnor och män att ta sig till olika platser, hur man kan styra över sina tillgångar, hur arbetsvillkoren, pensionen och lönerna ser ut, samt områden som berör giftermål och barn i 187 länder."

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/bara-sex-lander-i-varlden-ar-jamstallda-sverige-ar-ett-av-dem

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2019-03-04 14:43 #1 av: Calcifer

Partajar

"I think the problem with people like this is that
they're so stupid they have no idea how stupid they are."

Anmäl
2019-03-04 15:21 #2 av: Lona

... och ändå är Sverige inte helt jämställt...

"Glass löser allt!" /Källa Glassgård, Öland
Toktantens dagbok - Om hästar, hundar och livet i största allmänhetBlomma

Anmäl
2019-03-04 16:33 #3 av: Loris M

#2 Nej och det lär dröja länge innan vi kan kalla oss för jämställda helt och hållet. Under tiden vi väntar på det kan vi ändå glädjas åt att vi så ofta hamnar i topp vid internationella jämförelser, tänker jag.

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2019-03-04 17:06 #4 av: Tant Grön

Jag är glad att jag bor i ett land som Sverige. GladHjärta

Anmäl
2019-03-04 18:06 #5 av: Calcifer

Naturligtvis är Sverige inte helt jämställt. Men det är väl bättre att ligga nära att få det jämställt än att ligga långt ner på listan?!

"I think the problem with people like this is that
they're so stupid they have no idea how stupid they are."

Anmäl
2019-03-04 19:29 #6 av: vendelay

SCB har startat en podd för någon vecka sedan som är riktigt intressant. Det senaste avsnittet handlade om jämlikhet utifrån ekonomiskt perspektiv. Både t.ex. löner och pension osv. Den heter "På tal om siffror". Rekommenderas verkligen, jag vet att det låter skittrist haha, men det är inte det!

Veganism Savvity (English)
Vegan iFokus (svenska)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.