Annons:
Etikettergenusfeminismjämställdhet
Läst 554 ggr
Loris M
3/4/19, 2:37 PM

Sverige ett av världens sex jämställda länder

De som väntar på systemkollaps kommer att bli besvikna. Sverige toppar igen, den här gången vad gäller ekonomisk jämställdhet. Heja Sverige! 👍❤️

"På tio år har det gått från noll jämställda länder i världen till sex stycken, uppger Världsbanken i en ny rapport om ekonomisk jämlikhet. Och Sverige får full poäng på Världsbankens jämställdhetsskala, tillsammans med Belgien, Danmark, Frankrike, Lettland och Luxemburg.

Fokuset för studien är att undersöka hur det står till i världen när det kommer till ekonomisk jämställdhet.  Världsbanken har tittat på flera aspekter, hur det är för kvinnor och män att ta sig till olika platser, hur man kan styra över sina tillgångar, hur arbetsvillkoren, pensionen och lönerna ser ut, samt områden som berör giftermål och barn i 187 länder."

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/bara-sex-lander-i-varlden-ar-jamstallda-sverige-ar-ett-av-dem

Annons:
Calcifer
3/4/19, 2:43 PM
#1

🥳


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Lona
3/4/19, 3:21 PM
#2

… och ändå är Sverige inte helt jämställt…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Loris M
3/4/19, 4:33 PM
#3

#2 Nej och det lär dröja länge innan vi kan kalla oss för jämställda helt och hållet. Under tiden vi väntar på det kan vi ändå glädjas åt att vi så ofta hamnar i topp vid internationella jämförelser, tänker jag.

Tant Grön
3/4/19, 5:06 PM
#4

Jag är glad att jag bor i ett land som Sverige. 🙂❤️

Calcifer
3/4/19, 6:06 PM
#5

Naturligtvis är Sverige inte helt jämställt. Men det är väl bättre att ligga nära att få det jämställt än att ligga långt ner på listan?!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

vendelay
3/4/19, 7:29 PM
#6

SCB har startat en podd för någon vecka sedan som är riktigt intressant. Det senaste avsnittet handlade om jämlikhet utifrån ekonomiskt perspektiv. Både t.ex. löner och pension osv. Den heter "På tal om siffror". Rekommenderas verkligen, jag vet att det låter skittrist haha, men det är inte det!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Magi-cat
3/5/19, 8:04 PM
#7

🌺🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: