Annons:
Etikettövrigt
Läst 1313 ggr
Huygens
2019-03-13 22:31

Förarlös lastbil - lika på vägen?

Det gick snabbt.

Nu får en förarlös lastbil köra en sträcka på vägen eller åtminstone som lastbilens internetuppkopplade programvara vill (via operatör). Myndigheter uppmanar bilister att inte försöka stoppa den förarlösa lastbilen. Den juridiska tvistefrågan om någon är ansvarig ifall lastbilen kör ihjäl en människa, kommer att lösas framöver. SVT

Ja, det kan nog inte vara så svårt att gissa vem som godkänt den förarlösa lastbilen. En bekant myndighet med dokumenterat gott omdöme.

Transportstyrelsen

Annons:
Magi-cat
2019-03-15 09:06
#1

Den verkar ju köra med stora begränsningar inom ett visst område. det är dessutom en operatör som styr.

Jag håller med om att det finns tveksamheter och problem som måste lösas. Men med tanke på hur idiotiskt en del människor kör ute på vägarna så kanske det rent av blir bättre…

Min kanske främsta invändning här är egentligen att det borde läggas mindre resurser på att utveckla (antagligen svindyra) lastbilar som ska köra omkring struntsaker och prylar ute på vägarna kors och tvärs i landet och hela jorden.
Köp/konsumtionshysterin borde istället minska och med det behovet av onödiga transporter på vägarna.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
2019-03-15 15:33
#2

Jag betraktar det som i naivaste laget att tro på att en "operatör" styr den förarlösa lastbilen. Då blir det liksom ingen vinst med konceptet, snarast tvärtom.

Jag tror inte på påståendet om en "operatör".

Huygens
2019-04-21 16:20
#3

Förarlöst (?) tåg körde, 2019-04-19, igenom avspärrningen och av spåret. Hotade välta över bostadshusen. Föraren hade slagit på radiostyrningen och tagit med sej (?) fjärrkontrollen. Dock oklart om det var föraren som fjärrstyrde det förarlösa (?) tåget av spåret eller annan orsak till att tåget startade och spårade ur. Nyhetsrapporteringen är i knapphändigaste laget, som om någon vill mörka vad som hänt. Sverige Radio, 2019-04-21

Pyttelite
2019-04-22 11:47
#4

Och hur många olyckor har vi haft med fordon som styrts av förare? Hur många av dom med dödlig utgång?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Huygens
2019-05-16 01:53
#5

Se där.

Nu är den på vägen. Sveriges Radio

Om säkerhetstjänsten vill röja någon ur vägen är det lätt för en SÄPO-agent att vrida på fjärrkontrollens knapp och lastbilen kör över fotgängare eller mötande trafik.

Ansvarsfrågan?

Det är väl allas ansvar?

Upp till toppen
Annons: