Annons:
Etiketterrasismfrämlingsfientlighet
Läst 1838 ggr
Loris M
2019-03-16 17:15

Terroratacker och tystnaden

Drygt ett dygn efter terrorattacker i Nya Zeeland  där 49 bedjande människor (fortfarande många saknade) avrättades brutalt av högerextremister, noterar och förfasas över att tre av iFokus sajter med politisk inriktning inte skrivit ett enda ord om det. Inte någon av dem. De som annars brukar vara noga med att uppmärksamma nästan varenda brott som begås i Sverige är förvånansvärt tysta nu när ett sådant fruktansvärt hatbrott begåtts.

Hur kommer det sig? Stämmer inte bilden av en terrorist med den bilden som de annars brukar måla upp? Är det här helt oviktigt att rapportera och skriva om ? Är de här människorna oviktiga och inte lika värda som vi andra?

Jag tänker på alla drabbade familjer och offren och speciellt de barn som inte fick leva för dessa terrorister, bl.a. treårige Mucad Ibrahim. 🌺😕💔

https://www.nzherald.co.nz/nz/news/article.cfm?c_id=1&objectid=12213358&utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=nzh_tw&ref=NZH_Tw&hootPostID=dbb9ceff1d43dd1c90145f12365a0935

Annons:
Pyttelite
2019-03-16 17:19
#1

Jag har uppfattat det så att den sparsamma rapporteringen beror på att man är rädd för att dådet ska trigga igång flera andra liknande aktioner.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Loris M
2019-03-16 17:26
#2

#1 Verkligen? Här på iFokus? De verkar inte vara rädda för det när de rapportera om andra terrordåd.

Loris M
2019-03-16 17:30
#3

…. plus, hur kommer det sig? De högerextrema som ex. NMR är så fredliga och tillåts marschera på våra gator (ironi) så hur kan vi vara rädda att de ska triggas av det här?

Pyttelite
2019-03-16 17:32
#4

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[GIKmio]
2019-03-16 17:58
#5

Jag tycker terrorn är lika fruktansvärt vare sig det handlar om högerextrema västerlänningar som extrema religiösa fanatiker inom islam. Få bort dom och det nu..

[Göstage]
2019-03-16 17:59
#6

Nu skall jag faktiskt begå premiär, för vad jag kan påminna mig har jag inte medverkat på den här sidan tidigare. Jag har inga illusioner om att inlägget kommer att få vara kvar, men jag svarar ändå.

Om någon till äventyrs inte känner till det var jag en flitig debattör på sajten Politik iFokus tidigare, nu skriver jag lika ivrigt på Debatt iFokus, mer sällan på den förstnämnda. Dessutom händer det att jag skriver på Militärhistoria iFokus, på alla tre som medlem.

Igår klockan 05.10 skrev jag med de knapphändiga uppgifterna som då fanns i tråden "terrorism" på Debatt iFokus om dådet i Christchurch. Detta fylldes på av såväl mig själv som andra efter hand som fler uppgifter kom in och omfattningen av dådet stod klart. Dessutom skrev jag senare i tråden SÄPO årsbok 2018 (kl. 09.55) på Debatt iFokus.

På Politik iFokus skrev jag inget, eftersom jag personligen trappat ner där och skriver bara sporadiskt, liksom de flesta andra. På sajten Militärhistoria iFokus tror jag inte att det diskuteras terrordåd alls. 

När dådet i Christchurch uppmärksammades på andra sajter på iFokus kan den som är intresserad kanske kolla själv. Jag kan tänka mig att det var långt senare än 05.10.

Personligen tycker jag att all terror är avskyvärd, och jag uppmärksammade i ett inlägg häromdagen minnesdagen av terrordåden i Europa, till skillnad från andra sajter som teg ihjäl den. 

Så, då har jag klargjort den saken- därmed går det bra att ta bort det här inlägget. 

Jag lägger en kopia på sajten Debatt iFokus, för ordningen skull.

Annons:
[GIKmio]
2019-03-16 18:05
#7

#6 Många terrordåd har varit riktade mot Europa. Bland annat vår egen huvudstad där en liten oskyldig flicka fick offra livet..

Loris M
2019-03-16 18:10
#8

#6 Intressant att du aldrig skrivit här men ändå har illusioner om att inlägget kommer att tas bort. 🤔 Kan inte se varför inlägget skulle tas bort, du förklarar ju bara och svarar på mitt inlägg. 

Nå ja. Ni uppmärksammade inte händelsen med en särskild tråd, men bra att ni nämnt det. Och bra att ni/du inte gör skillnad på terrorism och terrorism. Jag ser gärna att jag har fel i den frågan eftersom för mig är det så som #5 skriver, oavsett vilka som begår terrorbrott måste vi stå upp mot det och fördöma. Därför blev jag förvånad och besviken över att det var så tyst.

[Göstage]
2019-03-16 18:32
#9

#8 Du får avlägga besök på Debatt iFokus oftare - till skillnad från många andra sajter pågår där aktivitet dygnet runt. ⏰ 

Att det öppnas sparsamt med nya trådar och istället återanvänds befintliga rubriker på sajten beror på det välbekanta faktum att nya rubriker skyndsamt nedkämpas i rubrikhörnet  av sådana som inte vill kan hantera opposition.. Kan nog vara troligt att även en ny tråd i ämnet hade öppnats annars.

Därmed har jag ökat min produktion här med 100%, men med detta är det slut.

Edit. Ingresslänken korrigerad.

Loris M
2019-03-16 18:38
#10

#9

Tack men nej tack! 🙂 Jag har stängts av på sajten av er charmiga sajtävärd redan innan sajten lanserades. Tror inte att jag är välkommen, men fint att du bjuder in mig.

[Hayabusa]
2019-03-16 19:08
#11

Genom att samla terrordåd under en & samma tråd (Terroristbrott) så visar man att man INTE gör skillnad på dåd & dåd. Oavsett från vilket håll de kommer ifrån, så är de avskyvärda handlingar.

Novachan
2019-03-16 19:52
#12

Jag har inte koll på alla ifokussidor. Anklagande ton och påstående som inte stämmer (som redan är beskrivet ovan).

Pyttelite
2019-03-16 19:58
#13

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Novachan
2019-03-16 20:22
#14

#13 Första inlägget på likaifokus, inte första inlägget på hela iFokus. Debatt skrev om det tidigare enligt klockslag, om man ska vara petig:

https://debatt.ifokus.se/discussions/5bab649ece12c4201f006655-terroristbrott?discussions-2

Jag glömde att jag själv hade läst inlägget från igår så nu efter påminnelse tog jag tillbaka min fråga.

Pyttelite
2019-03-16 20:38
#15

#14 Jag har heller inte skrivit att det var det första inlägget på iFokus.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Loris M
2019-03-17 15:02
#21

Ni som skrivit ett par inlägg och länkat till andra terrordåd,

Jag är medveten om att det pågår terrorattacker runt om i världen och att IS, Boko Haram  och andra islamistiska grupper är farliga och borde bekämpas. Tråden handlar inte om det. Det här är ingen tävling i vem som är värst, islamister eller högerextremister. ALLA som begår terrorattacker borde bekämpas med alla medel oavsett vilka de är.

Pyttelite
2019-03-17 15:02
#22

Artikeln är länkad i CBN notisen som inte riktigt kan hålla sig till vad som står i referensen. Om underlaget är sant är det medvetet vinklat av CBN. I den angivna källan undviker man polariseringen mellan muslimer vs kristna. Det här är en kriminell handling oavsett trosuppfattning. Om den är ledd av Boko Haram framgår inte.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Loris M
2019-03-17 15:09
#23

Det är precis det här som alltid händer på den här sajten.

Jag skriver något om högerextrema eller SD och då kommer det direkt flera kompisar från Debatt för att säga: Men islamister då? Men vänster? Titta här vad de gör!  o.s.v. 

Otroligt tröttsamt. Sedan blir jag omnämnd på andra sajter, det klistras och kopieras och diskuteras och skrattas och skapas hat-trådar.

Loris M
2019-03-17 15:16
#24

Att islamister är farliga har vi förstått och jobbar med att bekämpa dem men vi har ännu inte fattat att högerextrema är lika farliga. Det här dådet hyllas av NMR och säkert inspirerar en och annan galning att börja planera. Ändå tillåter vi NMR att marschera på våra gator. Det är farligt att underskatta dem, precis som vi sett nu i NZ.

"Bara timmar efter terrordådet i Nya Zeeland hyllades den misstänkte gärningsmannen av aktivister i Nordiska motståndsrörelsen. ”Heligt raskrig nu”, skriver en aktivist. Samtidigt vägrar NMR-ledaren Simon Lindberg ta avstånd från dådet: "Vi tar inte avstånd från vita människor som agerar", säger han i ett uttalande på organisationens hemsida."

https://expo.se/2019/03/s%C3%A5-hyllar-nmr-terrord%C3%A5det-i-christchurch

Fritid
2019-03-17 15:21
#25

#21 Vad får man skriva om här? Jag kan bara konstatera att folk inte skriver om terrordåd utanför Europas gränser särskilt ofta eftersom det är vardagsmat. Det i nya Zeeland har man dock skrivit om så jag förstår inte vad du vill med din tråd?

"The Truth is Treason In An Empire of Lies"

Fritid
2019-03-17 15:28
#26

#24 nu jämför du själv och säger att högerextrema är lika farliga. Men man får alltså inte gå i svaromål?

"The Truth is Treason In An Empire of Lies"

Fritid
2019-03-17 15:29
#27

Vill gärna se statistik. Och är vänsterextrema lika farliga som islamister enligt dig?

"The Truth is Treason In An Empire of Lies"

Annons:
Loris M
2019-03-17 15:31
#28

#25 Det framgår ganska tydligt vad jag vill med min tråd i #0.

Varför kände du dig tvungen att skriva om Boko Haram och dåd mot kristna just i den här tråden?

Jag upplever det som väldigt osmakligt och respektlöst mot offren i NZ. Plus att det påminner väldigt mycket om det som NMR och andra rasistiska och högerextrema skrev direkt efter på diverse sajter/sidor på sociala medier av denna typ:

"De fick smaka på sin egen medicin"

Loris M
2019-03-17 15:35
#29

#27 Statistik? Måste du se statistik för att veta att de är lika farliga? Måste de vara exakt lika farliga som islamister för att du ska ta dem på allvar?

Behöver du statistik efter Utöya och NZ? Tvivlar du verkligen att de är kapabla att kallblodigt avrätta oskyldiga människor?

Loris M
2019-03-17 15:37
#30

#27 Nu har du lagt till det där om vänsterextremister. Kan du vara snäll och sluta provocera?

Extremister som extremister, som sagt.

Fritid
2019-03-17 15:40
#31

,#28 Oj jag hade glömt hur du brukar skriva. Osmakligt var ordet. Tack för mig.

"The Truth is Treason In An Empire of Lies"

Loris M
2019-03-17 15:52
#32

#31 Bra diskuterat! För det här kan du få en guldstjärna på en viss sajt. 🏆✨

Loris M
2019-03-17 15:59
#33

#31

…. och du visar så tydligt vad du hade för intentioner när du kom in i tråden. Att provocera och dra. Gör så!

[Stoffe.]
2019-03-17 20:50
#34

#23 Du provocerar väl inte andra sajter med denna tråd då? 

Det svåra är med denna sajt är att du helt enkelt slänger ut alla som inte håller med dig och kommer med andra uppgifter som du inte gillar och jag räknar med att bli utslängd efter som jag inte håller med om allt du skriver även om mycket är bra.

All form av terror skall fördömas och myndigheterna ska göra allt för att fängsla dom som vill skapa rädsla.

Annons:
Loris M
2019-03-17 20:58
#35

#34 Okej, om du säger så. 😴

Calcifer
2019-03-17 21:41
#36

Naturligtvis ska alla terrordåd fördömas. Naturligtvis är alla terrorattacker lika hemska. Men om en tråd är skapad att handla om ett specifikt dåd är det osmakligt att börja jämföra med annat. Om någon skapar en tråd om ett specifikt mord säger det väl sig själv att det vore konstigt om femton medlemmar kom in och länkade till helt andra mord med orden "mord är alltid fel". Det säger ju sig själv att mord alltid är fel, men varför ska man förminska en tragedi genom att jämföra med andra? Skapa en till tråd om andra dåd ska diskuteras, så länge man inte kastar skit och förtalar och driver häxjakt om NÅGON så är det inte emot några regler.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Sarafiaklara
2019-03-18 15:50
#37

Appropå tystnaden om terrorattacker utförda av högerextrema hittade jag den här intressanta (om än lååånga) artikeln om hur hotet från högerextrema grupper ignorerats av amerikanska myndigheter: https://www.nytimes.com/2018/11/03/magazine/FBI-charlottesville-white-nationalism-far-right.html Artikeln tar upp hur det i USA är politiskt svårt att kritisera extremhögern, att det är politiskt mer framgångsrikt att lägga fokus på invandring och extrema muslimska grupper. Nu är ju USA såklart annorlunda än Sverige, men artikeln visar ändå på problemet för den politiska högern att hantera de extremister som agerar utifrån samma jargong som de själva sprider: muslimer och invandring är det största hotet mot samhället. För den som är intresserad av siffror och statistik länkar artikeln till en annan undersökning: https://qz.com/1435885/data-shows-more-us-terror-attacks-by-right-wing-and-religious-extremists/. Denna undersökning visar på att terroratacker ökar i USA samtidigt som terroratacker i resten av världen minskar. En del av den ökningen orsakas av en ökning av terrorattacker från extremhögern.

[Stoffe.]
2019-03-18 17:13
#38

#36 Tråkigt att du inte tar till dig kritik. Härskarteknik tycks vara vanligt på denna sajt allt som inte passar här plockas bort eller så hånskrattar ni mot fakta.

Loris M
2019-03-18 17:34
#39

#38 Liksom det är vanligt att ni från Debatt kommer hit bara när ni vill klaga på mig och bråka. Hade ni varit uppriktiga och verkligen velat diskutera hade det varit en annan sak.

Jag fattar inte att ni inte förstår att ni inte behöver skriva här eller lägga er i hur jag modererar. Att ni påstår att jag stänger av folk hur som helst och diskuterar det är bara löjligt. Fråga sajtvärden over there när ni ändå diskuterar det hur många han själv stängt av redan när sajten lanserades (eller i mitt fall även innan) och hur många han stängde av utan att de ens skrivit på sajten. Mycket märkligt att klaga på mig när de gör precis det de anklagar mig för.

Loris M
2019-03-18 17:45
#40

Fr.o.m nu kommer jag att ta bort inlägg som handlar om mig, mina medlemmar eller hur sajten modereras. Det sista vet jag att ni redan diskuterar på andra sajter så jag ser gärna att ni håller er till de trådar där borta och här är ni fria att diskutera det som diskuteras i TS.

Sarafiaklara
2019-03-19 19:59
#41

Den här artikeln är också intressant: https://www.buzzfeednews.com/article/janelytvynenko/islamophobia-absolutely-relentless-social-media Den handlar om oviljan hos företag att hantera spridningen av islamofobi på sociala medier. En viktig orsak till detta verkar vara pengar; det finns för mycket pengar att tjäna på de medlemmar som sprider och delar islamofobiska texter. Artikeln tar också upp något intressant om terrorattacken i NZ; att många i detta fall väljer att fokusera på förövaren istället för offren för de vill inte humanisera muslimer (det passar inte in i jargongen med muslimer som offer).

Annons:
Carmarino
2019-04-22 15:50
#42

I Sri Lanka har omkring 290 människor dött efter flera bombattacker av självmordsbombare.

Attackerna har riktat in sig mot kyrkor och hotell. Enligt uppgift är 30-35 av de döda utländska medborgare, däribland tre danska barn.

https://www.expressen.se/nyheter/bombattackerna-i-sri-lanka-detta-har-hant/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Calcifer
2019-04-22 16:19
#43

Alltid så fruktansvärt när sånt här händer, oavsett vart i världen. :(


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Loris M
2019-04-22 20:48
#44

Självklart är det alltid lika fruktansvärt var helst det händer eftersom det är alltid helt oskyldiga människor som drabbas. 😕

Personligen brukar jag inte skriva om varenda terrorattack (till skillnad från några andra) eftersom jag vill fokusera på positiva saker. Det betyder inte att jag inte ser och hör vad som pågår eller att jag"blundar för verkligheten".

Sen är det också så att att jag knappt varit inloggad under den senaste veckan. Har haft mycket att göra plus att jag inte vill sitta på iFokus och skriva om allt elände som pågår, nu när vi fått långledigt och vädret har varit helt fantastiskt.

Carmarino
2019-04-23 13:13
#45

Nu var detta en väldigt stor attack med minst 290 döda. Men det kanske inte är lika fruktansvärt att inte uppmärksamma den, som en attack med 49 döda? Åtminstone tolkar jag ditt svar så efter vad du skrev i TS. Men visst, jag håller med om att det är bättre att fokusera på det positiva, men klaga då inte på att vissa terrordåd inte uppmärksammas på direkten.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Loris M
2019-04-23 20:52
#46

#45 Tack för råd, det är noterat. 👍 Jag bestämmer dock själv vad jag vill klaga på.

Carmarino
2019-04-25 02:11
#47

#46 Ja, det är det nog ingen som tvivlar på.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: