Annons:
Etikettpolitik
Läst 1279 ggr
Vildamyra2
3/18/19, 6:23 PM

Förslaget att registrera ras skrämmer mig!

Hoppas detta är rätt sajt att ta upp detta ämne. Rasismen kan komma från olika håll och den här gången är det V och MP som vill registrera ras och religion. De påstår att detta på något underligt sätt skulle bidra till att minska rasismen. Jag vill inte stå registrerad i ett register med ras och religion. Vem/vilka ska ha tilgång till dessa listor? Jag vet inte vad de har för egentlig agenda men detta men förslaget skrämmer mig!

Annons:
Gronstedt
3/18/19, 6:34 PM
#1

Men var ska vi areligiösa blandraser registrera oss då 😛

Loris M
3/18/19, 6:34 PM
#2

#0 Kan ni sluta nu med att trolla snälla? Ännu ett nick som skapades för ett par dagar sedan. 😕

Ja, rasismen kan komma från olika håll men det här handlar inte om rasism. Det är skillnad på rasregister och jämlikhetsdata som införs just för att kunna bekämpa diskriminering . MP:s förslag handlar om det sista och finns i princip i hela världen förutom Sverige och ett par länder till.

Loris M
3/18/19, 6:47 PM
#3

Leila Ali Elmi (MP) som kom med förslaget säger att bekämpa rasism är hennes hjärtefråga och så här motiverar hon sitt förslag:

"– Anledningen till att vi har kommit långt i vårt jämställdhetsarbete är att vi för statistik kring kön. Jag tror att arbetet kring diskriminering skulle vara mycket mer verkningsfullt. Och politik måste baseras på fakta – och nu saknar vi fakta. Vi vet att rasism existerar och vi vet att diskriminering finns, men vi har inga siffror på det, säger hon."

https://www.expressen.se/nyheter/mp-ledamoten-kartlagg-manniskor-efter-deras-r/

[Hukanson]
3/18/19, 6:48 PM
#4

Det skulle sätta fokus på hur man definierar ras och vilka som egentligen har en religion.

Aasi1
3/18/19, 7:04 PM
#5

#2 på vilket sätt är detta att trolla?

Loris M
3/18/19, 8:04 PM
#6

#5 Kan du ge dig nu? Har du inte varit och hängt med på sajten under de här två dagarna och ifrågasatt min moderering så det räcker nu? Håll dig till ämnet, tack!

Men jag förklarar för de som kanske inte hängde med och undrar samma som du.

Igår och idag skrev jag inlägg om högerextremister och terrorattacker på NZ (Här, här och här)Det uppskattades inte, mina inlägg anmäldes plus att det kom flera personer som annars aldrig skriver här (men är medlemmar på Debbat och skriver flitigt där och har en tråd där de diskuterar mig och sajten) men kände sig tvungna nu att kommentera just det och påpeka att V är kommunister och att det begås brott mot kristna också, de länkade till Samhällsnytt o.s.v. Sedan började de ifrågasätta min moderering och idag har det dykt upp tre-fyra (kanske fler, har tappat räkning) helt nya nick som skapades precis då eller för ett par dagar sedan för att skriva samma sak och trolla. Antingen samma person eller flera. De puttade upp flera trådar om SD och försvarade dem. De började spamma mina andra sajter med samma budskap.

Nu dyker alltså upp det här inlägget (#0) där de återigen vill visa att V och MP minsann är också är rasistiska. Ett nick som skapades för några dagar sedan. Samma budskap, samma sätt. Därför tror jag att det handlar om samma personer som trollat idag eller någon som sympatiserar med dem och vill "hjälpa dem" att ställa till det för mig.

Inte första gången. Det händer med jämna mellanrum, när jag skriver något som retar upp. Oftast handlar det om min kritik mot SD. Då dyker det upp nya nick, de går till personangrepp och spammar på alla mina sajter.

Annons:
Loris M
3/18/19, 8:17 PM
#7

… och sedan dyker det upp falska påståenden i en redan befintlig tråd där de går mot personangrepp mot mig. Det är så här myter om mig och min moderering uppstår. Någon säger något utan grund och de andra kollar inte upp om det verkligen stämmer men hakar på hatet.

Observera att i inlägget länkas inte till tråden eller påståendet där jag säger det de påstår. Varför gör han inte det? Det finns inget sådant och därför går det inte. Jag har aldrig sagt det. Men det bryr sig inte de som hakar på hatet och trycker på "bra inlägg". Precis som du hade en massa åsikter om min moderering och påstod (utan att annars skriva här), att jag stänger av folk hur som så fort de inte håller med mig.  Det är något du läst om på en annan sajt och tror på. När jag bad dig berätta vem jag stängt av p.g.a. det svarade du inte.

Jag tycker verkligen att det är trist med hela den här situationer och den här häxjakten, men jag tänker inte ändra min inställning eller sätt att moderera bara för att några ogillar att jag är kritisk mot SD.

Vildamyra2
3/18/19, 9:46 PM
#8

Nu blir jag plötsligt anklagad för att trolla? Jag tog upp något som jag tycker var väldigt skrämmande och tyckte att detta skulle vara en lämplig sajt. Detta är ett förslag jag på riktigt tycker är mycket obehagligt. #4 varför skulle det vara positivt att definiera ras och dela in alla människor i olika fack utefter ursprung och religion? Tror detta kommer öka rasismen då det finns i ett register som ska definiera ras. Obehagligt om vissa "raser" sedan kommer anses vara bättre än andra och vem ska ha tillgång till listorna? Mycket obehaglig tanke och jag anser detta vara rasism. Kommer aldrig gå med på att registrera min religion och "ras" i något vänster register. Viste inte att detta var en vänster sajt där man inte får ifrågasätta något från V eller MP utan att bli anklagad för att trolla. Hade hoppats på en diskution om ämnet därför jag starta tråden. Nu är det istället någon som tycker synd om sig själv och drar på sig offerkoffta med ett par snyft inlägg och går långt ifrån ämnet. Ja, det stämmer att jag blev medlem för ca 2 veckor sedan. Jag viste inte att man inte fick vara ny för att få skriva här. Hjälp mig gärna och berätta var jag som är ny får skriva om jag också vill kunna ifrågasätta förslag från V och MP utan att bli anklagad för att trolla.

Loris M
3/19/19, 7:09 AM
#9

#8 Och där gör du medvetet en övertolkning igen bara för att framställa sajten på ett negativt sätt. Nej, det här är ingen "Vänster sajt". Jag vet att det finns medlemmar som röstar höger och även de som röstar på SD tittar in ibland och kommenterar och det har jag inga problem med så länge de håller sig till regler.

Och jo, man får visst kritisera MP, V eller vilket parti man vill. Jag förklarar ganska tydligt vad det här handlar om.

Om du vill fortsätta diskutera det du skrev i #0 så är du välkommen. Om du fortsätter att smutskasta och diskutera sajten och påstå saker som inte stämmer kommer jag att ta bort inläggen.

Själv har jag inte tagit ställning i frågan och tycker att det är varken bra eller dåligt eftersom jag är för dåligt insatt i frågan för att veta vilka konsekvenser respektive förtjänster det skulle innebära med registrering. Men däremot att ha den ingången som du har och det första du gör är att anklaga de som kom med förslaget för rasism, ställer jag inte upp på. Därför skrev jag #3 där det framgår tydligt att hon som kom förslaget vill just bekämpa rasism och diskriminering så lite onödigt att komma med sådana anklagelser.

Carmarino
3/19/19, 11:56 AM
#10

#9 Då tolkar jag det som att du svarat "Själv har jag inte tagit ställning i frågan och tycker att det är varken bra eller dåligt eftersom jag är för dåligt insatt i frågan för att veta vilka konsekvenser respektive förtjänster det skulle innebära med registrering." även om det varit SD hade kommit med förslaget.

Nej, jag röstar inte på SD, sympatiserar inte med SD och kommer aldrig att rösta på SD, men tycker precis som Vildamyra2 att det är ett väldigt obehagligt förslag, som för tankarna till både rashygien och nazisternas register på 1930-talet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
3/19/19, 1:09 PM
#11

#10 Hade någon myndighet bett mig fylla i dylika uppgifter (eller på annat sätt försökt tillskansa sig uppgifter) så hade jag tvärvägrat - ej samtycke!

Loris M
3/19/19, 1:13 PM
#12

Här kommer lite mer information om vad det här innebär och varför vi ska ha jämlikhetsdata. En antirasistisk forskare försvarar Leila Ali Elmis förslag och förklarar.

Sverige har tydligen fått mycket kritik p.g.a. att vi inte har den här registret iom att vi är medlemmar i både EU och FN. Att vi saknar statistik som rör de fem diskrimineringsgrunderna betyder att det blir svårt att utjämna klyftor av olika slag som finns i samhället.

"Jämlikhetsdata handlar dock inte om registrering överhuvudtaget och den pågående smutskastningskampanjen gentemot Ali Elmi och raljerandet över att jämlikhetsdata är detsamma som ”rasregistrering” är inget annat än ännu ett bevis på att kunskapsnivån om vad jämlikhetsdata innebär är uselt låg i landet.

Så vad är då jämlikhetsdata? De allra flesta av världens länder saknar ett folkbokföringsregister av svenskt snitt där alla invånare är registrerade utifrån juridiskt kön och kronologisk ålder och där det även finns uppgifter om tidigare eller nuvarande medborgarskap och födelseland.

I stället använder sig de allra flesta av alla länder på jorden av en metod som kallas jämlikhetsdata för att få fram den typ av statistik som behövs för respektive lands samhällssystem och bland annat gäller det siffror som handlar om olika diskrimineringsgrunder och om olika minoriteter."

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/m6Xdq1/sluta-smutskasta-ali-elmi-om-rasregister

[Hayabusa]
3/19/19, 1:38 PM
#13

Läser man artikeln som det länkas till i #3 så blir mitt intryck definitiv ett annat. Här nämns det ras, religion och sexuell läggning som exempel. För att inte tala om hudfärg - vem ska fastställa den? 

Måhända är artikeln förvrängd, men nej - ej samtycke.

Annons:
Gronstedt
3/19/19, 1:46 PM
#14

#13: I artikeln det länkas till i #12 står det att det som ska samlas in är icke personidentifierbara uppgifter om vad människor identifierar sig som, så det är tydligen den svarande själv som ska fastställa exempelvis hudfärg.

EDIT: .. så enligt den är det tydligen …

Loris M
3/19/19, 1:49 PM
#15

#13 "... vem ska fastställa den?"

Det är just det som är själva grejen med jämlikhetsdatan, att medborgare själva ska  få möjlighet att uttala sig hur de identifierar sig till skillnad mot folkbokföringsregistret som vi har där man går efter juridiskt kön.

Det får man veta när man läser artikeln som jag länkat till i #12

"Denna typ av data samlas in via enkäter och självsvarsformulär där invånarna i ett visst land, i en viss region eller i en viss stad ombeds uppge hur de själva identifierar sig frivilligt och anonymt utifrån exempelvis kön, funktionsnedsättning, sexuell läggning, språk och rastillhörighet."

Och ja det nämns ras, religion, funktionsnedsättning… (diskrimineringsgrunder) men då är det vi själva som får uppge hur vi identifierar oss, vad vi har för region m.m. och då kan man få fram rätt statistik om diskriminering.

Loris M
3/19/19, 1:50 PM
#16

#14 Ja, så uppfattar jag det också. Vi skrev nästa samtidigt, så jag såg inte ditt inlägg.

Carmarino
3/19/19, 1:51 PM
#17

Men eftersom vi redan har ett folkbokföringsregister där de uppgifterna finns, så finns det knappast någon anledning att skapa ytterligare ett register. Det är ju bara de länder som inte har folkbokföringsregister som behöver dessa register, om jag förstått det du citerar rätt.

Sedan vet jag inte hur mycket jag litar på Aftonbladet som källa, med tanke på den senaste tidens skriverier. Särskilt svårt har jag att lita på personer som varit medlemmar i AFA, som Tobias Hübinette har varit.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Gronstedt
3/19/19, 2:00 PM
#18

#17: Enligt  ovan nämnda artikel finns inte dessa uppgifter i folkbokföringsregistret. Problemet är att det svenska folkbokföringsregistret tydligen, till skillnad från andra länders "jämlikhetsregister" och vad de kan heta, bara för statistik över en del av de aspekter som betraktas som diskrimineringsgrunder. 

Sedan ska man ju skilja på statistik och register. Det är en jädrans skillnad på att notera att "i kommun X finns 1 person som definierar sig som utlandsfödd homosexuell muslim" och att registrera att "Bengt Lisasson på X-gatan i X-stad i kommun X är en osvensk islamistisk bög".

EDIT: Såg nu att det tydligen brukar kallas "jämlikhetsdata" och inte "jämlikhetsregister".

[Hayabusa]
3/19/19, 2:09 PM
#19

#14 & #15:  Det skulle med andra ord vara baserat på frivillighet? Personligen skulle jag aldrig uppge dylika uppgifter till en myndighet - anonymt eller inte.  Klart obehagligt och för tankarna till svunna tiders mörka agendor. Nej, tack.

[Hayabusa]
3/19/19, 2:12 PM
#20

#18 Och vad är nyttan med att myndigheter vet att:

"i kommun X finns 1 person som definierar sig som utlandsfödd homosexuell muslim"

Annons:
Gronstedt
3/19/19, 2:23 PM
#21

#20: Nyttan får var och en föreställa sig. För mig ter det sig inte helt och hållet utan nytta att kunna se eventuella korrelationer mellan till exempel arbetslöshet och självdefinierad etnicitet eller mellan livsinkomst och kön (med detta nya system, får man anta, självdefinierat kön, vilket är en förfining jämfört med vårt nuvarande system, där vi är registrerade utifrån vårt åsatta kön).

Men det primära syftet förefaller vara att uppfylla FN:s gällande krav på statistik rörande de etablerade diskrimineringsgrunderna

#19: Det torde gå lika bra att vägra svara på detta som att vägra fylla i Folk- och bostadsräkningens blanketter, som dyker upp emellanåt.

[Hayabusa]
3/19/19, 2:40 PM
#22

#21 Ser personligen ingen nytta eller åtminstone oerhört liten. Nu är det inget jag ligger sömnlös över, har svårt att tro att ett sådant register sjösättes. Och om det skulle bli verklighet så kommer jag inte att svara. Så…tämligen oviktigt för min del. Men obehagligt - definitivt.

Gronstedt
3/19/19, 2:45 PM
#23

#22: Eftersom det tydligen är något Sverige är skyldigt att hålla sig med enligt FN:s och EU:s regler, så tror jag nog att det kommer att införas förr eller senare, i en eller annan form.

Till vad nytta låter sig förstås omtvistas, men om man ska fördöma detta borde man nog fördöma även den befintliga folkbokföringen, där vi nu tydligen är registrerade utifrån vissa diskrimineringsgrunder (och en massa annat).

[Hayabusa]
3/19/19, 2:59 PM
#24

#23 Jag ser fram emot att lämna in mina uppgifter…😉

Visst statistik finns det nog fog för, men det får finnas gränser anser jag.

[rytm]
3/19/19, 5:37 PM
#25

Jag är också ny här och har funderat kring frågan en fråga som känns kluven för jag inte vet vilken agenda den har.

Kanske är den bra kanske dålig det återstår att se men vid första anblick känns det som steg tillbaka in i gamla tider och jag kan inte se annat än att det handlar om att kategorisera människor.

Svår fråga som kräver många fler svar.

Loris M
3/21/19, 8:29 AM
#26

Över 300 forskare, lektorer, lärare, folkvalda, studenter m.fl. tar ställning i frågan och tar avstånd från drevet mot Leila Ali Elmi. "Jämlikhetsdata är inte detsamma som rasregister" menar de.

"Samtidigt är det folkliga stödet för införandet av jämlikhetsdata paradoxalt nog större i Sverige än i något annat EU-land efter och bredvid Danmark och Storbritannien och särskilt gäller det diskrimineringsgrunderna etnisk tillhörighet, nationellt ursprung eller hudfärg, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning samt sexuell läggning när frågan ställs på följande vis i undersökningar som EU:s motsvarighet till SCB förestår: ”Är du beredd att uppge… så länge det görs anonymt och med syftet att motverka diskriminering?”. Stödet för användandet av jämlikhetsdata är i Sverige särskilt starkt inom hbtq- och funkisrörelserna, bland sverigefinnar samt bland de invånare i landet som har utomeuropeisk bakgrund och inte minst bland svenska muslimer och afrosvenskar. /…/

Vi som undertecknar detta upprop står bakom riksdagsledamoten Leila Ali Elmi som just nu utsätts för ett mediedrev och en smutskastningskampanj i syfte att skada både henne och jämlikhetsdatafrågan och vi står också bakom införandet av jämlikhetsdata i Sverige."

https://aktuelltfokus.se/drevet-mot-leila-ali-elmi-maste-fa-ett-slut-jamlikhetsdata-ar-inte-detsamma-som-rasregister

Upp till toppen
Annons: