Annons:
Etikettjämlikhet
Läst 772 ggr
Novachan
4/1/19, 1:12 PM

Tankar & åsikter angående detta uttalande

Jag skulle vilja höra era tankar och åsikter (håller ni med eller inte och varför) angående detta uttalande:

"The trick to real equality is caring so little about gender and race that you end up treating everyone the same"

Annons:
Gronstedt
4/1/19, 1:24 PM
#1

Låter helt rimligt.

Niklas
4/1/19, 3:40 PM
#2

Ja, om det är just ras och kön man inte vill diskriminera. Bortsett från det är det lite fattigt som faktorer för jämlikhet. 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Hayabusa]
4/2/19, 8:19 AM
#3

# ”…end up treating everyone the same.” Everyone = alla. Då är det ju inte direkt ”fattigt”.

[Hayabusa]
4/2/19, 8:19 AM
#4

#3 var avsedd som kommentar till #2.

Niklas
4/2/19, 1:57 PM
#5

#3: Jag menar att man inte når ”everyone” genom att bara bortse från kön och ras. Då missar man exempelvis ålder och funktionshinder. Det tycker jag gör det fattigt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Major Ursa
4/2/19, 2:05 PM
#6

Vems uttalande är det här? I vilket sammanhang uttalades det? Kan jag få se en länk till det. Svårt att säga något om några lösryckta ord. Jag håller med Niklas i övrigt.

Annons:
[Hayabusa]
4/2/19, 2:17 PM
#7

#5 Jag förstår vad du menar, men jag tolkar texten annorlunda. Att personen i fråga börjar vid kön & ras som på vägen fram leder till "alla". Som en stig av utveckling.  "You end up…"

Sarafiaklara
4/2/19, 3:29 PM
#8

Jag håller inte riktigt med uttalandet. I den bästa av världar skulle barn kunna uppfostras till att inte behandla andra negativt utifrån kön, etnicitet, utseende, handikapp, sexualitet osv. Men jag skulle inte säga att det är samma sak som att inte bry sig om kön och etnicitet. Jag ser inget hot mot jämställdhet i att människor är intresserade av sitt eget eller andras könstillhörighet eller etnicitet. Snarare tror jag tvärtom att en respektfull nyfikenhet kring andra människor bidrar till att vi förstår deras situation bättre, vilket i sig kan bidra till jämställdhet. Även människors engagemang i olika frågor rörande ex. kön och etnicitet kan leda till att orättvisor uppmärksammas så att vi kan arbeta mot jämlikhet. Nu lever ju inte i den bästa av världar utan det finns många orättvisor som utgår ifrån hur vi uppfattar och behandlar andra människor utifrån deras kön, etnicitet osv. Så i dagens samhälle är det viktigt att analysera hur vi behandlar andra och hur detta kan förändras för att samhället ska bli mer jämställt. Om nån idag sa att den var jämställd för att den inte brydde sig om andras kön/etnicitet skulle jag tänka att det fanns en risk att den personen var ignorant inför olika orättvisor. Och ignorans leder knappast till jämlikhet.

Gronstedt
4/2/19, 3:51 PM
#9

#8: Så om jag inte i första hand tänker "detta är en man/kvinna/annat" eller "detta är en vit/svart/annat" utan "detta är en person", så betyder det att jag är "ignorant inför olika orättvisor"? Det håller jag inte med om. Det är fullt möjligt att känna till orättvisor och ändå låta bli att sätta könstillhörighet eller etnicitet överst på bedömningsskalan.

Sarafiaklara
4/2/19, 5:02 PM
#10

#9 Jag skrev ”att det fanns en risk”för att personen var ignorant inte att den måste vara det. Jag skrev inte att könstillhörighet/etnicitet måste vara överst på bedömningsskalan.

Major Ursa
4/5/19, 8:01 AM
#11

Inget svar på mina frågor? Kanske TS inte har varit inloggad och sett dem. Men det hade varit bra med den informationen redan i första inlägget. När man kastar fram ett uttalande är det bra om man vet vem som ligger bakom det också.

Novachan
4/5/19, 12:04 PM
#12

#6 #11 Sorry jag trodde jag hade svarat men ser att det inte postades.

Jag tog inte med det för att jag vill först läsa vad folk säger om uttalandet i sig. Vem och sammanhang kan användas för vidare diskussion. (Jag kan avslöja vid senare tillfälle, om ingen spoilar innan dess).

Gronstedt
4/5/19, 12:10 PM
#13

#10: Jag ser inte hur den beskrivna inställningen tyder på en "risk" för att den som hyser den inte vet att orättvisor förekommer.

Annons:
Sarafiaklara
4/5/19, 2:30 PM
#14

#13 Jag anser att det finns en viss risk att vissa utgår från inställningen för att motivera sin egen ignorans inför orättvisor (ignorans inte omedvetenhet). Ex. kan en person som blir anklagad för rasism försvara sig med att den inte bryr sig om vilken färg människor har. Som journalisten Emily Austen som försvarade sina fördomsfulla uttalande mot bland annat mexikaner med: “I don’t care if you’re white, yellow, brown, purple.” https://slate.com/human-interest/2016/06/why-you-should-care-if-you-don-t-care-whether-someone-is-black-white-green-or-purple.html Jag tänker också att det finns en risk att personer på maktpositioner kan utnyttja ståndpunkten att den inte bryr sig om kön/etnicitet för att slippa undan anklagelser om att de ex. inte anställer kvinnor. Ett exempel på detta är när komikern Jerry Seinfeld blev kritiserad för att hans nya webserie främst innefatta vita män och han bemötte kritiken med: ”Jag bryr mig inte om kön eller hudfärg eller något annat”. http://tt.omni.se/05640772408c0669ce28cbb428b50949fb814936 Att säga att man inte bryr sig om kön eller etnicitet kan vara ett enkelt sätt att avfärda kritik eller olika forskningsteorier. Det är lätt att säga att man inte bryr sig om kön/etnicitet när det inte inverkar påtagligt negativt på ens eget liv. För att poängtera så menar jag att detta är en risk med förhållningssättet. Jag menar inte att alla med detta förhållningssätt är ignoranta inför orättvisor eller behandlar andra orättvis. Jag menar inte heller att kön/etnicitet måste vara det vi främst fokuserar på när vi möter andra människor.

Gronstedt
4/5/19, 2:47 PM
#15

#14: Ignorans betyder okunnighet, avsaknad av kunskap, oförstånd.

Frågeställningen handlade vad jag förstod inte om huruvida man kan ljuga om sitt ointresse för vissa parametrar, utan om huruvida ointresse för vissa parametrar kan medföra ett jämlikt förhållningssätt.

Sarafiaklara
4/5/19, 3:32 PM
#16

#15 Det är jag som blandat samman ignorant och ignorerar, ber om ursäkt om det krånglade till mitt resonemang 🙃 Vi tolkar uppenbart påståendet olika. Jag har gett mina tankar om påståendet och du har gett dina. Jag ser en fara med ointresse som ståndpunkt, du ser ingen fara med detta. Jag anser att ett ointresse kan vara negativt för människors vilja att analysera sitt eget beteende och utvecklas (kan, inte måste). Jag anser också att ett ointresse inför ex. kön KAN användas som argument för varför man inte bryr sig/behöver bry sig om genusteorier. Om en person anser att den är ointresserad av kön/etnicitet behöver den ju inte analysera eller förändra sitt eget beteende. Personen ”ser” ju inte kön så då kan den ju inte ha gjort nåt orättvist. Nu har vi ju ingen aning om intentionen bakom påståendet eftersom trådstartaren inte skrivit vem som sagt detta och i vilket sammanhang detta sagts. Många personer har sagt liknande saker med mycket goda intentioner, vad jag ville visa på var en risk med påståendet. I dagens samhälle med orättvisor anser jag inte att ointresse kommer att leda till jämlikhet. Däremot anser jag att det är positivt att uppfostra barn till att inte negativt bedöma andra utifrån kön/etnicitet men jag ser inte det som samma sak som ointresse. Sen tycker jag att det är positivt att visa intresse för andra människor, det ökar förståelsen för andras situation och åsikter. Som jag skrev tidigare innebär inte detta att jag anser att vi ska bedöma andra utifrån kön/etnicitet. Det innebär inte heller att jag anser att vi i alla situationer ska ställa tusen frågor om andra människors kön/etnicitet.

Upp till toppen
Annons: