Annons:
Etikettövrigt
Läst 480 ggr
Novachan
2019-04-13 16:13

Vad säger ni om denna video?

Vad säger ni om denna video, speciellt slutet av den?

Annons:
Loris M
2019-04-13 17:37
#1

Vad säger du själv och vad är det han säger i slutet som du tycker att vi borde diskutera?

Jag har tittat på videon och det finns väl inte så mycket att säga. Alla har fördomar och ibland använder vi oss av stereotyper för att förklara/förstå  en situation/person.

Novachan
2019-04-13 19:37
#2

#1 Jag ser paralleller med vissa saker som han tar upp som sker i Sverige, eller i övriga västvärlden, men då uppfattas det som rasism eller annan diskriminering - även fast jag ofta tror att det inte handlar om det men kan uppfattas som det.

T.ex att i Sverige så börjar vissa direkt prata engelska med personer med "utländsk utseende" fast de kan svenska. Jag själv har upplevt detta två gånger i helt olika situationer och delar av landet - i ena talade jag först (sv) men bemöttes med engelska, men kunden efter mig talade man svenska med… Jag har också upplevt den omvända situationen, att jag döms som dum för att jag inte kan personens språk, som varken är svenska eller engelska, i Sverige…

Loris M
2019-04-13 20:02
#3

#2 Jag tänker att alla har fördomar men det är skillnad på fördom och rasism. Fördomar (egna som andras) kan man vara medveten om och prata om och skratta åt, utan att det blir konstigt. Men när man på riktigt tror att alla som kommer från en viss kultur är på ett visst sätt, när de drar alla över en kam och inte ser individer, då börjar vi närma oss rasism.

Om någon medvetet sprider lögner om människor med annat ursprung, hatar dem, anser de vara mindre värda, utsätter de för hån, utfrysning, våld, förolämpar… då pratar vi om rasism.

Upp till toppen
Annons: