Annons:
Etikettjämlikhet
Läst 1204 ggr
Loris M
2019-04-14 11:57

Vem dödade min mor?

En väldigt gripande och personlig krönika av Patrik Lundberg som berättar om sin mor och hennes kamp som ensamstående mamma. Det handlar även om de allt större klasskillnader, Barnfattigdom, social utsatthet och samhällets oförmåga att fånga upp och stötta familjer och barn som lever under existensminimum.

"Nittiotal. De pengar du tjänade plus barnbidrag och bostadsbidrag höll oss knappt flytande. Varje extra utgift föranledde ett sammanbrott: När min vinterjacka gick sönder, högtider, när min syster växte ur sina skor. Du grät, gick ut i natten och kom inte hem på flera timmar. /…/

Heltid hemma: Grönsakslandet, häcken, staketet, tapeterna, disken. Fotbollsträningarna och danslektionerna. Kvällsmaten framför tv:n, med backläsk till.

Du var inte på fest eller ute på restaurang under hela vår uppväxt. Knappt senare heller. En gång bjöd min lillasyster med dig till Ladies night i Malmö och du log på bilderna från den kvällen. För något år sedan unnade du dig biljetter till en spelning med Robert Wells. Du hade till och med köpt en ny, röd klänning.

Men du blev sjuk samma dag och tillbringade kvällen på lasarettet. Klänningen fick du inte bära förrän på din begravning."

https://www.expressen.se/kultur/qs/historien-om-mammas-lidande-bar-manga-namn/

Annons:
Lussan20
2019-04-14 12:15
#1

Världen är full av dessa mammor. Men🌺 hur barnen tacklar det är olika. De som fick det bra kanske skäms över henne och deras barndom, men en del har förmågan att förstå umbärandena. Mvh/WL

Calcifer
2019-04-17 12:07
#2

Vi hade en sån barndom. Ensamstående mamma, fyra små barn, varav vi hade olika psykiska och fysiska problem speciellt under barndomen. Jag minns att mamma hade en glasburk i köket, där hon la alla småpengar hon fick över, och sen någon helg i månaden då tömdes den och så fick vi lyxa till det genom att antingen hyra film (tre barn som bodde hemma hos henne då, vi fick välja varsin film, kostade 10 kr styck) eller så gick vi på fik och då fick vi antingen välja en liten kaka och få saft till eller en större kaka och dricka vatten.

Jag är så otroligt stolt över min mamma nu när jag i vuxen ålder förstår mer om ekonomi (jag menar, som femåring har man ju ingen konkret förståelse för det), och beundrar henne för att hon ändå fick det att gå runt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: