Annons:
Etiketterålderklass
Läst 1296 ggr
[[eskils_]]
4/24/19, 9:07 PM

Pensionärer tvingas sova på parkbänkar

Det är en skandal att många fattiga äldre svenska medborgare saknar pengar till egen bostad och tvingas sova t ex på tunnelbanan, nattbussar eller utomhus. De får viss hjälp av frivilligorganisationen Vid din sida, för regeringen verkar inte bry sig. Men resurserna räcker inte till för alla.

Nu har det ordnats ett upprop och en demonstration.

"Nu får det vara nog!! Att vara äldre i Sverige eller att bli äldre i Sverige är hemskt, man kan hamna på gatan om ens livskamrat dör på några dagar!! Det finns pensionärer som jobbat hela sitt liv men pengarna räcker inte!! Dom bor utomhus! Sverige ett välfärdssamhälle ! Tak över huvudgaranti finns inte, kommunerna måste ta sitt ansvar och det är regeringens jobb att se till att dom gör det! Så nu tågar vi upp tillsammans till Rosenbad onsdag den 24 april kl. 14.00 med start från Humlegården och gör oss hörda!!! 

Vi kommer att lämna över namnunderskrifter till regeringen och statminister Stefan Löfven för att få dem att agera och sluta blunda inför det faktum att vi har hemlösa pensionärer som bor på gatan i Sverige. Skriv under du med och gör skillnad - alla underskrifter behövs. 

Vänliga hälsningar

Jeanette Höglund

grundare och ansvarig av hjälporganisationen VID DIN SIDA  som stöttar hemlösa pensionärer."

https://www.viddinsida.nu/

Annons:
[[eskils_]]
4/24/19, 9:09 PM
#1

 Idag har demonstrationen till stöd för hemlösa och fattiga pensionärer ägt rum, och sannolikt har protestlistan med nästan 75 000 underskrifter överlämnats till regeringen. Ca 2 000* personer gick med i tåget och två riksdagspolitiker medverkade och talade på Mynttorget.

"Väl på plats vid Mynttorget höll bland annat Jeanette Höglund tal som möttes av hejarop och applåder när hon bland annat sa att regeringen borde ta bort skatten från pensionen.

Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson och Moderaternas ekonomisk-politiska talesperson Elisabeth Svantesson närvarade också på scenen vid Mynttorget.

– Vi är här för att ni är fantastiska som gör det här och det är omöjligt att inte älska Jeanette för det hon gör. Det är så många äldre som slitit i hela sina liv och som inte får den välfärd de förtjänar. Jag förstår att ert förtroende för politikerna är begränsat, det är mitt med, sa Jimmie Åkesson från scenen.

– Jag ska göra allt jag kan för att driva den här frågan i högre tempo, sa Elisabeth Svantesson bland annat."

https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/har-demonstrerar-de-for-aldre-hemlosa-och-fattigpensionarer/repsdx!fQh8AUSwqbSHlXjEYKrO5g/?fbclid=IwAR01uQ-6MNYb_jOcwPHHWOW_b-_duH20AZm0wmcRwBrEoBFQG4UNKdnYEM0

* Det står 1 500 i artikeln, men på TV-nyheterna sade de 2 000.

Magi-cat
4/25/19, 11:55 AM
#2

Hyckleri av största mått att Åkesson försöker dra växlar på situationen och låtsas som att SD står på de behövande sida. Det gör de inte men de passar på att utnyttja frågan för egen del.

Kom ihåg att SD röstade emot sänkt "pensionärsskatt".

"

"

https://motargument.se/2018/08/03/sd-politik-for-pensionarer-sjuka-och-arbetslosa-i-praktiken-och-i-teorin/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[[eskils_]]
4/25/19, 12:15 PM
#3

#2 Konstigt. I SD:s höstbudget för 2018 står följande, på sidan 57:

"10.12 Villkoren för pensionärer

Sverigedemokraterna ställer sig positiva till att regeringen sänker skatten för pensionärer från årsskiftet för att på sikt helt avskaffa pensionärsskatten 2020. Dock ser Sverigedemokraterna att pensionärsskatten avskaffas helt och har budgeterat för detta. Vi betraktar pension som uppskjuten lön. Regeringens skattesänkning är ett steg i rätt riktning men det går alldeles för långsamt och skulle införts för länge sedan. Det finns varken logik eller rättvisa i att pensionärer ska straffbeskattas i den utsträckning som idag sker relativt vanliga löntagare. Denna skattesänkning är högt prioriterad för Sverigedemokraterna och därav ser vi att pensionärsskatten helt avskaffas redan från den 1a januari 2018. Det skulle innebära en avsevärt förbättrad disponibel nettoinkomst per månad för en helt genomsnittlig pensionär. För att våra satsningar ska nå de äldre som har det relativt sämst ställt väljer vi, utöver att sänka skatterna för samtliga pensionärer, även att förstärka garantipensionerna. Vår ambition är att garantipensionen ska höjas med 10 procent, vilket kommer innebära en ökning med omkring 1000 kronor per månad för en garanti pensionär från den förste januari 2018."

 https://sd.se/wp-content/uploads/2017/10/Höstbudget-2018.pdf

Huygens
4/25/19, 1:24 PM
#4

Bilderberggruppens agenda fortskrider enligt plan. Det är därför inget av dom ledande partierna är speciellt bekymrade över väljarnas reaktion när riksdagen genomföra försämringar. Politikerna lyder bara order. Den sk "oppositionen" kommer heller inte uppvisa någon motreaktion. Allt enligt Agenda 2030.

Sarafiaklara
4/25/19, 1:36 PM
#5

#2 Intressant länk. Det är ju lätt att lova en massa i en budget som man på förhand vet inte har en chans att röstas igenom som den rådande budgeten. Tråkigt att man sedan inte jobbar för sina vallöften samtidigt som man slår sig för bröstet med att man är pensionärernas stridskämpe.

[Stockholmare]
4/25/19, 5:00 PM
#6

#2 Du vet va att Jeanette Höglund bjöd in statsministern utan att få svar. Den enda som tackade ja var Jimmie samt någon kvinnlig politiker från M. 

Hon har bjudit in Stefan flera gånger men han var inte intresserad.

Och nu försöker vissa smutskasta henne.

https://www.facebook.com/viddinsidastockholm/

Annons:
[GIKmio]
4/25/19, 5:25 PM
#7

Alla svenska pensionärer har rätt till tak över huvudet efter ett slitsamt arbetsliv. Bra initiativ!

[[eskils_]]
4/25/19, 6:09 PM
#8

#6 Förvånar inte ett dugg att Löfven är så nonchalant i den här frågan. Skamligt!

De rödgrönrosa S-V-MP-Fi styrde i Stockholm 2014-2018, och gjorde i stort sett ingenting för att hjälpa de hemlösa pensionärerna. Ur en belysande debatt i Stadshuset förra våren:

"– Det är upprörande att det finns så många äldre i Stockholm som inte har någonstans att bo, samtidigt som det finns tomma platser och stängda våningsplan på servicehus runt om i staden, säger Ann-Katrin Åslund (L), gruppledare i äldrenämnden och fullmäktigeledamot. (…)

– Jag delar Liberalernas oro för de äldre i hemlöshet men jag delar inte deras kritik för vi gör saker just nu, säger det tillförordnade äldreborgarrådet Torun Boucher(V).

Vad är det ni gör?

– Det ska jag berätta om några veckor. Vi håller på att ta fram en plan som inte är helt färdig och spikad ännu.

Men ni har ju varit i makten i (snart) i fyra år och kan fortfarande inte presentera en lösning för de här personerna. Är inte det inte försent?"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/debatt-i-fullmaktige-om-de-hemlosa-pensionarerna

Magi-cat
4/25/19, 7:37 PM
#9

Det är helt enkelt inte rimligt att begära att statsministern kommer till en manifestation med ett och ett halvt dygns varsel efter ett öppet brev i någon tidning. 🤪 Hör ni hur orimligt det låter? 

Han var redan inbokad på möte för att träffa personal och  människor drabbade av skogsbränderna.

Ändå har mycket av kommentarsfälten i denna fråga ägnats, inte åt hur vi konkret ska få bättre förhållanden för fattiga och utsatta, utan åt att hetsa mot statsminister Stefan Löfvén!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sarafiaklara
4/25/19, 7:57 PM
#10

#6 Påminner om Åkesson smutskastning av Greta Thunberg när han påstår att hennes protest är en iscensatt reklamkampanj. Tyvärr uppstår det ofta smutskastning på sociala medier, sen är det ibland svårt att veta vart gränsen går för smutskastning och berättigad kritik.

[GIKmio]
4/25/19, 7:57 PM
#11

#9 Ska vi här på iFokus gå samman istället och och förbättra förhållandet för dom gamla och fattiga då? Ja, kanske bättre det än att dom som styr landet gör det..

Sarafiaklara
4/25/19, 7:58 PM
#12

#8 Nu verkar Löfven ha bokat in ett möte med Höglund.

Loris M
4/25/19, 8:17 PM
#13

#9 Ja, väldigt intressant utveckling i tråden.

Eskils,

Du vet ganska så exakt vad jag tycker om SD och Åkesson. Det är ingen hemlighet och jag har alltid varit öppen med det. Deras främlingsfientliga politik är något vi undanber på den här sajten. Så var vänlig, håll dig till det som står i TS och propagera inte för SD:s politik och länka till deras hemsida.

Om kära Jimmies oro för pensionärer varit äkta hade det varit bra, men han  är en genomrutten typ som vill vilseleda så många som möjligt för att säkra sin plats. Att han säger: Jag förstår att ert förtroende för politikerna är begränsat, det är mitt med, är verkligen skrattretande. Som om han inte var politiker och en av dem. 😃

Medan hela världen hyllar Greta för hennes insatser sitter Jimmie och anklagar henne för att initiativet inte är hennes utan att någon står bakom henne. Han tror inte på det hon gör. Han sågar ett barn. Ett barn  som åstadkommit så mycket mer än vad Jimmie någonsin kommer att göra. Där han ni den äkta Jimmie.

_https://www.expressen.se/nyheter/jimmie-akessons-kanga-till-greta-thunberg-ett-barn/
_

Annons:
Novachan
4/25/19, 9:21 PM
#14

Intressant att se källor som säger emot varandra. Handling är starkare än ord. Kan allmänheten se hur partier röstat om olika saker som t.ex. pensionärsskatten vid olika tillfällen? Just nu, om jag uppfattar det rätt, är det uttalanden från S-politiker om hur SD röstat angående olika delar - blir då att lita på personers ord utan att själv se resultatet, så finns det officiella rapporter/dokument där man själv kan få se resultatet?

Om detta går är det fler saker, som ej relaterar till ämnet i denna tråd, som jag vill kolla upp, men vet ej hur. Jag ogillar hyckleri, oavsett vilket parti det handlar om.

[GIKmio]
4/25/19, 9:29 PM
#15

#13 Socialdemokrater, Vänsterpartister, liberaler, fattiga, rika, bilmekaniker, kockar, slöjdlärare, snickare, barnmorskor och Sverigedemokrater. Det är väl allas rätt att vädra sin åsikt.. Sajten heter ju Lika Villkor..

Sarafiaklara
4/25/19, 9:36 PM
Loris M
4/25/19, 9:37 PM
#17

#15 Nej. Lika villkor gäller inte de som inte är för lika villkor. Främlingsfientlighet tillåter jag inte på sajten och eftersom SD är främlingsfientliga vill jag inte att de ska få plats och reklam på den här sajten.

[GIKmio]
4/25/19, 9:53 PM
#18

#17 Då är vi inte överens.. Lika villkor för mig är att få tycka precis vad man vill.. Men det finns många våldsamma ideologier som vill få uppmärksamhet på nätet som är långt värre än vad du tycker om SD..

Loris M
4/25/19, 10:04 PM
#19

#18 Vi behöver inte vara överens (och än mindre diskutera SD i den här tråden som inte handlar om dem).

Och ja, det finns de som är värre, exempelvis ISIS, NMR, AFA… de gör jag inte heller reklam för eller länkar till deras hemsidor.

Tycka som man vill får man göra så länge det inte krockar med grundläggande demokratiska värden och någon är främlingsfientlig, homofobisk, uttrycker sig nedsättande om äldre, kvinnor, funktionshindrade…. då är inte jag intresserad av att ge dem plats och lyssna.

Och jag vill helst att vi diskuterar det som står i #0.

[GIKmio]
4/25/19, 10:17 PM
#20

Sverige kan inte inte ta emot alla invandrare som flyr från Mellanöstern. Det finns ett tak och det är numera nått. Vi har inte bostäder och jobb åt dom som finns.. Jag känner flera invandrare och ingen har ens tackat för att dom fått komma till vårat land. Kanske det är en form av egoism som vi själva skulle upplevt i samma situation? Nej, nu är det dags att stänga alla gränser och se till att dom som finns här får det bra.. Gamla sjuka  ( för det var det som inlägget handlade om ) som får ligga i avföring i flera timmar och ha tandvärk.. En del har inte ens tänder att äta maten med.. Är det priset efter alla år man betalat skatt och varit en hederlig medborgare? Satsa pengar på sjukvården istället  och att alla får en bra skolgång..

Annons:
Loris M
4/25/19, 10:30 PM
#21

#20 Där kom det! En vanlig metod att ställa två grupper mot varandra: Äldre och invandrare. Som att det skulle betyda att vi måste välja. Det måste vi inte.

Nej, vi kan inte ta emot ALLA invandrare från Mellanöstern och det är det ingen som sagt heller.

Vem ska de tacka menar du? Jag känner också flera invandrare men de som är tacksamma över att de fått en andra chans.

[GIKmio]
4/25/19, 10:33 PM
#22

#21 Okej, Jag har en sjuk dement mamma.. Jag väljer henne före alla invandrare och allt annat . Då vet du det och inte behöver ligga sömnlös och grubbla på det!

Sarafiaklara
4/25/19, 10:35 PM
#23

#20 OT men menar du att de invandrare som du känner ska tacka dig för att de fått komma till Sverige?

[GIKmio]
4/25/19, 10:39 PM
#24

#23 Ja det tycker jag.. Brukar inte du tacka för en trevlig och välkomnande kväll då du besöker folk som bjudit på god mat och dryck?

Sarafiaklara
4/25/19, 11:07 PM
#25

#24 Nu tycker jag att jämföra att bli bjuden på middag och att som flykting komma till ett nytt land är som att jämföra päron och äpplen (eller det är så helt olika situationer så det är som att jämför blåbär och ananas). Ska invandrare gå runt och tacka alla svenskar eller bara dem som är positiva till invandring? Ska invandrare tacka nasister och främlingsfientliga? Hur länge ska detta tackande pågå, några år eller flera generationer? Om invandrare nu skulle tacka någon (vilket jag inte anser är nödvändigt) så vore det väl i så fall svenska staten och de politiker och eldsjälar som såg till att de kunde komma till Sverige. En mer relevant jämförelse, jämfört med middag, är väl isf människor som får bidrag. Jag anser inte heller att alla som ex. får barnbidrag, gratis skolgång, gratis skolmat eller pension, som tråden berör, behöver gå runt och tacka alla andra svenskar för detta.

[GIKmio]
4/25/19, 11:11 PM
#26

#25 Nu handlar inte detta inlägg om invandring. Det handla om hur illa ställt det är hos äldre svenskar som saknar tak över huvudet och måste sova på parkbänkar. Fortsätt diskussionen om det..

Loris M
4/26/19, 7:16 AM
#27

#25 Vi vet ju i alla fall vem de inte behöver tacka - Jimmie Åkesson. Han gör ju allt för att de inte ska komma.

#24 Du har inte funderat på att det är du i så fall som ska tacka dem? Det är mest de som tar hand om din gamla mamma. De betala tillbaka till samhället, så de ska inte behöva gå runt och tacka. Du har ju haft förmånen att födas i ett bra och tryggt  land. Ska inte du också tacka? (Gud, svenska staten, andra svenskar….) Du ser, det blir ju bara konstigt.

#26 Nej, det handlar inte om invandring, men det var du som förde det på tal. Och att skriva så som du gör i #22…. det är väl klart att både du och jag och vem som helst skulle välja våra nära och kära framför invandrare vi inte känner, så det är inget märkligt. Men som sagt, det handlar inte om att  välja. Jag vet att det är det som Jimmie & co får er att tro - bara vi stänger gränser så kommer det finnas pengar till skolan, vården… det är ju naturligtvis inte så enkelt. De problem som finns inom vården och skolan kan inte lösas enbart med mer pengar. Om skolan skulle få mer pengar så skulle det inte lösa den stora lärarbristen. Pengar kan inte  trolla fram personer som vill utbilda sig till lärare. Det är snarare så att vi behöver invandring för att kunna fylla de tomma platserna inom vård och skola bl.a.

Att stänga gränser är verkligen inte så smart. Jag vet att det en dröm för en del, men det är inte speciellt genomtänkt eller rimligt.

Annons:
Magi-cat
4/26/19, 7:20 AM
#28

#26 Det är lätt hänt eftersom du själv förde in frågan om invandring i  tråden och Åkesson gör det alltid.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[GIKmio]
4/26/19, 7:22 AM
#29

#27 Inte vad förstår vad du menar med att dom tar hand om min gamla mamma. Det är tjejer och kvinnor härifrån trakten mestadels. Men det är bra man inte är överens om allt. Då skulle det inte bli någon debatt.

Loris M
4/26/19, 7:30 AM
#30

#29 Väldigt många som jobbar inom vården har invandrarbakgrund. Hade vi inte haft dem hade situationen inom vården varit ännu värre.

Magi-cat
4/26/19, 7:50 AM
#31

#29 GIKmio, jag förstår din oro för din gamla mamma. Det rör upp så många känslor när ens nära och kära, de som tog hand om en som liten och var det trygga stödet i tillvaron, inte längre klarar sig själva utan blir mer och mer beroende. Jag har själv haft en gammal och sjuk nära anhörig jag kan relatera till och har en när och kär nu som just fått komma in på ett ordnat boende.

Där har hon det så bra det bara går. Mat och kaffe flera gånger om dagen, utevistelse så ofta det går, terapiverksamhet och föreningar som kommer med kulturutbud, läkarvård när det behövs och sköterskor som är mycket omtänksamma och duktiga. Vi känner oss så trygga det bara är möjligt med att hon får allt hon behöver.
Allt detta skulle inte vara möjligt utan våra invandrade vänner! Det är tjejer och killar, kvinnor och män som varit otroligt ambitiösa för att lära sig språket och plugga in undersköterskekursen. (Jag har sett deras böcker och prov. Det är ingen barnlek, precis…)

Jag vet att det finns brister i vård/omhändertagande på andra ställen, något vi med berättigad oro och bestörtning läser om i tidningarna.
Jag är dock helt säker på inget av detta blir bättre av att försvåra invandring eller att det skulle ge pengar som omedelbart skulle gå till pensionärer, utsatta och hemlösa. Det fungerar inte så, det förhåller sig inte så, men i högerpopulismens polemik är det en förenkling de utnyttjar.
Man skulle hellre kunna säga "stoppa kapitalflykten", eller rättvisare skatter, eller ett Sverige för alla - inte bara för de rika, bort med vinstpengar i vård och skola osv. Men det är inte lika anslående, lika… svart eller vitt. 

Det är inte bara mängden pengar det handlar om utan vad man gör med de som finns, och många andra frågor som inte löses utan omöjliggörs när man skyller på invandrare.

 Nu bredde jag ut mig lite grann, frågan väcker många känslor och tankar. Men jag hoppas det ordnar sig för din mamma och att du kan känna dig trygg i fortsättningen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[GIKmio]
4/26/19, 7:56 AM
#32

#31 Hon har tak över huvudet. Och vill hon inte ha det utan går ut så tar det till slut stopp i form av ett högt staket och grind 🙂 Dom brukar släppa loss dom nu när det är soligt och varmt eftersom dom kan virra runt hur dom vill eftersom dom inte tar sig någonstans.

Magi-cat
4/26/19, 7:59 AM
#33

#32 Inte lätt med demenssjukdomar…

Men skönt att kunna komma ut i solen i alla fall. 🙂☀️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[GIKmio]
4/26/19, 8:08 AM
#34

#33 Att en förälder insjuknar i demens kan liknas vid att dom dött en smula. Man kan inte få råd, man kan inte få stöttning och man kan inte minnas saker tillsammans. Men fysiskt finns dom där. Sedan blir det ombytta roller när barnen blir förälder till sin förälder. Nej, ett mer värdigt avslut i livet för dom gamla än vad som tas upp i #0

Annons:
Magi-cat
4/26/19, 8:23 AM
#35

#34 Jag vet, jag brukar tänka att de är samma inuti någonstans i alla fall fast de inte kan kommunicera det. Ibland är det något som kommer fram som de kommer ihåg. Musik är bra! Och gamla foton!

Sedan förstår jag inte om "värdigt avslut". I #0 pratas om att "pensionärer tvingas sova på parkbänkar". 

En demenssjuk hänvisas av samhället inte till en parkbänk, utan till ett ordnat boende, av den karaktär jag beskrev lite av i mitt långa inlägg ovan.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[GIKmio]
4/26/19, 8:43 AM
#36

#35 Alla pensionärer är inte dementa. Och alla pensionärer har ingen nära anhörig. Alla ska ha det bra oavsett vem man är..

Magi-cat
4/26/19, 8:45 AM
#37

Jag skulle önska att debatten vore lite mer nyanserad. I uppropet och en del andra texter kan man lätt få intrycket av att Sverige är ett dåligt land att leva i som äldre och att det på något sätt går en rak linje mellan att bli pensionär och hemlös. Så är det naturligtvis inte. 

Det finns ett skyddsnät för pensionärer med låg inkomst. Jag tar upp några av de grundläggande skyddsinsatserna. Ni får gärna komplettera.

  1. Garantipension. Den är ett grundskydd och baseras främst på inkomst, civilstånd och hur länge man bott i Sverige.

https://www.pensionsmyndigheten.se/forsta-din-pension/sa-fungerar-pensionen/garantipension-om-du-har-lag-pension

2. Bostadstillägg. Bidrag till hyran betalas ut till 290 000 pensionärer  efter prövning.

https://www.pensionsmyndigheten.se/for-pensionarer/ekonomiskt-stod/mer-fakta-om-bostadstillagg

  1. Äldreförsörjningsstöd för pensionärer med låg eller ingen inkomst.

https://www.pensionsmyndigheten.se/for-pensionarer/ekonomiskt-stod/ansok-om-aldreforsorjningsstod

4. Tandvårdsstöd. (Dementa kan få gratis tandvård.)

https://www.aquadental.se/priser/tandvardsstod/

edit: Särskilt tandvårdsstöd.

"Äldre och personer med sjukdom eller funktionsnedsättningar kan få tandvårdsstöd från landstinget. Uppsökande verksamhet är kostnadsfri. För annan tandvård betalar man samma avgift som för ett vanligt sjukvårdsbesök (öppenvårdsavgift) och får samma högkostnadsskydd för som för annan hälso- och sjukvård."

https://www.folktandvardenstockholm.se/priser/tandvardsstod/ratt-till-sarskild-tandvard/

Till detta kommer förstås hjälp till sjukvård, såsom högkostnadsskydd.

En liten vägvisare för äldre:
https://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/20182/2016-5-5.pdf


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
4/26/19, 8:47 AM
#38

Mycket kan givetvis bli bättre, men av ovanstående länkar framgår att samhället redan har en rad skyddsåtgärder för pensionärer med låg inkomst.

Är det något som ytterligare behöver förbättras, ta gärna upp det. (Jag tror att det även finns en del andra åtgärder och förmåner som kan skilja mellan olika kommuner.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Fritid
4/26/19, 5:34 PM
#39

#38 Ytterligare förbättras…. kanske att dom som inte får någonstans att bo, får någonstans att bo.. tänker jag.

"The Truth is Treason In An Empire of Lies"

Fritid
4/26/19, 5:44 PM
#40

#38 "Mycket kan givetvis bli bättre" Om man läser runt lite då kan jag bara hålla med dig… mycket kan bli mycket bättre, men trots allt blir det i nuläget tydligen bara värre. Läget är illa. Jag antar att det är det man demonstrerar mot. Man bryr sig om de hemlösa äldre. https://www.metro.se/artikel/över-10-000-äldre-är-hemlösa-61-årige-adolf-det-värsta-är-att-det-är-kallt "Majoriteten är stockholmare som levt och jobbat här större delen av sina liv. Många är föräldrar, mor- och farföräldrar. De är alla pensionärer, från vitt skilda världar och de är hemlösa." https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/allt-fler-hemlosa-aldre Det är svårt att komma in på bostadsmarknaden idag, speciellt för personer med låga inkomster, som har betalningsanmärkningar eller saknar boendereferenser.

"The Truth is Treason In An Empire of Lies"

[GIKmio]
4/26/19, 5:51 PM
#41

#40 Skulder är inte alls bra om man har fattigpension. Har man dessutom skulder sedan lång tid så tar det åratal att betala tillbaka. Om man lyckas bli skuldfri så tar det fem år innan man  kan ta lån etc… Eller om det är tre år.. Men det tar ett bra tag efteråt man blivit skuldfri..

Annons:
Fritid
4/26/19, 5:55 PM
#42

#41Nej skulder är ett stort hinder och även betalningsanmärkningar. Folk som en gång fått problem med ekonomin straffas ut. Och bostadsbristen är stor…

"The Truth is Treason In An Empire of Lies"

[[eskils_]]
4/29/19, 12:57 PM
#43

Låt mig bemöta några saker.

#9 Du har nog missförstått. Det handlade inte om att Löfven skulle delta i manifestationen med kort varsel. Det handlade om att han inte ville, på sin arbetsplats i Rosenbad, personligen ta emot listorna med namnunderskrifter utan skickade en tjänsteman att ta emot dem. En klar signal om hur viktig han bedömde frågan att vara.

Att kritisera en statsminister är inte bara tillåtet, utan nödvändigt. Utan opposition - ingen demokrati.

#13 Ja, jag vet vad du anser om SD och Åkesson. Men det är ju kutym att någon som anklagats för något får en chans att ge sin version, därför gjorde jag det i #3, som svar på #2. Länken till SD:s höstbudget fanns förresten i den sida som Magi-cat länkade till och alltså ”serverade”.

Du skriver att du inte vill ha främlingsfientlig (=rasistisk) politik i din sajt. Det har jag absolut full förståelse för! Om någon skulle börja skriva rasistpropaganda i iFokus skulle vi säkert resa oss som en man allihop och slänga ut vederbörande! 😟

Du kallar SD främlingsfientligt – jag kallar dem invandrings- och integrationskritiska, med visst fog. Du kallar Jimmie Å för ”en genomrutten typ” – jag tycker han verkar rätt normal, men jag känner honom inte närmare.

Jag tror att demokratin förlorar på om vi väljare sorterar partierna i svarta=förkastliga och vita=felfria. Då närmar man sig de hatiska, intoleranta extremisternas förenklade världsbild.

#14 Håller med dig, ogillar också hyckleri.

#21 Jo, visst måste vi välja mellan olika saker att använda skattepengarna på. På samma sätt som en familj t ex inte kan få både en ny dyr bil och en dyr semesterresa samma år. Politik innebär bl a att prioritera och att ta konsekvenserna av sina beslut.

#39 och #42 Håller med dig, bostadsbristen är ett stort problem. Men till denna utsatta grupp måste det bara ordnas tak över huvudet där de kan sova tryggt om natten, och som de har råd med! Annars kan vi inte kalla oss ett civiliserat samhälle.

[[eskils_]]
4/29/19, 1:16 PM
#44

#40 Viktig och bra artikel från Metro! Några citat för dem som inte hinner/orkar läsa hela artikeln:

"Lägenheten har han sedan innan lämnat till sin dåvarande fru och barnen, de separerade. Sedan dess har olika korttidsboenden varit den enda lösningen till tak över huvudet. Den fasta månadsinkomsten har inte räckt till mer.

I dag bor han i en sovsäck på taket till ett båthus. Det har han gjort de två senaste åren. Så här inför vintern är det en extra stor påfrestning. (…)

– Det enda som de jagar är en natts sömn. Att få ligga ner i horisontellt läge, lägga upp benen och få vila dem.

Att aldrig få avlasta fötterna, att alltid stå upp, det gör att många som Jeanette Höglund träffar har svullna ben, variga och såriga fötter. (…)

Enligt en undersökning gjord av Socialstyrelsen var under förra året cirka 10 121 personer över 50 år hemlösa i Sverige. Det motsvarar en tredjedel av alla hemlösa i hela landet.

Bland de personer som var 65 år och äldre låg siffran på 1 959, vilket är cirka 300 fler än år 2011, då Socialstyrelsen senast gjorde en likvärdig undersökning. (…)

 Det behövs fler bostäder och hyreslägenheter som personer med lägre inkomst har råd att bo i och där kraven för att få ett hyreskontrakt inte är så högt ställda. (…)

– Magdalena Andersson sa att hon fick ångest över att åka hem till sin säng efter besöket. Jag sa ”bra, det tycker jag att du ska ha”. Det är ju dem som är våra politiker och ska lösa de här sakerna, säger hon. (…)

 Det borde inte vara så svårt att bygga upp baracker eller korttidsboenden, bara för att kunna få använda toaletten eller för att få vila, få värme, säger Karin."

[[eskils_]]
4/29/19, 1:24 PM
#45

För några veckor sedan intervjuades Stockholms nytillträdda socialborgarråd Jan Jönsson (L) i TV-nyheterna om den svåra situationen för äldre hemlösa. Han sade att de visserligen har erbjudits sovplatser inomhus, men då tillsammans med personer som är hemlösa pga psykiska och/eller missbruksrelaterade problem. Dessa far ofta omkring och väsnas på nätterna så att de äldre hemlösa inte kan eller törs sova. Därför föredrar de att sova utomhus eller på t ex nattbussar.

Nu ska den nya borgerliga majoriteten i Stockholm inrätta sovplatser för friska äldre hemlösa, som "bara" är fattiga. Ett steg i rätt riktning.

Empati och sunt förnuft borde vara obligatoriskt för politiker! Samt en förmåga att erkänna när man har gjort fel.

Uppropet har nu fått över 81.000 underskrifter, på mindre än en månad. 👍

Sarafiaklara
4/29/19, 2:22 PM
#46

#40 När man läser den artikeln blir det tydligt att avtal för hyresrätter och byggandet av nya hyresrätter skulle behövas ses över för en långsiktig lösning. Jag tänker på staden jag själv bor. Här är de nybyggda hyreslägenheterna svindyra. Vissa av de privata hyresvärdarna ställer även väldigt höga krav på inkomst. Hyresvärdarna gillar också att renovera de äldre lägenheterna för då går ju hyran att höja. Jag gick precis ut och kollade på kommunens bostadsförmedling och vissa av ettorna hade en hyra på över 8000. Många av de billigare ettorna är ju också bara tillgängliga för ungdomar eller studenter.

Magi-cat
4/29/19, 4:24 PM
#47

#43 Det talas upprepade gånger om "inbjudan" till Stefan Löfvén, bl.a. av Höglund själv.
Ingen har sagt att man inte får kritisera en statsminister, eller vem som helst för den delen, men som den här debatten på sina håll har urartat handlar det mer om Stefan Löfvén än om de hemlösa och utsatta.

Vidare: SD är främlingsfientligt, även du vill kalla det något annat. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
4/29/19, 4:26 PM
#48

Angående bostäder är det absolut ett problem som Sarafiaklara tar upp i #46
Det blir lätt så när "marknadskrafterna" släpps fria och mycket av byggandet handlar om pengar, mer pengar  - och girighet.

Bostäderna är absolut för dyra i många fall.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
4/29/19, 4:42 PM
#49

Det stämmer inte att "regeringen inte bryr sig" om de hemlösa. Det finns en rad åtgärder att tillgripa som jag beskrev tidigare i tråden.

Man kan lätt få intrycket av upprop och åtföljande debatt att det går som någon rak linje mellan pensionär > hemlös och fattig. Så är det inte. De flesta pensionärer klarar sig bra, lyckligtvis. (Men som tidigare sagts, det behövs ibland fler eller andra typer av åtgärder och allt kan bli bättre.)

Om en person fått betalningsanmärkningar och/eller avhysts från en bostad är det givetvis en försvårande omständighet när det gäller att få tag på en ny bostad. Men här träder socialtjänsten in och anvisar bostad.

Det är alltså inte så att man nästan per automatik slängs ut på gatan.

Läs gärna nedanstående länk, där finns mycket fakta att hämta.

"Kommunens socialtjänst har det yttersta ansvaret för att människor som bor eller vistas i kommunen får det stöd och den hjälp som de behöver. För att få rätt till bistånd krävs att den sökande inte själv kan tillgodose sina behov eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt"

https://www.socialstyrelsen.se/hemloshet

Har personen dessutom någon form av missbruksproblem eller andra problem, blir det svårare, tyvärr. Här finns mycket mer att göra, men det är inte alldeles enkelt att pricka in allt så det blir snudd på perfekt.

Jag tror att frivilligorganisationerna har en stor och viktig roll att fylla här.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sarafiaklara
4/29/19, 5:08 PM
#50

#48 Ja, fast det är väl inte lika intressant för vissa att kritisera marknaden som det är att kritisera den sittande regeringen eller invandringen…

Magi-cat
4/29/19, 9:26 PM
#51

#50 Det ligger mycket i det. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[[eskils_]]
5/4/19, 8:31 PM
#52

En hemlös 50-plussare mindre. ❤️ Drygt 10.000 kvar… 😕

"I åtta år levde Anders, 59, som hemlös och sov på bussar och pendeltåg. Men efter SVT-serien ”36 dagar på gatan” har han fått jobb, och sedan en segelbåt som han nu sjösatt. – Jag är jätteförvånad över att jag har fått en så fin båt, säger han till SVT Nyheter.

I den uppmärksammade SVT-serien ”36 dagar på gatan” skildrade fotografen Christoffer Hjalmarsson livet utan ett hem, på Stockholms gator. Programmet väckte många reaktioner och bland meddelandena från människor som berörts kom ett brev från en familj i Skåne."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/anders-inte-langre-hemlos-sjosatte-baten-i-dag

Upp till toppen
Annons: