Annons:
Etikettjämlikhet
Läst 963 ggr
Sarafiaklara
2019-04-25 16:37

När de små sakerna gör stor skillnad

Det kan vara svårt när man passar in i det som är normen i ett samhälle att förstå hur det känns att inte inkluderas. När mycket i ett samhälle är anpassat efter ens egen etnicitet, kön, kropp och psykiska/fysiska funktion så kan denna anpassning framstå som naturlig. Då blir det svårt att se hur samhället på olika vis anpassats till normen. Även de små anpassningarna kan få som konsekvens att människor känner sig exkluderade. Den här artikeln tar upp känslan hos en man som hittade plåster som passade hans mörkare hudfärg: https://www.buzzfeednews.com/article/tanyachen/bandage-skin-tone-tweet-viral-dominique-apollon Förutom färgen på plåster (som jag aldrig reflekterat över) tar artikeln även upp hur pennor vars färg benämns som ”hud” oftast är ljusa i färgen. Nu kan detta ses som småsaker (fast många bäckar små..). De spekulerar även i artikeln att det kanske finns andra orsaker till att plåster ofta är beiga. Men det belyser ändå betydelsen för människor att få känna sig inkluderade. Och artikelns kommentatorsfält belyser tyvärr hur lätt det är att förminska känslan av exkludering när man själv aldrig upplevt denna exkludering.

Annons:
tlover
2019-04-25 16:59
#1

Ja jag har länge undrat vad det som jag lärde mig som " hudfärgat" kallas egentligen för det känns som ett dåligt ord att lära dottern

l'm back

[spectra]
2019-04-25 18:06
#2

Hur kan man känna sig exkluderad av ett plåster eller en penna, idag finns alla möjliga färger på plåster och på pennor. När jag växte upp var den blå pennan dominerande och plåstret det var nigen av oss som hade ens tanke på.

Vad spelar ett plåsters färg för roll ? allt handlar om att få hjälp och bandage om man behöver det när man utsätta för sår och skada då har inte färgen någon som helst betydelse så varför göra sak av saken.

Sarafiaklara
2019-04-25 19:27
#3

#2 Om du läser artikeln kan du se varför det spelar nån roll för vissa. Sen behöver du såklart inte hålla med.

Sarafiaklara
2019-04-25 19:46
#4

Tänkte också på att det är samma sak om man tar färgen nude som finns för kläder, skor och nagellack. Nude är likvärdig med en ljus hudfärg trots att ordet bara betyder naken. Jag tror att det är först på senare tid det börjat komma hudfärgade underkläder för olika hudfärger pga att hudfärgat tidigare varit likvärdigt med normen: en ljus hudfärg. Samma sak är det om man kollar på smink, utbudet för foundation och concealer i färger som passar mörkare hudtoner har varit/är väldigt begränsat.

Loris M
2019-04-25 20:34
#5

#0 Tack för den här tråden! 🌺

Jätteviktigt att reflektera över. Jag vet att det gick upp för mig först för något år sedan det här med plåstret när de tog upp det i tidningar. Jag har aldrig tänkt på det och det är precis som du skriver, svårt att se sådant om man själv ingår i normen.

#2 Det spelar roll för de som känner sig exkluderade.

Sarafiaklara
2019-04-25 20:58
#6

#5 Tack! Det finns ju såklart värre exempel än färgen på pennor/plåster. Ett exempel är sjukvård och forskning där mannen varit normen vilket leder till att vår kunskap om hur olika sjukdomar och medicinska behandlingar påverkar kvinnor är eftersatt. Men även små saker som färgen på plåster, pennor, smink och underkläder är som du skriver värda att reflektera över och är intressanta exempel på hur den vita huden i vårt samhälle är en självklar norm.

Annons:
Loris M
2019-04-25 21:23
#7

#6 …. den vita huden och den smala kroppen för att ge ännu ett exempel.

I Bokcirkeln läste vi en självbiografisk bok av Roxane Gay . Hon är kraftigt överviktig och det var för mig ännu en ögonöppnare. Som normalviktig har jag aldrig behövt fundera över hur det känns att leva i ett samhälle som inte är anpassat efter ens egen kropp.  Hon beskriver allt väldigt detaljerat och det hon möter i vardagen och att varje gång hon ska ut och åka kollektivt, äta på restaurang, gå på bio, hålla ett föredrag o.s.v. så kräver det noggranna efterforskningar på nätet för att se hur stolarna ser ut, om de är tillräckligt breda och hon får plats, om det finns trappor, om stolar har armstöd… för att inte tala om medier som ständigt hyllar den smala, vältränade och hälsosamma kroppen och som framställer överviktiga som osunda och som borde vilja gå ner i vikt.

Pyttelite
2019-04-25 23:19
#8

Fast hur långt ska anpassningarna sträcka sig? Ska alla anpassa sig efter en minoritet?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Sarafiaklara
2019-04-25 23:33
#9

#8 Nej jag tycker inte att alla ska anpassa sig till en minoritet. Däremot ser jag det som positivt att samhället blir mer diversifierat men det betyder ju snarare att det blir fler alternativ för alla att välja mellan. Jag ser det exempelvis inte som en anpassning om det finns en rullstolsramp bredvid trappen jag ska gå upp för eller om det finns plåster i flera olika färger att välja mellan på apoteket. Sen ser jag det som positivt att vi reflekterar över hur normer inverkar på samhället. Normer inkluderar ju ibland inte ens majoriteten, som inom sjukvård/forskning där män varit normen och kvinnor exkluderats.

Pyttelite
2019-04-25 23:37
#10

Plåstrets historia är kort och ursprungligen användes kirurgtejp och bomull och det var inte hudfärgen som var avgörande utan vad man hade till hands. Detta var på 1920-talet. Att man idag har bruntonade plåster eller för den skull plåster med skojiga figurer på är en produktutveckling inte en jämlikhetsgrejj. Jag skulle nog tycka att den som är medicinskt intresserad skulle föredra den ljusare varianten eftersom smuts och genomblödningar syns bättre då. Ibland vill vi skapa skillnader mellan grupper som egentligen inte finns. Är det verkligen diskriminering att ursprungsplåstret hade en ljusare färg?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2019-04-25 23:42
#11

#9 Jag tror inte att plåstrets färg speglar normen i samhället utan det har andra orsaker till att det ser ut som det gjort sedan 1920-talet. Däremot håller jag med dig om att man bör tänka stort t ex vid gatu- eller statsplanering men är det en medveten diskriminering när trottoarerna blir uteserveringar och det blir svårt för rörelsebegränsade att ta sig fram eller är det bara ren tanklöshet?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Sarafiaklara
2019-04-26 00:10
#12

#10 Och varför har produkterna utvecklats så? En möjlighet är att plåster har fått den färgen de fått för att normen varit ljus hud (i köket jag jobbade i tidigare använder man blå plåstertejp för att plåstret ska vara tydligt så jag skulle gissa på att plåsters färg har som främsta funktion att de inte ska synas, vilket då bara funkar för personer med ljusare hud. Om plåstrets färg skulle ha som främsta funktion att visa genomblödningar vore ju ett vitt plåster mer praktiskt). Sen har varken jag eller artikeln skrivit att det skulle vara diskriminering att plåster är beiga. Jag har ingenstans skrivit att detta är en medveten diskriminering. Vad jag och artikeln pekar på är hur olika normer kan styra hur produkter/samhället utvecklas och att detta kan få vissa grupper att känna sig exkluderade. Därför kan vara värt att reflektera över normer och deras inverkan, särskilt om man ingår i normen själv då det gör normerna svårare att upptäcka. Sen var plåster menat som ett tankeväckande exempel (plus att jag tyckte att det var fint hur mannen i artikeln beskrev sin upplevelse). Jag har ingen brinnande passion för färgen på plåster. Däremot tror jag att vi kan skapa ett mer jämlikt samhälle om vi lyssnar på och försöker förstå de som känner sig exkluderade. Det betyder sedan inte att samhället måste anpassa till alla minoriteter.

Pyttelite
2019-04-26 03:50
#13

Varför inte göra en faktakoll och se hur plåstret uppfanns; https://www.skd.se/2011/04/15/sa-kom-plastret-till/ Plåstrets främsta funktion är att fungera som ett minibandage, med tiden har vi blivit mycket medvetna om vårt utseende. Syftet med ett plåster var inte att dölja något utan att skydda och stilla ett blodflöde annat är efterkonstruktion. Att man senare ser olika behov som att använda olika färger har inget med diskriminering att göra. Mörka plåster är opraktiska ur hygienisk synpunkt och det är svårt att se om det blött igenom men vi fokuserar idag mer på utseende än på funktion.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Sarafiaklara
2019-04-26 09:33
#14

#13 Det står ingenting i artikeln du länkar till om färgen på plåster så jag ser inte riktigt vad den bidrar med. Du beskriver syftet med plåster inte syftet med plåstrets färg. Här finns en artikel som till viss del berör syftet med färgen på plåster: https://www.theatlantic.com/health/archive/2013/06/the-story-of-the-black-band-aid/276542/ I den artikeln tas det upp att i reklamen för plåster redan på 50-talet var säljpitchen att de var ”hudfärgade” och inte syntes. Ingenstans har jag påstått att färgen på plåster är diskriminering.

Pyttelite
2019-04-26 11:22
#15

Det står att uppfinningen baseras på kirurgtejp vilken då har en hel del krav på sig eftersom det inte går att använda vilka ämnen som helst som reagerar med kroppen. Att man skulle färgsätta kirurgtejpen pga etnicitet är löjligt - den fanns där och befintlig tejp användes eller menar du att kirurgtejp skulle varit svart?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Sarafiaklara
2019-04-27 14:23
#16

Och så här står det på Wikipedia om färgen på kirurgisk tejp: ”transparent, white or "skin" colour (although colour is then poorly adapted to specific types of skin, especially non-European)” https://en.m.wikipedia.org/wiki/Surgical_tape

Pyttelite
2019-04-27 14:31
#17

Jag vet inte vad den här diskussionen handlar om mer än att det är "synd" om personer som inte har tillgång till matchande plåster till sin hudfärg.

Nu är det väl så att USA, som den här frågan säkert väcktes ifrån har en mycket kommersiell drivkraft. 

Om det inte finns plåster för alla hudfärger där så beror det väl på att antingen ingen kommit på tanken att saluföra det alternativt att det inte sålt.

Jag utgår ifrån att det inte finns någon regel i alla fall idag att någon hudfärg är diskriminerad när det gäller att tjäna pengar.

Saknar man plåster i regnbågens alla färger så är det bara att start produktionen - det handlar knappast om diskriminering för att alla produkter inte finns i alla utföranden för alla.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2019-04-27 14:36
#18

#16 Ps. Den typ av kirurgtejp som du hänvisar till fanns inte på 20-talet. Det är ett mödosamt arbete att typa produkter som handlar om kroppars läkning och tas inte fram på en kafferast. 

Kirurgtejp tillika plåster har heller inte som huvudsaklig uppgift att kosmetiskt dölja ett sår även om plåster har marknadsförts som det. Ds.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Sarafiaklara
2019-04-27 15:12
#19

#17 Diskussionen handlar om hur normer får vissa människor att känna sig exkluderade och att dessa normer kan vara svåra att se när man själv inkluderas av normen. Plåster var ett exempel på detta. Andra exempel som jag nämnt är pennors färgnamn och färgen nude. Dessa exempel går att koppla till att den ljusa hudfärgen är normen i västvärlden. Förutom att denna norm kan få människor att känna sig exkluderade finns det även mörkare sidor av normen. Inom hudforskningen har fokus varit på den ljusare huden. Detta har lett till att hudläkare haft mindre kunskap om mörkare hud och att sjukvården inte i någon högre grad bidragit till att krossa myten om att mörk hud inte behöver solskydd: https://www.healthline.com/health/black-people-need-sunscreen#2 Ett annat exempel på en mörkare sida av normen är alla hudblekningspreparat. Om man nu inte är intresserad av att reflektera över/diskutera normen kopplad till ljus hudfärg har flera andra exempel på normer tidigare nämnts i tråden. Syftet med OP var inte att diskutera om det är synd om folk pga av färgen på plåster utan att inbjuda till en diskussion/reflektion kring normer.

Pyttelite
2019-04-27 15:44
#20

Fast plåster är ett dåligt exempel och det var det exempel som anvädes. Känner man att behovet är olikfärgade plåster är det bara att sätta igång att lobba för det. Värre hade det varit om man av ngn anledning förbjudit tillverkning av olikfärgade plåster eller användning av dom men så är det inte.

Det finns även medicinska orsaker att ursprunget hade den färg det hade och det  berodde inte på diskriminering. Det är en kosmetisk och kommersiell grejj att trigga på att plåstret inte ska synas inte en etnisk orsak.

Ljus hudfärg är inte normen i västvärlden pga av diskriminering utan pga av att majoriteten i västvärlden har ljus hudfärg även om det håller på att förändras.

När det gäller solskyddsmedel och medicinsk regler har de skiftat under århundraden både för opigmenterade och mer pigmenterade individer men väljer man att fokusera på förlegad kunskap finns det inom vilket område som helst råd som idag skulle ses som diskriminerande.

Jag ser också att det gärna refereras till Amerikanska källor som om detta skulle vara en allmängiltig informationskälla - är inte det en diskriminering isig att snäva in källorna på det viset?

USA lever efter helt andra normer än vad vi har här i Europa och mycket där skulle betraktas som diskriminerande här så jag utgår ifrån att tråden handlar om små skillnader i den amerikanska kulturen som kan anses som diskriminerande för befolkningen där.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Sarafiaklara
2019-04-27 16:06
#21

#29 Återigen, jag har inte skrivit någonstans om diskriminering. Självklart beror normen på att de flesta i västvärlden har ljus hudfärg. Ingenstans har jag skrivit att jag tror att normer skapas med ondskefulla och diskriminerande avsikter. Däremot kan normer bli exkluderande och destruktiva och då kan de vara värda att uppmärksamma och diskutera. Men jag har ingenstans skrivit att normen är skapad för att vara diskriminerande och jag har inte heller skrivit att normen är diskriminerande eller att företag som följer normen är diskriminerande. Det jag har skrivit är att normen kan bli exkluderande och i vissa fall destruktiv. Självklar kan de som känner sig exkluderade lobba för sin fråga men det kräver ju också att vi som inte känner oss exkluderade lyssnar på vad de säger och inte säger att de är löjliga/frågan de tycker är viktig är löjlig. Jag anser inte heller att det är diskriminerande att välja amerikanska källor. Jag har baserade exemplet med den manliga normen på svenska källor men tyckte det exemplet var så självklart att en källa inte behövdes. Om du tycker att det är diskriminerande med bara amerikanska källor bjuder jag här på en svensk källa (om just färgen ”hudfärg”): https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=6225436. Det finns även flera andra svenska källor rörande färgen på plåster så även om USA och Sverige är olika kulturellt verkar diskussionen om färgen ”hudfärg” finnas i båda länder. Just färgen på plåster diskuterades flitigt i Sverige för några år sen. Om du tycker de exempel som nämns i tråden är dåliga och diskriminerande får du gärna bidra med andra exempel.

Pyttelite
2019-04-27 16:30
#22

Fast normen i detta fall handlar om kosmetik och skönhet. Varför måste vi ha plåster som matchar vår egna hudfärg?

Varför räcker det inte med en modell för alla i olika storlekar så att det täcker det som ska skyddas? 

Hur kan vi ha hamnat så långt från funktion och resurshållning att vi ska skräddarsy allt för alla och framförallt för det kosmetiska utseendets skull? Är det en klimatsmart tanke?

Läker ett sår snabbare om  man har plåster i samma ton som den egna hudfärgen? 

Har kommersialiseringen ingen skamgräns?

Att det finns ett reportage på P3 innebär inte att det inte baserar sig på amerikanska förhållanden eller rapporter därifrån. Varför ska man annars googla på engelska begrepp och inte svenska? 

Fördelningen av de olika hudfärgerna enligt Felix von Luschan hudfärgsskala, skiftar från Sverige och länder som har haft ett stort inflöde från sina kolonier där ibland USA, Frankrike och det Brittiska samväldet. 

Den beigea tonen är en variant av hudfärg inte den enda men den vanligaste i nordiska länder hitintills.  

Om fördelningen ändras kommer marknaden att öka för andra kulörer på plåster eftersom det då är lönsamt med olika produktionslinjer inte för att några ideologiska normer har ändrats.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hudfärg


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Sarafiaklara
2019-04-27 17:17
#23

#22 Som sagt, om du tycker plåster och den ljusa huden som norm är ett dåligt/ointressant exempel, så är du välkommen att bidra med andra exempel till diskussionen. Om du nu mot all förmodan är intresserad av fler svenska artiklar kopplade till diskussionen om färgen på plåster är det bara att googla ”färgen på plåster”, inga engelska begrepp krävs. Du kan också googla ”vithetsnorm” för fler svenska exempel kring normen kopplad till vit hud som inte bara fokuserar på plåster. Att vara intresserad av att diskutera normer och lyssna på de som känner sig exkluderade av olika normer är, som jag skrivit tidigare, inte samma sak som att allt ska skräddarsys åt alla. Det innebär bara att man lyssnar och försöker förstå hur andra upplever att de blir exkluderade av olika normer. Hur och om exkluderingen ska minskas är sedan en förlängning av denna diskussion som jag inte varit inne på. I vissa fall kanske en variation i utseendet på produkter kan bidra medan i vissa fall kanske det bara räcker att vi lyssnar på de som känner sig exkluderade och uppmärksammar exkluderingen (tillskillnad mot att förminska och raljera den exkludering de upplever). Om en sån liten sak som olika färger på plåster får vissa att känna sig inkluderade tycker jag det bara är positivt (inte samma sak som att jag tycker att vi ska tvinga företag att tillverka plåster i alla hudfärger).

Pyttelite
2019-04-27 17:44
#24

Återigen det var plåster du tog som exempel och det är sak samma vilken färg det har. 

Jag har berättat för dig att det dels är skillnader på en svensk marknad och en amerikansk. Jag har berättat om marknadskrafter. 

Det finns inget hinder att tillverka plåster i vilken färg som helst men att det är en marknad som styr eftersom vi har ett marknadssamhälle i västvärlden.

Det finns också en historia bakom. Hur plåstret kom till och det finns också funktionella krav på plåster som produkt. 

Det ska helst synas om det är smutsigt, det ska helst synas om det är genomblött och det ska inte förorsaka några allergier eller andra reaktioner. Det ska också skydda det som är skadat.

Normer finns överallt i samhället goda som dåliga beroende på vem som drabbas ung som gammal. 

Det går också att medvetet fokusera på skillnader för att skapa konflikter mellan grupper. 

Skillnader som inte har någon betydelse istället för att fokusera på riktiga skillnader som verkligen betyder något.

En mycket stark norm är skönhetsidealen att vi ska vara smala, unga och vackra.  Denna plåsterdiskussion hamnar mycket väl inom den kategorin.

Den vädjar också till överkonsumtion av prylar som är helt onödig.

Sanningen är ju den att det knappast finns ett plåster som är osynligt, även för den som bär den förhatliga beiga kroppsfärgen så är det lätt att se att personen är omplåstrad oavsett genetiskt ursprung.

Hur är det med kondomer har vi kommit längre där eller finns det diskrimineringar även inom det området?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2019-04-27 17:58
#25

Ps. Jag gjorde en googling på plåster och fann att det var mycket vanligt med transparenta plåster så frågeställningen är ju ett icke problem, sen vet jag inte om det saluförs av Cederrorths. 

Själv väljer jag det billigaste plåster i det material som passar för var på kroppen jag har skadat mig och vad det ska utsättas för. 

Om Bamseplåstret är billigast så väljer jag det, även om jag ska gå till jobbet. Det bjuder jag på! Ds.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Sarafiaklara
2019-04-27 18:12
#26

#24 Plåster var ett tankeväckande exempel. Jag har fattat att du tycker att det är ett dåligt exempel. Flera andra, inklusive mig själv, tycker att det är ett tankeväckande exempel. Jag har också länkat till flera artiklar där personer tycker att plåster är ett intressant exempel och här är ett gäng till (även om du inte verkar vara särskilt intresserad av att läsa och diskutera dessa): https://www.umu.se/globalassets/centralwebb/studentwebben/dokument/lika-villkor/150081_broschyr-lika-villkor-stud.pdf https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2015/10/14/fler-hudfargade-plaster-kommer-till-sverige/ https://www.expressen.se/dinapengar/plaster-i-alla-farger-kommer-ut-i-handeln/ https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel= När det kommer till andra normer kopplade till våra kroppar och skönhet är jag också intresserad av att diskutera dessa om du är mer intresserad av dessa. När det kommer till skönhetsnormer har du rätt i att marknaden på ett negativt vis kan späda på de destruktiva effekterna av normer. Särskilt smalhetsnormen är som Loris M skrev exkluderande och har många negativa konsekvenser. Hur det känns att bli exkluderad av smalhetsnormen är ju som Loris M skriver svårt att förstå om man själv passar in i normen. Om du tycker att smalhetsnormen är ett bättre exempel kan vi diskutera den också.

Pyttelite
2019-04-27 18:41
#27

Nej det är inte ett tankeväckande exempel! 

Det är ett exempel på dålig research plus generalisering och tillämpning av fördomar från andra kulturer. 

USA på 50-talet som det hänvisas till är ett bra exempel på en fördomsfull kultur på många plan.  

Använd det transparenta plåstret det funkar för alla hudtyper!

Tänk på naturen och överkonsumera inte eller skapa fler produkter än vad vi behöver!

Case closed!

Att skilja sig från mängden är alltid ett problem oavsett vad det gäller. Det innebär anpassning både av den som är annorlunda och av den omvärld personen lever i.

Att inte handikappanpassa samtliga toaletter eller inte ta bort höga kanter eller trappor från början är dålig stadsplanering.

Att inte ta hänsyn till att män och kvinnor är olika är också en orättvisa oavsett vem som drabbas, män eller kvinnor!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Loris M
2019-04-27 20:06
#28

Sarafiaklara,

Jag beundrar din ihärdighet och tålamod med att förklara för någon som inte verkar kunna/vilja ta till sig det du vill förmedla. 🌺För mig är det här med plåster ett jättebra exempel som i själva verket inte handlar bara om plåster utan om normer och hur de skapas och hur vissa inte ens blir medvetna. Just därför är det viktigt att prata om det och synliggöra normen och de som exkluderas för att kunna skapa en förändring. Hur diskussionen gått i den här tråden är också ett bra exempel på att de privilegierade inte alltid har förmåga att inse just att de är privilegierade och att andra som inte är det kan uppleva situationen på ett annat sätt.

Pyttelite,

Jag tycker att det är trist att du inte verkar kunna ta till dig det som Sarafiaklara försöker förmedla. Hon skriver flera gånger att hon inte någonstans skrivit om diskriminering men ändå tar du upp det gång på gång. Läser du vad hon skriver? Det handlar egentligen inte om plåster heller (det är bara ett av många exempel) så jag förstår inte varför du envisas med att beskriva plåstrets funktionalitet, ursprung m.m. Det handlar inte om det. Det handlar om normer, vilka som helst, som gör att vissa personer känner sig exkluderade (inte diskriminerade). Du skriver också att du inte förstår vad tråden handlar om (och det kan jag hålla med om) och inte heller varför man ska diskutera normer, men ändå diskuterar du och envisas med att andra tänker fel.

Jag förstår inte att det är så svårt att förstå. Jag antar att du är vit och att det hudfärgade plåstret matchar din hud så du har inte behövt reflektera över det här. Men tänk om du var mörkhyad och något som påstås vara hudfärgat inte alls i närheten matchar din hud färg. Skulle det inte kännas konstigt? Jag vet att man pratade för ett bra tag sedan om att vissa kosmetikaföretag inte hade make upp i hudtoner som passade mörkhyade. Är det inte bra att prata om det och uppmärksamma så de kan göra fler nyans av ex. foundation som ska passa fler?

Det här med att majoriteten ska anpassas efter minoriteter är bara konstigt. Det handlar inte om anpassning utan om att skapa en mer inkluderande samhälle. Om du är exempelvis normalviktig och alla restauranger har så pass breda stolar att även personer som väger 200 kilo ska kunna få plats, lider du väl inte av att stolen är bredare? Men det gör enorm skillnad för den som är överviktig.

Pyttelite
2019-04-27 20:22
#29

LorisM, Sarafiaklara hänvisar till ett exempel som inte fungerar och du berömmer henne för sin uthållighet måste säga att jag nog inte förstår taktiken.

Jag trodde att vi diskuterade en företeelse inte huruvida Pyttelite eller Sarafiaklara var goda debattörer eller inte. 

LorisM, hur kommer det sig att det är ok att gå till personangrepp av dig. Istället för att diskutera sakfrågan?

Det finns transparenta plåster använd dom istället för att hänvisa till ngn etnicitetdebatt.

Som jag tidigare nämnt har det med tillgång och efterfrågan att göra huruvida det finns anpassade plåster efter varje nyansskala på hudfärg i Sverige. Det har inte med diskriminering att göra.

Debatten kommer från USA där man har en smutsig historia avseende etnicitet. I USA är det legitimt att registrera etniskt ursprung, så är det inte i Sverige - var glad för det.

Anpassa debatten till svenska förhållanden och kopiera inte det som är aktuellt i USA, skulle jag vilja ge som rekommendation. 

Det finns mängder av orättvisor i det svenska samhället men huruvida färgen på plåster överensstämmer med min personliga och nuvarande hudfärg är en kvasidebatt och hör inte hemma här (Sverige).

Vi borde veta bättre och fokusera på verkliga orättvisor inte orättvisor skapade av media anpassad för andra kulturer!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Loris M
2019-04-27 20:31
#30

#29 Vilket personangrepp?  Ja, jag tycker att hon är tålmodig eftersom hon förklarar gång på gång men du vill inte lyssna på det hon skriver utan upprepar andra saker som inte ens är relevanta.

Jag har skrivit ett långt inlägg och diskuterat frågan, så jag förstår inte varför du uppmanar mig att diskutera frågan, det gör jag ju. Men du verkar inte kunna ta till dig det vi säger. Det är jätte frustrerande. Som sagt, det handlar inte bara om plåster. Och jo jag tycker att hennes exempel fungerar och jag förklarar också varför. Kan du bemöta det istället?

Loris M
2019-04-27 20:34
#31

… och vad gäller "verkliga orättvisor"… bara för att du eller jag inte upplever en sak som orättvist för att vi inte erfarit det, så innebär det inte att det inte upplevs som orättvist av andra. Och jag kan inte se varför vi inte ska diskutera "små orättvisor" bara för att det finns större problem här i världen?

Pyttelite
2019-04-27 20:51
#32

Du menar att du personligen upplevt orättvisan att plåstret inte överensstämmer med din hudfärg när du är solbränd eller vad avser du?

Du tycker att färgen på plåster är viktigare än t ex kvinnors hjärtproblem?

Du tycker att det är ok  att gå till personangrepp i en saklig diskussion?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Maria
2019-04-27 21:26
#33

Till och med jag med min hjärnskada😉 förstår andemeningen med den här tråden. Här finns inga personangrepp. Loris M förklarar ju precis att man måste väl kunna diskutera små frågor men då kör du på med jämförelsen plåster/hjärtproblem. Det vore väl bättre om du höll dig till trådens ämne utan att dra in obehagliga jämförelser. För det blir det ju i detta fall.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Loris M
2019-04-27 21:30
#34

#32 Återigen, vilket personangrepp? Citera mig gärna!

Du tycker att färgen på plåster är viktigare än t ex kvinnors hjärtproblem?

Allvarligt? Hur kunde du komma fram till den slutsatsen? 😕Som sagt, vi kan inte sluta diskutera mindre viktiga saker bara för att det finns större och viktigare saker att diskutera. Det låter ju helt konstigt.

Du menar att du personligen upplevt orättvisan att plåstret inte överensstämmer med din hudfärg när du är solbränd eller vad avser du?

Nej, det menar jag så klart inte och det är inte alls samma sak. Du verkar helt enkelt inte förstå.

Annons:
Magi-cat
2019-04-27 22:11
#35

#28 Instämmer med Loris M. 🌺
Tack till Sarafiaklara för tålamod, intressant uppslag och bra förklaring.🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sarafiaklara
2019-04-28 13:47
#36

Tack alla! Kul att ni tycker det var ett tankeväckande exempel. Jag upplever att det här inne på iFokus (och ute i världen) finns två grupperingar (och säkert en massa människor som hamnar mellan dessa): 1. De som ser olika mönster i våra sociala interaktioner/samhället och tycker att det är intressant att diskutera hur och varför dessa mönster uttrycks och vilka effekter de får. 2. De som inte ser några mönster och är därför inte intresserade av att diskutera saker kopplade till dessa. (Eller så ser dom ett mönster men vill inte teoretisera vad mönstret beror på- ex. kvinnor har lägre lön men det beror inte på något kvinnoförtryck utan på att kvinnor gillar yrken med lägre lön). Eftersom grupperna tolkar samhället så olika blir ofta en diskussion mellan dessa grupper inte särskilt konstruktiv. När det kommer till diskussioner om olika samhällsteorier vill grupp två främst delta för att visa på att teorin är fel eller att teorin är tramsig och överdriven. För att undvika missförstånd: jag anser självklart att båda grupper har rätt att delta i olika diskussioner.

Upp till toppen
Annons: