Annons:
Etikettövrigt
Läst 616 ggr
Magi-cat
5/9/19, 9:06 AM

Sokratespriset till Hédi Fried och Emerich Roth

Ett mycket välförtjänt pris till Hédi Fried och Emerich Roth som bedriver ett fantastiskt arbete med att outtröttligt upplysa om Förintelsen och nazismens illgärningar. 

Juryns motivering:

”Studieförbundet Vuxenskolans Sokratespris för 2019 tilldelas Hédi Fried och Emerich Roth. Båda är födda 1924 – Hédi Fried i Rumänien och Emerich Roth i Tjeckoslovakien i ett område som i dag tillhör Ukraina. Båda skickades till nazisternas förintelseläger och kom efter kriget till Sverige.

Hédi Fried och Emerich Roth har i decennier bedrivit ett outtröttligt upplysningsarbete i människovärdets tjänst genom att berätta om Förintelsen, på det att vi aldrig må glömma nazismens illgärningar.”

https://www.sv.se/om-sv/pressrum/nyheter/nyhetsarkiv/hedi-fried-och-emerich-roth-tilldelas-sokratespriset/?fbclid=IwAR3tCfQ-iAqk1ZCc500P4-kKcQyVvcs8ukgCmetqFPaelRpxmf13TEzmvOw


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
DesK
5/9/19, 9:31 AM
#1

Så bra att de får priset 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[[eskils_]]
5/9/19, 12:07 PM
#2

Mycket välförtjänt pris!!  👍 ❤️

Även t ex Ferenc Göndör (död 2010) har bedrivit ett viktigt upplysningsarbete i Sverige i människovärdets tjänst, och berättat bl a i skolorna om Förintelsen och nazisternas illgärningar.

Den som vill ha mer information kan t ex beställa boken Om detta må ni berätta.

Så oerhört beklämmande att man i SSU:s 1-majtåg i år skanderade slagord mot Israel, "Krossa sionismen" - som om man inte lärt sig någonting av historien. Vissa på vänsterkanten tar nog hellre parti för det terroriststämplade Hamas än för det demokratiska Israel…  Oroande!!😕 

https://www.dagen.se/nyheter/krossa-sionismen-sjongs-i-forstamajtag-1.1475911?paywall=true

Magi-cat
5/10/19, 8:41 AM
#3

#2 Ja, priset är mycket välförtjänt och jag önskar att tråden får handla om det och deras insats. 

Ett påpekande bara: Sionism är en politisk rörelse som kort uttryckt handlar om landet Israel och hemortsrätt. Det är alltså möjligt att vara jude och finna sionismen kontraproduktiv, vilket förekommer.

.

En tråd på Kulturtant om Hédi Fried med boktips:

https://kulturtant.ifokus.se/discussions/5b6fde028e0e74254b00186d-hdi-fried-las-hennes-bocker


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Loris M
5/17/19, 2:33 PM
#5

Eskils,

Jag har tagit bort ditt senaste inlägg för du försätter att byta samtalsämne i tråd efter tråd varje gång vi nämner nazismen eller SD. Då plockar du upp något som vänster eller vänsterextremister gjort. Din agenda är mycket tydlig men jag har valt att ignorera det i hopp om att du ska sluta med det och börja diskutera det som står i TS.

Se det här som en varning och en sista chans. Fortsätter du att länka till och diskutera annat än det som står i TS blir jag tvungen att stänga av dig.

Magi-cat
5/17/19, 3:11 PM
#6

#5 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[[eskils_]]
5/17/19, 3:15 PM
#7

Loris,

Jag tycker inte att jag bytte samtalsämne. Jag kan försäkra dig om att min avsky för nazismen och antisemitism är minst lika stor som din. Därför uppskattar jag att priset gick till Fried och Roth! 🌺

Priset de fick var ju för att de varnar för att judeförföljelserna kan upprepa sig här i Europa. I Mellanöstern pågår ju sådant tyvärr fortfarande.

Om nu företrädare för Vänskapsförbundet Sverige-Israel reagerar med bestörtning på SSU:s antisionistiska slagord på 1 maj måste man väl få uttrycka sympati med Vänskapsförbundet och länka till deras SVT-artikel? I en sajt som heter Lika villkor. 

Det verkar som om din empati (som jag är övertygad om att du har) med utsatta människor ibland kommer i andra hand, efter partilojaliteten. Tror dock att demokratiska samhällen tjänar på att ha mindre partilojala och mer tänkande medborgare, som kan kritisera sitt eget parti om så behövs. Det hade ju varit möjligt att säga t ex "Ja, det var dumt gjort av SSU".

Min agenda är att diskutera sakfrågor.

(Och SD är vad jag kan se över huvud taget inte nämnt i den här tråden.)

Loris M
5/17/19, 9:57 PM
#8

#7 Och så fortsätter du trots varning. 😕

Om du vill diskutera min empati, hur dum,  orättvis och naiv jag är så får du söka dig till de sajter som har sådana trådar om mig och där ämnet avhandlas. Jag låter det inlägget (#7) stå kvar men nu ber jag dig vänligast att inte fortsätta att diskutera mig som person.

Nej, SD har inte nämnts i just i den här tråden och det har jag inte sagt heller utan att du dyker upp på sajten bara när du vill försvara dem eller när du vill säga att vänster minsann gör fel de också.

Och för kännedom, jag är inte med i något parti och känner således ingen lojalitet för något parti. 

Och ja, det hade varit möjligt att säga "det var dumt gjort av dem (vilket det var)" men hur många gånger har du tagit avstånd från alla dumheter som SD sagt och gjort? (hypotetisk fråga) Och sådana är många.

Nu går ju jag också OT och ber om ursäkt för det Magi-cat, men jag ska inte skriva något mer sen om det. Men vill bara säga att efter alla lögner som skrivits om mig på en del andra sajter är jag så tacksam över att jag har de vänner jag har både på iFokus och IRL som verkligen känner mig och vet hur jag är. ❤️De har stöttat mig när andra har öst hat och lögner över mig. De som känner mig vet vad som är sant.

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: