Annons:
Etiketterinvandringspolitikflyktingpolitik
Läst 496 ggr
Loris M
2019-05-13 19:26

Avhumanisering och vad det gör med oss?

Tål att funderas över…. vi lever i en värld där vissa människor och grupper pekas ut som problem och där vi allt oftare inte ser vissa (folk)grupper som människor. Vi ser dem som siffror, som något som inte borde beblandas med oss, som något som kostar, förstör för oss andra…. vi glömmer att de också är människor med samma drömmar, samma värde, samma önskan om att skapa sig ett bra liv. Farlig utveckling och frågan är vad denna avhumaniseringen gör med oss och vad det kan leda till.

"Frågan gäller naturligtvis ”huruvida Sverigedemokraterna, som för 30 år sedan grundades av bland andra nazistveteraner, fascister och öppna rasister, ska utgöra röststöd för en svensk regering” (Peter Wolodarski, DN 17/3). Ingen tror att vi befinner oss på tröskeln till 30-talet. Men betyder det att historien inte har något att säga oss om dagens högerextrema framgångar? /…/

Bland dessa lyfter Stanley bland annat fram ett nationalistiskt fokus på ett mytiskt förflutet och en ”inbillad historisk likformighet” som sägs leva vidare i småstädernas och landsbygdens traditioner, propaganda och konspirationsteorier, antiintellektualism, en besatthet vid lag och ordning och en betoning av den traditionella familjen. Samt naturligtvis: Att avhumanisera delar av befolkningen. Låter det bekant? Det borde vara uppenbart att det finns flera politiska aktörer som just nu inspireras av element från denna metodologiska verktygslåda. /…/

Att peka ut en grupp människor som en belastning och ett hot är utan tvekan en fascistisk urmetod – och slutresultatet känner vi väl till. Men kanske skulle vi oftare ställa frågan om vad dessa metoder gör med oss i dag."

https://www.dn.se/kultur-noje/kristina-lindquist-det-saknas-ett-sprak-for-vad-avhumaniseringen-av-migranter-gor-med-oss/

Annons:
Magi-cat
2019-05-13 20:06
#1

Mycket viktigt.

Som detta: "Som när Kristdemokratiska ungdomsförbundet häromveckan publicerade en valaffisch med budskapet ”Sverige ska inte lida på grund av att andra länder inte kan skydda sina gränser” mot en bild av unga flyktingar som räddats ur Medelhavet. Inga ansikten, inga namn, bara en slumpartad grupp mörkhyade människor som får illustrera begreppet ”orsaka lidande”."

Helt fruktansvärt!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sarafiaklara
2019-05-14 15:32
#2

Håller med om att det är viktigt att reflektera över detta. Jag tycker också detta var intressant: ”hur en normalisering av fascismens ideologi kan pågå samtidigt som begreppet ”fascism” behåller sin sprängkraft. På det sättet uppfattas epitetet ”fascist” per definition som en överreaktion, även i ett samhälle som håller på att utvecklas i sådan riktning.” Jag tänker på hur delar av högern gärna utmålar sin opposition (och många intellektuella/forskare) som överkänslig och tramsiga (på amerikanska sidor ser man ofta hur snowflake och sjw användas raljerande). Jag tycker det är lite ironiskt hur delar av höger kan gnälla över hur lättkränkta alla blivit samtidigt som de själva är extremt lättstötta. Samtidigt tror jag personligen att grupptänkande är något naturligt för människor. Men detta innebär ju att vi aktivt måste arbeta emot de negativa effekterna av grupptänkande. Så som det är idag känns det som att många bara väntar på att få klartecken på att de kan hänge sig öppet åt de mer destruktiva sidorna av grupptänkande. Se bara på USA där Trump gjort det legitimt att öppet vräka ur sig vidriga åsikter om flyktingar.

Novachan
2019-05-15 13:27
#3

Det är en viktig aspekt på många håll. Sen finns det nog en ytterligare komplexitet med att man avhumaniserar en grupp som själva avhumaniserar människor - jag misstänker att detta också är vanligare än man tror och att det sker omedvetet för de flesta. För vissa kan det nog vara en sorts försvarsmekanism för att kunna hantera de inblandade.

En viktig del i detta tror jag är att reflektera och våga erkänna för sig själva om man är skyldig till sådant tänkande omedvetet och försöka tänka i fler perspektiv.

Upp till toppen
Annons: