Annons:
Etiketterrasismfrämlingsfientlighet
Läst 410 ggr
Magi-cat
2019-06-19 07:36

Köttbullspoesi och GP-moment

Ibland överträffar pinsamheterna varandra och GP verkar än en gång överskridit all rim och reson. För att inte tala om ha förflyttat sig över verklighetens gränser.

I en ledarkrönika förfasar sig en person över hurusom hon en sen kväll i Gävletrakten inte hittade annat än en kvällsöppen butik med skyltar på arabiska men ingen "svensk mat", inga köttabullar minsann. I sin djupa nöd fick hon tag på ett paket snabbmakaroner, ty allt annat var oätligt.

Hon klagar sålunda:

"”Jag är i Sverige, ett Sverige som inte känns svenskt. Och jag gillar det inte. Jimmie-moment, som min bekant skulle säga.”"

Man skulle kunna tro att detta är parodi, ett skämt, men icke.

Läs mer i länken nedan, och välkommen till verkligheten igen.🥵

"   Men Dovstads Jimmie-moment tycks bygga på en kombination av djup okunskap och nostalgisk längtan till ett Sverige som aldrig har funnits. Så här skriver hon:

”Att inte kunna köpa vanlig mat en sen kväll i Gävle kan tyckas vara, och är, en småsak. Men tillsammans bildar småsakerna en helhet, en undran om Sverige förändras i mer än lagom takt.”

   Texten avslutas med att Kajsa Dovstad berättar att hon dagen efter äntligen lyckas hitta en ICA-affär med frysta köttbullar. Det är tydligen det som är ”vanlig mat”.

   Det är lätt att tro att GP-texten är en SD-parodi där de frysta köttbullarna fulländar pekoralen, men tyvärr är det inte så. Hon menar allvar.

   Och som om det inte vore nog har Dovstad nyligen rekryterats till Expressens ledarredaktion. Köttbullspoesi är onekligen efterfrågat."

https://www.magasinetparagraf.se/nyheter/kronikor/112567-ett-nytt-gp-moment/?fbclid=IwAR1uKmJv_JrS7_S9XXkjqCM1dAliaXEnjdnyyjittsUSsk_jDrEoXA2wbPs


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
2019-06-19 08:57
#1

Tack Magi-cat för att du tar upp det här, det är viktigt! 🌺

Ja, någonstans hoppas man att det skulle var en parodi för det är så obegripligt att någon ens vill publicera en sådan krönika.

DesK
2019-06-19 10:42
#2

Det är förfärligt att sådant ens publiceras i en dagstidning!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

kamera0710
2019-06-19 15:45
#3

Jag tänkte gå på bio och se SVENSK film. Men det fanns bara amerikanska filmer att välja på.😇

Magi-cat
2019-06-19 15:48
#4

#3 Eländigt.

Annat var det förr. 😇


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: