Annons:
Etiketterrasismfrämlingsfientlighet
Läst 397 ggr
Magi-cat
8/17/19, 5:26 PM

Tiggeriprotest!

Det här är så himla bra gjort! 🌺

Eskilstuna kommun införde som bekant ett tiggeriförbud från 1 augusti, med krav på tillstånd för att få tigga pengar. 

I protest mot detta har Sven-Håkan satt sig utanför COOP med en skylt med texten: ”Protesterar mot förbud att vara fattig – alla intäkter går till grannen bredvid”!

Sven-Håkan har alltid engagerat sig för romernas sak och menar att kommunens förbud är rasistiskt, etniskt grundat och riktar sig direkt mot folkgruppen romer.

Han har fått många glada tillrop när han suttit där med skylten och hoppas kunna engagera fler som kan turas om att protestera.

"Varför är det viktigt att protestera mot tiggeriförbudet?

– För att jag ju vill att Eskilstuna kommun ska dra tillbaka det här rasistiska förbudet, och få andra kommuner som går i samma tankar att inse att det inte är lönt. Det här kommer ju att sprida sig och det tycker jag är bedrövligt."

https://www.etc.se/inrikes/sven-hakan-71-tigger-som-protest-mot-forbudet?fbclid=IwAR3RL6g3BbWNmnSNFouiFciVQ-oV8x2mUChA-mb7hQ69B56PwVAoSpl_pAw

Yes! Bra gjort, tycker jag! Det visar att människor ser, bryr sig och står upp för varandra! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
8/17/19, 5:33 PM
#1

Flera kommuner har planer på att följa Eskilstunas exempel, bl.a. Norrköping.

Lars Stjernkvist, socialdemokrat i Norrköping är positiv:

"Redan förra året föreslog Sverigedemokraterna att ett tiggeritillstånd skulle införas.

– I den här frågan är det uppenbarligen så att vi tycker lika, säger Lars Stjernkvist."

https://www.dagen.se/nyheter/norrkoping-vill-infora-tiggeritillstand-1.1567321

Och av det drar han slutsatsen att man ska följa SD:s linje….🤮


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
8/18/19, 8:34 AM
#2

Så bra gjort av Sven-Håkan!! 🏆❤️

Magi-cat
8/18/19, 8:46 AM
#3

#2 Ja visst är det, man blir glad! 🙂🌺

.

Sedan ska det bli intressant att se hur de här tiggerifientliga kommunerna förfar när det gäller t.ex. Världens Barn-insamlingen senare i höst. Det brukar då vara bössinsamling utanför affärerna.

Tillståndskravet borde ju gälla även för dem, eller har kommunen varit förutseende att på något sätt undanta organisationer som samlar in?

Blir det kanske polisinsats då också? Om inte, blir det intressant att höra hur de slingrar sig ur den frågan. Det blir då om inte förr uppenbart vad förbudet syftar till. Deras bortförklaringar med "hjälpa på plats" är så cyniska. 😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
8/18/19, 9:24 AM
#4

#3 De hittar alltid ett sätt att slingra sig ur saker även om det i det här fallet är helt tydligt att det är vissa grupper som de riktar förbudet mot.

Vad gäller Norrköping, jag är inte förvånad. Kommer ihåg för något år sedan när man kunde läsa om en kommunpolitiker från SD som på fullaste allvar föreslog att man skulle upprätta gränskontroller runt Norrköping så att ingen mer kan ta sig in i staden och bosätta sig där.

Magi-cat
8/18/19, 10:36 AM
#5

😮


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: