Annons:
Etikettövrigt
Läst 421 ggr
Magi-cat
2019-10-11 12:07

"Tiggare kan ingen vara"

Jag kan rekommendera boken "Tiggare kan ingen vara - romska kvinnor i fyra generationer" av Gunilla Lundgren och Jeanette Olsson.

"Boken Tiggare kan ingen vara: Romska kvinnor i fyra generationer sträcker sig över tre sekel och tre kontinenter. Det är berättelsen om fyra generationers romska kvinnor och deras dramatiska liv, speglat genom deras ögon och genomvärldshistorien. Kvinnorna, Jeanette Olsson och hennes mormors mor, mormor och mor, leder sig själva, föräldrar och barn genomvärlden. Från Asien och Östeuropa på 1800-talet, över Atlantentill Latinamerika, tillbaka till Europa, genom andra världskrigetför att slutligen komma till Västerås där de är med och byggerfolkhemmets välfärd.

I ord och bild tar vi del av kvinnornas glädje,sorg och starka vilja att inte bara överleva utan att leva. Många fotografier är tidigare opublicerade bilder ur Jeanette Olssonsfamiljealbum, liksom ur både svenska och utländska arkiv. Blandannat från Auschwitz där en stor del av Jeanettes släkt mördades samt foton och dokument från hennes tid i Polen, som flykting i Italien och från flyktingförläggningar, socialtjänst ochskolor från hennes första tid i Sverige. Några av de få släktartefakter som Jeanette och hennes förmödrar burit med sig genomhistorien avbildas också. Det finns många böcker om romer, men få av romer. Även böcker och vetenskapliga verk som hyllas i media möter ofta starkkritik av romerna själva, eftersom de upplever att de beskrivsnedsättande eller exotiskt. Detta är en bok som tar läsaren med påen resa i tid och rum. En resa som skapar förståelse för en svenskminoritet och som utmanar våra fördomar."

https://www.smakprov.se/bok/kartonnage/tiggare-kan-ingen-vara-romska-kvinnor-i-fyra-generationer-9789188369239/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2019-10-11 12:08
#1

Från en recension:

"Boken är klarögd och anklagar ingen. Det behövs inte, ty vi vet. Tiggare vill ingen vara, men romerna har inte vågat lita på nationer och politiska program, på goda grunder. Vår tids beslut om tiggeriförbud skriker ut sin fattiga brist på insikt om historia och utsatthet medan jag läser och försjunker i bilderna som i ett gammalt fotoalbum: flätor och volanger, rangliga vagnar och folkhemskök, stolta män och tuffa kvinnor. "

https://www.expressen.se/kultur/ungkultur/boken-anklagar-ingen-och-det-behovs-inte-for-vi-vet/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2019-10-11 12:15
#2

Tack för tips Magi-cat! 🌺

Så viktigt med kvinnornas egna perspektiv som vi nästan aldrig får höra. Vi lyssnar på berättelser OM dem, men sällan lyssnar vi till romerna själva. Romernas utsatthet borde vi prata mer om. De har förföljts i alla tider så även idag i vår demokrati får de inte ens lov att be om hjälp. 😕

Jag ska bokmärka tråden så jag kommer ihåg att läsa boken vid tillfälle.

Magi-cat
2019-10-11 12:19
#3

#2 Kan bara instämma. 🌺

En bok som berör, minst sagt, men också värmer. För att inte tala om vad de här kvinnornas styrka imponerar och inspirerar samt ger perspektiv.

Glömde säga att boken är skriven på två språk, svenska och romska.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2019-10-11 14:21
#4

Tack för tips🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: