Annons:
Etikettgoda-nyheter
Läst 704 ggr
DesK
11/15/19, 10:19 PM

Farliga Sverige

Ikväll tog jag bussen in till Göteborg för att käka och ta en öl med några vänner. När jag klev av bussen inne i city, önskade busschauffören mig en trevlig kväll. Jag knallade bort till vår mötesplats och på vägen mötte jag hur många glada leenden och vänliga hälsningar som helst. Så visst har vi ett tryggt samhälle, där de flesta av oss kan gå ofredade. Det var likadant på hemvägen, tryggt lugnt och fint. Är stolt och glad över vårt fina Sverige 😍

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Calcifer
11/15/19, 10:25 PM
#1

Jag var i Stockholm förra året och gick vilse, och några snälla främlingar förklarade vägen för mig och jag blev inte nerslagen eller rånad trots att jag var ensam tjej ute långt efter midnatt och mitt i stan. Det är fint när människor i samhället tar hand om varandra. 🥳


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

DesK
11/15/19, 10:29 PM
#2

Stockholm är en underbar stad, som vi alla kan vara stolta över att det är vår huvudstad. Där har jag levt större delen av mitt liv och aldrig behövt känna mig otrygg.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

swapp
11/15/19, 10:37 PM
#3

Så trevligt. Detta piggade upp mig! ✨

Magi-cat
11/15/19, 10:39 PM
#4

Underbart! 💞🕯🌟😍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Calcifer
11/15/19, 10:41 PM
#5

Var i Malmö på konsert för rätt länge sen och köade i 58 timmar och spenderade alltså majoriteten av tiden ute. Det var inte många av oss som köade så länge, men det var ändå lugnt och fint. Ingen som kände sig otrygg när vi skulle sova, trots att vi låg på gatan. Det jobbigaste var väl allt skrik från fiskmåsarna… :P


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Loris M
11/16/19, 1:59 PM
#6

Värt att påminnas om att Sverige är ett av de bästa länder i världen när det kommer till jämställdhet, barn och deras trygghet m.m.

Ändå verkar många ha svårt att hålla två tankar i huvudet samtidigt. En del har valt att måla upp en bild av Sverige som värsta krigszonen och "beviset" är alla artiklar som radas upp i tråd efter tråd. Det går att hitta artiklar om precis allt möjligt. Vi skulle också kunna fylla många trådar med allt bra och positivt som händer. Men verkligheten är varken svart eller vit. Man kan känna sympati med de som upplevt olika brott och samtidigt själv känna sig trygg och kunna säga att man själv aldrig blivit utsatt. Det borde vara självklart, men tydligen så är det många som har det jobbigt med att hålla två tankar i huvudet samtidigt. 

Ska vi sluta prata om lyckliga förhållanden eftersom det finns män som våldtar? Är det att vara respektlös mot de som blivit utsatta? Tydligen. Enligt logiken på en annan sajt som ser som sin uppgift att samla alla brott som begås i Sverige för annars kommer folk inte att fatta hur illa läget är. 😮 

Jag blir alltid glad av att se att vi som uppskattar vårt land och allt det som är bra, fortfarande är fler än domedagsprofeter. Folk hjälper varandra, ler mot varandra, uppskattar varandra… jag var i Stockholm för bara några dagar sedan och i tunnelbanan var det en äldre kvinna som klev på när det var helt fullt. Tre personer reste sig samtidigt för att ge sin plats till henne.

Annons:
DesK
11/16/19, 2:49 PM
#7

Loris M så väl skrivet och jag instämmer med dig 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Loris M
11/16/19, 5:06 PM
#8

Tack DesK och detsamma! 🌺 

Vi behöver fler positiva trådar som en jämvikt mot allt dåligt som skrivs.

Calcifer
11/17/19, 11:08 AM
#9

Jag förstår inte hur det är att ignorera det hemska som finns i världen genom att vilja fokusera på det positiva. Jag vet att det händer mycket fruktansvärt, både i Sverige och utomlands, men jag kan ju antingen gå omkring och BARA tänka på det och vara ledsen, arg, förtvivlad och rädd dygnet runt. Eller försöka minnas att jo men det finns riktigt fina människor också. Det finns fina saker som händer runt omkring oss också. Knappast att det är respektlöst mot någon att vilja se det bra i livet också istället för att gå omkring och se svart och dystert överallt jämt. Det hjälper ingen heller.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

DesK
11/22/19, 7:46 AM
#10

Calcifer, jag instämmer med dig. Vi ska naturligtvis inte blunda för de tråkigheter som händer, men inte är vi, på något sätt, respektlösa om / när vi talar om allt positivt som händer. Igår kväll åkte jag in till stan för att äta med mina döttrar. Lika trevligt och lugnt på både dit- och hemvägen. Många glada människor som hälsade glatt. Det var ju världshejardagen igår 😊

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Dioramabyggare
12/14/19, 9:54 AM
#11

Kvällstidningarna vill sälja mycket lösnummer med hjälp av "svarta rubriker", och i radions riksnyheter "framhävs" diverse otäckheter "var och varannan dag"… usch! Inte handlar sådant om omtanke, direkt…

Upp till toppen
Annons: