Annons:
Etiketterrasismfrämlingsfientlighet
Läst 438 ggr
Magi-cat
2019-11-30 08:49

SD vill begränsa boklån

I en riksdagsmotion framgår att SD vill begränsa tillgången till bibliotekens tjänster för personer som inte är svenska medborgare.

Fortfarande ska (om motionen går igenom vilket vi inte hoppas) personer från andra nordiska länder och turister få låna böcker, men inte i Sverige boende som inte har svenskt medborgarskap. 

"Enligt kulturminister Amanda Lind (MP) är förslaget, som hon uttrycker det, både ”obehagligt och märkligt”."

https://www.svt.se/kultur/sd-personer-utan-svenskt-medborgarskap-ska-inte-fa-lana-bocker

http://biblioteksbladet.se/sd-utred-boklan-endast-till-medborgare/?fbclid=IwAR1nTGK_pw2KQkV17PbbwNofgGRZ5cxNq38yK_UtAbOxFOwYmdb4wtyXoAg

Håller med. Här visar SD var de står, om nu någon trodde något annat.

Biblioteket är till för alla och det är oerhört viktigt att slå vakt om dess demokratiska uppdrag.
Bibliotekens tjänster är också betydelsefulla för att hjälpa nyanlända, för språket, för att komma in i samhället.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
2019-11-30 09:54
#1

Jag såg det och man häpnar verkligen! Ibland önskar jag att de som röstar på SD ska få det samhälle som SD vill skapa för att få uppleva hur det känns att leva i deras fascistiska regim. De skulle rätt snart upptäcka att det inte handlar enbart om invandrare och att skicka hem dem. Det är på den frågan de blev stora, men de skulle få inflytande över mycket annat och vi vet av alla de absurda motioner och förslag som lagts fram under de senaste månaderna (som jag inte ens orkat skriva om) att de vill begränsa och styra över universitet, skolväsendet, journalistiken m.m. och det är precis så en diktatur fungerar. 

Läste precis på Twitter: 

"Begränsa kulturen. Censurera konsten. Rensa biblioteken. Förbjud bildning för utvalda grupper. Ta kontroll över advokaterna.

Är det inte såhär fascismens vingslag låter?"

av Johan B. Gynnhammar.

Lona
2019-11-30 10:03
#2

Så otroligt trist. Kan de inte ta sina trynen och krypa ner under stenen de kom från? Fast de får väl knappast plats där längre… 😕


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

DesK
2019-11-30 10:08
#3

Fattar inte att det ens finns någon som kan sympatisera med SD!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Lussan20
2019-11-30 10:09
#4

Skrämmande, ser hur det skulle smyga sig på oss , lite,lite i taget tills  folk fattar. Kvinnorna är inte lika  lättlurade än? Hoppas fler vaknar.

 Mvh/WL🌺

vallhund
2019-12-05 17:35
#5

Kristersson verkar leva i villfarelsen att JÅ o SD skulle låta sig tämjas att dansa efter moderaternas pipa.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: